Σε αναβρασμό ο χώρος της ακτοπλοΐας

Σφυρίζουν τα βαπόρια

Μόλις μία ανάσα πριν το Πάσχα, που ουσιαστικά σημαίνει την έναρξη της τουριστικής περιόδου και οι σχετιζόμενοι, με το αντικείμενο, φορείς εντείνουν της συζητήσεις για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος της ακτοπλοΐας, με τα γνωστά αποτελέσματα επιβάρυνσης της κατάστασης στις νησιωτικές συγκοινωνίες.

Ανησυχία από τους νησιώτες ξενοδόχους

Οι επιπτώσεις των προβλημάτων που καταγράφονται στον ακτοπλοϊκό χώρο, πέραν της δυσχέρειας που δημιουργείται στη νησιωτική διασύνδεση, αφορούν και στην τουριστική εικόνα της χώρας, καθώς τα νησιά κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στην τουριστική «πίτα».

Αυτές οι αρνητικές εξελίξεις απασχόλησαν και τη συνεδρίαση του Δ.Σ. του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Ξ.Ε.Ε.), στην οποία παρών ήταν και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Αθανάσιος Μπούσιος.

Από την πλευρά των νησιωτών ξενοδόχων τέθηκαν, για άλλη μία φορά, οι προβληματισμοί και τα αιτήματα τους σχετικά με την έγκαιρη δημοσιοποίηση των προγραμματισμένων δρομολογίων ενόψει της έναρξης της τουριστικής περιόδου, την πύκνωση ή έστω διατήρηση των συνδέσεων των επιδοτούμενων γραμμών, την ύπαρξη σταθερών ενδονησιωτικών συνδέσεων με τα νησιά που δέχονται διεθνείς αεροπορικές πτήσεις, τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ για την ακτοπλοΐα, ώστε να μειωθεί το κόστος λειτουργίας των πλοίων, ένα καθορισμένο νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία των υδατοδρομίων, προκειμένου να δραστηριοποιηθούν εξειδικευμένες εταιρείες υδροπλάνων, τη βελτίωση του home porting εντός των ελληνικών λιμένων και ενημέρωση για τις εξελίξεις στο θέμα της παραχώρησης των λιμένων.

Στις απαντήσεις του ο Γενικός Γραμματέας δεσμεύτηκε ότι δεν θα μειωθούν οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις, ενώ σχετικά με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες ανέφερε ότι θα υπάρξουν ελαφρύνσεις όπως ήδη προβλέπεται στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας. Σε ότι αφορά στα υδατοδρόμια εξήγησε ότι το θεσμικό πλαίσιο εξελίσσεται ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος για προσέλκυση επενδυτών, σε ότι σχετίζεται δε με το home porting, ενημέρωσε ότι προωθείται ειδική ρύθμιση για τον τομέα της κρουαζιέρας στα νησιά.

Πιέζει η τρόικα

Στον αντίποδα βρίσκεται η τρόικα, η οποία εκφράζει συγκεκριμένες απαιτήσεις από την κυβέρνηση, όπως έγινε σαφές κατά τη συνάντηση στο υπουργείο Οικονομικών, του τεχνικού κλιμακίου με τον γενικό γραμματέα Ναυτιλίας κ. Αθανάσιο Μπούσιο και στελέχη του υπουργείου.

Οι απαιτήσεις αφορούν στην πλήρη απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών σε όλες τις γραμμές και κατάργηση τόσο των υποχρεωτικών δρομολογήσεων, όσο και της παρεχόμενης ναυτικής εργασίας.

Αν και από τα στελέχη του υπουργείου έγινε ειδική αναφορά στην ιδιομορφία του νησιωτικού χώρου, που δεν συνηγορεί υπέρ της κατάργησης υποχρεωτικών δρομολογήσεων, αλλά και στις ρυθμίσεις του νέου νομοσχεδίου που θα λειτουργήσουν υπέρ της ανταγωνιστικότητας στο χώρο της ακτοπλοΐας, οι τεχνικοί σύμβουλοι της τρόικας δεν φάνηκαν να πείθονται, γεγονός που ενισχύει την άσκηση πιέσεων προς το αρμόδιο υπουργείο κατά τη συνέχιση των συζητήσεων.

Κανείς πάντως δεν αποκλείει, τα όσα δημοσιοποιούνται περί «πιέσεων» της τρόικας, να είναι η συνέχιση της γνωστής κυβερνητικής τακτικής, να αποδίδονται σε «πιέσεις» όλα τα δυσμενή για την κοινωνία μέτρα που λαμβάνει, αποποιούμενη τις οποίες ευθύνες.

Δεν τα βρίσκουν οι εφοπλιστές

Στους κόλπους των επιχειρηματιών της ναυτιλίας φαίνεται να μην υπάρχουν γέφυρες συνεννόησης, για σύμπλευση τους σε μία κοινή αντιμετώπιση των θεμάτων που αφορούν στο σύνολο την τουριστική ναυτιλία.

Οι εκπρόσωποι της Ένωσης Εφοπλιστών και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), που κύριο αντικείμενο ενδιαφέροντος της αποτελεί η κρουαζιέρα, τάχθηκαν κάθετα αντίθετοι σε μία πιθανή συνένωση με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).

Κατά τη διάρκεια εκδήλωσης σχετικής με θέματα ναυτιλίας, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, κ. Μιχάλης Σακέλης, καυτηρίασε αυτή την άρνηση συνεργασίας, όταν αναφέρθηκε σε θέματα κρουαζιέρας σημείωσε ότι δεν είναι δυνατόν να προωθηθούν τα θέματα που απασχολούν τον κλάδο, όταν υπάρχει διπλή εκπροσώπηση, αντί να υπάρξουν συντονισμένες προσπάθειες και ενιαίες θέσεις. Σε αυτό δε απέδωσε και τις πιθανές συγχύσεις που θα δημιουργηθούν κατά τις συνεννοήσεις με την κυβέρνηση.

Η Ένωση Εφοπλιστών και Φορέων Ναυτιλίας διαχωρίζει τη θέση της καθώς υποστηρίζει ότι τα προβλήματα των δύο ενώσεων είναι τελείως διαφορετικά διότι ο ΣΕΕΝ δραστηριοποιείται αποκλειστικά στον χώρο της ακτοπλοΐας. Δεν αποκλείει όμως τη δημιουργία μια συνομοσπονδίας, με τη συμμετοχή και των δύο Ενώσεων αλλά εκπροσώπηση του γιοτ, ώστε να αντιμετωπιστεί συνολικά το πακέτο που αφορά στην τουριστική ναυτιλία, κατά το παράδειγμα της πρόσφατης δημιουργίας του παγκόσμιου Συνδέσμου Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA).

Ανοιχτά τα μέτωπα των ακτοοπλόων με τους ναυτεργάτες

Οι ακτοοπλόοι δεν φαίνεται όμως να βρίσκουν σημεία επαφής ούτε με την ΠΝΟ, καθώς όλα τα αιτήματα που έθεσαν προς τα ναυτεργατικά σωματεία, σχετικά με την υπογραφή της νέας συλλογικής σύμβασης, απορρίφθηκαν κατά τη συνάντηση τους με την Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας.

Τα αιτήματα που τέθηκαν από τους ακτοοπλόους αφορούσαν στη μείωση των αποδοχών των ναυτικών σε όλες τις κατηγορίες πλοίων κατά 10% και την επανεξέταση του ειδικού επιδόματος της άγονης γραμμής και των εξπρές δρομολογίων.

Στο άλλο άκρο ήταν τα αιτήματα των ναυτικών, οι οποίοι ως πρωταρχικό θέμα θέτουν την απόσυρση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας, διότι μέσω των διατάξεων του θίγονται τα εργασιακά τους δικαιώματα, ενώ αντί της προτεινόμενης μείωσης αιτούνται αύξηση αποδοχών και παράλληλα άμεση καταβολή των δεδουλευμένων από όσες ακτοπλοϊκές εταιρείες χρωστούν στους εργαζόμενους. Με τη νέα εβδομάδα θα ξεκινήσει νέος κύκλος διαπραγματεύσεων μεταξύ των δύο πλευρών, ενώ σε ότι σχετίζεται με το επίμαχο νομοσχέδιο οι ναυτικοί προσανατολίζονται σε νέες απεργιακές κινητοποιήσεις, όπως σημείωσε ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας Γιάννης Χαλάς.

Το υπουργείο Ναυτιλίας συζητά ενίσχυση των ακτοοπλόων μέσω ΕΣΠΑ

Την αναστάτωση που έχει προκαλέσει το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, επιχείρησε να αποδώσει σε δημιουργία εντυπώσεων ο υπουργός κ. Κωστής Μουσουρούλης, στοχεύοντας προς συγκεκριμένη πολιτική κατεύθυνση.

Συγκεκριμένα ανέφερε ότι οι ρυθμίσεις που αυτό περιέχει έδωσαν την ευκαιρία σε εκείνους κυρίως που αντιδρούν σε οτιδήποτε αφορά μια παρέμβαση σε ένα πρόβλημα, να εκμεταλλευθούν επικοινωνιακά το θέμα, χωρίς καμία προστιθέμενη αξία για τον ακτοπλοϊκό κλάδο.

Ο υπουργός μίλησε για «υγιή επιχειρηματικότητα», αναφερόμενος στο χώρο των ακτοοπλόων, σημειώνοντας ότι «είναι αυτή που διαχειρίζεται αποτελεσματικά τον κίνδυνο και πριν αναληφθούν πρωτοβουλίες θα πρέπει να γίνεται μια ασφαλής και τεκμηριωμένη διάγνωση των αιτιών των προβλημάτων ενός κλάδου με δίκαιο και ορθολογικό επιμερισμό τους στους διάφορους κρίκους της αλυσίδας»

Όσον αφορά στη μείωση του ΦΠΑ που επιβαρύνει τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και αποτελεί αίτημα των ακτοοπλόων, ο υπουργός μετέθεσε τη συζήτηση του για αργότερα καθώς η παρούσα οικονομική φάση δεν το επιτρέπει.

Ένα παράθυρο για την ενίσχυση των ακτοοπλόων άνοιξε ο υπουργός, όταν αναφέρθηκε στις κρατικές ενισχύσεις που απολαμβάνουν γειτονικές χώρες, οπότε στη χώρα μας θα μπορούσε, σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης, να εξασφαλιστεί επιδότηση από το ΕΣΠΑ, θέμα για το οποίο έχουν ήδη ξεκινήσει οι συζητήσεις.

Αντιπαραβάλλοντας το κόστος που επωμίζονται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, σε σχέση με κρατικές επιχειρήσεις ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ, κ. Μιχάλης Σακέλης, ανέφερε

«Αν τα χρήματα που στοιχίζει ο ΟΣΕ στον κρατικό προϋπολογισμό τα έδιναν στην ακτοπλοΐα, όχι μόνο θα ταξίδευαν δωρεάν οι επιβάτες και τα οχήματα, αλλά θα έπαιρνε και ο κάθε επιβάτης επτά ευρώ ως επιδότηση».

Σημείωσε δε ότι πρέπει η ακτοπλοΐα να απαλλαγεί από τις δημόσιες υποχρεώσεις της ώστε να μην χρειάζεται καμία υποστήριξη και συμπλήρωσε ότι «οι εταιρείες αντιμετωπίζονται σαν δημόσιες όταν πρόκειται να μπουν υποχρεώσεις και σαν ιδιωτικές όταν αφορά επίλυση των προβλημάτων».