Δημιουργία ηλεκτρονικού – ακουστικού παραμυθιού για μαθητές δημοτικού με θέμα τη σωστή χρήση του υπολογιστή

«Το όνειρο του Έκτορα» από το ΕΠΑΛ Μήλου

“Η σωστή χρήση των Ηλεκτρονικών Συσκευών είναι τρόπος ζωής” αποτελεί το μήνυμα του Ηλεκτρονικού – ακουστικού παραμυθιού που δημιούργησαν οι μαθητές του ΕΠΑ.Λ. Μήλου σε συνεργασία με τους μαθητές της Α’ Τάξης του Δημοτικού Σχολείου του νησιού.

Το παραμύθι με τίτλο «Το όνειρο του Έκτορα» αποτελεί «καρπό» των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας με θέμα την Ασφάλεια κατά τη χρήση Ηλεκτρονικών Συσκευών, που υλοποιούν το Επαγγελματικό Λύκειο και το Δημοτικό Σχολείου της Μήλου.

Οι μαθητές του ΕΠΑΛ Ευαγγελία Βαρβαρέσου, Κατερίνα Βήχου, Άννα Μαρία Βικελή, Ιωάννα Ευριπίδη, Κωνσταντίνος Ζέρα, Πέρρος Ζούλιας, Ελεάννα Μπακατσή, Μαριλίζα Νομικού, Νικολέτα Σκεπαθιανού, Παναγιώτης Σώρρος και Αιμιλία Ταράσκα συνέγραψαν το παραμύθι και το αφηγήθηκαν στους μαθητές της Α’ τάξης Δημοτικού.

Υπόθεση

Η ιστορία μετέφερε τα παιδιά σε ένα μακρινό και πανέμορφο χωριό, όπου ζούσε μια οικογένεια, ο μπαμπάς Αριστείδης, η μαμά Ζουμπουλία και ο μικρός Έκτορας. Ο μπαμπάς εργαζόταν σε μια εταιρεία και η μαμά ήταν δασκάλα. Ο Έκτορας ήταν ένα πολύ έξυπνο παιδί, που φοιτούσε στην Α’ Δημοτικού. Του άρεσε να παίζει ποδόσφαιρο με τους φίλους του στο σχολείο, στο πάρκο, αλλά και στην αυλή του σπιτιού του. Μια μέρα, ο μπαμπάς Αριστείδης έφερε στο σπίτι έναν φορητό υπολογιστή, δώρο της εταιρείας του, που από την πρώτη κιόλας στιγμή μονοπώλησε το ενδιαφέρον του Έκτορα. Με τον καιρό, ο μικρός άρχισε να αφιερώνει πολλές ώρες μπροστά από τον υπολογιστή και να παραπονιέται κάθε φορά που ο πατέρας του τον χρειαζόταν για τη δουλειά του. Έτσι, του γεννήθηκε η επιθυμία για ένα τάμπλετ. Ένα βράδυ, είδε στο όνειρό του, ότι σε μια βόλτα στην πόλη έχασε την οικογένειά του, εξαιτίας της προσοχής που έδειχνε στο τάμπλετ του. Ξυπνώντας ανήσυχος, συμφώνησε με τη μητέρα του ότι είναι πολύ μικρός για να έχει μια τέτοια συσκευή. Ο Έκτορας συνέχιζε να παίζει ποδόσφαιρο, κυνηγητό και κρυφτό με τους φίλους του και κάθε Σάββατο και Κυριακή έπαιζε μια ώρα στο λάπτοπ του πατέρα του. Ήξερε πια πως σε λίγα χρόνια που θα μεγάλωνε, θα είχε εκείνος ένα ολόδικό του τάμπλετ.

Οι μαθητές σε ρόλο δασκάλου

Έπειτα, έγινε η ανάλυση των διδαγμάτων του παραμυθιού και ακολούθησε η εικονογράφηση του παραμυθιού με ζωγραφιές των παιδιών του Δημοτικού και τη στήριξη των μαθητών του ΕΠΑΛ.

Μέσα από την πρωτοποριακή αυτή δράση, 10 μαθητές του Λυκείου από όλες τις τάξεις γνώρισαν το σωστό τρόπο χρήσης των ηλεκτρονικών συσκευών, τον οποίο κλήθηκαν να μεταδώσουν σε 25 παιδάκια του δημοτικού, αναλαμβάνοντας και οι ίδιοι ρόλο «δασκάλου».

Υπεύθυνοι ήταν οι καθηγητές Πληροφορικής του ΕΠΑΛ, Μαρία Αντωνοπούλου (μοντάζ-επιμέλεια του ηλεκτρονικού – ακουστικού παραμυθιού) και Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, η εκπαιδευτικός Μηχανολογίας Ευτυχία Παπαδομιχελάκη και οι δασκάλες Μάγδα Μαντούδη και Φένια Γουναροπούλου του Δημοτικού Σχολείου Μήλου.

Τα ζωάκια «συμβούλευσαν» τα παιδιά

Η σωστή χρήση των υπολογιστών ήταν επίσης το θέμα της παράστασης κουκλοθέατρου που ετοίμασε η Β’ Τάξη του τομέα Υγείας και Πρόνοιας του ΕΠΑΛ Μήλου, για τις ανάγκες του μαθήματος " Δημιουργική Απασχόληση στην Προσχολική Ηλικία".

Οι μαθητές, εκτός από τη δημιουργία και την παρουσίαση του έργου, ανέλαβαν και την επιμέλεια των κούκλων και των σκηνικών. Το κόψιμο των ξύλων, η σύνθεση και το βάψιμο της κατασκευής έγιναν στα εργαστήρια του Μηχανολογικού Τομέα, ενώ ακολούθησε η διακόσμηση. Το κουκλοθέατρο ολοκληρώθηκε με την κατασκευή κούκλων από απλά υλικά όπως χαρτί, χαρτοταινία, ξύλο, γυψόγαζα, ύφασμα και μπογιές. Πρωταγωνιστές του πρωτότυπου έργου τους ήταν αγαπημένα ζωάκια, τα οποία αλληλοεπίδρασαν με τους μικρούς θεατές, σε μία διαδραστική παράσταση όπου οι κούκλες έθεταν τα ερωτήματά τους και τα παιδιά απαντούσαν.

Το κουκλοθέατρο αποτελεί μια εξαιρετική κατασκευή – γέννημα της μεγάλης έμπνευσης μαθητών και καθηγητών, η οποία δύναται να αξιοποιηθεί για μελλοντικές δραστηριότητες και παραστάσεις του ΕΠΑ.Λ. Μήλου, απευθυνόμενες σε παιδιά σχολικής και προσχολικής ηλικίας.

Σημειώνεται ότι η συνεργασία του ΕΠΑΛ Μήλου με το Δημοτικό Σχολείο του νησιού ξεκίνησε για πρώτη φορά πέρυσι και αναμένεται να συνεχιστεί σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα.

Οι συνέπειες της αλόγιστης χρήσης του υπολογιστή

Στο πλαίσιο του προγράμματος Αγωγής Υγείας πραγματοποιήθηκαν και ενημερώσεις για τον σωστό τρόπο καθίσματος στην καρέκλα του υπολογιστή αλλά και για τις συνέπειες της υπερβολικής χρήσης των ηλεκτρονικών συσκευών, δεδομένου ότι η πλειοψηφία των παιδιών αφιερώνουν πολλές ώρες μπροστά από μία οθόνη. Στόχος των εκπαιδευτικών ήταν να δείξουν στους μαθητές ότι η αλόγιστη χρήση επηρεάζει τόσο το σώμα τους, όσο και το μυαλό τους.