Υλοποίηση προγράμματος για την πρόληψη της βίας στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης

«Όχι στη βία, όχι στον εκφοβισμό»

Με σημαντικά θέματα όπως η διαχείριση των συναισθημάτων, η ανεκτικότητα, η διαφορετικότητα, ο σεβασμός, η συνεργασία, η ενδυνάμωση και η ενσυναίσθηση καταπιάνονται μαθητές και εκπαιδευτικοί του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης, στο πλαίσιο του προγράμματος «Όχι στη βία, όχι στον εκφοβισμό».

Το πρόγραμμα που υλοποιείται από τη δασκάλα αγγλικών Λίτσα Παππά, σε συνεργασία με άλλους εκπαιδευτικούς του σχολείου συνεχίζεται για μία ακόμη χρονιά, περιλαμβάνοντας διαδραστικές - διαθεματικές-συνεργατικές δράσεις με στόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και εκφοβισμού.

Μέσα από την ανάγνωση βιβλίων που αναδεικνύουν το συγκεκριμένο θέμα, η κ. Παππά και οι μαθητές φτιάχνουν συνθήματα, τα οποία αποτελούν και τα μηνύματα που επιθυμούν να περάσουν. "Οι λέξεις δεν είναι για να πληγώνουμε" της Ελίζαμπεθ Βέρντικ έμαθε στα παιδιά ότι οι λέξεις τους ανήκουν, ότι πριν μιλήσουν μπορούν να σκέφτονται και μετά να επιλέγουν τι θα πουν και πως θα το πουν. Οι αναγνώστες του βιβλίου ανακαλύπτουν μέσα από αυτό ότι υπάρχουν απλοί, θετικοί τρόποι να αντιδρούν όταν οι άλλοι τους λένε λόγια που τα πληγώνουν και συνειδητοποιούν τη δύναμη της λέξης "συγνώμη", όταν οι δικές τους λέξεις θα πληγώσουν κάποιον άλλο.

Τα παιδιά της Δ' μαζί με τη δασκάλα Αγγλικών του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης συνέχισαν να φτιάχνουν συνθήματα στο πλαίσιο του προγράμματος "Όχι στη βία, όχι στον εκφοβισμό", διαβάζοντας το αντιρατσιστικό παραμύθι του Νικόλα Ανδρικόπουλου "Η χώρα με τους παράξενους ανθρώπους», με θέμα το δικαίωμα στη διαφορετικότητα. Ο ήρωας του βιβλίου αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στη ζωή του, καθώς διώχνεται από τη δουλειά του, τα μαγαζιά, τα μέσα συγκοινωνίας και την παρέα του, επειδή είναι διαφορετικός. Ο ίδιος αναρωτιέται «τώρα πρόσεξαν ότι είμαι διαφορετικός; Πρέπει να γίνω ένας ίδιος μες στους ίδιους;». Στη συνέχεια, παιδιά και εκπαιδευτικός συζήτησαν για τα θέματα που αναδύονται μέσα από το βιβλίο, εικονογράφησαν σκηνές του, παρακολούθησαν σχετικό, εκπαιδευτικό βίντεο και είπαν "Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίσοι ". Ο κόσμος μας μπορεί να γίνει ομορφότερος όταν όλοι καταλάβουμε πως:" Έχω δικαίωμα να μου φέρονται όμορφα - έχω υποχρέωση να φέρομαι όμορφα"!

Στο πλαίσιο του προγράμματος θα πραγματοποιηθούν επίσης δημιουργικές δράσεις, αλλά και ασκήσεις σε συνεργασία με τον δάσκαλο φυσικής αγωγής, που θα αφορούν στην εμπιστοσύνη που θα πρέπει να έχει ο ένας στον άλλον.

Έχω δικαίωμα να μου φέρονται ωραία, έχω υποχρέωση να μου φέρονται ωραία

Σε δηλώσεις της στην «Κοινή Γνώμη», η κ. Παππά εξηγεί ότι το πρόγραμμα έχει ως στόχο να τονίσει τη σημασία του αμοιβαίου σεβασμού «Έχω την αίσθηση ότι ολόκληρη η κοινωνία είναι ευαισθητοποιημένη στα λόγια και τη θεωρία και πως εστιάζει μόνο σε αυτά που μας κάνουν οι άλλοι», αναφέρει χαρακτηριστικά. «Ακόμα και το πιο μικρό παιδί θα πει ότι είναι θύμα bullying αλλά δύσκολα θα παραδεχτεί ότι και το ίδιο μπορεί να κοροϊδεύει τα άλλα. Το να διεκδικώ δικαιώματα και να ξεχνώ τις υποχρεώσεις μου είναι χαρακτηριστικό της ελληνικής κοινωνίας εδώ και κάποιες δεκαετίες».

Ως εκ τούτου, ένα ακόμη μήνυμα το οποίο προσδοκά να περάσει στα παιδιά μέσα από το πρόγραμμα είναι ««έχω δικαίωμα να μου φέρονται ωραία, έχω υποχρέωση να φέρομαι ωραία». Ένα σημείο, στο οποίο πάσχει η κοινωνία μας. «Πιστεύουμε ότι έχουμε δικαίωμα να μας φέρονται όλοι σαν βασιλιάδες, κι ότι εμείς δεν πρέπει να κάνουμε κάτι, να μη συνεργαζόμαστε, να κοιτάζουμε μόνο τον εαυτό μας. Γι’ αυτό, εξηγώ πως όταν ετοιμαζόμαστε να μιλήσουμε, θα πρέπει να σκεφτόμαστε αν αυτό που θα πούμε, θα πληγώσει τον άλλο και πως θα πρέπει να φερόμαστε όπως θα θέλαμε να μας φερθούν εμάς.

Αξίζει να σημειωθεί πως, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού, που εορτάζεται κάθε χρόνο στις 11 Δεκεμβρίου, τα τμήματα της Δ’ Τάξης του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης θα παρουσιάσουν σήμερα στις 09:00, στην αίθουσα εκδηλώσεων τα δικαιώματα των παιδιών μέσα από μικρά θεατρικά δρώμενα. Μέσα από τη γιορτή θα αναδειχθεί το μήνυμα ότι τα παιδιά δεν είναι απλώς μικρογραφίες των ανθρώπων με μικρότερα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά ολοκληρωμένες οντότητες με δικαιώματα ισάξια με αυτά των ενηλίκων.