Πρόταση εκ μέρους της επιχειρηματικής κοινότητας για τη διερεύνηση της δυνατότητας ίδρυσης Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης (DMO) για το νησί της Πάρου

Διασφάλιση του μέλλοντος του τουρισμού στην Πάρο

 

Μία ιδιαίτερα σημαντική, αλλά και εξωστρεφής πρωτοβουλία ξεκινά στην Πάρο, από ιδιώτες επιχειρηματίες και αφορά στην ίδρυση ενός Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης (DMO) για το νησί της Πάρου.

Στη δημοσιότητα έδωσε η ομάδα επιχειρηματικής δικτύωσης της Πάρου, την παρουσίαση που πραγματοποίησε ως προσκεκλημένος στο πλαίσιο των τακτικών συναντήσεων της ομάδας ο Δρ. Δημήτρης Κούτουλας, ειδικός σε θέματα τουρισμού και μάρκετινγκ, αναφορικά με τις δυνατότητες σύστασης Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης (DMO), με τη συμμετοχή των ιδιωτικών φορέων, όπως επίσης ενδεχομένως και της αυτοδιοίκησης, σε περίπτωση που δηλώσει τη βούληση να συμμετέχει στο εγχείρημα.

Στόχος των επιχειρηματιών της Πάρου είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συσπείρωση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, για τη διασφάλιση της βιώσιμης ανάπτυξης του τουρισμού στο νησί, καθώς και η ποιοτική αναβάθμισή του.

Την παρουσίαση των δυνατοτήτων ανέλαβε ο Δρ. Δημήτρης Κούτουλας, Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πατρών και ειδικός σε θέματα τουριστικού μάρκετινγκ, που έχει συνεργαστεί με πολλά πανεπιστημιακά ιδρύματα, καθώς και φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ειδικά για το ζήτημα των DMO.

Επόμενο βήμα η διερεύνηση συνεργασιών

Σύμφωνα με την ενημέρωση, εκ μέρους της ομάδας επιχειρηματικής δικτύωσης της Πάρου, στις 22 Δεκεμβρίου 2020, ο Δρ. Κούτουλας βρέθηκε καλεσμένος στο πλαίσιο τακτικής συνάντησης της ομάδας, προκειμένου να “ξεδιπλώσει” σε μία εμπεριστατωμένη παρουσίαση τις βασικές αρχές των DMO, τη σύνθεση, τη φιλοσοφία, την κατανομή ρόλων, τη διοίκηση, τις δυνατές νομικές μορφές και τις δυνατότητες χρηματοδότησης ενός τέτοιου οργανισμού.

«Επόμενο βήμα μας, η επιστημονική ανάθεση εκπόνησης ενός επιχειρησιακού σχεδίου (business plan) με αντικείμενο τη σύσταση ενός DMO στο νησί μας, μέσω της έρευνας και διαβούλευσης με όλους τους φορείς της Πάρου, Δήμο, Περιφέρεια, Συλλόγους, Εκκλησία, επιχειρηματίες κ.α. Ήρθε η ώρα να περάσουμε σε ένα νέο επιχειρείν στο νησί της Πάρου, αυτό που καλεί όλους μας σε συνέργειες, εγρήγορση και συστράτευση», τονίζει στη σχετική ανακοίνωσή της η ομάδα.

Αξίζει να υπενθυμιστεί, πως η ομάδα επιχειρηματικής δικτύωσης της Πάρου με τη διακριτική ονομασία «Discover My Paros», δημιουργήθηκε ως μία σύμπραξη, που φιλοδοξεί να ενώσει τις επιχειρήσεις του τόπου σε ένα νέο μοντέλο τουριστικού επιχειρείν και γίγνεσθαι, τροφοδοτώντας την παριανή τουριστική επιχειρηματική κοινότητα με ενημέρωση, επιμόρφωση, εξειδικευμένα σεμινάρια, καινοτόμες πρακτικές και προτάσεις από την ελληνική και διεθνή επιχειρηματική κοινότητα.

Στη σελίδα του πρότζεκτ της συνεργατικής καινοτομίας της Πάρου, το σύνθημα είναι «Σχεδιάζουμε σήμερα το ταξίδι του αύριο». Όπως διευκρινίζεται:

«Η Πανδημία μας προέτρεψε να υλοποιήσουμε αυτό που σχεδιάζουμε εδώ και αρκετό καιρό.

Είμαστε μια τοπική συνεργασία μικρών επιχειρήσεων: αγαπάμε το νησί μας και θέλουμε να μοιραστούμε το πάθος μας με τους επισκέπτες του. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε σημαντική κοινή αξία προς όφελος της κοινότητας και του κάθε φιλοξενούμενού της».

«Γιατί να θέλουμε έναν τέτοιο οργανισμό στην Πάρο;»

Κατά την παρουσίασή του στο πλαίσιο της ενημέρωσης των επιχειρηματιών, ο Δρ. Κούτουλας αναφέρθηκε ενδελεχώς στους DMO, παρουσιάζοντας επιτυχημένες, αλλά και αποτυχημένες προσπάθειες για δημιουργία αντίστοιχων οργανισμών στο εξωτερικό και την Ελλάδα.

Όσον αφορά συγκεκριμένα για την ίδρυση ενός τέτοιου οργανισμού στο νησί, ο καθηγητής τόνισε, πως «ο κύριος ρόλος ενός DMO στην Πάρο δεν θα αφορά στους τουρίστες, αλλά να διασφαλίσουμε τη μελλοντική πορεία του τουρισμού στην Πάρο».

Απευθυνόμενος στους επιχειρηματίες, σημείωσε, πως «είστε άνθρωποι με εμπειρία, με άριστη γνώση των δεδομένων του τουρισμού στο νησί. Μπορεί ενδεχομένως μερικοί να κάνουν μία επιφανειακή ανάγνωση των αριθμών, αλλά είμαι σίγουρος ότι οι περισσότεροι “βλέπετε” πίσω από τα νούμερα. Υπάρχουν οι προϋποθέσεις να συνεχιστεί και στο μέλλον μία αναπτυξιακή, καλή πορεία για τον τουρισμό της Πάρου; Γιατί να θέλουμε ένα τέτοιο οργανισμό στην Πάρο; Για τη διασφάλιση του μέλλοντος. Για να μην καταστραφεί το νησί από την άναρχη ανάπτυξη, να μην υπάρχει υπερσυγκέντρωση του τουρισμού σε 3-4 μήνες και τους υπόλοιπους να μην έχουμε δουλειά κ.ο.κ.».

«Αν μας προβληματίζει το μέλλον, έχουμε κάθε λόγο να διαθέσουμε χρόνο, φαιά ουσία και χρήμα για να εξετάσουμε το ενδεχόμενο λειτουργίας ενός DMO, ο οποίος θα μας βοηθήσει να βελτιώσουμε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του τουρισμού στην Πάρο, να γίνει πιο επικερδές το μοντέλο του τουρισμού στο νησί, να αυξήσουμε ουσιωδώς τη διάρκεια της σεζόν, να διασφαλίσουμε ότι θα υπάρχει επαγγελματισμός και όχι ερασιτεχνισμός ή προχειρότητα στον τρόπο που η Πάρος “στέκεται” και κινείται στην τουριστική αγορά. Επίσης, ένας ακόμη πολύ σημαντικός ρόλος για να ασχοληθούμε με τη σύσταση ενός DMO είναι να σιγουρευτούμε ότι τα κονδύλια – πολλά ή λίγα χρήματα δεν έχει σημασία – που ξοδεύουμε για την τουριστική προβολή του τόπου μας θα έχουν αποτέλεσμα», υπογράμμισε ο ίδιος.

Όπως εξήγησε προς τους επιχειρηματίες, προαπαιτούμενο για την επιτυχή και αποτελεσματική λειτουργία ενός DMO είναι η πρόθεση των φορέων για συνεργασία, κάτι που όπως υποστήριξε αποτελεί “δύσκολη δουλειά” για τη χώρα μας. Μία ακόμη σημαντική προϋπόθεση είναι επίσης η εύρεση και εξασφάλιση πόρων για τη λειτουργία του.

Ο Δρ. Κούτουλας αναφέρθηκε στις δυνατότητες νομικής μορφής του οργανισμού, τη σημασία δημιουργίας ενός δημοκρατικού και κατάλληλου μοντέλου διοίκησης (Δ.Σ.) του οργανισμού, όπου κάθε ενδιαφερόμενος φορέας θα έχει λόγο στην αποφασιστική διαδικασία. Ο ίδιος εστίασε ιδιαίτερα στη σωστή στελέχωση του οργανισμού εφόσον αυτός επιδιωχθεί, τονίζοντας, πως είναι καθοριστικής σημασίας η αποκλειστική απασχόληση έμπειρου και εξειδικευμένου προσωπικού, προκειμένου ο DMO να λειτουργήσει επιτυχώς και αποτελεσματικά.

Επεσήμανε, πως θα πρέπει πρωτίστως, κατόπιν διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς για τη διασφάλιση του αντικατοπτρισμού των πραγματικών αναγκών του νησιού, να εκπονηθεί business plan, το οποίο και μετά την κατάρτισή του να εγκριθεί από τους ενδιαφερόμενους, οι οποίοι θα πρέπει να δεσμευτούν για τη συμμετοχή τους στο εγχείρημα.

Εντός τριμήνου η ολοκλήρωση του business plan

Η ομάδα των επιχειρηματιών της Πάρου, έχοντας λάβει τη γνώση μέσα από την παρουσίαση του καθηγητή του Παν. Πατρών και δηλώνοντας την πρόθεσή της να προχωρήσει στη διερεύνηση των δυνατοτήτων δημιουργίας του οργανισμού για την Πάρο, δημοσιοποίησε την πρόταση, που θα απευθύνει στους τοπικούς φορείς, για την εκπόνηση επιχειρηματικού σχεδίου για τη σύσταση του DMO στην Πάρο.

Το επιχειρησιακό σχέδιο θα βασιστεί αφενός σε έναν κύκλο διαβούλευσης με τους φορείς της Πάρου, προκειμένου να αναλυθούν τα πραγματικά δεδομένα του παριανού τουρισμού και να καταγραφούν οι ανάγκες και προτεραιότητες που θα υπηρετήσει ο DMO και αφετέρου στην άριστη γνώση της ελληνικής και διεθνούς εμπειρίας γύρω από τη σύσταση, χρηματοδότηση και λειτουργία των DMOs.

Τέλος, το επιχειρησιακό σχέδιο θα περιλαμβάνει τις εξής ενότητες:

  • Βασικές αρχές και φιλοσοφία του νέου DMO και προτεινόμενη κατανομή ρόλων μεταξύ του DMO και των υφιστάμενων θεσμών και φορέων της Πάρου

  • Νομική μορφή του νέου DMO με παράθεση και αξιολόγηση των εναλλακτικών επιλογών και πρόταση για την επικρατέστερη επιλογή

  • Διοίκηση του DMO με τρόπο, ο οποίος θα διασφαλίζει αφενός την ευέλικτη λειτουργία του DMO και αφετέρου τον καταλληλότερο τρόπο εκπροσώπησης των φορέων, των επιχειρήσεων και της κοινωνίας της Πάρου κατά τη λήψη αποφάσεων

  • Φάσμα προτεινόμενων δράσεων που θα αναλάβει ο προς σύσταση DMO τόσο στο πεδίο του μάρκετινγκ όσο και στο πεδίο της διαχείρισης προορισμού

  • Ενδεδειγμένοι τρόποι χρηματοδότησης με βάση τα συγκεκριμένα δεδομένα της Πάρου

  • Στελέχωση του DMO συμπεριλαμβανομένου του προτεινόμενου οργανογράμματος και των job descriptions καθώς επίσης της προτεινόμενης κατανομής ρόλων με εξωτερικούς συνεργάτες

  • Αναλυτικό σχέδιο δράσης για την περίοδο 2021-2025 με χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και προϋπολογισμό

Όπως έκανε γνωστό η ομάδα, «το επιχειρησιακό σχέδιο θα ολοκληρωθεί σε διάστημα τριών μηνών. Θα επιδιωχθεί η διαβούλευση με εκπροσώπους φορέων και επαγγελματίες του τουρισμού να γίνει μέσω προσωπικών συνεντεύξεων. Εάν η εξέλιξη της πανδημίας δεν επιτρέψει την επιτόπια επίσκεψη στην Πάρο, αυτές οι συνεντεύξεις θα γίνουν διαδικτυακά».