Διαφορετικές προσεγγίσεις για την τουριστική αποτελεσματικότητα

Εστιάζοντας στην θετική πλευρά του τουρισμού

Στην διεθνή έκθεση Philoxenia, ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε από τον επιχειρησιακό κόσμο του τουριστικού τομέα, στις αισιόδοξες προβλέψεις για την μελλοντική άνθιση του κλάδου.

Η εν λόγω έκθεση, διεθνούς χαρακτήρα, με τα χρόνια εμπειρίας που την διακρίνουν σε συνδυασμό με την τεχνογνωσία 30 ετών, αποτέλεσε σημείο αναφοράς και συνάντησης των επιχειρηματιών της Ελλάδας που ενασχολούνται με τον τουριστικό τομέα, ο οποίος αποτελεί την κινητήρια δύναμη της εκάστοτε τοπικής κοινωνίας της χώρας αφού έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις τα τελευταία χρόνια. Στην πανελλαδική και παμβαλκανική εστίαση των επαγγελματιών δύναται η δυνατότητα να προβάλλουν τα ζητήματα και τις παραλείψεις που αντιμετωπίζει ο τουριστικός κλάδος στο όνομα της αναπτυξιακής πολιτικής και παράλληλα να δημιουργήσουν νέες καταλληλότερες συνθήκες με στόχο την επαφή και την συνεργασία με τους ξένους εμπορικούς επισκέπτες που καλούνται να παρευρεθούν στην διεθνή έκθεση. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν αναφορές από τους αντιπροσωπευτικούς αρμόδιους τουριστικούς φορείς, τόσο στην αρνητική όσο και στην θετική πτυχή του αναπτυξιακού κλάδου, αποσκοπώντας στην ενίσχυση της τουριστικής βιομηχανίας και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της χώρας και ιδιαίτερα των νησιών.

Οι επωφελούμενοι των συνθηκών

Βασικός πρωταγωνιστής αλλά και αποδέκτης του θετικού πρόσημου που χαρακτήρισε την τουριστική σεζόν των τελευταίων χρόνων, ιδιαίτερα στα νησιά του Αιγαίου τα οποία αποτέλεσαν την βιτρίνα του ελληνικού τουρισμού, ήταν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις. Παρά την έντονη κριτική που ασκήθηκε από την ΠΟΞ, πως ο επιχειρησιακός κλάδος του τουρισμού έχει γίνει έρμαιο των φορολογικών επιβαρύνσεων, γεγονός που εμπόδιζε την εξέλιξη και αναβάθμιση του κλάδου και των ξενοδοχειακών καταλυμάτων, εκφράστηκαν παράλληλα και θετικές εντυπώσεις για την αισιοδοξία που πηγάζει μέσα από την απήχηση και την αποδοχή του ελληνικού τουρισμού στο εξωτερικό, όπως επίσης και από την διάθεση των επιχειρηματιών για αναβάθμιση του υπηρεσιών τους, επηρεαζόμενοι από την ραγδαία αύξηση της «ζήτησης» του τουριστικού προϊόντος της χώρας.

Σε αυτήν την αναπτυξιακή πορεία, που συνοδοιπορούν ξενοδοχειακές μονάδες και τουριστικά καταλύματα με την υψηλή παροχή υπηρεσιών ώστε να καλυφθούν οι νέες ανάγκες που προτάσσει η τουριστική ανάπτυξη, σύμμαχος παρουσιάζεται ο ΣΕΤΕ. Όπως τόνισε , ο πρόεδρος του φορέα του Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων σε συνέντευξη με αφορμή την έκθεση Philoxenia 2014, το επόμενο έτος προβλέπεται μια επιτυχημένη χρονιά για τις μικρομεσαίες τουριστικές επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα όπως και ο ίδιος επεξηγεί « Η στήριξη των μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων θα προέλθει με την παροχή τεχνογνωσίας, προκειμένου να αξιοποιήσουν με τον αποδοτικότερο τρόπο τα κονδύλια του αναπτυξιακού νόμου και του ΕΣΠΑ, να αντλήσουν κεφάλαια από τις τράπεζες, αλλά και να βελτιώσουν το μείγμα μάρκετινγκ που χρησιμοποιούν, με τη βοήθεια και της Marketing Greece».

Τα θέματα όπως η ελλιπής ρευστότητα και η βαριά φορολογία των μονάδων της τουριστικής βιομηχανίας, τα οποία αποτελούν τα σημαντικότερα προβλήματα που επιβαρύνουν τους επιχειρηματίες του κλάδου, φαίνεται να αντισταθμίζονται από την πλευρά του οργανισμού του ΣΕΤΕ, με την παροχή της αρωγής του στην διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας. Σε κοινή γραμμή ωστόσο μοιάζουν να βρίσκονται και οι τουριστικοί παράγοντες οι οποίοι παρευρέθησαν στις εκθέσεις Philoxenia και Hotelia, εκφράζοντας αισιόδοξα μηνύματα για το μέλλον των επιχειρήσεων τους, κυρίως για την ερχόμενη σεζόν. Όπως οι ίδιοι επισήμαναν «Η χώρα μας έχει πλέον ένα σαφώς πιο “αναβαθμισμένο προϊόν” όσον αφορά στα ενοικιαζόμενα δωμάτια που στην πλειονότητά τους έχουν αφήσει πίσω τις “κακές συνήθειες” του παρελθόντος».

Παρόμοια αντιμετώπιση φαίνεται να απολαμβάνουν και οι ξενοδοχειακές μονάδες αφού σύμφωνα με τις τελευταίες ερευνητικές προσεγγίσεις το τελευταίο τρίμηνο του 2014 αναμένεται να κλείσει με αισθητή αύξηση αφίξεων, της τάξης του 10%, σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2013. Σύμφωνες με την υφιστάμενη πραγματικότητα, παρουσιάζονται οι δηλώσεις του πρόεδρου του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Μακεδονίας-Θράκης, κ. Παναγιώτης Ζελελίδης. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά «Μετά τη WTM για το 2015 αναμένουμε αύξηση 10% στις αφίξεις από τη γερμανική αγορά και άνοδο και στη βρετανική. Το αν θα μπορέσουμε να διατηρήσουμε τη θετική αυτή τάση συνολικά για τις αφίξεις του 2015 θα εξαρτηθεί από το αν θα έχουμε σταθερότητα, πχ της πολιτικής κατάστασης», εκφράζοντας με την σειρά του, τις θετικές προβλέψεις που επεκτείνονται στον επόμενο χρόνο, με βάση τις εκτιμήσεις των μεγάλων tour operators.

Ανάγκη για σταθερότητα

Την ίδια στιγμή στο κλίμα ευημερίας και των αισιόδοξων δηλώσεων από τους αρμόδιους τουριστικούς φορείς, εκφράστηκαν οι παθογένειες οι οποίες έχουν αναδεχθεί εξαιτίας της απρόσμενης αύξησης της τουριστικής κίνησης, ειδικότερα στα νησιά. Βάση των όσων δήλωσε , ο κ. Ζελελίδης «Η αύξηση των τουριστικών ροών προς την Ελλάδα έφερε στην επιφάνεια και το σύνολο των παθογενειών της ελληνικής αγοράς φιλοξενίας, με πρώτη την έλλειψη υποδομών». Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτέλεσε το αεροδρόμιο του Ηρακλείου το οποίο ενδεικτικά αναφέρθηκε καθώς υποδέχεται 2,4 εκατ. τουρίστες ετησίως, μόλις 300.000 λιγότερους από τον διεθνή αερολιμένα ¨Ελευθέριος Βενιζέλος¨ ωστόσο όμως επί έναν ολόκληρο μήνα του φετινού καλοκαιριού χαρακτηρίζονταν από απουσία κλιματισμού και παρουσίαζε εικόνα συσσώρευσης σκουπιδιών στις αίθουσες αναμονής.

«Χρειαζόμαστε βελτίωση υποδομών, διαρκή καθαριότητα και ευπρεπισμό, μαρίνες και υδατοδρόμια, αναβάθμιση των περιφερειακών αεροδρομίων και των λιμανιών και σύγχρονη επαγγελματική κατάρτιση στον τουρισμό¨ υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι στην Ελλάδα αναμένονται ¨σοβαρές επενδύσεις από σοβαρούς επενδυτές του τουριστικού κλάδου¨, οι οποίοι διατηρούν σταθερό το ενδιαφέρον τους για τη χώρα μας» επισήμανε. Ταυτόχρονα, ήταν διάχυτο το μήνυμα που προέβαλλε από την πλευρά του ο Τιμ Ανανιάδη, περιφερειακό διευθυντή για την Ελλάδα και την Κύπρο, σύμφωνα με τον οποίο « Η σταθερότητα, όχι μόνο της γενικότερης κατάστασης, αλλά και των επιδόσεων του κλάδου μετράει περισσότερο στο να έρθουν επενδυτές στη χώρα μας». Βασική προϋπόθεση αποτελεί συνεπώς η εξασφάλιση της σταθερότητας στον πολιτικό και επιχειρησιακό κλάδο ώστε να αντιμετωπιστούν τα τουριστικά κενά, να αναβαθμιστούν οι ξενοδοχειακές υποδομές και να διαμορφωθεί ένα άριστο ανταγωνιστικό τουριστικό μοντέλο.