Στη δεύτερη θέση με τα περισσότερα κενά εκπαιδευτικών έρχονται οι Κυκλάδες

Στον «αέρα» τα σχολεία… πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι

Δηλώσεις του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου Β. Καραγιάννη και των προϊσταμένων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων

Κάθε προηγούμενο αναμένεται να ξεπεράσουν φέτος τα κενά των εκπαιδευτικών στα σχολεία ολόκληρης της χώρας, με τις Κυκλάδες να αποτελούν τη δεύτερη γεωγραφική περιοχή της Ελλάδας, μετά το Ηράκλειο Κρήτης, με τη μεγαλύτερη υποστελέχωση στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Σημειώνεται ότι η ανησυχητική καθυστέρηση στην πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών για το σχολικό έτος 2015-2016 οξύνει ακόμη περισσότερο το πρόβλημα, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος για σφράγισμα σχολείων σε απομακρυσμένα νησιά του νομού, τα οποία στερούνται παντελώς διδακτικού προσωπικού.

Με καθυστέρηση η πρόσληψη των αναπληρωτών

Η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων για τους αναπληρωτές δασκάλους και καθηγητές ολοκληρώνεται την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου, ημέρα κατά την οποία μαθητές και εκπαιδευτικοί επιστρέφουν στα γνώριμα λημέρια τους για το πρώτο κουδούνι. Κατά συνέπεια, τα σχολεία θα κληθούν να λειτουργήσουν, αποδυναμωμένα και υποστελεχωμένα για άγνωστο χρονικό διάστημα, μέχρι τη σταδιακή και τμηματική κάλυψη των αναγκών τους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις των προϊσταμένων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και εκπροσώπων των συλλόγων δασκάλων και καθηγητών, η κατάσταση θα παραμείνει στάσιμη έως και τη διεξαγωγή των προσεχών βουλευτικών εκλογών, ενώ η τοποθέτηση μεγάλου μέρους των αναπληρωτών ενδέχεται να ολοκληρωθεί εντός δύο μηνών.

450 κενά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Για τη δύσκολη θέση στην οποία βρίσκονται τα δημοτικά σχολεία και τα νηπιαγωγεία του νομού, μίλησε στην «Κοινή Γνώμη» ο Αναπληρωτής Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χρήστος Καφτηράνης, καθιστώντας γνωστό ότι μετά και τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών, έχουν καταγραφεί από την υπηρεσία συνολικά 450 κενά.

Όπως τόνισε «η έλλειψη αναπληρωτών θα επιφέρει σοβαρά προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των σχολείων», κάποια εκ των οποίων δε διαθέτουν ούτε έναν δάσκαλο». Συμπλήρωσε δε, ότι για λόγους ασφάλειας των μαθητών, δεν προτείνεται η σύμπτυξη τμημάτων, ιδίως σε σχολεία με μεγάλο αριθμό παιδιών, όπως το 2ο Δημοτικό Σχολείο Μυκόνου. «Δεν μπορεί να λειτουργήσει ένα σχολείο για 10-15 ημέρες με 3-4 εκπαιδευτικούς και 320 παιδιά» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Μεταξύ άλλων, δήλωσε ότι σε πρόσφατη επιστολή του προς το υπουργείο Παιδείας δεν παρέλειψε να επισημάνει τα προβλήματα στα σχολεία των Κυκλάδων, ενώ πρότεινε την έναρξη των μαθημάτων, μετά τις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου. «Στην εβδομάδα, που θα προηγηθεί, θα παρουσιαστούν φοβερές ελλείψεις και πολλά σχολεία δε θα λειτουργήσουν. Γνωρίζουμε ότι είναι μια πρόταση που δε στέκει νομικά, αλλά και η πολιτεία έπρεπε να είχε προβλέψει με τον αγιασμό να υπάρχουν οι συνάδελφοι» υπογράμμισε.

Κίνδυνος για «κλειστά σχολεία»

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα προβλήματα που δημιουργούνται είναι περισσότερα από αυτά των προηγουμένων ετών. «Ως νομός είχαμε πάντα πάρα πολλά κενά. Πέρυσι, τα κενά ήταν γύρω στα 400. Όμως το μεγαλύτερο μέρος αυτών καλύφθηκε πριν από τον αγιασμό, οπότε τα σχολεία άνοιξαν κανονικά. Τώρα, έχουμε 450 κενά. Όσο καθυστερούν οι προσλήψεις των αναπληρωτών θα υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων. Αυτό είναι de facto» σημείωσε ο κ. Καφτηράνης.

Όπως επεσήμανε, σε δεινότερη θέση βρίσκονται αυτή τη στιγμή τα δημοτικά σχολεία μικρότερων νησιών όπως η Φολέγανδρος, η Σχοινούσα, η Δονούσα και η Θηρασιά, όπου δεν υπάρχει καθόλου δάσκαλος. Στη Σύρο έχουν καταγραφεί 40 κενά, ενώ σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζουν επίσης σχολεία της Πάρου, της Σαντορίνης και της Ορεινής Νάξου. «Συνολικά, έχουμε 220 κενά σε δασκάλους και 100 σε νηπιαγωγούς, καθώς και ελλείψεις σε γυμναστές και δασκάλους αγγλικών, μουσικής και πληροφορικής», εξήγησε.

Σχετικά με τα ειδικά σχολεία, τα τμήματα ένταξης και παράλληλης στήριξης, ο κ. Καφτηράνης κατέστησε σαφές ότι για την ώρα, δεν υπάρχει καμία επίσημη ενημέρωση, καθώς προηγούνται οι αποφάσεις για τα σχολεία της γενικής εκπαίδευσης. Τέλος, διευκρίνισε ότι το υπουργείο δεν έχει δώσει καμία εντολή για συγχωνεύσεις ή καταργήσεις σχολικών μονάδων, αποκλείοντας ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

220 κενά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Την αισιοδοξία του για την άμεση κάλυψη των βασικών αναγκών, εξέφρασε ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χρήστος Μιχαλόπουλος τονίζοντας, ότι αν και τα κενά στα Γυμνάσια, τα Λύκεια και τα ΕΠΑΛ του νομού, αγγίζουν τα 220, καταβάλλονται οργανωμένες προσπάθειες ώστε να κυλήσει ομαλά η νέα σχολική χρονιά.

«Ευελπιστούμε να τοποθετηθούν έγκαιρα οι αναπληρωτές, από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας του εκπαιδευτικού έτους» ανέφερε χαρακτηριστικά, εξηγώντας ωστόσο ότι δεν τίθεται θέμα υπολειτουργίας για κανένα από τα 68 σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των Κυκλάδων. «Πρόβλημα θα έχουμε επί % της ποσοστιαίας αναλογίας των εκπαιδευτικών που πρέπει να επανδρώσουν τα σχολεία. Δηλαδή από τους 3 φιλολόγους, μπορεί να λείπει ένας ή κάποιο σχολείο να μην έχει καθόλου μουσικό. Μέχρι τις εκλογές τουλάχιστον θα περιμένουμε αναπληρωτές για να οργανώνουμε τα σχολεία κάθε ημέρα», σημείωσε. Πρόσθεσε επίσης ότι τα κενά εντοπίζονται περισσότερο στα απομακρυσμένα νησιά, όπως η Ανάφη, η Σίκινος, η Δονούσα, η Σχοινούσα, Ηρακλειά, ενώ στο νησί της Σύρου οι ελλείψεις είναι μικρότερες. Παρόλα αυτά, έκρινε ότι δεν είναι εφικτό να καλυφθούν όλα τα κενά μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. «Πιθανότατα το υπουργείο Παιδείας να μας στείλει πρώτα 100 άτομα και οι υπόλοιποι αναπληρωτές να τοποθετηθούν μέσα σε δύο μήνες. Εμείς είμαστε ορεξάτοι, θα προσπαθήσουμε να οργανώσουμε τα σχολεία παρά τις όποιες δυσκολίες και πιστεύουμε ότι θα τα καταφέρουμε και φέτος», κατέληξε ο κ. Μιχαλόπουλος.

ΕΛΜΕ Α’ Κυκλάδων: «Τα κενά δεν καλύπτονται μέσα σε 15 ημέρες»

Τεράστιο χαρακτηρίζει τον αριθμό των κενών στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ο κ. Παναγιώτης Παπαμιχαήλ, εκ μέρους της ΕΛΜΕ Α’ Κυκλάδων. Όπως εξήγησε, τα οργανικά κενά λόγω μεταθέσεων αριθμούν τα 120, ενώ μαζί με τις αποσπάσεις αγγίζουν τα 220. «Οι 80 εξ’ αυτών είναι μαθηματικοί, φυσικοί και φιλόλογοι, αριθμός ο οποίος δεν υπήρχε πέρυσι. Αυτή τη στιγμή μιλάμε για 220 κενά συν ότι προστεθεί από εγκυμοσύνες και θέσεις ευθύνης που θα πάρουν συνάδελφοι. Η χρονιά είναι δύσκολη με την έννοια ότι τώρα γίνονται οι αιτήσεις των αναπληρωτών που σημαίνει ότι θα περάσουν τουλάχιστον 10 μέρες για να τοποθετηθούν οι αναπληρωτές. Δηλαδή αυτά τα κενά δεν πρόκειται να καλυφθούν μέσα στις επόμενες 15 μέρες. Και ποτέ τα κενά δεν καλύπτονται με τη μία. Θα ανοίξουν τα σχολεία και αντί για 7ωρα θα γίνονται 4ωρα», ανέφερε ο κ. Παπαμιχαήλ. Μεταξύ άλλων, έθιξε και το θέμα της ιταλικής γλώσσας, η οποία για μία ακόμη φορά απουσιάζει από το πρόγραμμα του υπουργείου, αλλά και την απουσία δασκάλων καλλιτεχνικών και μουσικής στα μικρά νησιά, τα οποία –σύμφωνα με τον ίδιο- δεν τυγχάνουν ισότιμης αντιμετώπισης με τις υπόλοιπες περιοχές της Ελλάδας.

Β. Καραγιάννης: «Χρειάζεται μια ριζική διαχείριση από την πολιτεία»

Για τις προκλήσεις, με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωπα τα σχολεία της Περιφέρειας, μία ανάσα πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, μίλησε στην «Κοινή Γνώμη» ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, Βασίλης Καραγιάννης. «Το βασικό πρόβλημα, τη δεδομένη στιγμή, είναι καλύψουμε τα κενά. Συνέπεσαν βέβαια οι εκλογές και αυτό δημιουργεί ένα πρόσθετο πρόβλημα γραφειοκρατικής διάστασης. Ελπίζω να έχουμε καλύψει τα βασικά κενά μέχρι να ανοίξουν τα σχολεία στις 11 του μηνός» σημείωσε ο κ. Καραγιάννης, υπογραμμίζοντας ότι σε ολόκληρη την Περιφέρεια τα κενά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι 1000 και στη δευτεροβάθμια, 400. «Αυτό είναι κάτι το οποίο επαναλαμβάνεται, κάθε χρόνο. Χρειάζεται μία διαχείριση πολύ πιο ριζική εκ μέρους της πολιτείας, ούτως ώστε αυτά τα θέματα να έχουν διευθετηθεί από τον Ιούνιο. Δυστυχώς για διάφορους λόγους που έχουν να κάνουν με την αδυναμία του κράτους να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα, ερχόμαστε πάντα τελευταία στιγμή, να τρέξουμε για να διευθετήσουμε αυτές τις καταστάσεις», τόνισε.

«Τα σχολεία δεν μπορούν να ανοίξουν μετά τις 20 Σεπτεμβρίου»

Όπως εξήγησε, οι μεγαλύτεροι χαμένοι είναι τα μικρότερα νησιά τόσο στις Κυκλάδες όσο και στα Δωδεκάνησα. «Κάνουμε όλες τις δυνατές προσπάθειες με τις μετακινήσεις συναδέλφων, ώστε να ανοίξουν τα σχολεία μας. Είναι ακριτικά νησιά όπου και εθνικοί λόγοι επιβάλλουν να είναι στελεχωμένα με εκπαιδευτικούς», δήλωσε. Αναφορικά με την πρόταση για έναρξη των σχολείων μετά τις 20 Σεπτεμβρίου, υπογράμμισε ότι κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο. «Υπήρχε μια τέτοια σκέψη η οποία απορρίπτεται από το υπουργείο ασυζητητί γιατί εκτός των άλλων είναι και παράνομο. Έστω και υποστελεχωμένα, τα σχολεία θα ανοίξουν. Θα γίνει αγιασμός και θα καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια τουλάχιστον όλα τα σχολεία να έχουν κάποιους εκπαιδευτικούς. Αυτό ίσως μπορούμε να το εξασφαλίσουμε, χωρίς ωστόσο να είναι και βέβαιο, δεδομένου ότι χρειάζονται πόροι για τη μετακίνηση των εκπαιδευτικών. Αλλά θα κάνουμε ό,τι περνάει απ’ το χέρι μας. Και αυτή τη στιγμή, οι προϊστάμενες παιδαγωγικής καθοδήγησης στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση. Προσπαθούν να οργανώσουν την όποια μετακίνηση συναδέλφων, ώστε να ανοίξουν τα σχολεία. Θα μας έρθουν εκπαιδευτικοί, αλλά χρειάζεται μια επικαιροποίηση των αιτήσεών τους και αυτό θα πάει μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου. Προσωπικά, θέλω να ελπίζω ότι θα επισπεύσουν τις διαδικασίες και τα σχολεία μας θα ανοίξουν κανονικά, αλλά αυτό είναι στη σφαίρα της ελπίδας», σημείωσε.

«Το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας έχει ποιοτικά χαρακτηριστικά»

Ο ίδιος εξηγεί ότι η χώρα έχει και αξιόλογο έμψυχο δυναμικό, αλλά και πολύ καλές υποδομές. «Άρα λοιπόν, υπάρχουν όλα τα εχέγγυα για να έχουμε ως λαός μία πολύ καλή πορεία και είμαι σίγουρος ότι όλοι οι συμπατριώτες μας θα κινηθούν μέσα σε πνεύμα συνεργασίας και συντονισμού των προσπαθειών, έτσι ώστε τα επόμενα χρόνια να είναι πάρα πολύ καλά. Το πιστεύω αυτό βαθιά μέσα μου, γιατί αντικειμενικά δεν συγχωρείται ότι έχουμε φτάσει σε αυτό εδώ το σημείο. Έχουν γίνει λάθη, έχουν υπάρξει πολλά προβλήματα, τα οποία είναι περισσότερο προβλήματα συμπεριφοράς μας, προσέγγισης που έχουμε στα πράγματα. Αυτά πρέπει να τα αλλάξουμε και να πάμε μπροστά». Παρά τα προβλήματα, που παρουσιάζονται σήμερα, ο κ. Καραγιάννης εκτιμά ότι η φετινή σχολική χρονιά θα κυλήσει ομαλά. «Μην ξεχνάμε ότι, κάθε χρόνο έχουμε τα ίδια προβλήματα, όμως οι μαθητές μας πρωτεύουν και στην εισαγωγή στα πανεπιστήμιο αλλά και στις μεταπτυχιακές σπουδές τους στο εξωτερικό. Αυτό σημαίνει ότι το εκπαιδευτικό σύστημα έχει ποιοτικά χαρακτηριστικά. Άρα δεν πρέπει να μας καταβάλουν τα προβλήματα, που αντιμετωπίζουμε αυτό το διάστημα».

«Η Περιφέρεια μεριμνά για τη συντήρηση των σχολικών μονάδων»

Τέλος, ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης αναφέρθηκε και στις συντηρήσεις των σχολικών μονάδων, για τις οποίες αρμόδια είναι η τοπική αυτοδιοίκηση α’ βαθμού. «Οι δήμοι θεωρούν ότι οι υπηρεσίες τους είναι υποστελεχωμένες και η αλήθεια είναι ότι δεν έχουν και χρήματα. Εδώ, έχει γίνει μια ουσιαστική προσπάθεια από τον Περιφερειάρχη και έχει εξοικονομηθεί ένα αρκετά σημαντικό ποσό το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για τη συντήρηση των σχολικών μονάδων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα. Από ό,τι με πληροφόρησε ο Περιφερειάρχης, είναι γύρω στα 4 εκ. ευρώ. Σημαντικό ποσό για να καλύψουμε τη συντήρηση των κτιρίων που αυτή τη στιγμή διαθέτουμε. Είμαστε μια περιοχή με ωραιότατα νεοκλασικά και μεσαιωνικά κτίρια τα οποία όμως χρειάζονται μία βαριά συντήρηση και απαιτούν πόρους», κατέληξε.

Υπουργός Παιδείας: «Αναμένεται μια καλή σχολική χρονιά»

Σημειώνεται ότι από την πλευρά του, ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού Κώστας Καδής δήλωσε ότι δεν αναμένεται να υπάρξουν προβλήματα στελέχωσης στην ιεραρχία των σχολείων, προσθέτοντας ότι αναμένεται μια καλή σχολική χρονιά.

«Στα θέματα της στελέχωσης φέτος πάμε πάρα πολύ καλά», τόνισε, αφέροντας παράλληλα ότι η συντριπτική πλειονότητα των βιβλίων είναι στα σχολεία, ενώ όσον αφορά τα έργα που διεξάγονται σε σχολεία είπε ότι τα πλείστα από τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι την έναρξη των μαθημάτων, ωστόσο σε κάποια σχολεία ενδεχομένως να υπάρξει επέκταση των έργων κατά τη διάρκεια που θα υλοποιούνται μαθήματα.