Πρόσκληση προς τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Νοτίου Αιγαίου για συμμετοχή στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Connect»

Η επιστήμη είναι για όλους

Την ευκαιρία να συνδεθούν με την επιστημονική κοινότητα και τα Ερευνητικά και Επιστημονικά Ιδρύματα με αποτέλεσμα των εμπλουτισμό των μαθημάτων μας θα έχουν τα σχολεία του Νοτίου Αιγαίου μέσα από τη συμμετοχή τους στο τριετές έργο «Connect», που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας «Horizon 2020» της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του «Επιστήμη με και για την Κοινωνία».

Η επιστημονική εκπαίδευση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο παρακινώντας και ενθαρρύνοντας τους νέους να σταδιοδρομήσουν στο χώρο των επιστημών. Επιθυμία των συντονιστών του έργου, είναι οι νέοι να επιδιώκουν μια καριέρα στην επιστήμη , και να υιοθετήσουν έναν επιστημονικό τρόπο σκέψης στην καθημερινή τους ζωή. Ωστόσο, το παραδοσιακό πρόγραμμα σπουδών οδηγεί πολλούς μαθητές να πιστεύουν ότι «η επιστήμη δεν είναι για μένα».

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, αυτοί οι μαθητές στερούνται «επιστημονικού κεφαλαίου», ειδικά εκείνοι από μειονεκτούσες ομάδες. Οι μαθητές αυτοί ενδέχεται να μην πιστεύουν ότι μπορούν να γίνουν επιστήμονες λόγω χαμηλής πολιτιστικής εξοικείωσης με την επιστήμη, έλλειψης προτύπων και περιορισμένων ευκαιριών συμμετοχής στην επιστήμη εκτός της επίσημης εκπαίδευσης.

Η λύση είναι η προσθήκη περισσότερων ευκαιριών στο πρόγραμμα σπουδών για αυτούς τους μαθητές, ώστε να γνωρίσουν τι κάνουν οι επιστήμονες, να μιλήσουν με τις οικογένειές τους για την επιστήμη και να εκτιμήσουν την επίδραση της επιστήμης στον κόσμο.

Το CONNECT υποστηρίζει τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να υιοθετήσουν την Ανοιχτή Σχολική Εκπαίδευση (Open Schooling), ενσωματώνοντας Εκπαιδευτικά Επιστημονικά Σενάρια (Science-Action) στο βασικό πρόγραμμα σπουδών και να χρησιμοποιήσουν τη Συμμετοχική Επιστήμη (Participatory-Science) με την κοινότητα: οικογένειες, πανεπιστήμια και επιχειρήσεις.

Το Connect θα παρέχει χρήσιμες, ενδιαφέρουσες και συμβατές προσθήκες στις ενότητες του προγράμματος σπουδών που μπορούν εύκολα να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί, όπως: προκλήσεις του πραγματικού κόσμου, υποστήριξη από επιστήμονες για δραστηριότητες προσανατολισμένες στο μέλλον, δραστηριότητες με τη συμμετοχή της οικογένεια του μαθητή, διασκεδαστικές εργασίες για την εφαρμογή επιστημονικών ιδεών, περιεκτικές στρατηγικές για τη διδασκαλία δεξιοτήτων, αξιολόγηση βάσει ικανοτήτων

Κύριοι πυλώνες του προγράμματος

Η Ανοιχτή Σχολική Εκπαίδευση (Open Schooling) δίνει τη δυνατότητα στα σχολεία να δημιουργήσουν ένα ευέλικτο και χωρίς αποκλεισμούς μαθησιακό περιβάλλον εμπνέοντας τους μαθητές να εξερευνήσουν τον κόσμο μέσω της επιστήμης.

Τα Εκπαιδευτικά Επιστημονικά Σεμινάρια (Science-Action) ενθαρρύνουν τους μαθητές να μάθουν και να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις στάσεις της επιστήμης για να ωφελήσουν τη ζωή τους, την κοινότητα και την κοινωνία τους.

Η Συμμετοχική Επιστήμη (Participatory-Science) αυξάνει το ενδιαφέρον των μαθητών για την επιστήμη, εμπλέκοντας τις οικογένειες, τα πανεπιστήμια και τις επιχειρήσεις σε σχολικές δραστηριότητες.

Η μεθοδολογία

Το «Connect» απευθύνεται σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και καθηγητές, προσφέροντας ένα περιεκτικό και βιώσιμο μοντέλο για την αύξηση της εμπιστοσύνης των μαθητών στη χρήση της επιστήμης, φέρνοντάς τους σε επαφή με επαγγελματίες στο χώρο των επιστημών και βοηθώντας τα μέλη των οικογενειών τους να αντιμετωπίσουν θετικότερα μια καριέρα στις επιστήμες. Το πρόγραμμα θα διευκολύνει την αλληλεπίδραση των εταίρων στην Ευρώπη, την Αφρική και τη Νότια Αμερική, για παραγωγική μάθηση που συνδέεται με την Έρευνα και την Καινοτομία, μεγιστοποιώντας την αξία των συνεργασιών, και δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές που δεν έχουν τα απαραίτητα εφόδια να σταδιοδρομήσουν στο χώρο των επιστημών, δημιουργώντας:

  • Ένα δομημένο σύστημα συνεργασίας που παρέχει στους εταίρους μια βήμα προς βήμα διαδικασία, με επαγωγή και καθοδήγηση.
  • Μία βάση δεδομένων με έργα που έχουν συμμετάσχει οι εταίροι για παροχή προς τους συμμετέχοντες πληροφοριών και καλών πρακτικών καθοδήγησης για δυνατότητες συνεργασίας;
  • Ένα εκπαιδευτικό πλαίσιο «Νοιάζομαι - Μαθαίνω - Δρω» (Care-Know-Do) για την ενσωμάτωση των εκπαιδευτικών επιστημονικών σεναρίων (science-action);
  • Υλικό προσαρμόσιμο για χρήση σε σενάρια προσανατολισμένα στο μέλλον (future-oriented scenarios);
  • Πολιτικές συνεργασίας για σχολεία, πανεπιστήμια και επιχειρήσεις.

Το “Connect” υποστηρίζει τα σχολεία να εφαρμόσουν Εκπαιδευτικά Επιστημονικά Σενάρια (Science Action) προσανατολισμένα στο μέλλον (future-oriented) που σχετίζονται με την Υγεία & Διατροφή, εφαρμόζοντας το εκπαιδευτικό πλαίσιο Νοιάζομαι- Μαθαίνω -Δρω (Care-Know-Do)

Νοιαζόμαστε (we-CARE):Το πρώτο στάδιο είναι κυρίως άτυπη μάθηση με τους επαγγελματίες και την οικογένεια σχεδιασμένη για να παρουσιάσει την πρόκληση γύρω από ένα προσανατολισμένο στο μέλλον πρόβλημα (future-oriented issue), να προκαλέσει ερωτήσεις και να δημιουργήσει μια «ανάγκη για γνώση» που μπορούν να αξιοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί στο επόμενο στάδιο.

Μαθαίνουμε (we-KNOW): Το δεύτερο στάδιο είναι η τυπική μάθηση που εστιάζει στην κατανόηση από τους μαθητές των επιστημονικών δεδομένων και στην απόκτηση των δεξιοτήτων που χρειάζονται για να λάβουν αποφάσεις και να αναλάβουν δράση στο τελικό στάδιο.

Δρούμε (we-DO) Στο τρίτο στάδιο οι μαθητές εφαρμόζουν τις αποκτηθείσες δεξιότητες και γνώσεις στη συμμετοχική επιστήμη (participatory-science), καθορίζοντας τρόπους προσέγγισης της δεδομένης πρόκλησης και ελαχιστοποιώντας τις επιπτώσεις της. Αυτό το στάδιο περιλαμβάνει επίσης και την αξιολόγηση.

Εκπαιδευτικά Επιστημονικά Σενάρια για σχολεία

Το εκπαιδευτικό υλικό του CONNECT έχει στόχο να βοηθήσει τους δασκάλους, τους μαθητές, τους επαγγελματίες STEM και τις οικογένειες να εφαρμόσουν με επιτυχία μια Επιστημονική Δράση. Το υλικό μπορεί να είναι ένα δομημένο σενάριο στο πλαίσιο του σχολικού προγράμματος σπουδών (τυπική μάθηση) και ένα ανοιχτό σενάριο με εργαλεία της συμμετοχικής επιστήμης εκτός σχολείου (άτυπη μάθηση). Αυτό  βοηθά τους μαθητές να αλληλοεπιδράσουν με επαγγελματίες του STEM, διευκολύνει δραστηριότητες ευαισθητοποίησης για οικογένειες (ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ – CARE), καθοδηγεί τους εκπαιδευτικούς πώς να αναπτύξουν τη διδασκαλία μιας επιστημονικής έννοιας (ΜΑΘΑΙΝΩ – KNOW), αλλά και πώς να αξιολογήσουν τις εργασίες των μαθητών (ΔΡΩ – DO).

Στο πρόγραμμα με συντονιστή την EXUS Software Ltd από την Ελλάδα, συμμετέχει μεταξύ άλλων και Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης. Στο πλαίσιο συνεργασίας της με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου καλεί όσους Διευθυντές και εκπαιδευτικούς σχολείων των νησιών μας ενδιαφέρονται, να συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Connect» και να παρακολουθήσουν τη διαδικτυακή εκδήλωση ενημέρωσης που θα πραγματοποιηθεί σήμερα στις 19:00 μέσω της πλατφόρμας zoom.