Ανάγκη αλλαγής στο θεσμικό πλαίσιο, αλλά και μέριμνα για συντήρηση και βελτίωση των λιμανιών, προτείνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας

«Τονίζουμε την ανάγκη λήψης μέτρων»

  • Δευτέρα, 7 Μαρτίου, 2016 - 06:10

Την παρούσα κατάσταση, όσον αφορά στον τομέα της ναυτιλίας, αλλά και του θεσμικού πλαισίου και των υποδομών, που άπτονται σε αυτόν, ανέλυσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), κ. Μιχάλης Σακέλλης.

Με αφορμή τη Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου, ο πρόεδρος, κ. Σακέλλης, προχώρησε σε ένα μίνι απολογισμό των τελευταίων χρόνων για την επιβατηγό ναυτιλία, ενώ άσκησε κριτική και για τις νομικο-πολιτικές εξελίξεις στον τομέα αυτό, που επηρεάζουν άμεσα τις θαλάσσιες μεταφορές. Παράλληλα, ειδική μνεία έκανε και στον τομέα των υποδομών και κυριότερα, των λιμένων της χώρας, για τους οποίους τόνισε, ότι χρειάζεται ιδιαίτερη μέριμνα και φροντίδα, καθώς οι περισσότεροι εξ’ αυτών βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση.

Απολογιστικά στοιχεία

Αφού ανέφερε, πως το 2016, αποτελεί το 95ο έτος λειτουργίας του Συνδέσμου, ο κ. Σακέλλης τόνισε, πως στόχος του ΣΕΕΝ, για το έτος που μόλις ξεκίνησε, «είναι να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για τη μείωση των κρατικών παρεμβάσεων στην ελεύθερη άσκηση των δραστηριοτήτων μας».

«Εκτός από τις επενδύσεις για την κατασκευή ή την αγορά πλοίων, οι οποίες φθάνουν το 1,2 δις και έγιναν με ιδιωτικά κεφάλαια, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι το 97% της επιβατικής κίνησης καλύπτεται με ελεύθερες δρομολογήσεις και μόνο το 3% με δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, τα οποία βέβαια είναι μεγάλης σημασίας καθώς εξυπηρετούν 44 μικρά νησιά», σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, ενώ υπογράμμισε, πως «ουσιαστικά, η εξυπηρέτηση των νησιών μας βασίζεται στις ελεύθερες αποφάσεις των εταιρειών, χωρίς να χρειάζεται καμία κρατική παρέμβαση. Στη διαμόρφωση των τελικών αυτών αποφάσεων λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες των τοπικών κοινωνιών και οι προτάσεις των τοπικών αρχών».

Σχετικά με την παρούσα κατάσταση για την επιβατηγό ναυτιλία, ο κ. Σακέλλης επεσήμανε, πως «το επίπεδο των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών μας είναι υψηλό με μεγάλες δυνατότητες εξυπηρέτησης και μεγαλύτερου μεταφορικού έργου. Ο ακτοπλοϊκός μας στόλος με τη συνδρομή των ναυτικών μας προσφέρει αξιόπιστες υπηρεσίες ποιότητας που μας κατατάσσουν στις πρώτες αν όχι στην πρώτη θέση στην Ευρώπη. Η ακτοπλοΐα μας παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον διεθνώς. Ο αριθμός των διακινουμένων είναι ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη ενώ εξυπηρετούμε περισσότερα από 100 νησιά. Επίσης είναι σημαντικό να τονίσουμε το γεγονός ότι η Ελλάδα ενώ αποτελεί το 2,2% του πληθυσμού της ΕΕ, συμμετέχει με 18% στην ευρωπαϊκή ακτοπλοΐα. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι τα θέματα των θαλάσσιων μεταφορών στην πατρίδα μας έχουν ιδιαιτερότητες και δεν πρέπει να εξετάζονται με τα ίδια κριτήρια με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ιδιαίτερα σε θέματα προγραμμάτων οικονομικής ενίσχυσης των θαλάσσιων μεταφορών. Κύριο μέλημα του ΣΕΕΝ το 2016 πρέπει να είναι η καλύτερη ενημέρωση και η προώθηση των θεμάτων μας στις υπηρεσίες και στα όργανα της ΕΕ».

Ενδεικτικά, για το 2015, τα κύρια χαρακτηριστικά, σύμφωνα με τον πρόεδρο, ήταν η επίλυση των συγκοινωνιακών προβλημάτων ιδιαίτερα στο Βόρειο Αιγαίο, η διατήρηση υψηλού επιπέδου υπηρεσιών, η παροχή μεγάλου αριθμού γενικών εμπορικών εκπτώσεων, αλλά προσφορών ειδικά προς τους συχνούς πελάτες των εταιρειών, η εξυπηρέτηση σημαντικού αριθμού προσφύγων και μεταναστών από τα νησιά του Β. Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα, η μείωση της επιβατικής κίνησης, ενώ όπως σημείωσε, δεδομένων των χαμηλών προσφερόμενων μισθωμάτων, πρόκειται να υπάρξει πρόβλημα στη διαθεσιμότητα των πλοίων για την εξυπηρέτηση γραμμών δημόσιας υπηρεσίας.

«Το 90% των λιμένων είναι προβληματικοί»

Σε ότι αφορά στις λιμενικές υπηρεσίες, ο κ. Σακέλλης επεσήμανε την ανυπαρξία έργων και την αδυναμία των λιμενικών ταμείων στην εκτέλεση έργων συντήρησης και βελτίωσης των λιμενικών υπηρεσιών.

«Είναι απαραίτητος ο έλεγχος των λιμενικών τελών ώστε να εξασφαλίζεται η διάθεση τους σε έργα που να αφορούν στη βελτίωση των λιμενικών υπηρεσιών, προς όφελος των πλοίων μας και των επιβατών. Σε διαφορετική περίπτωση προτείνουμε να μην εισπράττονται, γεγονός το οποίο θα έχει άμεσο αποτέλεσμα τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων», τόνισε, ενώ υπογράμμισε, πως «το 90% των λιμανιών μας είναι προβληματικά και τα αναγκαία έργα χρονοβόρα και υψηλού κόστους. Για μία ακόμα φορά τονίζουμε την ανάγκη λήψης μέτρων. Τα λιμάνια μας θα είναι ο κυριότερος ανασχετικός παράγοντας των μελλοντικών εξελίξεων στην εξυπηρέτηση των νησιών μας.

Πρόταση αλλαγών στο θεσμικό πλαίσιο

Αναφορικά με το θεσμικό πλαίσιο, που διέπει την επιβατηγό ναυτιλία, ο κ. Σακέλλης ανέφερε, πως από το 2012 και έπειτα έγιναν σημαντικές βελτιωτικές αλλαγές, οι οποίες συνέβαλαν στην αντιμετώπιση δυσκολιών και προβλημάτων χωρίς αυτό να συνεπάγεται υποβάθμιση υπηρεσιών.

«Παρόλα αυτά, όπως είπαμε, υπάρχουν πολλά ακόμα τα οποία πρέπει να γίνουν. Πιστεύουμε ότι οι κρατικές παρεμβάσεις πρέπει να περιοριστούν στον έλεγχο της αξιοπλοΐας των πλοίων, στον συντονισμό των δρομολογίων και στην οργάνωση των δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας. Τα θέματα που πρέπει να ρυθμιστούν αφορούν στην απαλλαγή των εταιρειών μας από υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας, οι οποίες δεν έχουν σχέση με το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών και που έχουν ως αποτέλεσμα την επιβάρυνση του κόστους εκμετάλλευσης και τη μείωση της ανταγωνιστικότητας των πλοίων μας. Επίσης υπάρχουν θέματα τα οποία πρέπει να λυθούν όπως η μείωση της γραφειοκρατίας, η βελτίωση λειτουργίας του ΣΑΣ και η παροχή περισσότερης ευελιξίας στη διαχείριση των πλοίων μας και των δρομολογίων. Για τα θέματα αυτά είμαστε βέβαιοι για τη θετική ανταπόκριση του ΥΝΑ», ανέλυσε.

Σημαντικό θέμα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΝ, είναι η ανάθεση της ευθύνης εκτέλεσης των δρομολογίων στις εταιρείες αντί των πλοίων, γεγονός το οποίο θα έχει θετικά αποτελέσματα στο κόστος εκτέλεσης των προγραμματισμένων δρομολογίων, με παράλληλη αναβάθμιση των υπηρεσιών και δυνατότητα αύξησης των δρομολογίων.

Αίτημα για δικαιότερη κατανομή επιχορηγήσεων

Σε ότι αφορά τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ επεσήμανε, πως «είμαστε υπέρ των πολυετών συμβάσεων με επιλογή πλοίων βασισμένη σε ποιοτικά κριτήρια, όπου δεν θα κυριαρχεί μόνο η ηλικία αλλά και άλλα χαρακτηριστικά τα οποία πρέπει να προσδιορίσουμε. Οι κρατικές επιχορηγήσεις για την εκτέλεση δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας για τις θαλάσσιες μεταφορές ανέρχονται σε 75 εκ. ευρώ, ενώ για τις χερσαίες σε 260 εκ. Η δικαιότερη κατανομή των κρατικών επιχορηγήσεων σε σχέση με τις χερσαίες μεταφορές, είναι απαραίτητη. Η αύξηση των κρατικών επιχορηγήσεων πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων αλλά και τη βελτίωση των μισθωμάτων για τη δρομολόγηση σύγχρονων πλοίων».

Ταυτόχρονα, «παρά τις δυσκολίες που παρουσιάζονται λόγω της τρέχουσας οικονομικής κρίσης, η μείωση του ΦΠΑ, η επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών και του φόρου μισθωτών υπηρεσιών των ναυτικών, αποτελεί πάντα κύρια επιδίωξή μας και στόχο μας», διευκρίνισε.

Ετικέτες: