Η κορυφαία όπερα του Πουτσίνι «Madama Butterfly» στο 13ο Φεστιβάλ Αιγαίου

Μια σπαρακτική ιστορία αγάπης

Με δύο sold-out παραστάσεις και ιδιαιτέρως κολακευτικά σχόλια, η φετινή μεγάλη παραγωγή του Διεθνούς Φεστιβάλ Αιγαίου στη Σύρο «Madama Butterfly» διαγράφει ήδη μία επιτυχημένη πορεία, η οποία θα συνεχιστεί έως την Κυριακή 23 Ιουλίου.

Η όπερα σε τρεις πράξεις του Ιταλού συνθέτη Τζάκομο Πουτσίνι, που θεωρείται ως ένα από τα κορυφαία αριστουργήματα του οπερατικού ρεπερτορίου, αφηγείται μια σπαρακτική ιστορία αγάπης που εκτυλίσσεται το 1904, στο Ναγκασάκι της Ιαπωνίας.

Το κοινό παρακολουθεί την τραγική πορεία προς τη αυτοκτονία μιας Γιαπωνέζας έφηβης γκέισας που αποκαλείται χαϊδευτικά Μπατερφλάι (πεταλούδα). Αυτή έχει παντρευτεί έναν Αμερικανό αξιωματικό, πιστεύοντας στις εφήμερες ερωτικές υποσχέσεις του. Σύντομα ο Αμερικανός την εγκαταλείπει, αλλά θα επιστρέψει μετά από τρία χρόνια και θα ζητήσει να πάρει το παιδί που απέκτησαν. Τότε, στην Μπατερφλάι απομένει μόνο μία αξιοπρεπής επιλογή: το χαρακίρι.

Ένα διαχρονικό αριστούργημα

Η όπερα, σε σκηνοθεσία Johannes Weigand παρουσιάζεται από ένα διεθνές καστ, με τη σοπράνο Eilana Lappalainen στον ομώνυμο ρόλο, το Greek Opera Studio προσκεκλημένες χορωδίες από την Αμερική. Στην παράσταση συμμετέχει και ο γνωστός Έλληνας Βαρύτονος, Νικόλαος Καραγκιαούρης, ερμηνεύοντας τον ρόλο του Αμερικανού διπλωμάτη, πρόξενου των ΗΠΑ, Σάρπλες. Την Pan-European Philharmonia της Βαρσοβίας διευθύνει ο Giovanni Pacor. Τα εντυπωσιακά κοστούμια και σκηνικά του έργου καταφέρουν να «ταξιδέψουν» το κοινό στην Ιαπωνία εκείνης της εποχής, η οποία ζωντανεύει ξανά και ξανά σε κάθε παρουσίαση του διαχρονικού έργου του Πουτσίνι.

Σημειώνεται ότι, ο συνθέτης, προκειμένου να αποδώσει όσο το δυνατόν ακριβέστερα το κλίμα και τους χαρακτήρες τoυ «Madama Butterfly», μελέτησε προηγουμένως την Ιαπωνική μουσική, τον πολιτισμό και τα ήθη της συγκεκριμένης χώρας. Έτσι, άρχισε να συνθέτει το 1902 την όπερά του, συνεργαζόμενος με τους λιμπρετίστες Λουίτζι Ίλικα και Τζουζέπε Τζακόζα.

Η όπερα έκανε πρεμιέρα ως δίπρακτη το Φλεβάρη του 1904 στη Σκάλα του Μιλάνου, αλλά μολονότι συμμετείχαν οι κορυφαίοι ερμηνευτές της Ιταλίας, γνώρισε πολύ χλιαρή υποδοχή. Ο συνθέτης προέβη σε ριζικές αλλαγές και παρουσίασε μια νέα τρίπρακτη εκδοχή τρεις μήνες αργότερα στην Μπρέσια, η οποία έγινε δεκτή με ενθουσιασμό. Ωστόσο, ο ίδιος ένιωσε την ανάγκη να βελτιώσει περαιτέρω την παρτιτούρα του, προχωρώντας και σε άλλες αναθεωρήσεις, μέχρι που κατέληξε στην οριστική μορφή του (1907).

Η «Madama Butterfly», το βαρύ «όπλο» του 13ου Διεθνούς Φεστιβάλ Αιγαίου θα συνεχίσει τις παραστάσεις της στο εμβληματικό θέατρο «Απόλλων» αύριο και την Κυριακή 23 Ιουλίου, στις 20:30.