Κατάθεση προτάσεων για την ενδοκυκλαδική επικοινωνία και τις άγονες γραμμές από Δήμους του νομού, προς το Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Ακτοπλοϊκή φουρτούνα στην ενδοκυκλαδική σύνδεση

Χωρίς γραπτή πρόταση ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, παρά τη γενικότερη ανησυχία

Με το βλέμμα στραμμένο στην άμεση επιστροφή του καθεστώτος των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων, όπως αυτά εκτελούνταν έως και το τέλος Φεβρουαρίου του 2017 παραμένουν οι νησιωτικοί Δήμοι των Κυκλάδων, μετά την ακτοπλοϊκή “φουρτούνα” που προκλήθηκε από την γνωστοποίηση των “σαρωτικών αλλαγών” που αποφασίστηκαν στις άγονες γραμμές, εκ μέρους του Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ο θόρυβος που καταγράφηκε στις τοπικές κοινωνίες των Κυκλάδων, οι οποίες βιώνουν καθημερινά την προβληματική κατάσταση σε επίπεδο ενδοκυκλαδικών μετακινήσεων και όχι μόνον, επιχειρείται να κοπάσει σε πρώτο επίπεδο με την επαναφορά των δρομολογίων - όπως αυτά ίσχυαν μέχρι πρόσφατα - έως τις 20 Μαρτίου, ενώ σε δεύτερο επίπεδο θα υπάρξει επεξεργασία προτάσεων από ειδική Επιτροπή του Υπουργείου Ναυτιλίας με τη συμμετοχή αρκετών εκπροσώπων φορέων σχετικά με το πώς οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες μπορούν να υπηρετήσουν τις ανάγκες στον μέγιστο δυνατό βαθμό.

Τις προτάσεις τους επί των δρομολογιακών γραμμών των Κυκλάδων κατέθεσαν οι περισσότεροι Δήμοι του νομού, ανταποκρινόμενοι προ ημερών στο νέο αίτημα του Υφυπουργού Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριου Σαντορινιού, προκειμένου να τονίσουν τις ανάγκες σύνδεσης των νησιών, αλλά και να καταδείξουν τις – κατά την οπτική τους – αποδοτικότερες γραμμές από άποψη μετακίνησης κατοίκων κι επισκεπτών, με σχεδόν μοναδική εξαίρεση να αποτελεί ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, εκ μέρους του οποίου δεν έχει υπάρξει γραπτή θέση.

Κρίνεται αναγκαίο να τονισθεί πως, οι αλλαγές που προέκυψαν από το νέο πρόγραμμα των άγονων γραμμών και περιελάμβαναν μεταξύ άλλων τη μη διανυκτέρευση του ΑΡΤΕΜΙΣ στη Σύρο, όπως φαίνεται και από την ενημέρωση του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, το οποίο έχει εντείνει τις προσπάθειές του για την επαναφορά του προηγούμενου προγράμματος δρομολογίων, οφείλονταν σε “λανθασμένο κι ελλιπή σχεδιασμό”, στον οποίο στηρίχθηκε το Υπουργείο.

Πάντως, επ΄ουδενί δεν ευσταθεί η όποια επιδερμική κριτική έχει δει μέχρι σήμερα το φως της δημοσιότητας, σχετικά με τη μη παραμονή του ΑΡΤΕΜΙΣ στο λιμάνι της Ερμούπολης λόγω ζημιάς που “προκαλεί” η μπουκαπόρτα του πλοίου εξαιτίας της θέσης του στο νέο τμήμα της ανάπλασης, αφού ως επιχείρημα - βάσει κοινής λογικής -, γίνεται αντιληπτό, πως δεν ευσταθεί.

Η “Κοινή Γνώμη” επικοινώνησε και φιλοξενεί τα βασικά σημεία των προτάσεων που κατέθεσαν προς το αρμόδιο Υπουργείο, Δήμοι και Δήμαρχοι των Κυκλάδων, οι οποίοι επελέγησαν ως ενδεικτικά παραδείγματα για τις γραμμές της ενδοκυκλαδικής σύνδεσης.

Να σημειωθεί πως, στην ειδική Επιτροπή θα συμμετέχει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, Γιάννης Ρούσσος.

Άνδρος: Επιτακτική ανάγκη συχνότερης σύνδεσης με Σύρο και Πάρο

Σε συνέχεια του σχετικού εγγράφου του Υφυπουργού Ναυτιλίας προς τους νησιώτικους Δήμους, ο Δήμος Άνδρου υπήρξε συγκεκριμένος στην πρότασή του, δίνοντας έμφαση στη σύνδεση με την πρωτεύουσα του νομού. “Σχετικά με τις δυνατότητες βελτίωσης των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων θα θέλαμε να αναφέρουμε α. Την επιτακτική ανάγκη για συχνότερη σύνδεση με την Ερμούπολη Σύρου, 3 με 4 φορές εβδομαδιαίως” ανέφερε ο δήμαρχος, Θεοδόσης Σουσούδης στην απαντητική επιστολή του, τονίζοντας πως, “Στην Σύρο είναι όλες οι διοικητικές υπηρεσίες του νομού μας και αυτή τη στιγμή έχουμε μόνο μια φορά την εβδομάδα απευθείας σύνδεση”. Η σημερινή κατάσταση όπως εξήγησε, “έχει σαν συνέπεια να δυσχεραίνεται η εξυπηρέτηση των πολιτών μας” οι οποίοι όπως συμπλήρωσε, πολλές φορές υποχρεώνονται σε διανυκτέρευση στα ενδιάμεσα εναλλακτικά λιμάνια (Πειραιάς, Τήνος)”. Στην επιχειρηματολογία του, ο δήμαρχος δεν παρέλειψε να θίξει και την εξυπηρέτηση των πολιτών από το Νοσοκομείο Σύρου σε αρκετές περιπτώσεις, γεγονός που όπως τόνισε ενισχύει το παραπάνω αίτημά του για “συχνότερη σύνδεση Άνδρου – Σύρου”. Σε επίπεδο ενδοκυκλαδικού χάρτη, ο Δήμος Άνδρου ζήτησε επιπλέον, να υπάρξει μέριμνα “για σύνδεση με το λιμάνι της Πάρου”. Σύμφωνα με όσα διευκρίνισε στη σχετική πρότασή του ο Δήμος Άνδρου, “λόγω της γεωγραφικής του θέσης (λιμάνι Πάρου) αποτελεί σταθμό μετεπιβίβασης για τα υπόλοιπα νησιά των Μικρών και λοιπών Κυκλάδων”.

Πάρος: Έμφαση στην “ανεπαρκή σύνδεση” με Σύρο και Δυτικές Κυκλάδες

Σε παρόμοιο μήκος κύματος ο Δήμος Πάρου στο πλαίσιο των προτάσεών του προς το αρμόδιο Υπουργείο έδωσε έμφαση στις προβληματικές και ανεπαρκείς συνδέσεις με συγκεκριμένα νησιά του νομού, όπως ανάμεσα σε άλλα και τη Σύρο. Αν και ο δήμαρχος, Μάκρος Κωβαίος στη μακροσκελέστατη επιστολή του συνολικά για την επικοινωνία της Πάρου, σημείωσε ότι, αυτή σε γενικές γραμμές είναι “τακτική και συχνή σε καθημερινή βάση με Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Σαντορίνη” μέσω των συμβατικών πλοίων της γραμμής (Πειραιάς – Νότιες Κυκλάδες (Παροναξία – Σαντορίνη ή Παροναξία – Μικρές Κυκλάδες – Αμοργός)), ωστόσο υπογράμμισε πως, “Ιδιαιτέρως προβληματική κρίνεται η σύνδεση της Πάρου με τη Σύρο, η οποία απαιτείται να αναβαθμιστεί και από το γεγονός των διαφόρων υπηρεσιών (διοικητικών, υγείας, δικαστικών κλπ) που παρέχονται στη Σύρο, ως έδρας των Κυκλάδων και της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου”. Σημειώνοντας μάλιστα πως, “Τα τρία τακτικά δρομολόγια που εβδομαδιαίως εκτελούνται από συμβατικά επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία με αφετηρία τον Πειραιά εξυπηρετούν μόνο την κατεύθυνση από Σύρο προς Πάρο, όχι όμως αντίστροφα”, τόνισε πως, αυτό ως δεδομένο “έχει συνέπεια πολλοί επιβάτες που έχουν ανάγκη να μετακινηθούν από την Πάρο προς τη Σύρο να υποχρεώνονται – για να φθάσουν στον προορισμό τους – να ταξιδεύουν από την Πάρο στον Πειραιά και στη συνέχεια από τον Πειραιά προς τη Σύρο”. Πέραν των προαναφερθέντων, ο δήμαρχος ανέφερε μεταξύ άλλων, πως, “η Πάρος πρακτικά δεν διαθέτει ακτοπλοϊκή επικοινωνία (εκτός της ενδοκυκλαδικής, όπως αυτή προβληματικά εκτελείται) με τα νησιά των Δυτικών Κυκλάδων: Σέριφο, Σίφνο, Μήλο και Κίμωλο – σε όλη τη διάρκεια του έτους, παρά το αυξημένο ενδιαφέρον που υπάρχει κυρίως κατά τη θερινή περίοδο”.

Κύθνος: Παρέμβαση για δρομολόγηση ταχύπλοων σκαφών και συχνότερη μετακίνηση

Άμεσα ανταποκρινόμενος στο πρόσφατο αίτημα του Υφυπουργού Νησιωτικής Πολιτικής και ο Δήμος Κύθνου επικέντρωσε την προσοχή του σε συγκεκριμένα προβλήματα. Δίνοντας έμφαση στα “ακτοπλοϊκά κενά” που παραμένουν όπως σημειώνει ο δήμαρχος, Σταμάτης Γαρδέρης, παρά την όποια βελτίωση αναγνωρίζει ότι έχει καταγραφεί σε ακτοπλοϊκά δρομολόγια που καλύπτουν το νησί, έκανε ειδική αναφορά στην ανάγκη δρομολόγησης ταχύπλοων. “Τα ταχύπλοα δεν προσεγγίζουν καθόλου την Κύθνο με αποτέλεσμα το κοντινότερο νησί των Δυτικών Κυκλάδων να γίνεται πιο απόμακρο έναντι άλλων νησιών”. Αυτή η κατάσταση δε, επεσήμανε πως, “σε περιόδους αιχμής και ιδιαίτερα 3ημέρα και 4ήμερα συνδυασμένα με αργίες, οι αφίξεις των πλοίων είναι πολλαπλάσιες των αναχωρήσεων με αποτέλεσμα ο επισκέπτης να μην μπορεί να εξασφαλίσει την αναχώρηση του από την Κύθνο”. Όπως εξήγησε, “Αυτό έχει ως αποτέλεσμα σωρεία ακυρώσεων των κρατήσεων”. Με δεδομένο δε, πως, “τη χειμερινή περίοδο δεν έχουμε καθημερινή άφιξη και αναχώρηση πλοίων”, ο κ. Γαρδέρης κωδικοποιώντας τις προτάσεις – αιτήματα του νησιού, ζητά τα εξής: “α. Την προσέγγιση ταχύπλοων σκαφών τουλάχιστον 3 με 4 φορές την καλοκαιρινή περίοδο. β. Την όσο δυνατό καλύτερη σύνδεση της Κύθνου ενδοκυκλαδικά. γ. Την εξασφάλιση εκτάκτων δρομολογίων σε περιόδους αιχμής για την αναχώρηση των επισκεπτών της Κύθνου προς Λαύριο και Πειραιά και δ. Τον σωστό σχεδιασμό της χειμερινής περιόδου των αφίξεων και αναχωρήσεων των πλοίων σε καθημερινή βάση μιας και παρατηρείται συσσώρευση δρομολογίων κάποιες από τις ημέρες της εβδομάδας ενώ οι υπόλοιποι είναι νεκρές”.

Σίφνος: Η γραμμή Δυτικών Κυκλάδων να γίνει ανταγωνιστική

Σε επίπεδο βελτίωσης της επικοινωνίας της Σίφνου μέσω των ακτοπλοϊκών δρομολογίων με το λιμάνι του Πειραιά, αρχικά ο Δήμος στην επιστολή του ζητά “την εφαρμογή του συνταγματικά κατοχυρωμένου μεταφορικού ισοδύναμου στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις” κάτι που όπως εξηγεί ο δήμαρχος, Ανδρέας Μπαμπούνης, “θα έχει ως αποτέλεσμα: α. την εκτέλεση καθημερινών δρομολογίων από και προς Πειραιά και τη χαμηλή περίοδο (Οκτώβριος-Απρίλιος), β. τη μείωση της τιμής του εισιτηρίου της οικονομικής θέσης στο συμβατικό πλοίο που εξυπηρετεί τη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων τουλάχιστον κατά τη χαμηλή περίοδο (Οκτώβριος-Απρίλιος)” ενώ επιπλέον, ζητά την “αύξηση της επιδότησης της άγονης γραμμής για δυνατότητα συμμετοχής πιο σύγχρονων πλοίων κατηγορίας Α΄ στον ετήσιο διαγωνισμό των άγονων γραμμών και με υποχρέωση ελάχιστου ορίου ταχύτητας τους 18,5-19 κόμβους”, προκειμένου όπως αναφέρει, “η γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων να γίνει μία άκρως ανταγωνιστική γραμμή”.

Σύμφωνα με όσα επισημαίνει ειδικότερα για τις ενδοκυκλαδικές συνδέσεις, κρίνεται επιβεβλημένη “η καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού μας με το νησί της Πάρου όλο το χρόνο αλλά κυρίως την τουριστική περίοδο (Απρίλιος-Οκτώβριος)” αίτημα που όπως εξηγεί, μπορεί να ικανοποιηθεί: “α. με τη δρομολόγηση ενός από τα συμβατικά πλοία που δρομολογούνται στη γραμμή Πειραιάς-Πάρος-Νάξος-Ίος-Σαντορίνη με προσέγγιση και στο λιμάνι μας (γραμμή Πειραιάς-Σίφνος-Πάρος-Νάξος-Ίος-Σαντορίνη), β. με επαναπροσδιορισμό της ενδο-κυκλαδικής σύνδεσης για αυτούς τους μήνες και γ. ή εναλλακτικά με σύνδεση της Σίφνου με την Πάρο με μικρά σκάφη που θα πραγματοποιούν το δρομολόγιο Παροικιά Πάρου-Πλατύ Γιαλός Σίφνου”. Τέλος, ο δήμαρχος Σίφνου, σημειώνει πως, το νησί έχει ανάγκη “καθημερινή σύνδεση με το λιμάνι της Σαντορίνης την τουριστική περίοδο (Απρίλιος-Οκτώβριος)” καθώς και “την διατήρηση των 3 ενδο-κυκλαδικών δρομολογίων όσον αφορά στις ημέρες, στις ώρες και στα νησιά που εκτελούνται αυτά τα δρομολόγια καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους”.

Μήλος: Διατήρηση υφιστάμενων ενδοκυκλαδικών με παράλληλη αύξηση δυνατοτήτων σύνδεσης

Περιεκτικός στην απάντησή του προς τον Υφ. Νησιωτικής Πολιτικής υπήρξε και ο δήμαρχος Μήλου, Γεράσιμος Δαμουλάκης ζητώντας κυρίως τη διατήρηση της ενδοκυκλαδικής σύνδεσης ως έχει, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι, καλύπτονται συνολικά οι ανάγκες. Συνοπτικά τα αιτήματά του προς το αρμόδιο Υπουργείο έχουν ως εξής: “Αναφορικά με τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ζητάμε: α. Τα δρομολόγια του “Αδαμάντιος Κοραής” με τον τρόπο που εκτελούνται σήμερα σε καθημερινή βάση. β. Ένα επιπλέον δρομολόγιο των ήδη υφιστάμενων δρομολογίων του “Πρέβελης”. γ. Διατήρηση των ενδοκυκλαδίτικων δρομολογίων, ως έχουν σήμερα. δ. Επιμήκυνση των ήδη εγκεκριμένων δρομολογίων για Πειραιά – Μήλο με ταχύπλοο, για το χρονικό διάστημα, Πάσχα έως τέλη Οκτωβρίου”. Τέλος, ο κ. Δαμουλάκης επισημαίνει το σταθερό αίτημα του νησιού για “Σύνδεση Κρήτης – Σαντορίνης – Μήλου με ταχύπλοο κατά τη θερινή περίοδο” στη γενικότερη πρότασή του προς τον Νεκτάριο Σαντορινιό για την εξυπηρέτηση κατοίκων κι επισκεπτών.

Τήνος: Ταχύπλοο για σύνδεση με Μύκονο. Αποκομμένη από τη Σύρο

Εκ μέρους του Δήμου Τήνου επισημάνθηκαν τα βασικότερα προβλήματα από τον δήμαρχο, Σίμο Ορφανό, με τον ίδιο να στηλιτεύει το γεγονός ότι η σύνδεση του νησιού με τη Σύρο με τα νέα δεδομένα μετατράπηκε σε τετράωρο Γολγοθά. Πιο αναλυτικά, ο δήμαρχος απευθυνόμενος στον Υφυπουργό Νησιωτικής Πολιτικής, σημείωσε πως, “Έχοντας ως γνώμονα το γεγονός ότι η Τήνος είναι το κοντινότερο νησί στο Διεθνές αεροδρόμιο Μυκόνου παρακαλούμε όπως εξεταστεί το ενδεχόμενο ακτοπλοϊκής σύνδεσης Μυκόνου – Τήνου, είτε με Ε/Γ-Ο/Γ είτε με ταχύπλοο, σε ώρες που θα εξυπηρετούν τους επιβάτες των μεσημεριανών και απογευματινών πτήσεων”. Επιπλέον, όπως συμπλήρωσε αναφορικά με θέματα που “ταλανίζουν – ακτοπλοϊκώς – χρόνια το νησί”, τόνισε πως, “Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά το διάστημα 25/6-5/9 η Τήνος μένει αποκομμένη από τα λιμάνια του Πειραιά και της Σύρου τρεις φορές την εβδομάδα (Τρίτη- Πέμπτη-Κυριακή)”. Σύμφωνα με όσα υποστήριξε, “πρόκειται για την περίοδο της πλέον τουριστικής αιχμής” κάτι που πρόσθεσε πως, “δεν πρέπει να συμβεί ξανά”. Ως εκ τούτου, ως νησί “εναλλακτικά προτείνουμε να εξεταστεί η δυνατότητα σύνδεσης του νησιού μας με το Ε/Γ-Ο/Γ «Νήσος Μύκονος» της ναυτιλιακής εταιρείας Hellenic Seaways του οποίου τα δρομολόγια είναι υπό επεξεργασία και σαφώς υπάρχει το περιθώριο εξυπηρέτησης της Τήνου τουλάχιστον τις τρεις προαναφερόμενες ημέρες τη εβδομάδας”. Με φόντο την κατάσταση που στηλιτεύει ο Σίμος Ορφανός, πρόσθεσε ότι, “Η ανωτέρω αναφερόμενη κατάσταση αντί λοιπόν να βελτιώνεται απλά χειροτερεύει με αποκορύφωμα το ότι το Υπουργείο σας κατάφερε το 50λέπτο διάρκειας ταξίδι Τήνου – Σύρου να το μετατρέψει σε τετράωρο (!) μέσω της επιδοτούμενης ενδοκυκλαδικής γραμμής με την εταιρεία “ΤΖΑΜΠΟ ΤΖΕΤ Ν.Ε.”. Από άστοχες κινήσεις μάλιστα, επισημαίνει πως, “Γίνεται κατανοητό ότι κατ΄αυτόν τον τρόπο ο κρατικός προϋπολογισμός επιβαρύνεται χωρίς όμως ουσιαστικά να καλύπτει την έγκαιρη και σύντομη μετακίνηση των κατοίκων του νησιού μας”. Ολοκληρώνοντας την πρότασή του, ο δήμαρχος Τήνου αιτήθηκε επιπλέον, να εξετασθεί η δυνατότητα “προσέγγισης στο λιμάνι της Τήνου των δύο ταχύπλοων που ξεκινάνε από το λιμάνι του Ηρακλείου σε καθημερινή βάση και έχουν προορισμό το λιμάνι της Μυκόνου. Έτσι επιτυγχάνεται η άμεση σύνδεση του νησιού μας με επιπλέον προορισμούς χωρίς επιπλέον επιβάρυνση τόσο για τους επιβάτες όσο και για τις εταιρείες”.

Σύρος: Επαρκής σύνδεση επί τη βάσει συγκεκριμένων στοιχείων

Παρά το γεγονός ότι η προβληματική σύνδεση αρκετών νησιών των Κυκλάδων με την πρωτεύουσα του νομού αναδεικνύεται έντονα μέσω των γραπτών θέσεων – προτάσεων των άλλων Δήμων και των Δημάρχων τους, ωστόσο, ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης μέχρι σήμερα δεν προώθησε καμία πρόταση γραπτώς προς το αρμόδιο Υπουργείο, αποτελώντας ίσως και τον μοναδικό Δήμο που επέδειξε αυτήν τη στάση. Για τη συγκεκριμένη εξέλιξη κλήθηκε ο δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός να τοποθετηθεί, ο οποίος σημείωσε αρχικά πως, συντάσσεται με την εικόνα και τις θέσεις του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, στη λογική που εξηγεί παρακάτω: “Τα θέματα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης είναι αρκετά σύνθετα και αφορούν στην εξυπηρέτηση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο του συνόλου των νησιωτών που ζουν σε μία γεωγραφική περιφέρεια. Υπό αυτήν την έννοια θα έπρεπε να γίνει μία διαβούλευση του Υπουργείου όχι με τον κάθε Δήμο μεμονωμένα, αλλά με τα συλλογικά μας όργανα. Είναι η ΠΕΔ και τα δύο παραρτήματα Κυκλάδων και Δωδεκανήσου, η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου που καλύπτει το σύνολο των νησιών και είναι και τα δύο Επιμελητήρια. Άρα, πιστεύω ότι θα έπρεπε να υπάρχει μία τέτοια διαβούλευση για να υπάρχει και μία πρόταση που θα εδράζεται στον ρεαλισμό” σχολίασε κατηγορηματικά, υποστηρίζοντας πως, η μεμονωμένη τοποθέτηση από κάθε Δήμο, προτάσσει αυστηρά “το αποκλειστικό όφελος κάθε νησιού”. Σύμφωνα με όσα εξήγησε, “Οποιοσδήποτε δήμαρχος θα ζήταγε το μέγιστο δυνατό των ανταποκρίσεων με το νησί του. Αυτό όμως δεν είναι εφικτό”. Παρόλα αυτά, σκιαγραφώντας σε προφορικές δηλώσεις τις ανάγκες της Σύρου, ανέφερε τα ακόλουθα: “Η Σύρος ως διοικητικό κέντρο των Κυκλάδων και εμπορικό κατά τους χειμερινούς μήνες θα έπρεπε να έχει μία επαρκή διασύνδεση με κάποια νησιωτικά συμπλέγματα. Με τις Δυτικές Κυκλάδες οπωσδήποτε που είναι προβληματική η συγκοινωνία και σαφώς με την Παροναξία”. Επιπρόσθετα, σημείωσε πως, κρίνεται απαραίτητη “η σύνδεσή μας με την Άνδρο, δεδομένου ότι δεν έχουμε σύνδεση με τη Ραφήνα, ώστε να εξυπηρετούνται και οι συναλλασσόμενοι από την Τήνο και την Άνδρο στη Σύρο”. Θέλησε να σχολιάσει δε, πως, “Αυτά τα αιτήματα εξυπηρετούν πρωτίστως τους νησιώτες από τα άλλα νησιά που θέλουν σύνδεση με τη Σύρο και σαφώς τους Συριανούς” με τον ίδιο να επισημαίνει πως, κύρια απαίτηση της πρωτεύουσας των Κυκλάδων είναι “μία επαρκής διασύνδεση επί τη βάση των στοιχείων που αναφέρουμε παραπάνω”. Κατέληξε δε, πως, σε πρώτο επίπεδο, “το προηγούμενο καθεστώς παρ΄ ότι είχε διαπιστωμένες αδυναμίες και ατέλειες ήταν μακράν καλύτερο από αυτό που υιοθετήθηκε, εδώ και έναν μήνα. Έστω και την ύστατη ώρα, πρυτάνευσε η λογική στο Υπουργείο Ναυτιλίας και όταν αντιλήφθηκε τα προβλήματα του νέου σχήματος, άμεσα συναίνεσε στο να επανέλθουμε στην προτέρα κατάσταση”.