Σε αναζήτηση χρηματοδότησης και αναμονή για πιθανή(;) ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου και ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης

Εκτοξεύεται... στα 8,5 εκατ. ευρώ το νέο εμπορικό λιμάνι

Επεκτείνεται η αρχική υποδομή και προβλέπεται νέος τρόπος θεμελίωσης

Εκ του μηδενός αναζητά χρηματοδότηση το Λιμενικό Ταμείο Σύρου και ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης για την υλοποίηση του έργου του νέου εμπορικού λιμένα στη θέση Καρνάγιο (πλησίον ζυγοπλάστιγκας), καθώς οι αναγκαίες τροποποιήσεις στην αρχική μελέτη για ένα ασφαλές κρηπίδωμα, εκτόξευσαν… τον προϋπολογισμό στο ποσό των 8,5 εκατ. ευρώ.

Εκτός από την κρούση στην Περιφέρεια Ν. Αιγαίου και τη Διαχειριστική για προσπάθεια ένταξης στο νέο ΕΣΠΑ, - για το οποίο ζήτησε παράταση το Λιμενικό Ταμείο, έως ότου λάβει τις νέες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, αφού το έργο τροποποιήθηκε -, παράλληλα, διερευνά και άλλες δυνατότητες για κάλυψη του εξαιρετικά υψηλού προϋπολογισμού.

Σήμερα, η Δημοτική Αρχή βρίσκεται σε αναμονή για τις επιπλέον σχετικές αδειοδοτήσεις από το Υπ. Περιβάλλοντος, που λογικά δεν θα καθυστερήσουν δεδομένου πως το έργο είχε εγκεκριμένη περιβαλλοντική μελέτη, ενώ αναμένει απαντήσεις για την κάλυψη του προϋπολογισμού, αμέσως μόλις καταθέσει την πρόταση για το νέο ΕΣΠΑ.

Υπενθυμίζεται πως το έργο του νέου εμπορικού λιμένα χρειάστηκε να επανασχεδιαστεί ως προς τον τρόπο θεμελίωσής του, καθώς στην πρώτη εργολαβία (με αρχικό προϋπολογισμό 4 εκατ. ευρώ), είχε διαπιστωθεί σαθρό υπέδαφος στο σημείο της κατασκευής του, κάτι που - αν άρχιζε η υλοποίηση -, θα αποτελούσε “νάρκη” για την ασφάλεια της νέας λιμενικής υποδομής.

Πλέον και σύμφωνα με τις τροποποιήσεις που απαιτήθηκαν, καθώς το έργο θα αυξηθεί και σε έκταση βάσει της τελικής μελέτης, το θέμα της υλοποίησής του, μπαίνει σε νέες “ράγες”.

Για τη σοβαρή υπόθεση που απασχολεί τις τελευταίες δύο θητείες, καθώς όμως και την τρέχουσα, υπήρξε ενημέρωση στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου από τον προϊστάμενο της Τεχνικής Υπηρεσίας του Λιμενικού Ταμείου, Ρένο Ζερβό, ενώ επιπλέον, απαντήσεις έδωσαν στην “Κοινή Γνώμη”, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου, Φραγκίσκος Βακόνδιος και ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Κώστας Γαβιώτης.

Πρέπει να διευκρινιστεί πως το έργο θα “τρέξει” από τον Δήμο, καθώς το Λιμενικό Ταμείο Σύρου δεν έχει στελεχωμένη την αρμόδια Υπηρεσία του, ωστόσο, η διοίκησή του έχει την ευθύνη και τις ενέργειες της ωρίμανσής του.

Αξίζει να σημειωθεί πως για το νέο εμπορικό λιμάνι ζήτησε ενημέρωση ο επικεφαλής της παράταξης “Σύρος εξ αρχής”, Νίκος Αλμπανόπουλος, κατά την τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Διπλάσιο έργο σε προϋπολογισμό και σε έκταση

Ειδικότερα, για τις εξελίξεις που συνοδεύουν το έργο, έκανε ενημέρωση ο κ. Ζερβός. Μετά από τις επισημάνσεις του πρώτου εργολάβου για το σαθρό υπέδαφος, απαιτήθηκαν νέα στοιχεία στη μελέτη, η οποία τελικά υπαγόρευσε την τροποποίηση του έργου και υποδεικνύει έναν προϋπολογισμό της τάξης των 8,5 εκατ. ευρώ.

“Το έργο του εμπορικού λιμένα Ερμούπολης ανήκει στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης γιατί δικαιούχος του ΕΣΠΑ είναι ο Δήμος και όχι το Λιμενικό Ταμείο. Όμως, το Λιμενικό Ταμείο είναι αρωγός και πρωταγωνίστησε στην ωρίμανση αυτού του έργου”, διευκρίνισε εξ αρχής, επισημαίνοντας τους λόγους που το έργο αλλάζει. “Επαναμελετήθηκε λόγω προβλημάτων στην αρχική μελέτη. Είμαστε έτοιμοι να καταθέσουμε νέα πρόταση στο ΕΣΠΑ που υπάρχει. Μάλιστα σε πρόσφατη πρόσκληση και επειδή χρειάζεται μία τροποποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης – διότι άλλαξε ο τρόπος κατασκευής καθώς και η έκταση του έργου – ζητήσαμε, μόλις αυτές τις τελευταίες μέρες παράταση της πρόσκλησης προκειμένου να καταθέσουμε την καινούργια μας πρόταση. Το ύψος του έργου πλέον είναι στα 8.494.000 ευρώ”, γνωστοποίησε, λέγοντας πως, ουσιαστικά πρόκειται “για ένα τεράστιο έργο πλέον, σχεδόν το διπλάσιο από αυτό που θα εκτελούσαμε, τόσο σε προϋπολογισμό, όσο και σε έκταση”.

Διορθώθηκε η μελέτη

Για την αναγκαιότητα μίας ασφαλούς θεμελίωσης μίλησε ο κ. Βακόνδιος. “Όπως είχε ειπωθεί και στο παρελθόν στα Δημοτικά Συμβούλια, είχε γίνει διάλυση της προηγούμενης εργολαβίας, λόγω του σαθρού υπεδάφους εκεί που θα γινόταν η νέα προβλήτα. Και οι γεωτρήσεις είχαν γίνει έξω, κοντά στη στεριά, σύμφωνα με τη νομοθεσία, το 2002. Όμως τώρα, έγιναν σε μεγαλύτερο βάθος σε σημεία που θα γινόταν η θεμελίωση του λιμένα και αποδείχθηκε πως πρέπει να αλλάξει η μελέτη”, υπενθύμισε αρχικά, λέγοντας πως σήμερα, “η μελέτη έχει διορθωθεί και έχουν συμπεριληφθεί  τα νέα δεδομένα που χρειαζόμασταν για την ολοκλήρωση της (γεωτεχνικά στοιχεία και νέα επίλυση για τα χαρακτηριστικά του λιμένα)”. Βάσει αυτής, τόνισε πως, “θα διαπλατυνθεί κι άλλο ο νέος εμπορικός λιμένας, περίπου στα 15 μέτρα ενώ θα αυξηθεί αρκετά γενικά και θα γίνει με διαφορετικό τρόπο και η θεμελίωσή του”.

Σχολιάζοντας τις συγκεκριμένες εξελίξεις, επεσήμανε πως, “όλα αυτά θα γίνουν για να έχουμε ένα ασφαλές και ποιοτικό λιμάνι, σύμφωνα με τη μελέτη που έγινε τώρα. Η μελέτη διορθώθηκε από το γραφείο Τρίτων Σύμβουλοι Μηχανικοί Τεχνική Ανώνυμος Εταιρεία, που συνεργάζεται με το Λιμενικό Ταμείο σε άλλες μελέτες και έκαναν και όλη την εργασία από την στιγμή που προέκυψε ο έλεγχος από πλευράς εργολάβου”. Συμπλήρωσε, μάλιστα, πως “ο εργολάβος όταν ανέλαβε το έργο, στη νόμιμη προθεσμία του, έκανε παρατηρήσεις και αυτές, τις έλαβε υπόψιν το μελετητικό και συνέταξε τα υπόλοιπα”.

Κρούση για το νέο ΕΣΠΑ

Στο ίδιο μήκος κύματος με τον κ. Βακόνδιο και ο Κώστας Γαβιώτης επεσήμανε πως είναι έτοιμη η Δημοτική Αρχή να καταθέσει την πρότασή της για χρηματοδότηση, αφού αναμένεται να κλείσει άμεσα και το θέμα τις επιπλέον περιβαλλοντικής αδειοδότησης. “Αυξάνεται το έργο και ο προϋπολογισμός ανέρχεται τελικά στα 8,5 εκατ. ευρώ. Μιλάμε για ένα μεγάλο ποσό. Αρχικά υπήρξε ένας εξασφαλισμένος προϋπολογισμός για 4 εκατ. ευρώ. Τη δεδομένη στιγμή η Δημοτική Αρχή κάνει ενέργειες για να βρει σε τι χρηματοδοτικό πρόγραμμα θα το εντάξει. Χρειάζονται επιπλέον εγκρίσεις  και έχουμε επικοινωνία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος για να υποβληθεί η τροποποίηση της περιβαλλοντικής μελέτης γιατί μεγάλωσαν τα χαρακτηριστικά του λιμένα. Άρα, σήμερα εκκρεμεί η λήψη εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και σε αναζήτηση χρηματοδότησης”, ανέφεραν και οι δύο, με τον κ. Βακόνδιο να προχωρά σε διευκρινίσεις για το νέο ΕΣΠΑ.

“Υπήρχε η πρόσκληση που ήταν ανοικτή μέχρι 29 Μαρτίου, αλλά ήταν ο προϋπολογισμός μέχρι 5 εκατ. ευρώ για όλο το Ν. Αιγαίο. Θα πρέπει να δουν αν υπάρχουν άλλες προτάσεις από άλλους Δήμους σε αυτό το ΕΣΠΑ και από εκεί και πέρα θα είμαστε σε επαφή. Θα ενημερώσουμε σε κάθε περίπτωση την Περιφέρεια για το έργο και θα περιμένουμε και απάντηση”, πρόσθεσε ο αντιδήμαρχος, λέγοντας ακόμη πως, “η προσπάθεια για τη χρηματοδότηση με έναν προϋπολογισμό ύψους 8,5 εκατ. ευρώ γίνεται εκ του μηδενός”.

Συμπλήρωσε δε, πως, “ουσιαστικά είναι χώρος του Λιμενικού Ταμείου και επειδή δεν έχει μηχανικούς το Λιμενικό Ταμείο γίνεται αυτή η συνεργασία μεταξύ Δήμου και ΔΛΤΣ ώστε να μπορέσουμε να τρέξουμε τέτοιου είδους έργα. Για τέτοιου προϋπολογισμού έργα το Λιμενικό Ταμείο Σύρου δεν έχει την επάρκεια σε άτομα για να τα υλοποιήσει. Σε αυτές τις περιπτώσεις, αναλαμβάνει ο Δήμος”.

“Αναμένουμε την εξασφάλιση του ποσού”

Κλείνοντας τις δηλώσεις του, ο κ. Γαβιώτης ανέφερε πως, “ήδη έχουμε αρχίσει τις επαφές για την χρηματοδότηση όπως και για την εξασφάλιση των αδειοδοτήσεων και εγκρίσεων”, επισημαίνοντας  τέλος πως, “ό,τι χρειάζεται από την πλευρά του Λιμενικού Ταμείου τα έχουμε προχωρήσει. Είναι ένα έργο που πρέπει να γίνει. Αν είχαμε τα 8,5 εκατ. ευρώ θα το “τρέχαμε” άμεσα. Αναμένουμε να εξασφαλίσουμε αυτό το ποσό”.