Θεατρική παράσταση μαθητών της Βαρδακείου Σχολής Ερμούπολης που στήθηκε από τους ίδιους στο πλαίσιο του μαθήματος των ελληνικών

Βήμα στη συμμετοχική μάθηση

Ενεργό ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία μέσα από τη λήψη πρωτοβουλιών και δράσεων που αποτελούν πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη ταλέντων και δεξιοτήτων, καθώς και πηγή περαιτέρω γνώσης, καθοριστικής για την κοινωνική ενσωμάτωση και προσαρμογή τους, αποκτούν οι εκπαιδευόμενοι της Βαρδακείου Σχολής Ερμούπολης.

Μέσω των προγραμμάτων της, η Σχολή δίνει το βήμα σε ενήλικους μαθητές από διάφορα μέρη του κόσμου να προτείνουν τις προσωπικές ιδέες τους και να τις κάνουν πράξη. Οι συμμετέχοντες αναλαμβάνουν ρόλους, συνεργάζονται, ενώ εξοικειώνονται περισσότερο με τη γλώσσα την οποία διδάσκονται.

Στο πλαίσιο του μαθήματος των ελληνικών, οι εκπαιδευόμενοι εμπνεύστηκαν και έστησαν από το μηδέν μία θεατρική παράσταση η οποία θα φιλοξενηθεί την προσεχή Κυριακή στο ανοιχτό θεατράκι του Μπάμπη Λαζάρογλου, στον Μέγα Γιαλό. «Το πένταθλον του Ηρακλή» των Samuele Livornese και Laura Αgeli αποτελεί σάτιρα εμπνευσμένη από τη σύγχρονη πραγματικότητα. Ερεθίσματα Για τη συγγραφή του κειμένου δόθηκαν και μέσα από τα μαθήματα ελληνικών με εκπαιδεύτρια την κ. Ευγενία Κόλλια. Όπως δηλώνει στην «Κοινή Γνώμη», «την τελευταία χρονιά δεν δουλέψαμε κάποιο βιβλίο, αλλά μελετήσαμε κείμενα της επικαιρότητας που αφορούσαν στη μόλυνση του περιβάλλοντος, το μεταναστευτικό, την Ακρόπολη, τα μάρμαρα του Παρθενώνα και άλλα θέματα. Μέσα από τις συζητήσεις, δύο μαθητές έγγραψαν το έργο». Η υπόθεση τοποθετεί τον Ηρακλή στην Ελλάδα του σήμερα. Ο –αρχαίος- μυθικός ήρωας προσπαθεί να περάσει τα ελληνικά σύνορα και για να τα καταφέρει, καλείται να εκπληρώσει πέντε άθλους που του αναθέτουν οι Θεοί.

Ενεργός ρόλος στην εκπαιδευτική διαδικασία

Μέσα από την προετοιμασία της παράστασης, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να βελτιώσουν τα ελληνικά τους, να συμπράξουν αλλά και να φανερώσουν τα ταλέντα τους. Εκτός από τη συμμετοχή 12 ηθοποιών, το εγχείρημα υποστηρίχθηκε επίσης θερμά από τη ζωγράφο και μέλος των Syros Open Art Studio, Ρεγγίνα Σίμελ που ανέλαβε τα σκηνικά και τον Ιταλό καλλιτέχνη Salvatore MG Cultrera, ο οποίος επιμελήθηκε τη μουσική της παράστασης. «Και τα δύο αυτά παιδιά ήταν παλαιοί μαθητές της Σχολής», σημειώνει η κ. Κόλλια. Στην παράσταση παίζουν μαθητές από την Αλβανία, τη Νιγηρία, την Ελβετία, τη Γαλλία, την Ολλανδία, την Αγγλία και την Ιταλία.

Προς αποφυγή συνωστισμού το «Πένταθλον του Ηρακλή» δεν θα είναι ανοικτό στο κοινό, ωστόσο στα σχέδια της Σχολής περιλαμβάνεται η επανάληψή του στο προσεχές μέλλον, όταν οι συνθήκες κριθούν ευνοϊκότερες.

Η συγκεκριμένη δράση σχετίζεται με τη φιλοσοφία του νέου ευρωπαϊκού προγράμματος Digital Education and Participatory Adult Learning, στο οποίο συμμετέχει η Βαρδάκειος Σχολή Ερμούπολης από τον Οκτώβριο του 2019. Το “DEPAL” συντονίζεται από μία αγγλική οργάνωση και εστιάζει στη συμμετοχική μάθηση, δηλαδή στους τρόπους μέσω των οποίων τόσο οι ενήλικες όσο και άτομα μικρότερων ηλικιών μπορούν να διαδραματίσουν έναν πιο ενεργό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία και να μάθω. Το εν λόγω Erasmus+ project θα διαρκέσει 2,5 χρόνια και θα ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2022. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν οργανώσεις από την Ιταλία, την Ιρλανδία, την Αγγλία, την Ισπανία, ενώ την Ελλάδα εκπροσωπεί η Βαρδάκειος Σχολή Ερμούπολης. Η εναρκτήρια συνάντηση των εταίρων πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Νοέμβριο στο Λίβερπουλ.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως το προωθητικό βίντεο της τρίτης χρονιάς του προγράμματος «Recognize and Change» με θέμα τη βία και τη διαφορετικά προβάλλεται καθημερινά στις οθόνες του Επιβατικού Σταθμού στο λιμάνι της Ερμούπολης, σε συνεργασία με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου.

Τα εννέα βίντεο που δημιουργήθηκαν τη φετινή περίοδο από μαθητές του 3ου Γυμνασίου Σύρου, του Γενικού Λυκείου Σύρου και του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου – Λυκείου Σύρου προβλήθηκαν πριν από μερικές ημέρες στην πλατεία Μιαούλη. Η τελική εκδήλωση για την απονομή των χρηματικών επάθλων στους δημιουργούς των τριών πρώτων σε ψήφους βίντεο θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο του 2020.