Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία

Αδιαφορία για τη συγχώνευση

Με την αδιαφορία οδηγό, τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία των Κυκλάδων οδεύουν προς την ενοποίηση, υποχρεώνοντας μας να επανέλθουμε στο θέμα, καθώς τέτοιες τακτικές και νοοτροπίες ωχαδερφισμού, λειτουργούν ενισχυτικά στη πολιτική παραχωρήσεων και ξεπουλήματος.

Κάθε λιμάνι, πωλείται σε τιμή αναλόγως του μεγέθους και της επισκεψιμότητας του, όπου αιγιαλός, παραχωρείται προς διευκόλυνση των ιδιωτικών συμφερόντων και προκειμένου να απαλειφθούν τα όποια εμπόδια, αποδυναμώνονται οι φορείς ελέγχου και εκμετάλλευσης τους (Λιμενικά Ταμεία), με τη συνένωση τους σε Ανώνυμες Εταιρείες.

Ενώ υπήρξε αναλυτικό σχετικό άρθρο της εφημερίδας (Κ.Γ. 17/4/13), υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα λεγόμενα του ίδιου του υπουργού Ναυτιλίας, κ. Κωστή Μουσουρούλη, προς το Δ.Σ. της Κ.Ε.Δ.Ε., η διαδικασία συνένωσης, μετά την παρέλευσης της πρώτης μεταβατικής περιόδου, θα είναι υποχρεωτική.

Δύο χρόνια πριν

Η αρχική διατύπωση των μνημονιακών δεσμεύσεων περί αλλαγής του θεσμικού πλαισίου που διέπει την λειτουργία των Λιμενικών Ταμείων, είχε προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις των Δημάρχων, μεταξύ αυτών και του Δημάρχου Γιάννη Δεκαβάλλα.

Στις αρχές του 2011 ο Δήμαρχος Ερμούπολης, κ. Γιάννης Δεκαβάλλας, ως πρόεδρος της ΤΕΔΚ Κυκλάδων, με επιστολή του προς τους τότε υπουργούς Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Γιάννη Ραγκουση και Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, Γιάννη Διαμαντίδη, εξέφραζε την έντονη διαμαρτυρία του για το νέο εθνικό λιμενικό σύστημα, επονομαζόμενο «Λιμενικός Καλλικράτης», το οποίο θα στηρίζεται σε ενοποιήσεις Οργανισμών Λιμένων και Λιμενικών Ταμείων.

Όπως ανέφερε «η Τοπική Αυτοδιοίκηση μετά από μακρόχρονους αγώνες πέτυχε το αυτονόητο, το να διαχειρίζεται δηλαδή τα λιμάνια των νησιών με τη σύσταση και λειτουργία των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων. Το έργο το οποίο έχει παραχθεί παρά τον ασφυκτικό έλεγχο και τα γραφειοκρατικά εμπόδια που τίθενται από το αρμόδιο Υπουργείο, είναι μεγάλο και σημαντικό. Οι πόροι αυξήθηκαν και όλες οι άμεσες ανάγκες των λιμανιών μας, όπως είναι η καθαριότητα, ο φωτισμός, η εξυπηρέτηση των επιβατών, κλπ, αντιμετωπίζονται άμεσα και σε πολύ ικανοποιητικό βαθμό».

Σημειώνει την απορία που δημιουργεί η σκοπιμότητα μιας τέτοιας κίνησης όταν «Στο νόμο 3852/10 «Νέα αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» και στο άρθρο 103, προβλέπεται η διοίκηση και η διαχείριση της ζώνης λιμένος μέσω Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου και σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Με βάση τ΄ ανωτέρω δεν μπορούμε να κατανοήσουμε, τι σκοπιμότητα μπορεί να έχει η δημοσιοποίηση σχεδιασμών για τη συγχώνευση των υφιστάμενων Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων και τη δημιουργία Οργανισμών ή Ανωνύμων Εταιρειών, την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου των οποίων θα κατέχει με 51% το δημόσιο. Δεν μπορούμε επίσης να κατανοήσουμε, πως η ίδια η Πολιτεία καταρτίζει σχέδια ενοποίησης των λιμανιών, μόλις έξι μήνες από την ψήφιση του Καλλικράτη».

Με μία άκρως επαναστατική διάθεση υπογραμμίζει «Οι αιρετοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης των Κυκλάδων, δεν είμαστε διατεθειμένοι σε καμία περίπτωση να απεμπολήσουμε το δικαίωμα της εκμετάλλευσης των λιμανιών μας και θα είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε προσπάθεια μεταβολής του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου, το οποίο θα αντιτίθεται στα συμφέροντα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των κατοίκων των νησιών μας. Τέλος, θα θέλαμε να γνωρίζουμε την άποψη του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για το θέμα αυτό, καθώς επίσης ζητάμε από το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, όταν συζητάει για θέματα τόσο σημαντικά που αφορούν τη ζωή των νησιωτών, να ζητά τις απόψεις και τις θέσεις των θεσμικών τους φορέων».

Οι πρόσφατες αντιδράσεις

Οι συγκεκριμένη ρύθμιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας συνάντησε αρχικά τη διαφωνία των Δημάρχων, όπως την εξέφρασε η ΚΕΔΕ, η οποία κατέθεσε τις παρατηρήσεις και τις αντιρρήσεις της.

Κυρίως εστίασε στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου με τις οποίες τα λιμάνια θα εξακολουθούν να λειτουργούν ανεξάρτητα από το συνολικό σχεδιασμό των πόλεων προκαλώντας αμφίδρομα προβλήματα, δεν υπάρχει πρόβλεψη συνεργασίας και συμμετοχής της Αυτοδιοίκησης στην αξιοποίηση των λιμανιών και με τη δημιουργία λιμενικών δικτύων καταργείται το αυτοδιοίκητο των δημοτικών λιμενικών ταμείων. Όπως επεσήμανε και ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, κ. Κώστας Ασκούνης, «γυρίζουμε πολλά χρόνια πίσω, στην υπερσυγκέντρωση και όχι στην αποκέντρωση με αυτοδιοίκηση».

Φωνή διαμαρτυρίας ύψωσε και ο Δήμαρχος Μυκόνου, κ. Αθανάσιος Κουσαθανάς-Μέγας, ο οποίος ανέφερε ότι ο σχεδιασμός του αρμόδιου υπουργείου αφαιρεί από λιμάνια "διεθνούς ενδιαφέροντος" όπως της Μυκόνου, τη δυνατότητα απόκτησης αυτόνομων φορέων διοίκησης με τη συμμετοχή της Τοπικής Κοινωνίας και του ΟΤΑ, και τάσσεται κατά των συγκεκριμένων αλλαγών.

Σε σχετική επιστολή του προτείνει «την παραμονή των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων ή τη δημιουργία Ανώνυμων Εταιρειών σε κάθε νησί, διότι η κεντροποιημένη διοίκηση (Περιφερειακό Λιμενικό Δίκτυο) σε ένα νησί ή σε μια απομακρυσμένη πόλη έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν και δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα προς το συμφέρον της τοπικής κοινωνίας όλων των νησιών που συμμετείχαν. Εναλλακτικά, οι φορείς των νησιωτικών λιμένων "Διεθνούς Ενδιαφέροντος" θα μπορούσαν να δημιουργήσουν αυτόνομες Ανώνυμες Εταιρείες, όπου η πλειοψηφία των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου να ανήκει στους Δήμους και τα τοπικά Επιμελητήρια».

Αγρόν ηγόραζαν

Καθώς ήταν γνωστή, εδώ και μία διετία, η πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε αυτή τη διαδικασία, κανείς από τους εμπλεκόμενους και πόσο μάλλον τις Διοικήσεις των Λιμενικών Ταμείων, δεν νομιμοποιείται στην επίκληση άγνοιας, γεγονός που ενισχύει τα ερωτήματα που γεννώνται σχετικά με την επίδειξη τόσο απαξιωτικής αντιμετώπισης εκ μέρους τους, ενός ζητήματος τόσο καίριου και καθοριστικού.

Ουδεμία ενημέρωση προς τους δημότες, ως όφειλαν, για τις θέσεις και τις απόψεις που διατύπωσαν, στην πρόσκληση του υπουργείου, περί επιλογής είτε της συγχώνευσης με τη μορφή Ανώνυμης Εταιρείας, είτε της προσχώρησης σε ένα από τα υπάρχοντα Λιμενικά Δίκτυα.

Τώρα που πλέον έχει ψηφιστεί το νομοσχέδιο και θα ξεκινήσει η υποχρεωτική εφαρμογή συνενώσεων Λιμενικών Ταμείων σε Περιφερειακά Δίκτυα Λιμένων - Ανώνυμες Εταιρίες, θα τεθεί ο θέμα προς συζήτηση στις τακτικές συνεδριάσεις των Λιμενικών Ταμείων, ως συνήθως κατόπιν εορτής.

Αστειότητα δε θα αποτελεί η όποια διατύπωση, εκ μέρους τους, περί προϋποθέσεων και ασφαλιστικών δικλείδων, σα νέα σχήματα που θα δημιουργηθούν, καθώς η προκαθορισμένες εξελίξεις είναι μονόδρομος, λόγω της υποχρεωτικότητας εφαρμογής.