Νομοσχέδιο θέτει τέρμα στο αφορολόγητο των βουλευτών και μειώνει τις αποδοχές των υπουργών

Περιορισμός των προνομίων

Αύξηση των αποδοχών τους με εξίσωση τους με τις βουλευτικές αποζημιώσεις ζητούν οι δήμαρχοι

Συρρίκνωση των εισοδημάτων των βουλευτών, υπουργών, ειδικών γραμματέων υπουργείων και προέδρων και μελών διοικητικών συμβουλίων ή ανεξάρτητων αρχών, αναμένεται να επιφέρει το σχετικό νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση, σε χρονική ταύτιση με την ψήφιση των μέτρων του τρίτου μνημονίου.

Η ορθότατη κυβερνητική απόφαση περί των φορολογικών εξαιρέσεων των βουλευτών και εξορθολογισμού των μηνιαίων αποζημιώσεων των υπουργών και γενικώς των υψηλόβαθμων κρατικών λειτουργών, παρουσιάζεται την καίρια στιγμή της ψήφισης της νέας δανειακής σύμβασης και των μέτρων που την συνοδεύουν.

Μόνο ως τυχαία δεν μπορεί να θεωρείται η επιλογή του χρόνου για την προώθηση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, καθώς επιχειρείται να λειτουργήσει σε αντιδιαστολή με τα σκληρά μνημονιακά μέτρα, ικανοποιώντας το κοινό αίσθημα, όπως το έθεσε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός όταν ανέφερε ότι «Το πολιτικό σύστημα οφείλει να ανταποκρίνεται στο κοινό αίσθημα. Γι’ αυτό πρέπει να κατατεθεί άμεσα το νομοσχέδιο που καταργεί το αφορολόγητο των βουλευτών, και εξορθολογίζει τις αποδοχές των υπουργών, των διοικητών οργανισμών και των προέδρων των ανεξάρτητων αρχών».

Άλλωστε, είναι εμφανής, από τα λεγόμενα του Αλέξη Τσίπρα, η σύνδεση που επιχειρήθηκε, όταν ανέφερε πως «Όταν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων μπαίνει το ζήτημα της κατάργησης των φορολογικών εξαιρέσεων που ισχύουν για τους αγρότες, δεν μπορούμε να κάνουμε τους δήθεν αδιάφορους για τις φορολογικές εξαιρέσεις που ισχύουν για εμάς τους ίδιους».

Συμπλήρωσε δε ότι «Είναι μια πολιτική πρωτοβουλία όχι μόνο με οικονομικό αποτέλεσμα, αλλά και με συμβολικό περιεχόμενο. Και η πρωτοβουλία αυτή δεν επιβάλλεται από την τρέχουσα διαπραγμάτευση, αλλά από την υποχρέωση του πολιτικού συστήματος να μην εξαιρεί τον εαυτό του από τα μέτρα τα οποία λαμβάνει».

Τα ποσά των αποζημιώσεων

Οι μηνιαίες βουλευτικές αποζημιώσεις ανέρχονται σε 5.705 ευρώ μικτά, επί της οποίας προστίθεται και η αποζημίωση που αφορά στη συμμετοχή των βουλευτών στις επιτροπές της Βουλής, ανεβάζοντας κατά πολύ τις μηνιαίες αποδοχές τους.

Με την κατάργηση του αφορολόγητου για τους βουλευτές, επέρχεται μια μείωση της τάξης του 20%, στο μηνιαίο βουλευτικό εισόδημα, σε αντίθεση με την φορολόγηση του 75% των αποδοχών τους, που ισχύει σήμερα, με πλήρως αφορολόγητο το εισόδημα από τις αποζημιώσεις συμμετοχής σε κοινοβουλευτικές επιτροπές.

Όπως αναφέρεται στο 1ο άρθρο του νομοσχεδίου, η βουλευτική μηνιαία αποζημίωση ως και η αποζημίωση συμμετοχής σε κοινοβουλευτικές επιτροπές, φορολογούνται στο σύνολό τους σύμφωνα με τις διατάξεις περί φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, όπως εκάστοτε ισχύουν.

Από την υπαγωγή στη φορολόγηση εξαιρείται το επίδομα οργάνωσης γραφείου, το επίδομα κίνησης και το επίδομα διαμονής, εφόσον δικαιολογούνται βάσει των απαιτούμενων παραστατικών που θεωρούνται ως δαπάνη.

Όσον αφορά στις μηνιαίες αποζημιώσεις μη κοινοβουλευτικών υπουργών, αναπληρωτών υπουργών, υφυπουργών, καθώς και των γενικών και ειδικών γραμματέων των υπουργείων, αυτές μειώνονται κατά 15%.

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως η μείωση που θα επέλθει στους μισθούς τους θα είναι περίπου της τάξης των 900 ευρώ, οπότε οι μηνιαίες αποδοχές τους από 5.700 ευρώ θα συρρικνωθούν σε 4.850 ευρώ.

Στις αποδοχές των γενικών γραμματέων η απώλεια θα είναι περί τα 700 ευρώ μηνιαίως και συγκεκριμένα η μηναία τους αποζημίωση που ανέρχεται σε 4.750 ευρώ θα μειωθεί σε 4.037 ευρώ, ενώ των ειδικών γραμματέων από 4.050 ευρώ θα μειωθεί σε 3.442 ευρώ μηνιαίως.

Οι αμοιβές των διοικητών καθώς και των μελών των διοικητικών συμβουλίων των δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών με τη μορφή ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ, καθορίζονται κατ’ ανώτατο όριο σε ποσοστό 80% της αποζημίωσης του μη κοινοβουλευτικού Υπουργού.

Στο ως άνω ποσό αμοιβής περιλαμβάνεται η μηνιαία αμοιβή, καθώς και αποζημίωση συμμετοχής σε διοικητικά συμβούλια και κάθε άλλη παροχή σε χρήμα.

Η μηνιαία αποζημίωση των προέδρων και μελών διοικητικών συμβουλίων ή ανεξάρτητων διοικητικών αρχών δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τις μηνιαίες αποδοχές του προέδρου του Αρείου Πάγου.

Στο νομοσχέδιο καθορίζεται πως η φορολόγηση των βουλευτικών εισοδημάτων θα ισχύσει για τα εισοδήματα του οικονομικού έτους 2015, ενώ οι λοιπές μεταβολές των μηναίων αποδοχών θα ισχύσουν από 01/10/2015.

Επαίσχυντη απαίτηση

Την στιγμή που ο πρωθυπουργός επιχειρεί να μειώσει τον αντίκτυπο των νέων σκληρών μέτρων που συνοδεύουν την νέα δανειακή σύμβαση και τα οποία θα επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο το ήδη συρρικνωμένο εισόδημα των Ελλήνων, οι δήμαρχοι της χώρας, με περισσό θράσος, αδιαφορώντας τόσο για την οικτρή οικονομική κατάσταση της χώρας, όσο και για την γενική υποβάθμιση των αποδοχών των πολιτών, ζητούν την αύξηση των απολαβών τους με την εξίσωση των μισθών τους με των βουλευτών.

Χαρακτηριστική και απολύτως εύλογη των απαιτήσεων τους είναι η επιστολή την οποία απέστειλε στον πρωθυπουργό ο πρόεδρος της Κ.Ε.Δ.Ε., Γιώργος Πατούλης, με θέμα το συγκεκριμένο αίτημα, η οποία αναφέρει:

Θέμα: «Θεσμική ισότητα ανάμεσα στην Κεντρική Εξουσία και την Τοπική Αυτοδιοίκηση»

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,

Η σχετική απόφασή σας περί μείωσης των μισθών του πολιτικού προσωπικού, ανεξάρτητα από το δημοσιονομικό όφελος που αυτή επιτυγχάνει, είναι μία απολύτως ορθή και θεμιτή ενέργεια, που από τη μία ικανοποιεί το κοινό περί δικαίου αίσθημα και από τη άλλη συμβάλλει στην ενίσχυση της αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι αυτονόητη η στήριξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που εδώ και πολλά χρόνια βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της εθνικής προσπάθειας για την αντιμετώπιση της κρίσης.

Με την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων, με τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής, με την περικοπή τουλάχιστον κατά 60% των μισθών των Δημάρχων και την κατάργηση των αμοιβών των δημοτικών συμβούλων.

Με βάση τα παραπάνω και με αφορμή την πρόσφατη πρωτοβουλία σας, ζητάμε να επανεξετάσετε το καθεστώς της μισθοδοσίας των Δημάρχων και προτείνουμε αυτός να συνδεθεί με τον αντίστοιχο των Βουλευτών.

Συγκεκριμένα, προτείνεται:

• η εξίσωση των αποδοχών των Δημάρχων με αυτές του Βουλευτή, όπως άλλωστε συμβαίνει παντού στην Ευρώπη, σε Δήμους με πάνω από 50.000 κατοίκους,

• η λήψη του 80% του μισθού του βουλευτή, σε Δήμους με 10.000–50.000 κατοίκους,

• η λήψη του 60% του μισθού του βουλευτή σε Δήμους με πληθυσμό κάτω των 10.000 Κατοίκων.

Σημειώνουμε, ότι ούτε μας ενδιαφέρει ούτε μας αφορά το ύψος της αμοιβής του κάθε Βουλευτή, κάτι που αφορά αποκλειστικά δικό σας δικαίωμα.

Η πρόταση αυτή, πέρα από την προαναφερθείσα εφαρμογή της στην Ευρώπη, στηρίζεται τόσο στο γεγονός ότι οι Δήμαρχοι της χώρας έχουν τη μεγαλύτερη δημοκρατική νομιμοποίηση (δεδομένης της εκλογής τους από το 50% + 1 των ψήφων των τοπικών κοινωνιών), όσο και στο ότι παράλληλα, η υπογραφή ενός Δημάρχου ενέχει πολύ μεγαλύτερες ευθύνες από αυτήν ενός Βουλευτή.

Αναλογικά, εφόσον αμείβονται οι επιτροπές της Βουλής, θα πρέπει να αμείβονται και οι ανάλογες επιτροπές των Δήμων, καθώς και τα Δημοτικά τους Συμβούλια.

Εάν όμως, αποφασίσετε τη μη αμοιβή των εν λόγω επιτροπών, είναι αυτονόητη και λογική η ανάλογη μη αμοιβή των επιτροπών των Δήμων και των Δημοτικών Συμβουλίων. Ότι ισχύει δηλαδή για όλη τη Δημόσια Διοίκηση, να ισχύει και για τους Δήμους.

Με δεδομένη τη διαχρονική στήριξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε κάθε εθνική προσπάθεια και με πλήρη συναίσθηση των ευθυνών μας είμαστε στη διάθεσή σας για ουσιαστική συνεργασία και δημιουργικό διάλογο γύρω από το συγκεκριμένο αίτημα».