Απόφαση 61/2022 του Δημοτικού Συμβουλίου Πάρου με θέμα: «Κανονισμός παραχώρησης και λειτουργίας δημοτικών ή κοινόχρηστων χώρων για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων προσωρινού χαρακτήρα», από τον Δήμο Πάρου

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΝΟΜΟΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ

ΔΗΜΟΣ ΠΑΡΟΥ

Περίληψη απόφασης 61/2022 του Δημοτικού Συμβουλίου Πάρου (ΑΔΑ:6Π8ΔΩΞΓ-ΞΛΨ) με θέμα: «Κανονισμός παραχώρησης και λειτουργίας δημοτικών ή κοινόχρηστων χώρων για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων προσωρινού χαρακτήρα» με την οποία αποφασίστηκε ομόφωνα ο κανονισμός παραχώρησης και λειτουργίας δημοτικών ή κοινόχρηστων χώρων για την πραγματοποίηση εκδηλώσεων προσωρινού χαρακτήρα ως εξής:

Χώροι που είναι δυνατόν να παραχωρηθούν θεωρούνται και οι Πλατείες, τα Θέατρα, ανοικτά ή κλειστά, οι αίθουσες εκθέσεων Τέχνης, οι αίθουσες εκδηλώσεων, και γενικά κάθε χώρος που ανήκει στον Δήμο Πάρου, με οποιοδήποτε τρόπο − ιδιοκτησία, ενοικίαση, διαχείριση κλπ. − και στον οποίον πραγματοποιούνται ή ζητείται να πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις πολιτιστικού, τουριστικού, αθλητικού, κοινωνικού ενδιαφέροντος (γάμοι κλπ) καθώς και κάθε κοινωφελούς δραστηριότητας ανά κοινότητα:

ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΠΑΡΟΥ: 1.Αίθουσα Δημαρχείου για τέλεση γάμων, 2. Έξω από το Δημαρχείο για τέλεση γάμων, 3. Πλατεία «Μαντώ Μαυρογένους», 4. Πρώην Αγροκήπιο Παροικιάς, 5. Έξω από τον Άγιο Κωνσταντίνο επάνω στο κάστρο Παροικιάς, 6. Στον παραλιακό δρόμο στο κάστρο Παροικιάς, 7. Πλατεία Βελέντζα Παροικιάς, 8. Πλατεία Ζωοδόχου Πηγής Παροικιάς, 9. Πλατεία Νικολάου Μαυρογένη Παροικιάς, 10. Στο χώρο στάθμευσης, πίσω από τον ΝΟΠ, Παροικιάς.

ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΝΑΟΥΣΑΣ: 1. Υπαίθριος χώρος στο καταφύγιο τουριστικών σκαφών Νάουσας, 2. Αίθουσα καταφυγίου τουριστικών σκαφών Νάουσας, 3. Στο «σχολικό κήπο» Νάουσας (εκτός της παιδικής χαράς και του χώρου του γηπέδου μπάσκετ), 4. Κεντρική πλατεία Νάουσας, 5. Δημοτική αίθουσα «ΝΗΡΕΑΣ» Μάρπησσας

ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΜΑΡΠΗΣΣΑΣ: 1. Πλατεία «Γ.Στάμενα» Μάρπησσας, 2. Αίθουσα Αγροτολέσχης Μάρπησσας, 3. Πλατεία Αριστοτέλους, 4. Πλατεία Χριστού Μάρπησσας, 5. Πλατεία «σκάκι» Μάρπησσας, 6. Έξω από το Νηπιαγωγείο Δρυού.

ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΑΡΧΙΛΟΧΟΥ: 1. Κεντρική πλατεία Μαρμάρων, 2. Στον Μώλο στον Αγ. Νικόλαο, 3. Κτήριο πρώην δεξαμενή Προδρόμου, 4. Πλατεία Προδρόμου, 5. Παιδική χαρά–μπάσκετ Προδρόμου.

ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΑΓΚΑΙΡΙΑΣ: 1. Πολιτιστική αίθουσα Αγκαιριάς, 2. Πλατεία Μπάλες-παιδική χαρά, 3. Πλατεία Αγ. Νικολάου Αλυκής.

ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΛΕΥΚΩΝ: 1. Αίθουσα Μεγάρου Λευκών, 2. Θεατράκι Λευκών, 3. Χώρο στάθμευσης κοντά στο Μέγαρο Λευκών, 4. Πλατεία Αγ. Τριάδας Λευκών, 5. Στην παιδική χαρά στο Άσπρο Χωριό.

ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΚΩΣΤΟΥ: 1. Πλατεία Κώστου

ΑΡΘΡΟ 1

Σκοπός του παρόντος κανονισμού

Ο κανονισμός καθορίζει το γενικό πλαίσιο διαχείρισης και λειτουργίας των χώρων παραχώρησης του Δήμου Πάρου που αναφέρονται ανωτέρω.

ΑΡΘΡΟ 2

Αρμοδιότητα για την εφαρμογή των διατάξεων

Αποδοχή των αιτημάτων και διεκπεραίωση τους θα γίνεται από τις επιτροπές παραλαβής-παράδοσης δημοτικών ή κοινοχρήστων χώρων , ανάλογα με το κοινοτικό διαμέρισμα που βρίσκεται ο δημοτικός προς παραχώρηση χώρος .

Ο/Η Δήμαρχος ή ο/η αρμόδιος/α Αντιδήμαρχος μπορεί με αποφάσεις του, να αναθέτει σε δημοτικούς υπαλλήλους την εφαρμογή μέρους ή του συνόλου των διατάξεων του παρόντος Κανονισμού.

ΑΡΘΡΟ 3

Κανόνες παραχώρησης

1. Κατάθεση αίτησης.

Όποιος θέλει να χρησιμοποιήσει δημοτικό χώρο , για να πραγματοποιήσει εκδήλωση ή εκδηλώσεις, πρέπει να καταθέσει αίτηση στην αρμόδια επιτροπή του Δήμου .

Για να γίνει δεκτή μια αίτηση πρέπει να κατατεθεί και πρωτοκολληθεί τουλάχιστον 15 ημερολογιακές ημέρες πριν την αιτούμενη ημερομηνία έναρξης της εκδήλωσης.

Αιτήματα ανάλογα προς τον Δήμο αποστέλλουν και τα νομικά του πρόσωπα , χωρίς όμως τον χρονικό περιορισμό των 15 ημερών .

Ειδική μνεία

Α) Όταν η αίτηση αφορά τη χρήση χώρων για μεγάλο διάστημα, όπως είναι πχ οι θεατρικοί χώροι του Δήμου, διευκρινίζονται τα ακόλουθα:

1. Η αίτηση γίνεται μια φορά το χρόνο, εγκαίρως και αν πέραν της απλής παραχώρησης του χώρου, υπάρχει αίτημα για χρηματοδότηση εκδηλώσεων, είναι απαραίτητο να κατατίθεται πριν την κατάρτιση του προϋπολογισμού του Δήμου.

2. Στην αίτηση θα πρέπει να επισυνάπτεται αναλυτικό πρόγραμμα τρίμηνης διάρκειας που θα περιλαμβάνει τις ημέρες και τις αντίστοιχες ώρες κατά εβδομάδα για τις οποίες αιτείται η χρήση.

Β) Όταν η αίτηση αφορά την αποκλειστική χρήση και (ουσιαστικά) τη μόνιμη παραχώρηση ή/και την αλλαγή χρήσης χώρων όπως, μεταξύ άλλων, είναι τα κτίρια δημοσίων σχολείων που έχουν «κλείσει», διευκρινίζονται τα ακόλουθα:

1. Η αίτηση εξετάζεται από το Δημοτικό Συμβούλιο με τις διαδικασίες που προβλέπονται από την εκάστοτε νομοθεσία.

2. Οι παραχωρήσεις του είδους που περιγράφονται στην παράγραφο αυτή, οι λόγοι, οι προϋποθέσεις και οι όροι παραχώρησης, είναι αντικείμενο «Προγραμματικής Σύμβασης» ανάμεσα στον αιτούντα φορέα και στον Δήμο.

3. Η οποιαδήποτε παραχώρηση παύει αυτοδίκαια αν εκλείψουν οι λόγοι και οι προϋποθέσεις της παραχώρησης. Επίσης παύει αυτοδίκαια η παραχώρηση αν παραβιαστούν οι όροι της παραχώρησης.

4. Σε κάθε περίπτωση ο Δήμος διατηρεί, επί των κτιριακών εγκαταστάσεων που παραχωρεί, όλα τα νόμιμα δικαιώματα του, ασκεί τον έλεγχο επ’ αυτών και οποιαδήποτε αλλαγή, επέμβαση κλπ επ’ αυτών τελεί υπό την έγκριση του Δήμου και των τεχνικών υπηρεσιών του.

5. Σε κάθε περίπτωση ο Δήμος μπορεί να χρησιμοποιεί τις κτιριακές εγκαταστάσεις που παραχωρεί για τις ανάγκες των εκδηλώσεών του κατόπιν προειδοποίησης.

2. Κριτήρια παραχώρησης.

Τα κριτήρια είναι:

1. Αν η αίτηση προέρχεται από σύλλογο ή φορέα με πολιτιστικό προσανατολισμό.

Δηλαδή θα πρέπει να είναι πολιτιστικός σύλλογος ή φορέας ή τουλάχιστον η προαγωγή του πολιτισμού, με την ευρύτερη έννοια, να είναι μεταξύ των καταστατικών σκοπών του.

2. i) Η ίδια η εκδήλωση θα πρέπει να υπηρετεί την επιμόρφωση, την παιδεία, τις τέχνες, τον πολιτισμό και την ενημέρωση.

ii) Στην περίπτωση που υπάρχει αίτηση για «άδεια χρήσης με αντάλλαγμα » δημοτικών χώρων από εταιρείες ή ιδιώτες, εκτός από τους οικονομικούς όρους που έχει θεσπίσει το Δημοτικό Συμβούλιο, θα πρέπει να συνυπάρχουν και οι προϋποθέσεις της παραγράφου i).

3. Η εκδήλωση θα πρέπει να είναι γενικότερου ενδιαφέροντος, και να αγγίζει τα πολιτιστικά ενδιαφέροντα μεγάλων τμημάτων των δημοτών του Δήμου, και να μην απευθύνεται μόνο σε μια περιορισμένη ομάδα πολιτών.

4. Σε περιπτώσεις, έστω και μερικής, «σύμπτωσης ημερομηνιών» τρία πράγματα λαμβάνονται υπόψη (σωρευτικά) το εύρος και η δυναμική της αντίστοιχης εκδήλωσης, το μέγεθος της προσφοράς της εκδήλωσης στην κοινωνία, το μέγεθος της πολιτιστικής προσφοράς του κάθε συλλόγου και το «μακροχρόνιο» ή μη της πολιτιστικής προσφοράς του κάθε συλλόγου.

− Το όριο των 15 ημερολογιακών ημερών, η ημερομηνία κατάθεσης και ο αριθμός πρωτοκόλλου αποτελούν απλώς την «ταυτότητα» της αίτησης για αυτό και δεν αναφέρονται στα κριτήρια παραχώρησης δημοτικών χώρων πολιτιστικού ενδιαφέροντος.

− Όταν διοργανωτής ή συνδιοργανωτής, σε μια εκδήλωση είναι ο Δήμος ή τα νομικά του πρόσωπα , τότε χρησιμοποιεί τους δημοτικούς χώρους και δεν παραχωρούνται σε κανέναν άλλον για το αντίστοιχο διάστημα.

− Για τις ανάγκες των θεσμικών εκδηλώσεων του Δήμου και των νομικών του προσώπων (Χριστουγέννων − Καρναβάλι − Πάσχα κλπ ) , καθώς και για όλες τις θεσμικές εκδηλώσεις των Κοινοτήτων και για όσο διάστημα διαρκούν αυτές οι εκδηλώσεις, όλοι οι δημοτικοί χώροι πολιτιστικού ενδιαφέροντος, της αντίστοιχης Κοινότητας, δεσμεύονται και κατ’ επέκταση δεν παραχωρούνται σε κανέναν.

ΑΡΘΡΟ 4

Κανόνες λειτουργίας

Όποιος φορέας, σύλλογος, ιδιώτης κλπ χρησιμοποιεί δημοτικό χώρο θα πρέπει να τηρεί τους κανόνες καλής χρήσης που θεσπίζονται με τον κανονισμό αυτό.

1. Οι ημερομηνίες και ώρες , οι οποίες αναγράφονται στην αίτηση παραχώρησης, και για τις οποίες παραχωρείται ο χώρος, πρέπει να τηρούνται με αυστηρό και απόλυτο τρόπο.

Οποιαδήποτε αλλαγή στις ημερομηνίες και ώρες θα πρέπει να γνωστοποιείται, με έγγραφο, έγκαιρα στο Δήμο. Οποιαδήποτε αλλαγή χρειάζεται επίσης την έγκριση του Δήμου.

2. Η χρήση των χώρων θα πρέπει να είναι ανάλογη της ιστορικής και πολιτιστικής αξίας των χώρων αυτών.

3. Όσοι χρησιμοποιούν δημοτικό χώρο θα πρέπει να φροντίζουν για την καθαριότητα και την ευπρέπεια του χώρου, την προστασία από κάθε μορφής ρύπανση ή ζημιών του παραχωρούμενου χώρου τόσο κατά την διάρκεια της εκδήλωσής τους όσο και κατά την παράδοσή του.

4. Για την ασφαλή διεξαγωγή των εκδηλώσεων υπεύθυνος θα είναι ο χρήστης.

5. Οι δημοτικοί χώροι θα πρέπει να χρησιμοποιούνται

με πνεύμα οικονομίας, ειδικά στην κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος.

6. Δεν επιτρέπονται επεμβάσεις ή παρεμβάσεις, όπως βαψίματα, τρυπήματα, καρφώματα, αλλαγές ή επεμβάσεις σε ότι υπάρχει στο εσωτερικό αλλά και στο εξωτερικό των χώρων. Οποιεσδήποτε παρεμβάσεις και αλλαγές γίνονται μόνο από τον Δήμο και από κανέναν άλλο ή κατόπιν άδειας των αρμόδιων υπηρεσιών του Δήμου. Κάθε συμβολή στα έξοδα συντήρησης, επισκευής ή λειτουργίας, Δημοτικών χώρων γίνεται με τη μορφή δωρεάς και σε καμιά περίπτωση δεν παράγει εμπράγματο δίκαιο επί της κινητής και ακίνητης περιουσίας του Δήμου.

ΑΡΘΡΟ 5

Γενικές ρυθμίσεις

1. Το αντάλλαγμα, όπου προβλέπεται, για τη χρήση των ανωτέρω δημοτικών χώρων θα καθοριστεί με απόφαση της οικονομικής επιτροπής του Δήμου , και καταβάλλεται με την μορφή χορηγίας , οπωσδήποτε πριν την πραγματοποίηση της εκδήλωσης, αλλιώς αποτελεί λόγο απόρριψης του αιτήματος.

2. Μετά την έγκριση του αιτήματος, για παραχώρηση χώρου, από το αρμόδιο τμήμα του Δήμου , μπορεί να γίνει ανάκληση από την πλευρά του ενδιαφερομένου, με έγγραφη δήλωση του έως πέντε (5) εργάσιμες ημέρες πριν την προγραμματισμένη ημερομηνία διεξαγωγής της εκδήλωσης.

3. Επίσης, ανάκληση της παραχώρησης μπορεί να πραγματοποιηθεί από την πλευρά του Δήμου ανά πάσα στιγμή, σε περίπτωση που αυτό απαιτείται για την άμεση εξυπηρέτηση εκτάκτων αναγκών του Δήμου και των νομικών του προσώπων. Σε αυτή την περίπτωση πέραν της επιστροφής της χορηγίας που έχει προκαταβληθεί στο Δήμο, καμία άλλη αξίωση κατά του Δήμου και των νομικών του προσώπων δεν γεννάται.

4. Η παραχώρηση χώρων είναι δωρεάν όταν πρόκειται για φορείς του Δημοσίου, ΟΤΑ, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Πνευματικά Ιδρύματα, Επιστημονικούς Φορείς, Οργανισμούς, Επιμελητήρια, Μ.Κ.Ο., Τοπικούς Πολιτιστικούς Συλλόγους , Τοπικούς Πολιτιστικούς Φορείς, αλλά και Τοπικές Πολιτιστικές Ομάδες, Σχολεία του Δήμου και του Νομού, Κομματικές και Συνδικαλιστικές Οργανώσεις με την προϋπόθεση να πληρούνται όλοι οι όροι νόμιμης λειτουργίας τους.

5. Αίτημα που υποβάλλεται από τυχόν οφειλέτη του Δήμου, γίνεται δεκτό μόνο μετά από την εξόφληση της οφειλής.

6. Τονίζεται πως ο Δήμος μπορεί να παραχωρεί δωρεάν τους χώρους του και συνεργάζεται με τους πολιτιστικούς φορείς και συλλόγους στη βάση της ανταποδοτικότητας. Στο πνεύμα αυτό ο Δήμος περιμένει από τους πολιτιστικούς φορείς και συλλόγους την ανταπόδοση αυτής της προσφοράς του, με τη μορφή της συμμετοχής τους, τουλάχιστον στις κορυφαίες εκδηλώσεις του Δήμου και των νομικών του προσώπων, πχ των Χριστουγέννων, της Αποκριάς, του Πάσχα, καθώς και των αντίστοιχων εκδηλώσεων στις Κοινότητες.

− Κατ’ εξαίρεση των οικονομικών όρων παραχώρησης δημοτικών χώρων, που έχει θεσπίσει η οικονομική επιτροπή του Δήμου παραχωρούνται δωρεάν οι ανάλογοι χώροι πολιτιστικού ενδιαφέροντος του Δήμου, προκειμένου ο Δήμος να ενθαρρύνει και να στηρίξει οποιαδήποτε προσπάθεια συμβάλλει στην ανάδειξη της τοπικής μας ιστορίας και λαογραφίας, η σημασία της οποίας είναι αναμφισβήτητη. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση προκειμένου η Δημοτική Αρχή να βοηθήσει την ανάδειξη και υποστήριξη εκδόσεων, κινήσεων, εκδηλώσεων που αφορούν τον τόπο μας και τον προβάλλουν.

Στην περίπτωση συνδημοτών που αποφασίζουν να «υπηρετήσουν» μια μορφή τέχνης, πχ τον έντεχνο λόγο, τις εικαστικές τέχνες κλπ, τους παραχωρείται «βήμα» στις αίθουσες του Δήμου οποτεδήποτε το ζητήσουν εκτός της περιόδου των θεσμικών εκδηλώσεων πχ Χριστουγέννων, Αποκριάς, Πάσχα, κλπ.

− Κατ’ εξαίρεση, επίσης, των οικονομικών όρων παραχώρησης δημοτικών χώρων, που έχει θεσπίσει η οικονομική επιτροπή του Δήμου και στο πνεύμα της ανταποδοτικότητας, είναι δυνατή η παραχώρηση τέτοιων χώρων σε «ιδιωτικές σχολές» συνδημοτών, οποτεδήποτε το ζητήσουν , με την προϋπόθεση πως είχαν συμμετοχή σε κάποιες κορυφαίες εκδηλώσεις του Δήμου.

7. Όποιος χρησιμοποιεί Δημοτικό χώρο , θα πρέπει να το κάνει με τέτοιο τρόπο ώστε να μην παρακωλύεται ούτε να εμποδίζεται η χρήση του χώρου από άλλους φορείς.

8. Όταν ο χώρος, ο οποίος παραχωρείται, διαθέτει επιπλέον εξοπλισμό, πχ μικροφωνική, video - προβολέα κλπ, και ο αρμόδιος υπάλληλος δεν θα παραβρίσκεται καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης, επιβάλλεται η σύνταξη πρωτοκόλλου παράδοσης παραλαβής με τον υπεύθυνο λειτουργίας των υποδομών.

9. Τονίζεται για μια ακόμη φορά, με τον πλέον εμφατικό τρόπο και προς αποφυγή παρεξηγήσεων ότι η Δημοτική Αρχή έχει την ευθύνη για τη συντήρηση καθώς και την διαχείριση και λειτουργία όλων των Δημοτικών χώρων πολιτιστικού ενδιαφέροντος, όπως και κάθε άλλου Δημοτικού χώρου.

ΑΡΘΡΟ 6

Υπόλοιπες περιπτώσεις αιτήσεων και υπόλοιποι δημοτικοί χώροι

Για οποιανδήποτε παραχώρηση δημοτικού χώρου που δεν περιλαμβάνεται στους ανωτέρω αρμόδιο να αποφασίσει είναι το δημοτικό συμβούλιο με απλή πλειοψηφία των παρόντων (εκτός εάν νόμος προβλέπει διαφορετικά).

Το ίδιο ισχύει και για οποιαδήποτε διαφορετική περίπτωση αιτούντα (πχ ιδιώτες για εμπορική χρήση ή προώθηση προϊόντων), μόνο που σε αυτές τις περιπτώσεις απαιτείται απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των μελών του δημοτικού συμβουλίου (εκτός εάν νόμος προβλέπει διαφορετικά).

 

Αριθμός Φύλλου: 
5903