Το πρόγραμμα “Η καρδιά της Μεσογείου” στα Δημοτικά Σχολεία των Κυκλάδων

“Όλοι είμαστε ίσοι κάτω από το νερό”

  • Τρίτη, 24 Μαρτίου, 2015 - 06:10

Στην ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα περιβάλλοντος, ισότητας και αποδοχής της διαφορετικότητας, καθώς και στην ανάδειξη του νερού ως στοιχείου που γεφυρώνει τους ανθρώπους, τις χώρες και τους πολιτισμούς, στοχεύει η πρόταση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων για την εφαρμογή του προγράμματος “Η καρδιά της Μεσογείου”.

Το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα “Mediterranean Heart” είναι ένα πολιτιστικό, εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο με επικεφαλής τους DK-BEL (Γαλλία), Quasi Stellar (Ελλάδα) και Πέλμα (Κύπρος). Η προσπάθεια αυτή υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, European Union Creative Europe, Horizon 2020, για την περίοδο Ιανουάριος 2015 - Φεβρουάριος 2016.
Αποτελείται από διάφορες καλλιτεχνικές, επιμορφωτικές και εκπαιδευτικές δράσεις, που περιλαμβάνουν ανθρώπους με αναπηρίες και επαγγελματίες διαφόρων καλλιτεχνικών, και όχι μόνο, ειδικοτήτων. Σε πολλές δράσεις θα συμμετέχουν από κοινού άτομα με αναπηρίες (παιδιά ή ενήλικες) και επαγγελματίες από πολλούς καλλιτεχνικούς τομείς.

Κοινή ανάσα – κοινός χτύπος της καρδιάς

Στα πλαίσιο της συνεργασίας του προγράμματος με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, διαμέσου της Υπεύθυνης Σχολικών Δραστηριοτήτων, υποστηρίζεται και προτείνεται η συμπλήρωση ερωτηματολογίου που παροτρύνει τα παιδιά να εργαστούν για την εξερεύνηση των ομοιοτήτων μεταξύ των χωρών που βρέχονται από την Μεσόγειο θάλασσα

Το ερωτηματολόγιο απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 10-12 ετών. Αφορά κυρίως τις τάξεις που κάνουν περιβαλλοντικό πρόγραμμα, αλλά και όλες τις τάξεις που θα επιθυμούσαν να το συμπεριλάβουν σε δράση ευαισθητοποίησης σχετικά με την ενότητα των λαών και τον πλούτο της διαφορετικότητας είναι ευπρόσδεκτοι. Οι μαθητές των τάξεων που θα συμμετέχουν, μετά από συζήτηση και προβληματισμό, το συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιο ατομικά και η κάθε τάξη αποφασίζει για τις 3 καλύτερες απαντήσεις. Οι απαντήσεις θα μπορούσαν να αποτελέσουν αφορμή για ένα πιο διευρυμένο σχολικό διάλογο με δραστηριότητες στο τέλος της χρονιάς.

Κάθε εκπαιδευτικός που θα απασχολήσει τα παιδιά της τάξης του με το ερωτηματολόγιο έχει κάθε αυτονομία και ελευθερία να αφιερώσει από 1 έως «όσες επιθυμεί» διδακτικές ώρες για τη συμπλήρωσή του.

Καθώς το κυρίως θέμα είναι η Μεσόγειος, μια πρώτη προσέγγιση θα μπορούσε να αφορά τη διαθεματικότητα- τη σχέση δηλαδή της Μεσογείου με τη Γλώσσα και τα Μαθηματικά, την Ιστορία, τη Μελέτη Περιβάλλοντος, τη Γεωγραφία ακόμα και τα Θρησκευτικά που διδάσκονται και έχουν ήδη διδαχτεί σε προηγούμενες τάξεις οι μαθητές, με αναφορά στους πολιτισμούς και τα πρόσωπα που έδρασαν και συνεχίζουν να δρουν σε τούτη τη λεκάνη της Μεσογείου και τα επιτεύγματά τους.

Σημειώνεται ότι στη δράση θα συμμετέχουν σχολεία από τη Γαλλία, το Λίβανο, την Κύπρο και την Ελλάδα.

Αντανακλώντας τις κοινές μας ρίζες και μονοπάτια, οι παραπάνω συνεργασίες προβάλλουν ένα διεπιστημονικό έργο παραστατικών τεχνών στη Μεσόγειο. Με σεβασμό στη διαφορετικότητα, πηγαίνουν πολύ πιο πέρα από την υπεράσπιση των διαφορών των ανθρώπων και εργάζονται για την εξερεύνηση των ομοιοτήτων τους, σαν να μοιράζονται μια κοινή ανάσα και ένα κοινό χτύπο της καρδιάς.

Οι αξίες της ισότητας, του σεβασμού, της διαφάνειας, της σαφήνειας, της απλότητας, των ανθρώπινων δικαιωμάτων και της προστασίας του περιβάλλοντος προβάλλονται ιδιαίτερα , δεδομένου ότι «όλοι είναι ίσοι κάτω από το νερό».

Στοιχείο που γεφυρώνει και ενώνει τους ανθρώπους

Το νερό είναι ένας από τους πιο σημαντικούς πόρους στον κόσμο, είναι μια ισχυρή μορφή ενέργειας, μια κατάσταση της φύσης. Δεν γνωρίζει όρια, δεν γνωρίζει σύνορα, δε γνωρίζει πολιτική, ούτε θρησκεία. Είναι ένα στοιχείο που γεφυρώνει και ενώνει τους ανθρώπους, τις χώρες και τους πολιτισμούς και η καλλιτεχνική έρευνα και η μεθοδολογία που αναπτύχθηκε συνδέεται με την πολυδιάστατη ταυτότητα της Μεσογείου θαλάσσης.
Αν κάθε ανθρώπινο ον θεωρείται μια σταγόνα νερό στη Μεσόγειο, θέσαμε ως στόχο μας να τιμήσουμε κάθε σταγόνα, πιστεύοντας ότι και μία μόνο σταγόνα μπορεί να κάνει μια αλλαγή,

μια σταγόνα, ένα ανθρώπινο ον μπορεί να κάνει τη διαφορά σε ολόκληρη την ανθρώπινη φυλή. Μια σταγόνα νερό μπορεί να έχει μικρή σημασία για τους ανθρώπους, είναι όμως ένα θαύμα της φύσης.

Σε αντιστοιχία, ένα ανθρώπινο ον θα μπορούσε να είναι ασήμαντης σημασίας για το σύνολο των εκατομμυρίων ανθρώπων γύρω από τη Μεσόγειο Θάλασσα, όμως κάθε ένας άνθρωπος είναι μοναδικός και εξαιρετικά πολύτιμος για την ανθρωπότητα.

Ξεκινώντας από την Ελλάδα και ταξιδεύοντας στη Μεσόγειο, το έργο σμίγει τους ανθρώπους μέσα από εργαστήρια και εκπαιδευτικά προγράμματα, καλλιτεχνικές δημιουργίες, πρόβες / συν-δημιουργία παραστάσεων, υποβρύχιες αποδόσεις, ντοκιμαντέρ και έργα τέχνης, διεπιστημονική επίδοση και διεθνές φόρουμ.

Καρδιά και η αναπνοή

Εστιάζοντας στις κοινές μας καταβολές, στις ομοιότητες μεταξύ των χωρών της Μεσογείου και ξεπερνώντας τις πολιτικές, κοινωνικές, οικονομικές διαφορές, το πρόγραμμα έχεις ως στόχο να προτείνει μια νέα αντίληψη για το τι μας ενώνει ως ανθρώπους: Πριν γεννηθούμε, όλοι μεγαλώνουμε στη μήτρα της μητέρας μας που περιβάλλεται από 90% νερό. Το ανθρώπινο σώμα μας αποτελείται από 75% νερό. Ο ιδρώτας και τα δάκρυα μας είναι αλατισμένο νερό όπως της θάλασσας. Η βαρύτητα κάτω από το νερό είναι η ίδια για όσους έχουν κινητικές δυσκολίες και για αυτούς που δεν έχουν. Η μετακίνηση κάτω από το νερό χρειάζεται μόνο τον έλεγχο της πλευστότητας, δεν χρειάζεται τόσο κινήσεις χεριών ή ποδιών, όσο τον έλεγχο της αναπνοής.

Η Μεσόγειος θάλασσα είναι ένας ζωντανός οργανισμός και έχει μια καρδιά που χτυπά, δονεί και συντροφεύει όλες τις χώρες που «βρέχει».

Πώς μπορούμε να βρούμε αυτόν την κοινή δόνηση, αυτόν τον κοινό παλμό;
Η αναπνοή είναι κάτι που παίρνουμε ως δεδομένο στην ξηρά. Κάτω από το νερό, όμως, εκτιμά κανείς την απλή πράξη της αναπνοής σαν την πιο πολύτιμη λειτουργία του σώματος.