Το τραγικό δυστύχημα της Εγνατίας

Καραμπόλα ανευθυνότητας

Οι πέντε νεκροί, οι 32 τραυματίες και τα 35 κατεστραμμένα οχήματα που άφησε πίσω της, κατά τη φονική της πορεία, η νταλίκα, στην Εγνατία οδό, πέραν της τραγικότητας του γεγονότος, φέρνουν στην επιφάνεια, για ακόμα μία φορά, την ασύδοτη οδική συμπεριφορά των οδηγών των βαρέων οχημάτων στους εθνικούς δρόμους, την ασυνεννοησία, αλλά και την ανευθυνότητα των αρμοδίων.

Μόλις τέσσερεις ημέρες από την τραγική εξέλιξη της τρελής πορείας της νταλίκας, που σκόρπισε τον τρόμο και τον θάνατο στην άλλη άκρη της χώρας, συνεχίζει να παραμένει «παγωμένη» η κοινή γνώμη, εξαιτίας του μεγέθους και της σοβαρότητας του δυστυχήματος.

Χωρίς να σημαίνει τίποτε απολύτως πως ότι συνέβη ήταν χιλιόμετρα μακριά από τις δικές μας μικρές κοινωνίες, δεν παύει πρωτίστως να πρόκειται για μία τραγωδία στα όρια της χώρας και επιπλέον να αποδεικνύει με τον χειρότερο τρόπο την εγκληματική νοοτροπία, που όπως αποδεικνύεται μπορεί να οδηγήσει σε ολέθρια αποτελέσματα.

Η πρόσκρουση και τα ερωτήματα

Η καραμπόλα των 35 οχημάτων στην Εγνατία οδό, τον καλύτερο δρόμο του εθνικού οδικού δικτύου, στις 10.20 το πρωί της Κυριακής, προκάλεσε πέντε θανάτους και 32 τραυματισμούς και πλήθος ερωτηματικών για το μερίδιο των ευθυνών, πέραν της φονικής συμπεριφοράς του Ρουμάνου οδηγού του βυτιοφόρου.

Μέσα σε χρόνο μηδέν, το βαρύ όχημα, που φέρεται να είχε πρόβλημα στα φρένα, έπεσε διαδοχικά επάνω σε 35 ακινητοποιημένα, λόγω των έργων που γινόντουσαν στην περιοχή, οχήματα, μετατρέποντας τα σε μία άμορφη μάζα σιδερικών, με κόστος ανθρώπινες ζωές.

Το γεγονός συνέβη 500 μέτρα από τον κόμβο της Βέροιας, όταν η νταλίκα έπεσε με ταχύτητα στα ακινητοποιημένα οχήματα, όταν πήρε φωτιά μετά τις πρώτες εκρήξεις τυλίγοντας αμέσως στις φλόγες και ένα ακόμα όχημα, η οδηγός του οποίου απανθρακώθηκε.

Επί τόπου έχασαν τη ζωή τους δύο γυναίκες ηλικίας 53 ετών, ένας άνδρας 42 ετών και ένας ακόμα άνδρας, υπήκοος Βουλγαρίας, η ηλικία του οποίου δεν έχει εξακριβωθεί. Το πέμπτο θύμα (άνδρας 60 ετών) της τραγωδίας ξεψύχησε το απόγευμα της Κυριακής στο χειρουργείο του νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ.

Στο νοσοκομείο της Βέροιας μεταφέρθηκαν ένα βρέφος 6 μηνών και ένα παιδάκι 1,5 έτους.

Οι συλλήψεις

Τον δρόμο για τον εισαγγελέα έχουν λάβει οι συλληφθέντες για την υπόθεση, με πρώτο τον 39χρονο αλλοδαπό, ρουμανικής υπηκοότητας, που ήταν ο οδηγός της νταλίκας και ο οποίος υποστήριξε ενώπιον του ανακριτή ότι τον πρόδωσαν τα φρένα του οχήματος, γεγονός που υποστήριξε και ο πραγματογνώμονας που εξέτασε το όχημα.

Ο εισαγγελέας του άσκησε δίωξη για ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή και πρόκληση σωματικών βλαβών κατά συρροή και ο δικηγόρος του που όρισε το προξενείο της χώρας του, ζήτησε και έλαβε προθεσμία για να απολογηθεί αύριο.

Εκ μέρους πάντως της αρμόδιας αστυνομικής αρχής Βέροιας εξετάζεται κάθε ενδεχόμενο για την πρόκληση του ατυχήματος, ακόμα και η πιθανότητα να αποκοιμήθηκε ο οδηγός.

Εκτός του οδηγού, στην μοιραία νταλίκα επέβαινε και συνοδηγός, ένας 46χρονος, επίσης Ρουμάνος, ο οποίος προσήλθε μία ημέρα μετά στο Τμήμα Τροχαίας Βέροιας, υποστηρίζοντας και αυτός τα περί «σπασμένων φρένων», ενώ θέλοντας να δικαιολογήσει την φυγή του μετά το γεγονός, υποστήριξε ότι ήταν υπό την επήρεια του σοκ που υπέστη.

Στον εισαγγελέα οδηγήθηκε και ο υπεύθυνος των εργασιών, 42χρονος υπάλληλος της εταιρείας που εκτελούσε τις εργασίες στο σημείο, ο οποίος και κατηγορείται για αδικήματα διατάραξης συγκοινωνιών.

Η μετάθεση των ευθυνών

Στην περιοχή του χωριού Μέση, όπου προκλήθηκε η καραμπόλα, ο ΔΕΔΔΗΕ πραγματοποιούσε έργα, χωρίς όμως να υπάρχουν τα κατάλληλα μέτρα σήμανσης και χωρίς να έχει, όπως είχε διαταχθεί, η διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων.

Εκ μέρους της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ημαθίας είχε εκδοθεί άδεια για τη διεξαγωγή εργασιών από τον ΔΕΔΔΗΕ, την συγκεκριμένη ημέρα, με την προϋπόθεση ότι εντός του χρονικού ορίου 9.30 και 9.40 το πρωί, θα έπρεπε να έπρεπε να έχει διακοπεί η κυκλοφορία και στα δύο ρεύματα.

Απαντήσεις αναμένονται γιατί αυτή η διακοπή δεν έγινε ώστε να αδειάσει το οδόστρωμα στην περιοχή, όταν το δυστύχημα σημειώθηκε 50 λεπτά αργότερα, στις 10.20 το πρωί.

Η διαχειρίστρια εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.», βάσει του εγγράφου της τροχαίας Ημαθίας, επιρρίπτει τις ευθύνες στον ΔΕΔΔΗΕ, αν και γνώριζε για την υποχρέωση κλεισίματος του δρόμου στις 9.30 το πρωί, όμως παρ’ όλα αυτά επέτρεψε την έναρξη των εργασιών με καθυστέρηση.

Η μετάθεση της ευθύνης είναι εμφανής από τις δηλώσεις του υπευθύνου επικοινωνίας της εταιρείας, ο οποίος ανέφερε ότι «ο ανάδοχος, δηλαδή η ΔΕΗ, ήταν υπεύθυνος για τη σήμανση στο σημείο».

Εκ μέρους της διαχειρίστριας εταιρείας, στην ανακοίνωση που εξέδωσε, αναφέρεται στο πολύνεκρο δυστύχημα, περιγράφοντας το γεγονός, και αρκούμενη στην έκφραση συλλυπητηρίων στις οικογένειες των θυμάτων, αρκούμενη στην αναφορά ότι τις συνθήκες υπό τις οποίες συνέβη το δυστύχημα διερευνούν οι αρμόδιες Αρχές της ΕΛ.ΑΣ., εξάροντας παράλληλα τον συντονισμό όλων των Υπηρεσιών και δίνοντας συμβουλές οδικής συμπεριφοράς στους οδηγούς για την αποφυγή παρόμοιων ατυχημάτων.

Από την πλευρά της η Αστυνομική Διεύθυνση Ημαθίας υποστηρίζει ότι ακολουθήθηκε κάθε νόμιμη διαδικασία και υπήρξε η τοποθέτηση των απαιτούμενων σημάνσεων, παρά για τις περί του αντιθέτου δηλώσεις των αυτοπτών μαρτύρων, οι οποίοι υποστήριξαν από την πρώτη στιγμή ότι αυτή δεν ήταν επαρκής, κάνοντας λόγο για την ύπαρξη δύο ατόμων που με σημαίες προειδοποιούσαν τους οδηγούς.

Όσο για τη ΔΕΗ αρκέστηκε να αναφέρει ότι ενημέρωσε την αστυνομία σχετικά με τις εργασίες που επρόκειτο να εκτελέσει.

Εκ μέρους του ΕΚΑΒ, για το οποίο αναφέρθηκε καθυστέρηση προσέγγισης του στο σημείο του δυστυχήματος, έγινε λόγος για άμεση ανταπόκριση του, με το πρώτο ασθενοφόρο να φτάνει μέσα σε μόλις 6 λεπτά, ενώ άμεσος ήταν και ο συντονισμός της επιχείρησης παροχής επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας, με την κινητοποίηση μονάδων του Ε.Κ.Α.Β. από τις όμορες περιοχές, με 9 ασθενοφόρα και μία κινητή μονάδα.

Ερωτήματα επαγγελματιών

Συγκεκριμένα ερωτήματα θέτει προς τα αρμόδια υπουργεία με επιστολή του το Συνδικάτο Επαγγελματιών Οδηγών Φορτηγών, ενώ τα κατηγορεί ως ηθικούς αυτουργούς.

Γιατί κυκλοφορούν Φορτηγά Δημοσίας Χρήσεως (Φ.Δ.Χ.) στις εθνικές οδούς τα σαββατοκύριακα, ενώ σε όλη την Ευρώπη, εκτός από συγκεκριμένες κατηγορίες, απαγορεύεται;

Γιατί δεν υπάρχουν μικτά κλιμάκια για τον έλεγχο προβληματικών φορτηγών (κινητές πλάστιγγες για υπέρβαρο φορτίο, ΚΤΕΟ κ.λπ.);

Για το συγκεκριμένο ατύχημα γιατί δεν υπήρχε σήμανση εκ μέρους της Εγνατίας Οδού με βανάκια που φέρουν προειδοποιητικά φώτα και με κορίνες;

Γιατί δεν βρισκόταν η Τροχαία στο σημείο;

Ο εργολάβος του έργου ποια μέτρα είχε πάρει για την εκτέλεση του έργου;

Γιατί η Εγνατία Οδός, η Τροχαία και ο εργολάβος δεν έκαναν εκτροπή της κυκλοφορίας των οχημάτων στον παράπλευρο δρόμο εφ’ όσον γνώριζαν ότι θα είχαν ολική διακοπή κυκλοφορίας για την επισκευή αυτού;

Γιατί η Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.) δεν ήταν ελεύθερη από τα ΙΧ αυτοκίνητα, ώστε να υπάρχει διέξοδος διαφυγής για το φορτηγό με το πρόβλημα της υπερθέρμανσης των φρένων;

Άμεση η ευθύνη που επιρρίπτεται στα αρμόδια υπουργεία τα οποία χαρακτηρίζει ως «ηθικούς αυτουργούς, όχι μόνο αυτού του συμβάντος αλλά και των προγενέστερων δυστυχημάτων (Τέμπη, Μαλιακός, Αλιάκμονας), διότι όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά «με τη δική σας αδιαφορία συνεχίζει να ρέει το αίμα στον Μολώχ της ασφάλτου».

Ετικέτες: