“ΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝ”

Προβληματισμός για τη βιωσιμότητα τμημάτων περιφερειακών ΑΕΙ

  • Τρίτη, 20 Ιουλίου, 2021 - 06:24

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, που ανακοινώθηκε για κάθε τμήμα, και ο εμβολιασμός της ακαδημαϊκής κοινότητας, συμπεριλαμβανομένων των φοιτητών ως προϋπόθεση για την έναρξη της δια ζώσης λειτουργίας των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, τέθηκαν στη Σύνοδο των Πρυτάνεων, στη οποία παραβρέθηκε και η υπουργός Παιδείας Νίκης Κεραμέως, προαναγγέλλοντας την κατάθεση νέου νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η συζήτηση στη Σύνοδο Πρυτάνεων στους Δελφούς ξεκίνησε με τον προβληματισμό των πρυτάνεων για τον αποκλεισμό περίπου 30.000 υποψηφίων λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και των επιπτώσεων κυρίως σε τμήματα περιφερειακών πανεπιστημίων, τα οποία διαθέτουν επαρκείς πόρους λειτουργίας και προσφέρουν ποιοτικές σπουδές.

Παράλληλα η Σύνοδος ζητά, υπό το καθεστώς των έκτακτων συνθηκών της παρατεταμένης κρίσης της πανδημίας, να διερευνηθούν μέτρα στήριξης βιωσιμότητας των τμημάτων αυτών, ενώ θεωρεί απαραίτητη τη συστηματική μελέτη του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας ώστε να εκπονηθεί ένας μακροπρόθεσμος σχεδιασμός, ο οποίος θα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε πανεπιστημίου, των περιφερειών και των επιστημονικών κλάδων.

Από την πλευρά της, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως χαρακτήρισε το μέτρο της ΕΒΕ απαραίτητο, υποστηρίζοντας πως «ένας εισακτέος με βαθμό 3 και 4, οι πιθανότητες να αποφοιτήσει είναι απειροελάχιστες».

Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν πως σε σχέση με πέρσι, 9.000 περισσότεροι υποψήφιοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις (Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής) για να υποβάλουν το Μηχανογραφικό, ενώ για τα ΙΕΚ είπε πως θα υπάρξει η δυνατότητα εγγραφής μέχρι 27.000 σπουδαστών.

Τις ελάχιστες βάσεις εισαγωγής (ΕΒΕ) που αντιστοιχούν σε κάθε τμήμα ή σχολή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, ενώ αναμένεται να ανοίξει η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τα δύο Μηχανογραφικά, το ένα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και το άλλο για τα ΙΕΚ. Στα τέλη Αυγούστου ή αρχές Σεπτεμβρίου θα ανακοινωθούν οι βάσεις εισαγωγής και τα ονόματα των επιτυχόντων.

Παράλληλα, η κ. Κεραμέως προέτρεψε τους πρυτάνεις να καταθέσουν προτάσεις σχετικά με τους τρόπους εισαγωγής στα ΑΕΙ, διότι όπως τόνισε τα πανεπιστήμια πρέπει να έχουν μεγαλύτερο λόγο στα κριτήρια βάσει των οποίων εισάγονται οι φοιτητές.

Επίσης, η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ότι αυτή την χρονική περίοδο προετοιμάζεται η κατάρτιση του νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και το νέο νόμο για τον ΔΟΑΤΑΠ, που αποτελεί προτεραιότητα μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που κατατέθηκε στην Βουλή.

Τέλος, η κ. Κεραμέως υπογράμμισε πως μια ακόμη προτεραιότητα είναι και η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη και ζήτησε επισήμως από τους πρυτάνεις να καταθέσουν τις προτάσεις τους για την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη μέχρι 30 Σεπτεμβρίου.

Δια ζώσης εκπαίδευση από τη νέα χρονιά

Η υπουργός Παιδείας τόνισε ότι είναι επιτακτική ανάγκη το νέο ακαδημαϊκό έτος αλλά και το νέο σχολικό έτος να ξεκινήσουν με δια ζώσης εκπαίδευση, ενώ και η Σύνοδος Πρυτάνεων, με ανακοίνωση που εξέδωσε, εισηγείται τη διεξαγωγή των μαθημάτων, εργαστηρίων, κλινικών και πρακτικής άσκησης δια ζώσης από το χειμερινό εξάμηνο 2021-2022.

«Με στόχο την ασφαλή επιστροφή στη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, η Σύνοδος θεωρεί απαραίτητη προϋπόθεση τον εμβολιασμό όλων των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας μέχρι την έναρξη των μαθημάτων», αναφέρει.

Παράλληλα, η υπουργός Παιδείας κάλεσε τους πρυτάνεις να καταθέσουν τις προτάσεις τους για την διαδικασία ελέγχων των όρων εισόδου στις εγκαταστάσεις των πανεπιστημίων, προκειμένου να επιτρέπεται μόνο σε όσους έχουν εμβολιαστεί ή φέρουν αρνητικό rapid-test ή PCR test, όπως και να διατυπώσουν και τις συνέπειες από μια τέτοια απόφαση, δηλαδή τι θα συμβεί εάν κάποιος δεν πληροί τις προϋποθέσεις για να επιτραπεί η είσοδός του στο αμφιθέατρο, εργαστήριο κ,λπ.

Στο προεδρείο το πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Το νέο προεδρείο της Συνόδου Πρυτάνεων, που ορίστηκε για το νέο ακαδημαϊκό έτος, θα απαρτίζουν οι πρυτάνεις Α. Μπουντουβής του ΕΜΠ, Τρ. Αλμπάνης του πανεπιστημίου Ιωαννίνων και Ευάγγελος Διαμαντόπουλος του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Γεωργία Χαλάτση