Διάκριση της υποψήφιας διδάκτορα του ΤΜΣΠΣ, Άννας Γαρδέλη στο Διεθνές Συνέδριο ICL 2018 με θέμα την τεχνολογικά υποβοηθούμενη μάθηση

«Στόχος η μάθηση που αξιοποιεί τα σύγχρονα μέσα»

Ένα ακόμη μέλος της «οικογένειας» του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου με έδρα τη Σύρο αναγνωρίστηκε για το έργο του.

Η εργασία της πρώην φοιτήτριας και νυν υποψήφιας διδάκτορα του ΤΜΣΠΣ, Άννας Γαρδέλη με αντικείμενο τη διδακτική εισαγωγικών εννοιών προγραμματισμού σε μαθητές δημοτικού μέσω απτών αντικειμένων και φορητής επαυξημένης πραγματικότητας, παρουσιάστηκε και βραβεύτηκε στο Διεθνές Συνέδριο ICL 2018, που διεξήχθη στην Κω.

Το Συνέδριο συνδιοργανώθηκε από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τους διεθνείς οργανισμούς International Society for Engineering Pedagogy (IGIP) και International Association of Online Engineering (IAOE) και αποτελεί μέρος μιας διεθνούς πρωτοβουλίας με σκοπό την προώθηση της τεχνολογικά υποβοηθούμενης μάθησης παγκοσμίως.

Κατά τη διάρκεια των τριήμερων εργασιών, παρουσιάστηκαν έρευνες και καινοτόμες λύσεις για την υποστήριξης της εκπαίδευσης και της μάθησης με τη χρήση τεχνολογίας. Μέσα από ομιλίες, συνεδρίες και εργαστήρια αναδείχθηκαν όλες οι τεχνολογίες, οι υπηρεσίες, οι εφαρμογές, καθώς και τα οφέλη τους στην εκπαίδευση, στις επιχειρήσεις, στη διακυβέρνηση και την κοινωνία.

Στόχος του συνεδρίου ήταν η παροχή ενός φόρουμ για εκπαίδευση και ανταλλαγή γνώσης, η παρουσίαση των πιο πρόσφατων τεχνολογιών των Τ.Π.Ε., καθώς και η ενθάρρυνση της μάθησης, αλλά και της εφαρμογής αυτών των τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Επιπλέον, δόθηκε η ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν νέες δεξιότητες και να συζητήσουν σχετικά με τις θεωρίες, τις προσεγγίσεις, τις αρχές και τις εφαρμογές των μαθησιακών τεχνολογιών. Ως εκ τούτου, το συνέδριο αποτέλεσε πρόσφορο έδαφος για διάλογο, ανταλλαγή και δικτύωση μεταξύ των διαφορετικών πολιτισμών σε σχέση με τη βέλτιστη χρήση των νέων τεχνολογιών.

Η εργασία της Άννας Γαρδέλη, έλαβε το πρώτο βραβείο στην κατηγορία "Games in Engineering Education", στο διαγωνισμό που διοργάνωσε ο Οργανισμός International Society for Engineering Pedagogy (IGIP).

Ανάγκη για νέες σχεδιαστικές και ερευνητικές προσεγγίσεις

Σε δηλώσεις της στην «Κοινή Γνώμη», η υποψήφια διδάκτωρ του ΤΜΣΠΣ εξέφρασε τη χαρά της για τη διάκριση της συγκεκριμένης εργασίας, που αποτελεί μέρος της διδακτορικής διατριβής της.

Όπως τόνισε, η εισαγωγή της συνεχώς εξελισσόμενης τεχνολογίας, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη και εφαρμογή σύγχρονων θεωριών μάθησης έχει τη δυνατότητα να μετασχηματίσει την εκπαίδευση, μέσα και έξω από τις τάξεις, καθώς νέα εργαλεία και τεχνολογικά μέσα παρουσιάζονται στα χέρια των εκπαιδευτικών, των σχεδιαστών και των ερευνητών. Πρόσθεσε μάλιστα πως, η εκπαιδευτική διαδικασία βρίσκεται σήμερα σε σημείο καμπής, καθώς όλο και περισσότερο στρέφεται προς την μη τυπική μάθηση, δηλαδή εκτός των βασικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που υποστηρίζονται από δημόσιους φορείς. Συγχρόνως, η έρευνα που σχετίζεται με εκπαιδευτική τεχνολογία και εκπαιδευτικές εφαρμογές τείνει να μελετά την υποστήριξη της μη τυπικής μάθησης, που πραγματοποιείται σε εξειδικευμένο πλαίσιο ή την αυτό-εκπαίδευση  (self - learning). «Παρόλα αυτά, η εκπαίδευση είναι ένας χώρος όπου οι νέες τεχνολογίες ενσωματώνονται με αργούς ρυθμούς, σε σχέση με άλλους επιστημονικούς τομείς ή καθημερινές δραστηριότητες. Προκύπτει το ερώτημα, τι είναι αυτό που εμποδίζει την τεχνολογία και την καινοτομία από το να ενσωματωθεί στην τυπική εκπαίδευση;», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Γαρδέλη επισημαίνοντας την ανάγκη για νέες σχεδιαστικές και ερευνητικές προσεγγίσεις με στόχο ελκυστική, αποδοτική, αποτελεσματική και προσβάσιμη μάθηση η οποία αξιοποιεί τα σύγχρονα μέσα προς όφελος όλων των εμπλεκομένων, στον πυρήνα των οποίων βρίσκονται οι μαθητές.

Εφαρμογή της εργασίας σε Δημοτικό Σχολείο της Ερμούπολης

Το αντικείμενο της διδακτορικής διατριβής της ερευνά τις σχεδιαστικές λύσεις και τους τρόπους που θα οδηγήσουν στην ενσωμάτωση κατάλληλων δραστηριοτήτων στην τυπική εκπαίδευση, υποστηριζόμενων από τεχνολογίες φυσικής αλληλεπίδρασης για την ανάπτυξη υψηλού επιπέδου δεξιοτήτων, εστιάζοντας στην υπολογιστική σκέψη και επίλυση προβλημάτων, και σε δεύτερο επίπεδο την μεταβίβαση αυτών σε άλλες δραστηριότητες. Μέσα από τον πειραματικό συνδυασμό εκπαιδευτικών τεχνικών και τεχνολογιών μελετάται η σχεδίαση τέτοιων συστημάτων, τα οποία εξασφαλίζουν και διευρύνουν την γενικότερη ανάπτυξη των σύγχρονων μαθητών, ενώ ελαχιστοποιούν τους περιορισμούς του μέσου.

Σκοπός της εργασίας της, που παρουσιάστηκε και διακρίθηκε στο διεθνές συνέδριο ICL 2018 ήταν να μελετηθεί και να δοκιμαστεί σε πραγματικό πλαίσιο, δηλαδή μέσα στην σχολική τάξη, το πρωτότυπο ενός συνεργατικού συστήματος επαυξημένης πραγματικότητας με το οποίο οι μαθητές αλληλεπιδρούν μέσω φυσικών αντικειμένων, βασισμένο στην λογική παιχνιδιού. Το πρωτότυπο χρησιμοποιεί χαμηλού κόστους και ευρέως διαθέσιμο τεχνολογικό εξοπλισμό, ώστε να ανταποκρίνεται στις δυνατότητες των δημόσιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Στόχος του παιχνιδιού είναι να διδάξει σε μαθητές δημοτικού βασικές αρχές υπολογιστικής σκέψης και αλγοριθμικής λογικής, η οποία αποτελεί την βάση για τον προγραμματισμό και την επιστήμη των υπολογιστών, στο πλαίσιο της γενικότερης τάσης προς την εκπαίδευση STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics).

Το σύστημα δοκιμάστηκε σε Δημοτικό Σχολείο της Ερμούπολης, υπό την επίβλεψη και σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό Νεκτάριο Φαρασόπουλο. «Η επικοινωνία και η συνεργασία των σχεδιαστών εκπαιδευτικών συστημάτων και ερευνητών με τους εκπαιδευτικούς είναι ο μοναδικός τρόπος να οδηγηθούμε στο βέλτιστο μαθησιακό αποτέλεσμα για τους σύγχρονους μαθητές», κατέληξε η κ. Γαρδέλη.

Αξίζει να σημειωθεί πως, η εργασία της έγινε με την υποστήριξη του επιβλέποντα της διατριβής της, Σπύρου Βοσινάκη, Αναπληρωτή του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου με αντικείμενο «Εικονική Πραγματικότητα».