Παράσταση διαμαρτυρίας δασκάλων και καθηγητών για τις επερχόμενες αναδιαρθρώσεις στην Εκπαίδευση

«Σχολεία και εκπαιδευτικοί στον αέρα»

Το ενδεχόμενο συγχωνεύσεων ή καταργήσεων σχολικών μονάδων, απολύσεων εκπαιδευτικών και μετακινήσεων μαθητών από το ένα σχολείο στο άλλο απέκλεισε ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, Βασίλης Καραγιάννης στο πλαίσιο των κινητοποιήσεων των συνδικαλιστικών οργάνων των εκπαιδευτικών, ενόψει της ψήφισης του πολυνομοσχεδίου, που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή, στις 9 Ιανουαρίου.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, στην οποία ο κ. Καραγιάννης συμμετείχε εξ’ αποστάσεως ο πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου – Τήνου – Μυκόνου, Γιώργος Καλημερίδης εξέφρασε τις αγωνίες και ανησυχίες του κλάδου σχετικά με «το πλήθος αντιεκπαιδευτικών αναδιαρθρώσεων σε Α’ βάθμια, Β’ βάθμια και Γ’ βάθμια Εκπαίδευση», όπως αναφέρεται στην κοινή ανακοίνωση του Συλλόγου και τα Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, εκτίμηση των εκπαιδευτικών είναι, πως η πολιτική που ασκείται στα θέματα της παιδείας, βασίζεται στο γενικό πλαίσιο που έχει θέσει ο ΟΟΣΑ (Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης), βασικοί πυλώνες του οποίου είναι, η εξοικονόμηση πόρων, η «φωνή της αγοράς» - επιχειρηματική λειτουργία των σχολείων» και η ανταποδοτικότητα, την οποία οι ίδιοι μεταφράζουν ως «αξιολόγηση – απολύσεις».

«Μελλοντική υποβάθμιση των σχολείων»

Έντονα σχολιάστηκε η επαναφορά της συζήτησης για συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολικών μονάδων, για τις οποίες καθορίζονται νέα κριτήρια. Σύμφωνα με τα οριζόμενα στο νόμο 1566/85 (άρθρο 4, παράγραφος 6), 6θέσιο ορίζεται το σχολείο που έχει 151 μαθητές, πράγμα που σημαίνει ότι, χρειάζεται να έχει σε όλες τις τάξεις του 25 μαθητές και σε μία 26, δηλαδή πάνω από το σημερινό όριο μαθητών ανά τμήμα. Επιπλέον, για να έχει οργανικότητα 12θέσιου σχολείου, απαιτούνται 311 μαθητές, δηλαδή 27.5 μαθητές ανά τμήμα.

Ο κ. Καλημερίδης υπενθύμισε δε ότι, μέσα στο καλοκαίρι ψηφίστηκε το ΠΔ79, το οποίο προϋποθέτει τη συγκρότηση τριμελών επιτροπών ανά διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και τη μετακίνηση μαθητών. «Άρα δεν πρόκειται να σπάσετε κανένα τμήμα και προοπτικά όλα τα σχολεία θα υποβαθμιστούν. Είναι ένας έμμεσος τρόπος συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων. Αυτό κατά τη γνώμη μου εξυπηρετεί στην εξοικονόμηση, στη λογική των αιματοβαμμένων πλεονασμάτων 3,5% μέχρι το 2021», τόνισε ο πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών.

Επιπλέον, αναφέρθηκε στην προσπάθεια της κυβέρνησης να αυξήσει το τακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών ή να καταστήσει θολή τη διάκριση μεταξύ διδακτικού και εργατικού ωραρίου, μέσω της επιβολής των 30 ωρών υποχρεωτικής παραμονής με νέο καθηκοντολόγιο. Κριτική ασκήθηκε και στις προθέσεις της για τη δίχρονη προσχολική αγωγή με τον φόβο, ότι δεν θα παρέχεται πλέον μόνο από δημόσια δομή, αλλά και από ιδιώτες, καθώς και για την αναγκαιότητα παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας, προκειμένου ένας εκπαιδευτικός να μπορεί να εργαστεί σε δημόσιο σχολείο. «Η επάρκεια όμως δεν θα παρέχεται δωρεάν, οπότε πάει να δημιουργηθεί μια αγορά που θα δίνει πιστοποιητικά επάρκειας», κατέληξε ο κ. Καλημερίδης.

Από την πλευρά τους, εκπρόσωποι της Α’ Κυκλάδων αναφέρθηκαν στα κενά εκπαιδευτικών που εξακολουθούν να υπάρχουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σημειώνοντας ότι 400 αναπληρωτές εργάζονται με μειωμένο ωράριο. Τέλος, εξέφρασαν την ανησυχία τους για τις επερχόμενες αλλαγές που συνεπάγονται και μείωση των μισθών, αλλά και για την πρόθεση της κυβέρνησης να βάλει «ταφόπλακα» στο συνδικαλιστικό κίνημα.

Καμία πρόθεση για συγχωνεύσεις - καταργήσεις

Λαμβάνοντας το λόγο, ο κ. Καραγιάννης απάντησε πως, παρά τη συνέχιση της ταξικής σύγκρουσης, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει σήμερα. Ειδικότερα, αναφέρθηκε στις προσπάθειες κάλυψης των κενών στα σχολεία της περιοχής μας, έστω και μέσω του ΕΣΠΑ, χωρίς ωστόσο να κρύβει την ανάγκη για μόνιμους διορισμούς. Όσον αφορά στον τομέα της παράλληλης στήριξης σημείωσε πως, μέχρι τώρα έχουν προσληφθεί 227 εκπαιδευτικοί, οι οποίοι βρίσκονται σε 127 σχολεία. «Πρόκειται για ένα μεγάλο αριθμό, που μπορεί να μην λύνει πλήρως το πρόβλημα, αλλά βοηθά σε έναν βαθμό στην ποιότητα της εκπαίδευσης στην περιφέρειά μας», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Στη συνέχεια, διαβεβαίωσε τους εκπαιδευτικούς ότι, δεν τίθεται, για την ώρα κίνδυνος απολύσεων, ενώ απέκλεισε το ενδεχόμενο συγχωνεύσεων-καταργήσεων σχολικών μονάδων της περιοχής, καθώς και την πιθανή μετακίνηση μαθητών. Ωστόσο, υποστήριξε ότι, η κατανομή των μαθητών στα σχολεία θα πρέπει να εξορθολογιστεί και να γίνεται με μεγαλύτερη διαφάνεια. Αναφορικά με το ωράριο των εκπαιδευτικών και τις αλλαγές που μπορεί να προκύψουν έκρινε ότι, τα σχολικά κτίρια δεν μπορούν να δεχτούν επί εξαώρου όλους τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε αυτό. Επιπλέον, εξέφρασε την άποψη ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να ενσωματωθεί οτιδήποτε αφορά την προσχολική αγωγή στο Υπουργείο Παιδείας. Πρόσθεσε ακόμα ότι για την απόκτηση παιδαγωγικής επάρκειας και την ποιοτική διδασκαλία θα πρέπει να γίνουν σημαντικά βήματα από δημόσιο φορέα και κυρίως τα πανεπιστήμια. «Τίποτε άλλο δεν θα μπορούσα εγώ να δεχτώ. Ποτέ από ιδιωτικούς φορείς και ποτέ με την επιβάρυνση των συναδέλφων».

Καταλήγοντας, υποστήριξε ότι το συνδικαλιστικό κίνημα πρέπει να βρίσκεται συνεχώς σε εγρήγορση για κάθε ενδεχόμενο, αλλά χωρίς να «αποσπάται» η προσοχή των εκπαιδευτικών από ουσιαστικά ζητήματα όπως οι απαιτούμενοι διορισμοί και η περιφρούρηση του εργασιακού πλαισίου των συναδέλφων.

«Η χώρα μας αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες, από τις οποίες όμως, πιστεύω, πως θα βγούμε. Μία λαϊκή ρήση λέει ότι, τα μεγαλύτερα σκοτάδια είναι πριν την αυγή. Βρισκόμαστε σε αυτό το σημείο και με τη βοήθεια του εργατικού κινήματος θα μπορέσουμε να το ξεπεράσουμε».

Στο πλαίσιο της συζήτησης, ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου ανακοίνωσε την πρόσληψη έξι ψυχολόγων σε ΕΠΑΛ της Περιφέρειας, εκ των οποίων οι τέσσερις θα τοποθετηθούν στα Δωδεκάνησα και οι δύο στη Σύρο και τη Σαντορίνη.