Διαψεύδει το υπουργείο Παιδείας την ΟΛΜΕ για τις συγχωνεύσεις των ΕΠΑΛ

Κανένα τμήμα των ΕΠΑΛ δεν θα κλείσει

  • Τρίτη, 17 Ιανουαρίου, 2017 - 06:11
  • /   Eνημέρωση: 17 Ιαν. 2017 - 9:09

Με κινητοποιήσεις ετοιμάζεται να αντιμετωπίσει η ΟΛΜΕ το ενδεχόμενο συγχώνευσης τμημάτων των ΕΠΑΛ της χώρας, σε περίπτωση εφαρμογής υπουργικής απόφασης όσον αφορά στον νέο προγραμματισμό που θα πρέπει να επιβάλλει για την λειτουργία τους κατά την επόμενη χρονιά, ο αριθμός των φοιτούντων μαθητών.

Παρά του ότι στην απόφαση του πρώην υπουργού δεν γίνεται σε κανένα σημείο της αναφορά για άμεσο κλείσιμο, εν μέσω του διδακτικού έτους, τμημάτων των ΕΠΑΛ, η ΟΛΜΕ, θέτει αυτή την πιθανότητα, καλώντας τις τοπικές ΕΛΜΕ να μετέχουν σε μαζική κινητοποίηση με παραστάσεις διαμαρτυρίας στις περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης ή στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στις 19 Ιανουαρίου.

Από την πλευρά του το υπουργείο Παιδείας, με σχετική ανακοίνωση του δηλώνει κατηγορηματικά πως σε καμία περίπτωση δεν θα υπάρξει κατάργηση ή συγχώνευση τμημάτων στα ΕΠΑ.Λ. και ιδίως στα μέσα της σχολικής περιόδου.

Αντιμέτωπα τα ΕΠΑΛ με ένα νέο κύμα συγχωνεύσεων τμημάτων ακόμα και καταργήσεων τομέων

Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει η ΟΛΜΕ, στα τέλη του Γενάρη ολοκληρώνεται το πρώτο τετράμηνο για όλα τα σχολεία της χώρας. Σύμφωνα με την από τις 24/6/2016 υπουργική απόφαση 103539/Δ4 του πρώην υπουργού Παιδείας Ν. Φίλη, επιβάλλεται μια “κρυφή” αλλά ιδιαίτερα επικίνδυνη ρήτρα που αφορά όλα τα ΕΠΑΛ της χώρας. Σύμφωνα με την απόφαση αυτή “εφόσον έχει διαπιστωθεί ότι το άθροισμα των απουσιών του μαθητή είναι μεγαλύτερο από τον αριθμό απουσιών που χαρακτηρίζει τη φοίτηση ανεπαρκή, ο μαθητής χαρακτηρίζεται ως μη παρακολουθών και δεν λαμβάνεται υπόψη α) στα αριθμητικά δεδομένα του τμήματος για τις αναθέσεις των μαθημάτων, θεωρητικών και εργαστηριακών, καθώς και β) στον προγραμματισμό τμημάτων για το επόμενο σχολικό έτος, κενών και πλεονασμάτων των εκπαιδευτικών.”

Έτσι σύμφωνα με την παραπάνω διάταξη όλα τα ΕΠΑΛ βρίσκονται μπροστά σε μια νέα απειλή. Η εφαρμογή της παραπάνω εγκυκλίου θα φέρει αντιμέτωπα τα ΕΠΑΛ με ένα νέο κύμα συγχωνεύσεων τμημάτων ακόμα και καταργήσεων τομέων και ειδικοτήτων στα μισά της χρονιάς! Η εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης και το ενδεχόμενο κύμα συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων και τομέων θα σημάνει μοιραία την βίαιη ανακατανομή ακόμα και εκδίωξη μαθητών από το σχολείο που φοιτούν, όμοια με αυτή που βίωσαν στις αρχές της σχολικής χρονιάς. Ταυτόχρονα θα σημάνει νέα διόγκωση των τμημάτων που σημαίνει παραπέρα υποβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης. Τέλος θα δημιουργήσει υποχρεωτικά και νέο κύμα εκτοπίσεων και μετακινήσεων εκπαιδευτικών από σχολείο σε σχολείο για να καλύψουν το πολύπαθο ωράριό τους.

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ καλεί άμεσα το υπουργείο και τη Διοίκηση να μην προχωρήσουν στην εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης η οποία θα δημιουργήσει τεράστια αναστάτωση στους μαθητές των ΕΠΑΛ και τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν σε αυτά. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε στη νέα απειλή που στέκει πάνω από τα σχολεία όλης της χώρας να πάρει σάρκα και οστά.

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ καλεί τις ΕΛΜΕ να αναλάβουν άμεσα πρωτοβουλίες και μέτρα για να υπερασπίσουν τα ΕΠΑΛ, τα παιδιά και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Καλούμε τις ΕΛΜΕ πανελλαδικά την Πέμπτη 19 Γενάρη 2017 να πραγματοποιήσουν μαζικές παραστάσεις διαμαρτυρίας στις περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης ή στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε να αποτρέψουν το ενδεχόμενο νέου κύματος συγχωνεύσεων και κλεισίματος τμημάτων.

Σε καμία περίπτωση δεν θα υπάρξει κατάργηση ή συγχώνευση τμημάτων στα ΕΠΑ.Λ.

Σε απάντηση του, στην ανακοίνωση της ΟΛΜΕ, το υπουργείο Παιδείας διευκρινίζει με απόλυτο τρόπο ότι από την εφαρμογή της Υ.Α. 103539/Δ4/24-6-2016 δεν προκύπτει ούτε είναι στις προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΕΘ το κλείσιμο τμημάτων Τομέα ή Ειδικότητας σε ΕΠΑ.Λ.

Όπως είναι γνωστό στα εργαστηριακά μαθήματα των ΕΠΑ.Λ. όπου ο αριθμός των μαθητών/ τριών υπερβαίνει τους 12 ή τους 16 ανάλογα με το είδος του εργαστηρίου προβλέπεται να διατίθεται και δεύτερος εκπαιδευτικός για την πιο αποτελεσματική παροχή διδακτικού έργου και την καλύτερη πρακτική εξάσκηση των μαθητών/ τριών. Στο τέλος του Α’ τετραμήνου ο Σύλλογος Διδασκόντων καλείται να διαπιστώσει τον αριθμό των παρακολουθούντων μαθητών χωρίς βέβαια να χαρακτηρίζει τη φοίτηση επαρκή ή ανεπαρκή, διαδικασία που ακολουθείται στο τέλος του διδακτικού έτους. Στις περιπτώσεις που ο αριθμός των παρακολουθούντων μαθητών/ τριών είναι μικρότερος από τους αρχικά εγγεγραμμένους και κάτω από τα ως άνω όρια, βάσει των οποίων διατίθεται και δεύτερος εκπαιδευτικός, χωρίς να υπάρχει επίπτωση στους μαθητές/ τριες ή στην λειτουργία των τμημάτων, μπορεί ο δεύτερος εκπαιδευτικός να αξιοποιηθεί για την κάλυψη άλλων εκπαιδευτικών αναγκών (π.χ. τάξη μαθητείας).

Σε καμία περίπτωση, επομένως, δεν θα υπάρξει κατάργηση ή συγχώνευση τμημάτων στα ΕΠΑ.Λ. πολύ περισσότερο όπως ισχυρίζεται η ΟΛΜΕ «κύμα συγχωνεύσεων ή καταργήσεων τμημάτων» ή «βίαιη ανακατανομή ακόμα και εκδίωξη μαθητών από το σχολείο που φοιτούν».

Το Υπουργείο Παιδείας αναγνωρίζοντας τη σημασία της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στηρίζει ουσιαστικά τη λειτουργία των ΕΠΑ.Λ. αναβαθμίζοντας το ρόλο τους με σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων:

α) Νέα Δομή των ΕΠΑ.Λ. που εξασφαλίζει την παροχή αφενός στέρεων γενικών γνώσεων, αφετέρου εξειδικευμένων τεχνολογικών και επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων στους μαθητές, αποφεύγοντας την πρόωρη ειδίκευση,

β) επαναλειτουργία των ειδικοτήτων που είχαν καταργηθεί και επαναφορά στα σχολεία των εκπαιδευτικών που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα,

γ) μεγαλύτερες δυνατότητες πρόσβασης των αποφοίτων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση,

δ) ίδρυση και λειτουργία τμημάτων μεταλυκειακού έτους- τάξης μαθητείας, με το οποίο παρέχεται η δυνατότητα στους ενήλικες αποφοίτους των ΕΠΑΛ για μια πιο άρτια και ενταγμένη στο εκπαιδευτικό σύστημα είσοδό τους στο χώρο εργασίας με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.