Συνέντευξη με τον Αντιδήμαρχο Τουρισμού, Π. Κουταβά για τη διάθεση των παραδοτέων της Toposophy στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης

Αλλαγές και οριστικοποίηση του στρατηγικού σχεδίου για τον τουρισμό

Διευρυμένη Επιτροπή Τουρισμού με ισχυρό ρόλο και αρμοδιότητες, το “εργαλείο” για την εφαρμογή και παρακολούθηση των κατευθύνσεων της εταιρείας

Μία διευρυμένη Επιτροπή Τουρισμού με ισχυρό ρόλο και ουσιαστικές αρμοδιότητες αναμένεται να είναι το βασικό “εργαλείο” που θα δημιουργηθεί στο νησί, για την εφαρμογή και παρακολούθηση του στρατηγικού σχεδίου τουριστικής ανάπτυξης της Σύρου, το οποίο έχει 5ετη διάρκεια και παραδίδεται επισήμως στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης από την Toposophy, εντός των επόμενων δέκα ημερών.

Πρόκειται για την ουσιαστικότερη αλλαγή που πραγματοποίησε η εταιρεία που καθοδηγεί σήμερα τη Σύρο στο πλαίσιο σύμβασης των δύο μερών, μετά από τη διαβούλευση που έγινε επί του περιεχομένου του στρατηγικού σχεδίου, καθώς η ίδια έλαβε υπόψιν και ενσωμάτωσε παρατηρήσεις και προτάσεις των ανθρώπων του τουρισμού, των φορέων που σχετίζονται άμεσα με τον τουρισμό, καθώς και των επιχειρηματιών του τόπου.

Σύμφωνα με όσα είχαν γίνει γνωστά, η Toposophy αρχικά πρόκρινε τη λύση της σύστασης ενός φορέα στον οποίον οι συμμετέχοντες θα δεσμεύονταν με μνημόνιο συνεργασίας, ο οποίος όμως θα απαιτούσε στελέχωση με σκοπό την προώθηση της εφαρμογής του στρατηγικού σχεδίου.

Σήμερα, όπως γνωστοποιεί ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού, Παναγιώτης Κουταβάς η λύση που προωθείται είναι μία διευρυμένη Τουριστική Επιτροπή με δυνατό ρόλο, που θα δημιουργηθεί μέχρι και το τέλος του 2022. Αυτό ουσιαστικά αποτελεί και το πρώτο βήμα του σχεδίου τουριστικής ανάπτυξης για την ισχυροποίηση της συνεργασίας όλων των εμπλεκομένων μερών.

Παράλληλα, το Επιμελητήριο Σύρου σε συνεργασία με την Toposophy και τον Δήμο προχωρούν τον σχεδιασμό των έξι webinars που θα παρακολουθήσουν οι επιχειρηματίες του τουρισμού, ώστε να είναι “ετοιμοπόλεμοι” αυτή την τουριστική σεζόν, η οποία αναμένεται εναγωνίως και όπως όλα δείχνουν μέχρι σήμερα, θα είναι ιδιαιτέρως απαιτητική αλλά και θετική για τη Σύρο.

Η πρωτεύουσα των Κυκλάδων περιμένει μεγάλο κύμα επισκεψιμότητας, κάτι που θα τονώσει την τοπική αγορά.

Για όλα τα παραπάνω καθώς όμως και για το θέμα της προβολής της Σύρου από την Marketing Greece αυτήν την περίοδο έδωσε απαντήσεις ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού, Παναγιώτης Κουταβάς, ο οποίος παράλληλα μίλησε και για τον χρόνο αξιοποίησης της νέας εικαστικής ταυτότητας του νησιού και την εφαρμογή της σε portal και σελίδες της Σύρου στα social media.

  • Έχει παραδοθεί το στρατηγικό σχέδιο του τουρισμού για τη Σύρο στον Δήμο από την Toposophy; Σε ποιο στάδιο βρίσκεστε; Έγιναν αλλαγές;

“Το στρατηγικό σχέδιο του τουρισμού επισήμως το αναμένουμε εντός των επόμενων δέκα ημερών περίπου. Μας έχει στείλει η εταιρεία ένα σχέδιο που έχουν ενσωματωθεί διάφορα θέματα που και εμείς ως Δημοτική Αρχή θίξαμε και ζητήσαμε να ενσωματωθούν, αλλά και θέματα που έθιξαν οι συμμετέχοντες στη διαβούλευση (επιχειρηματίες του τουρισμού, φορείς). Έχουμε εικόνα του τελικού σχεδίου, το οποίο όπως ανέφερα αρχικά, επισήμως θα έρθει στον Δήμο σε δέκα ημέρες και θα υπάρξει παρουσίαση. ”.

  • Ποιες είναι οι βασικές κατευθύνσεις του; Έγιναν αλλαγές και τροποποιήσεις σε όσα είχαν αρχικώς παρουσιαστεί;

“Το στρατηγικό σχέδιο έχει ορίζοντα πενταετίας. Είναι σε ένα ποσοστό περίπου 60% κοινό με αυτό που μας παρουσιάστηκε στη διάρκεια της διαβούλευσης. Ωστόσο, ένα 40% έχει δεχθεί αλλαγές. Σε αυτό το σχέδιο έχουν ενσωματωθεί τόσο η μεγάλη χρηματοδότηση ύψους 299.956 ευρώ που έλαβε ο Δήμος για τον θαλάσσιο και καταδυτικό τουρισμό από το πρόγραμμα Αλιεία και Θάλασσα 2014 – 2020. Φυσικά έχει ενσωματωθεί και ο μαθητικός τουρισμός σαν θεματική μορφή. Ο μαθητικός τουρισμός για το νησί της Σύρου είναι μία πολύ σημαντική κατηγορία και βλέπουμε φέτος πόσο πολύ βοηθά το γεγονός ότι την έναρξη της σεζόν, την έχει κάνει ο μαθητικός τουρισμός. Έχει ενισχύσει την τοπική οικονομία και σαφώς βοήθησε και τις επιχειρήσεις να ανοίξουν πιο γρήγορα ούτως ώστε να ανταποκριθούν στον μεγάλο όγκο επισκεπτών που είχαμε και την Πασχαλινή περίοδο.

Η εταιρεία έλαβε υπόψη τις παρατηρήσεις που κατατέθηκαν και όλα αυτά τα ενσωμάτωσε στο στρατηγικό σχέδιο. Αναμένουμε και την παρουσίασή του από την εταιρεία, οπότε τότε, θα ειπωθούν όλα με σαφήνεια.”.

  • Ένα εκ των βασικών θεμάτων που απασχόλησαν έντονα ήταν η πρόταση της Toposophy να δημιουργηθεί ένας φορέας για την εφαρμογή του στρατηγικού σχεδίου. Δηλαδή να προχωρήσει η σύσταση και λειτουργία ενός οργανισμού ή μιας σύμπραξης διαχείρισης και προώθησης προορισμού, με τις συμμετέχουσες πλευρές σε αυτόν, να δεσμεύονται με ένα σύμφωνο συνεργασίας. Αυτό ως πρόταση παραμένει ή αλλάζει;

“Παρατηρούνται κάποιες αλλαγές και τροποποιήσεις καθώς οι περισσότεροι εκ των συμμετεχόντων στη διαβούλευση αλλά και η Δημοτική Αρχή είχαν εκφράσει κάποιες επιφυλάξεις για τη σύσταση ενός νέου φορέα και είναι κάτι που το ενστερνίστηκε η εταιρεία. Διαπίστωσε ότι μία Επιτροπή Τουρισμού που θα είναι εμπλουτισμένη σε συμμετέχοντες και βέβαια σε αρμοδιότητες, ίσως να είναι το ιδανικό “όχημα”, μέσω του οποίου ουσιαστικά θα διοικείται ο τουρισμός στο νησί μας.”.

  • Άρα, δεν γίνεται λόγος για σύσταση νέου φορέα;

“Θα έχουμε μία Επιτροπή Τουρισμού με αυξημένες αρμοδιότητες, η οποία θα λειτουργεί σαν έναν τέτοιον φορέα. Θα υπάρχει μεταξύ των συμμετεχόντων ένα μνημόνιο συνεργασίας όπως προβλεπόταν εξ αρχής και θα υπάρχει κι ένας κανονισμός λειτουργίας. Δηλαδή θα προκύψει μία Επιτροπή με διαφορετική λειτουργία από αυτήν που έχει σήμερα η Επιτροπή Τουρισμού. Θα έχει διαφορετική λειτουργία και θα παίξει τον ουσιαστικό ρόλο που χρειάζεται το νησί και για την εφαρμογή του στρατηγικού σχεδίου και για την τουριστική ανάπτυξη.”.

  • Η σημερινή Επιτροπή Τουρισμού όπως είναι γνωστή, θα καταργηθεί; Ή η σημερινή Επιτροπή θα αλλάξει χαρακτήρα και θα αποκτήσει νέες αρμοδιότητες; Εσείς θα παραμείνετε ως αρμόδιος Αντιδήμαρχος στην προεδρία της διευρυμένης Επιτροπής Τουρισμού;

“Σίγουρα θα προεδρεύω στην Επιτροπή και φυσικά η πλειοψηφία των μελών θα συμμετέχουν. Θα εκπροσωπείται ορθά κάθε φορέας και κλάδος του τουρισμού. Θεωρώ πως θα εμπλουτιστεί με ανθρώπους. Βέβαια δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα δυσκίνητο σύνολο. Αυτός είναι και ο στόχος που θέτει το στρατηγικό σχέδιο. Ουσιαστικά η δημιουργία αυτού του φορέα διοίκησης θα γίνει μέχρι το τέλος της τρέχουσας χρονιάς (2022). Αυτή πρακτικά είναι και η πρώτη φάση που καλούμαστε να υλοποιήσουμε από το σχέδιο διαχείρισης προορισμού.

Άρα, αυτή η Επιτροπή δεν θα καταργηθεί, αλλά θα εμπλουτιστεί και θα έχει ουσιαστικές αρμοδιότητες. Θέλουμε να έχει αποφασιστικό και ουσιαστικό ρόλο.”.

  • Σχετικά με τον φορέα υπήρχαν αντιρρήσεις και στο κομμάτι της οικονομικής συμμετοχής των επιχειρηματιών. Έπαιξε ρόλο και αυτό στην αλλαγή ρότας;

“Είχε διευκρινιστεί και στη διαδικασία της διαβούλευσης ότι η οικονομική συνεισφορά των επιχειρηματιών από το στρατηγικό σχέδιο, προβλέπεται μετά το 2025. Θεωρούμε ότι θα έχει “τρέξει” στην εφαρμογή του το σχέδιο δύο χρόνια γεμάτα, θα έχει υπάρξει μία άνοδος στα χρόνια αυτά της, στην επισκεψιμότητα της Σύρου, οπότε και οι επιχειρηματίες θα έχουν περισσότερα έσοδα. Οπότε και αυτοί θα μπορέσουν να βάλουν το λιθαράκι τους. Άλλωστε το ποσοστό συμμετοχής τους, δεν υπερβαίνει το 25% του προϋπολογισμού για τον τουρισμό.”.

  • Μέχρι τον Ιούνιο, οπότε και ξεκινά η τουριστική σεζόν για τη Σύρο, είχε αναφερθεί σε πρώτο επίπεδο, πως θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και η εκπαίδευση των επιχειρηματιών. Τι έχετε προγραμματίσει γι αυτό το πολύ σημαντικό θέμα; Πώς θα πραγματοποιηθεί; Χρήσιμο είναι να δεχθούν καθοδήγηση και εκπαίδευση οι άνθρωποι του τουρισμού εγκαίρως και να προλάβουν τη σεζόν του 2022...

“Θα γίνουν έξι webinars. Αυτή τη στιγμή εμείς έχουμε ενημερώσει και το Επιμελητήριο, το οποίο στηρίζει όλη την προσπάθεια και πάντα μας παραχωρεί την αίθουσα Βαλμά για τις συγκεκριμένες αυτές συναντήσεις. Οπότε αυτή τη στιγμή, η Toposophy με το Επιμελητήριο Κυκλάδων καταρτίζουν το πρόγραμμα και βάσει της διαθεσιμότητας της αίθουσας. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα ανακοινώσουμε τις ημερομηνίες των 6 αυτών webinars (σεμιναρίων).”.

  • Προσπάθειά σας είναι να ενισχυθούν σε γνώση οι επιχειρηματίες πριν την έναρξη της σεζόν;

“Προφανώς. Θέλουμε να προλάβουμε τη σεζόν για το 2022”.

  • Παρατηρείται ότι η εικόνα των social media του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης δεν έχει ανανεωθεί με τη νέα εικαστική ταυτότητα, αλλά παραμένει όπως ήταν τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, οριστικοποιήθηκε η νέα εικαστική ταυτότητα για τη Σύρο και ελήφθη σχετική έγκριση από το Δημοτικό Συμβούλιο. Πότε θα υπάρξει ανανέωση και στις σελίδες της Σύρου;

“Εμείς μόλις μας υποβάλλει η εταιρεία το λογότυπο, το οποίο είναι το γνωστό λογότυπο που ψήφισε το Δημοτικό Συμβούλιο – δηλαδή οι δύο λόφοι της Σύρου αποτυπωμένοι με τρόπο σύγχρονο -, τότε θα μπούμε στη διαδικασία να αντικαταστήσουμε αυτά τα λογότυπα στο site το δικό μας (portal), στα social media και όπου αυτό μπορούμε να το κάνουμε. Αυτά σε πρώτη φάση. Απλά αυτή τη στιγμή δεν έχουμε το Γ΄ παραδοτέο που αφορά την εικαστική ταυτότητα, ασχέτως αν γνωρίζουμε ποια είναι αυτή. Δεν θεωρούμε ότι είναι σωστό να το χρησιμοποιήσουμε σε αυτή τη φάση, χωρίς να έχει κατατεθεί το παραδοτέο και να έχει ουσιαστικά εγκριθεί και από την Επιτροπή Παραλαβής.”.

  • Το κομμάτι της προβολής της Σύρου, το “τρέχει” η Marketing Greece. Είστε ικανοποιημένος από αυτήν την συνεργασία; Είχαμε ένα πολύ καλό Πάσχα και τα στοιχεία μέχρι σήμερα, θέλουν το νησί να “χτυπά” και μια καλή σεζόν το καλοκαίρι του 2022...

“Προσωπικά είμαι πάρα πολύ ικανοποιημένος από αυτήν τη συνεργασία. Νομίζω πως αυτό αντανακλάται και στην επισκεψιμότητα που είχαμε την περυσινή σεζόν αλλά και στις κρατήσεις, τις οποίες γνωρίζουμε ότι έχει το νησί για την καλοκαιρινή περίοδο. Και το Πάσχα κύλησε εξαιρετικά και ενίσχυσε την τοπική οικονομία. Οπότε, νομίζω πως η Marketing Greece κάνει μία εξαιρετική δουλειά. Είναι ένας πολύ σημαντικός συνεργάτης του Δήμου. Η συνεργασία με τέτοιες εταιρείες εξειδικευμένες στην προβολή και προώθηση προβλέπεται και από το στρατηγικό σχέδιο, Οπότε, νομίζω πως η δουλειά που κάνουν είναι εξαιρετική και αναμένουμε και το σωστό αποτέλεσμα.”.