Προωθείται ως σωτήρια λύση το λιμάνι του Λαυρίου

Στο Λαύριο γίνεται χορός

Ενδιαφέρον επενδυτών ενισχύει τις κυβερνητικές προσπάθειες

Η περικοπή των κονδυλίων και τα προβλήματα που δημιούργησε στις άγονες γραμμές, με περικοπές δρομολογίων, είναι μία από τις παραμέτρους του ίδιου θέματος, που αφορά στην πρόθεση του υπουργείου Ναυτιλίας να καταστήσει κομβικό λιμάνι το Λαύριο, ωθώντας τους ακτοοπλόους να το επιλέξουν ως συμφέρουσα εναλλακτική λύση και να το χρησιμοποιούν ως λιμάνι αφετηρίας των δρομολογίων των πλοίων τους.

Συγκεκριμένα τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, με τον διαγωνισμό, από τη μία, που αφορά στις γραμμές δημοσίου συμφέροντος (άγονες), με τη μειωμένη χρηματοδότηση και από την άλλη τις αυξημένες τιμές των καυσίμων, αλλά και τη μειωμένη επιβατική κίνηση, λόγω των υψηλών ναύλων που με τις μεγάλες μειώσεις των εισοδημάτων καθιστούν αποτρεπτικό το ακτοπλοϊκό ταξίδι, περιορίζοντας το μόνο στις περιπτώσεις απόλυτης ανάγκης.

Ως εναλλακτική, συμφέρουσα προς τους ακτοοπλόους, πρόταση προωθεί το υπουργείο Ναυτιλίας της χρήση του λιμένα του Λαυρίου ως λιμάνι αφετηρίας των πλοίων που εξυπηρετούν τις γραμμές των νησιών, το οποίο σήμερα έρχεται τρίτο σε επιβατική κίνηση, μετά τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας.

Με την εναλλακτική αυτή που προωθεί το υπουργείο, επιχειρεί να ικανοποιήσει τους επενδυτές που βλέπουν ως ευκαιρία την ανάδειξη του Λαυρίου ως κομβικό λιμάνι, ενώ παράλληλα θα αποσυμφορήσει τον Πειραιά, προκειμένου να εξυπηρετήσει καλύτερα τα συμφέροντα της κρουαζιέρας, όπως επιθυμούν οι εφοπλιστικοί κύκλοι που δραστηριοποιούνται σε αυτήν, αλλά και σε όσους επενδυτές προσβλέπουν σε άλλες εκμεταλλεύσεις του κεντρικού λιμένα της χώρας.

Το σκεπτικό του υπουργείου

Η ανάγκη μείωσης του κόστους των δρομολογίων, σε συνδυασμό με το φόβο αύξησης της στρατιάς των ανέργων ναυτικών, εξαιτίας των οικονομικών προβλημάτων των ακτοπλοϊκών εταιρειών, συνεπικουρούμενου και από την εξάλειψη του ενδεχομένου πρόκλησης κοινωνικών αντιδράσεων των νησιωτικών κοινωνιών λόγω περεταίρω περικοπής των δρομολογίων, το υπουργείο Ναυτιλίας, προβάλλει ως την πλέον συμφέρουσα λύση, τη χρήση του λιμανιού του Λαυρίου.

Ως κεντρικό σημείο του σκεπτικού επισημαίνεται ότι στα εκτελούμενα δρομολόγια θα υπάρξει μείωση των ναυτικών μιλίων, άρα λιγότερη κατανάλωση καυσίμων γεγονός που θα επιφέρει και μειώσεις στις τιμές των εισιτηρίων.

Χαρακτηριστικά αναφέρεται εκ μέρους του υπουργείου ότι είναι στην διακριτική ευχέρεια κάθε εταιρείας για το εάν θα μετακινήσει τη βάση της και συνεπώς θα τροποποιήσει και την τιμολογιακή της πολιτική.

Η αναβάθμιση του ρόλου του λιμένα του Λαυρίου ήταν εξ αρχής στον κυβερνητικό σχεδιασμό και είχε εκδηλωθεί από τη στιγμή της ανάληψης του υπουργείου Ναυτιλίας από τον Μ. Βαρβιτσιώτη, ο οποίος είχε ξεκινήσει τις επαφές με τους ακτοοπλόους.

Συγκεκριμένα στη συνάντηση τους με εκπροσώπους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγών Ναυτιλίας, να υπενθυμίσουμε ότι εξήρε τα πλεονεκτήματα του Λαυρίου, τονίζοντας το ρόλο που θα παίξει ειδικά στην εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών.

Άλλωστε σχετική επισήμανση έκανε και κατά την ομιλία του στην ημερίδα που διοργάνωσαν η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) και ο ΟΛΠ ΑΕ με θέμα «Κρουαζιέρα 2014», σημειώνοντας ότι το υπουργείο Ναυτιλίας παραχώρησε το δικαίωμα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, στις προκηρύξεις για τις μισθώσεις των άγονων γραμμών, να έχουν τη δυνατόττηα εναλλακτικής χρήσης του λιμένα του Λαυρίου ώστε να υπάρξει αποσυμφόρηση του λιμανιού του Πειραιά.

Υποδομές και διευκολύνσεις

Η ανυπαρξία υποδομών, όσον αφορά στην εξυπηρέτηση των επιβατών, παρά την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων του Λαυρίου, προβληματίζει τους ακτοοπλόους, οι οποίοι εμφανίζονται επιφυλακτικοί στην εφαρμογή αυτής της αλλαγής.

Στο πλαίσιο αυτό ο Οργανισμός Λιμένα Λαυρίου (ΟΛΛ ΑΕ), εμφανίζεται διατεθειμένος να παράσχει κάθε δυνατή διευκόλυνση τόσο προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, όσο και προς το επιβατικό κοινό των πλοίων, με ιδιαίτερη μέριμνα για τους ιδιοκτήτες φορτηγών, προκειμένου να πεισθούν οι ακτοοπλόοι να προτιμήσουν αυτή την επιλογή έναντι του Πειραιά.

Σήμερα το λιμάνι του Λαυρίου, συνδέεται με το κέντρο της Αθήνας με λεωφορεία ΚΤΕΛ, που έχουν την αφετηρία τους στο Πεδίον του Άρεως και η διάρκεια των δρομολογίων είναι 2 ώρες, ενώ τα 25 χιλιόμετρα απόστασης με το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» καλύπτονται με 40λεπτα δρομολόγια.

Εκ μέρους του ΟΛΛ προωθείται συνεργασία με τον δήμο Λαυρεωτικής και το ΚΤΕΛ Αττικής, προκειμένου να δρομολογηθεί λεωφορειακή γραμμή για απευθείας σύνδεση του σταθμού του Μετρό και του Προαστιακού στο Κορωπί, με το λιμάνι του Λαυρίου.

Ειδικά για τη διευκόλυνση των φορτηγών, θα παρέχονται από το λιμάνι του Λαυρίου, υπηρεσίες τρακτόρευσης, με διάθεση κατάλληλου εξοπλισμού και προσωπικού, με δυνατότητα παραμονής των οχημάτων μέχρι τη φόρτωση ή την παραλαβή τους σε φυλασσόμενο χώρο εντός του λιμανιού.

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Οργανισμού Λιμένα Λαυρίου, είναι διατεθειμένος να παραχωρήσει και άλλες διευκολύνσεις προς τις εταιρείες που θα επιλέξουν το Λαύριο, συμπληρώνοντας ότι «Οι παροχές του ΟΛΛ ΑΕ δημιουργούνται μετά την "καινοτομία" που εισάγει η φετινή προκήρυξη και έχουν ως βασικό στόχο την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των επιβατών».

Η παράπλευρη ιστορία

Η προώθηση εκ μέρους του υπουργείου της λύσης του Λαυρίου στα προβλήματα των ακτοοπλόων, με δεδομένα τόσο τα έργα υποδομής όσο και τις επιπλέον παροχές ώστε αυτό να καταστεί λιμενική δύναμη, έρχονται και συμπληρώνουν την εικόνα αναβάθμισης του, στην οποία στοχεύει το ΤΑΙΠΕΔ, κατόπιν των σχετικών επενδυτικών προτάσεων.

Ήδη έχει εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον από την βασιλική οικογένεια του Κατάρ για αναβάθμιση του λιμανιού του Λαυρίου ώστε μεγάλο μέρος του να μετατραπεί σε πολυτελή μαρίνα υποδοχής για mega-yachts.

Το ενδιαφέρον αφορά στη δημιουργία πολυτελών μαρίνων που θα επιτρέπουν τον ελλιμενισμό μεγάλων γιότ, να λειτουργήσει δηλαδή ως χώρος υποδοχής μεγάλης έκτασης πολυτελών θαλαμηγών.

Περισσότερο από ένα χρόνο επεξεργάζεται το συγκεκριμένο σχέδιο το Ταμείο Αξιοποίησης της Δημόσιας Περιουσίας, καθώς βοηθά σε αυτή την προοπτική η μεγάλη έκταση του λιμανιού, το οποίο συζητείται να ανακατασκευαστεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις των επενδυτών, όπως αυτές είχαν εκδηλωθεί στην ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ από την αντιπροσωπεία του Κατάρ, κατά τη συνάντηση τους τον περασμένο Μάρτιο σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας.

Ετικέτες: