Λύνουν το ακτοπλοϊκό τους πρόβλημα οι Δυτικές Κυκλάδες

Με πλοία Ι.Χ.

Τα χρονίζοντα και συνεχώς διογκούμενα προβλήματα στο χώρο της ακτοπλοΐας, που ταλαιπωρούν επί χρόνια τα νησιά, φαίνεται ότι βρίσκουν τη λύση τους, τουλάχιστον για τις Δυτικές Κυκλάδες.

Με συστηματικές και μεθοδευμένες κινήσεις οι Δήμαρχοι της Μήλου, Σίφνου, Σερίφου και Κιμώλου, έχουν δρομολογήσει λύσεις για την αντιμετώπιση της ελλιπούς και προβληματικής ακτοπλοϊκής τους σύνδεσης.

Η κατάσταση επιδεινώνεται, σύμφωνα με τις συνεχείς αντιδράσεις των Δημάρχων, με τη μη έγκαιρη δημοσιοποίηση των δρομολογίων της Κοινοπραξίας των Δυτικών Κυκλάδων (Cyclades Ferries), η οποία εξυπηρετεί την εν λόγω γραμμή.

Οι καθυστερήσεις αυτές προκαλούν ιδιαίτερα προβλήματα κατά τη θερινή περίοδο, δυσχεραίνοντας τον προγραμματισμό των κρατήσεων των επισκεπτών.

Με Ευρωπαϊκά κονδύλια η απόκτηση πλοίου

Μετά από ένα χρόνο προετοιμασίας και κατόπιν της ενημέρωσης που είχαν από την Ελληνίδα Επίτροπο Αλιείας, κ. Μαρία Δαμανάκη, για χρηματοδότηση κατά 95% από κοινοτικούς πόρους, προχωρούν στην απόκτηση δύο δικών τους πλοίων, εκμεταλλευόμενοι αυτά τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Προκειμένου να υλοποιηθεί αυτός ο σχεδιασμός, ξεκίνησε μία διαδικασία έρευνας, συνεχών επαφών και στοχευμένων κινήσεων, που πλέον όλα δείχνουν ότι μπαίνει στην τελική του φάση.

Ήδη είχε ανατεθεί στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο η μελέτη σκοπιμότητας ή «αναγκαιότητας», όπως τη χαρακτήρισε ο Δήμαρχος Μήλου, κ. Γεράσιμος Δαμουλάκης.

Εχθές και ως συνέχεια της συνάντησης της προ 15θημέρου που προηγήθηκε στο Ευγενίδειο Ίδρυμα, παρουσιάστηκε στην Αθήνα από τον καθηγητή της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών, κ. Δημήτρη Λυρίδη, στον Ευρωπαίο Επίτροπο και το κλιμάκιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το νέο οικολογικό καύσιμο επεξεργασμένου φυσικού αερίου (LNG-LNB).

Αυτό ήταν και το προαπαιτούμενο της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου να χρηματοδοτήσει τη δημιουργία πλοίου, αρκεί αυτό να χρησιμοποιεί οικολογικό καύσιμο, δηλαδή να είναι ecosep.

Αυτό προτίθενται να εκμεταλλευτούν οι 4 προς το παρόν νησιωτικοί Δήμοι των Δυτικών Κυκλάδων, οι οποίοι μπορεί στη συνέχεια να γίνουν 5, όπως σημείωσε ο κ. Δαμουλάκης, προκειμένου να εξυπηρετήσουν τους συνολικά 20.000 κατοίκους τους, με τον πληθυσμό αυτό να αυξάνεται κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου και να αγγίζει τις 60.000.

Ήδη κατά τη χθεσινή παρουσίαση, στην οποία ήταν παρών ο Δήμαρχος Μήλου κ. Δαμουλάκης, άναψε το πράσινο φως στο εγχείρημα των Δυτικών Κυκλάδων, καθώς συμφώνησε ο Επίτροπος, ενώ έχει βρεθεί και μία Νορβηγική εταιρεία συμβούλων για να αναλάβει τη διαχείριση του πλοίου, με τον Δήμαρχο να μας ενημερώνει ότι θα απευθυνθούν και σε Ελληνικές εταιρείες.

Αναφερόμενος στην αναγκαιότητα αυτής της κίνησης, ο Δήμαρχος της Μήλου, ανέφερε ότι «στραφήκαμε σε αυτή τη λύση σε αντίθεση με τα νησιά των άλλων Κυκλάδων τα οποία έχουν τα Blue Star και είναι βολεμένα. Εάν και εμείς ήμασταν βολεμένοι ίσως να μην είχαμε τέτοια ανάγκη. Εμείς βρεθήκαμε να μην έχουμε πλοία, να έχουμε κάνει μία τεράστια τουριστική προβολή, να έχουμε πάρα πολλές ακυρώσεις, να μην έχουμε ανακοίνωση δρομολογίων ώστε να μπορούν να κάνουν κρατήσεις και να πηγαίνουμε σε όλο τον κόσμο από την Κίνα μέχρι την Αμερική για να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε».

Εξέφρασε δε και την ικανοποίηση του για τη θετική αυτή εξέλιξη σημειώνοντας ότι «όταν έκανα αυτή την πρόταση με κορόιδευαν όλοι και ιδίως οι αντιπολιτευόμενοι μου στο Δήμο, σήμερα δικαιώνομαι».

Το επόμενο βήμα

Μέσα στο 2014 που θα ανοίξουν τα Ευρωπαϊκά πακέτα, τα οποία ανέρχονται σε 140 δις ευρώ για ολόκληρη την Ευρώπη, οπότε μπαίνει και στην τελική ευθεία η κατασκευή των πλοίων.

Ήδη σήμερα ο κ. Δαμουλάκης βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη, επ’ ευκαιρίας των συναντήσεων που θα έχει για τις ιαματικές πηγές, θα έχει συναντήσεις και με μία ομάδα ναυπηγών, οι οποίοι έχουν καταθέσει τα σχέδια για τα δύο πλοία που έχουν ζητήσει οι Δήμαρχοι.

Το ένα πλοίο, που εξυπηρετεί το ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο, κατά πρόταση του Δημάρχου Σίφνου κ. Α. Μπαμπούνη, είναι μήκους 60 μέτρων, και έχει δυνατότητα μεταφοράς 60 οχημάτων και 253 ατόμων, με ταχύτητα 35 μιλίων.

Το δεύτερο πλοίο που θα καλύπτει τη σύνδεση των νησιών με τον Πειραιά είναι «αδελφό» πλοίο του Blue Star «Ιθάκη» μήκους 125 μέτρων.

Ήδη υπήρξαν συνεννοήσεις με τα δύο ελληνικά ναυπηγεία της Ελευσίνας και του Νεωρίου, που διαβεβαίωσαν για την ανάληψη της κατασκευής τους.

Τον Σεπτέμβριο θα δοθούν τα τελικά σχέδια και θα δοθεί άμεσα η παραγγελία ώστε έως το τέλος του 2014 το ένα πλοίο και το 2015 το άλλο θα είναι έτοιμα, όπως μας ενημέρωσε ο Δήμαρχος.

Για το ενδοκυκλαδικό δρομολόγιο υπήρξε και η δέσμευση του υπουργού Ναυτιλίας, ότι θα δοθεί και η σχετική κρατική επιδότηση.

Όπως υπογράμμισε ο κ. Δαμουλάκης «τα νούμερα δείχνουν ότι μπορεί να είναι οικονομικά υγιής μία τέτοια επιχείρηση για τις Δ. Κυκλάδες».

Συμπλήρωσε δε ότι «αν αυτό που γίνεται τώρα το είχαν κάνει κάποιοι άλλοι νωρίτερα, σήμερα θα είχε λυθεί το πρόβλημα της Μήλου, διότι πάντα υπάρχουν τρόποι. Όμως επειδή για τη Μήλο υπήρχε συμφωνία και μοιρασιά κάτω από το τραπέζι, το νησί καταστράφηκε».

Και αγορά υδροπλάνων

Πέραν αυτής της προσπάθειας υπάρχει προσανατολισμός των Δημάρχων και στην απόκτηση υδροπλάνων, προς εξυπηρέτηση των υγειονομικών κυρίως αλλά και τουριστικών αναγκών των νησιών και ήδη υπήρξε σχετική συζήτηση με τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Μουσουρούλη κατά τις δύο συνεχόμενες συναντήσεις που είχαν μαζί του οι Δήμαρχοι.

Όπως μας ενημέρωσε ο Δήμαρχος της Μήλου, προσανατολίζονται στην αγορά υγειονομικού υδροπλάνου και παράλληλα τουριστικού 19 θέσεων, ενώ ήδη έχει βρεθεί και η εταιρεία η οποία χρηματοδοτεί τη δημιουργία υδατοδρομίου. Άλλωστε σχετική πρόβλεψη υπήρχε στο ΣΧΟΑΠ της Μήλου, ασχέτως εάν αυτό δεν έχει περάσει.

Λύσεις υπάρχουν

Με την παράφραση του στίχου «πως η ανάγκη γράφει ιστορία», γίνεται σαφές ότι στοχευμένες κινήσεις και κατάλληλη αξιοποίηση των δυνατοτήτων μπορούν να αποδώσουν θεαματικά αποτελέσματα, σε αντίθεση με τη μεμψιμοιρία που διακρίνει πολλούς από τους τοπικούς άρχοντες των Κυκλάδων, που προτιμούν να συντηρούν φυλλορροούσες καταρρέουσες επιχειρήσεις, αντί να τις ενδυναμώσουν ώστε να αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης και προόδου για τις τοπικές κοινωνίες.

Όμως το στίγμα της υπάρχουσας κατάστασης εξαιτίας της στάσης των Δημοτικών αρχόντων και παραγόντων, δίνει επακριβώς ο κ. Δαμουλάκης όταν αναφέρει ότι «Αν μερικοί απεγκλωβιστούν από τα κόμματα τους τότε θα μπορέσουν να λύσουν τα προβλήματα».