Ξεκινά το κυνήγι των ανασφάλιστων οχημάτων

Το πόδι στο γκάζι, το χέρι στην τσέπη

Τα ανασφάλιστα οχήματα μπαίνουν στο στόχαστρο της κυβέρνησης που μέσω ηλεκτρονικών διασταυρώσεων των στοιχείων των ασφαλιστικών εταιρειών θα γίνεται ο εντοπισμός ώστε να απαιτείται η άμεση εξόφληση των ασφαλιστηρίων με ταυτόχρονη πληρωμή ειδικού παράβολου υπέρ του Δημοσίου.

Στην προσπάθεια αύξησης των κρατικών εσόδων, σειρά στοχοποίησης παίρνει ένας άλλος τομέας που παρουσιάζει εισπρακτικό ενδιαφέρον και αφορά στα εκατομμύρια ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στην χώρα.

Η συρρίκνωση των εισοδημάτων που λειτουργεί απαγορευτικά, στο σύνολο των πολιτών, ως προς την εκπλήρωση των υποχρεώσεων τους, επηρέασε και τον τομέα των ασφαλειών των οχημάτων, με το φαινόμενο των ανασφάλιστων οχημάτων να παρουσιάζει συνεχώς αυξητικές τάσεις.

Παρά τις μεγάλες μειώσεις στις τιμές των ασφαλίστρων, πολλοί είναι οι κάτοχοι οχημάτων που αδυνατούν αν ανταποκριθούν σε αυτή τους την υποχρέωση, διογκώνοντας συνεχώς τον αριθμό των ανασφάλιστων οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους, γεγονός ιδιαίτερα επικίνδυνο.

Εισπρακτικό σαφάρι

Για περιορισμό του φαινομένου και αύξηση των κρατικών εσόδων ξεκινά η διασταύρωση στοιχείων του αρχείου της Γ.Γ.Π.Σ. του Υπουργείου Οικονομικών, στο οποίο τηρούνται ηλεκτρονικά τα στοιχεία των αυτοκίνητων οχημάτων που η άδεια κυκλοφορίας τους εκδίδεται από το Υπουργείο Ανάπτυξης, του αρχείου του Κέντρου Πληροφοριών, στο οποίο τηρούνται ηλεκτρονικά τα στοιχεία των αυτοκίνητων οχημάτων που είναι ασφαλισμένα και των αυτοκίνητων οχημάτων που εξαιρούνται από την υποχρέωση ασφάλισης αστικής ευθύνης και των αρχείων οποιασδήποτε άλλης δημόσιας υπηρεσίας ή Υπουργείου που νομιμοποιείται σύμφωνα με την νομοθεσία να εκδίδει άδεια κυκλοφορίας οχημάτων, στα οποία τηρούνται ηλεκτρονικά τα στοιχεία των οχημάτων αυτών.

Τις διασταυρώσεις θα διενεργεί, δύο φορές το χρόνο, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), η οποία θα αποστέλλει ειδοποιητήρια στους κατόχους των ανασφάλιστων οχημάτων που θα εντοπίζει.

Το ειδοποιητήριο θα δίνει προθεσμία 8 ημερών για την ασφάλιση του οχήματος, με ταυτόχρονη καταβολή παράβολου 250 ευρώ υπέρ του Δημοσίου, που θα είναι υποχρεωτικό για την έκδοση του νέου ασφαλιστήριου συμβολαίου.

Υποχρέωση ασφάλισης των οχημάτων τους έχουν και όσοι έχουν κατατεθειμένες τις πινακίδες στην εφορία δηλώνοντας την ακινησία τους, καθώς στο άρθρο 2 του σχετικού νομοσχεδίου αναφέρεται ρητά πως «η υποχρέωση ασφάλισης υφίσταται διαρκώς από τη χορήγηση της άδειας κυκλοφορίας, χωρίς να εξαρτάται από την εν τοις πράγμασι κίνηση ή τη λειτουργία του αυτοκινήτου».

Τη μη συμμόρφωση των ιδιοκτητών οχημάτων για καταβολή του παράβολου και εκ νέου ασφάλισης του οχήματος τους θα ακολουθήσει από τη Γ.Γ.Π.Σ. αποστολή όλων των στοιχείων, τόσο των προσωπικών όσο και του οχήματος, προς την οικεία Αστυνομική Αρχή, η οποία και θα αναλάβει την επιβολή των σχετικών κυρώσεων, που ο νόμος ορίζει.

Οι κυρώσεις αφορούν σε αφαίρεση του Διπλώματος Οδήγησης και της Άδειας Κυκλοφορίας του οχήματος, καθώς και των πινακίδων για 10 ημέρες, αλλά εάν το ανασφάλιστο όχημα εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα, οι πινακίδες κυκλοφορίας του αφαιρούνται επί τόπου, όπως και η άδεια κυκλοφορίας, η οποία αφαιρείται για 2 χρόνια και σε περίπτωση υποτροπής 3 χρόνια. Μετά την πάροδο αυτής της περιόδου, για την επιστροφή των πινακίδων και της άδειας απαιτείται η προσκόμιση του ασφαλιστήριου συμβολαίου.

Εκτός αυτών επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, ύψους 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά Δημοσίας Χρήσης, 500 ευρώ για τα ΙΧ και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.

Αύξηση του στόλου των ανασφάλιστων

Με τον ολοένα αυξανόμενο αριθμό των ανασφάλιστων οχημάτων, για το τρέχον έτος δεν είναι ακόμα σαφής ο αριθμός τους, ενώ την ασάφεια της συνολικής εικόνας επιδεινώνει η διαφωνία των στοιχείων της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας με τα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών.

Χαρακτηριστικοί πάντως της κατάστασης είναι οι αριθμοί που αφορούν στα ανασφάλιστα οχήματα της περασμένης χρονιάς, που παρουσιάζουν ανάγλυφα το πρόβλημα.

Από τα 7.996.286 οχήματα που κυκλοφορούσαν το 2012 σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, μόνο τα 4.211.566 από αυτά ήταν ασφαλισμένα, βάσει των στοιχείων της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών.

Από τη σύγκριση των δύο αυτών στατιστικών στοιχείων προκύπτει πως μόνο πέρυσι κυκλοφορούσαν 3,7 εκ. ανασφάλιστα οχήματα.

Από 7.996.286 οχήματα που ήταν εν κυκλοφορία πέρυσι, τα 5.167.557 ήταν ΙΧ, τα 1.282.423 φορτηγά και τα 1.546.306 δίκυκλα.

Όσον αφορά στα 4.211.566 ασφαλισμένα οχήματα της ίδιας περιόδου, τα ασφαλισμένα ΙΧ ήταν 3.066.826 ενώ τα ασφαλισμένα φορτηγά και τα δίκυκλα ανέρχονται σε 1.244.740.

Αν και υπήρξαν διαφωνίες ως προς την ακρίβεια των στοιχείων τόσο της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, όσο και της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών, καθώς ο τελικός αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων φαντάζει ιδιαίτερα μεγάλος, παρ’ όλα αυτά το φαινόμενο όχι μόνο υπάρχει αλλά συνεχώς διογκώνεται, εξαιτίας την συνεχιζόμενης μείωσης των εισοδημάτων που λειτουργεί αποτρεπτικά στην κάλυψη της συγκεκριμένης υποχρέωσης.