Πρόβλημα ρευστότητας αντιμετωπίζουν ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες

Στο “σφυρί” μεγάλο μέρος του στόλου

Σημαντικό πρόβλημα ρευστότητας φαίνεται να αντιμετωπίζουν μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες πέρα από την περικοπή δρομολογίων μέσα στο 2014, προσανατολίζονται ακόμα και στη λύση της πώλησης μέρους του στόλου τους για να απεγκλωβιστούν από τα τραπεζικά χρέη και το τεράστιο κόστος λειτουργίας τους.

Παράλληλα, με την ίδια δυσκολία αντεπεξέρχονται πλέον και στην κάλυψη των λειτουργικών εξόδων τους, όπως επίσης και στην πληρωμή των μισθών εργαζομένων και ναυτικών που εντάσσονται στο δυναμικό τους.

Ως εκ τούτου, εξετάζουν με μεγαλύτερη σοβαρότητα την μελλοντική αυτή πηγή εσόδων, στην περίπτωση που δεν ναυλώσουν τα πλοία τους σε γραμμές του εξωτερικού, αψηφώντας μάλιστα συνειδητά το γεγονός ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την πώληση ενός πλοίου είναι η εγγραφή λογιστικών ζημιών.

Μέσα στο γενικότερο κυκεώνα της έλλειψης κεφαλαιακής επάρκειας, αλλά και της δραματικής επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης, η Hellenic Seaways στρέφεται και φέτος σε νέες πωλήσεις πλοίων, προκειμένου να καταφέρει να “ανασάνει” οικονομικά. Ειδικότερα, η εταιρία σκέφτεται να προχωρήσει στην πώληση δύο πλοίων της σε εταιρεία του εξωτερικού. Ταυτόχρονα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες για την αναδιάρθρωση των όρων του μακροπρόθεσμου δανεισμού, υποθηκεύοντας πλοία, συνολικού ύψους 291 εκατομμυρίων ευρώ.

Σημειώνεται ότι λίγους μήνες νωρίτερα, η Attica Group είχε προβεί στην πώληση του πλοίου του Superfast VI, έναντι τιμήματος 54 εκατ. παρότι η ζημιά από τη συμφωνία ξεπέρασε τα 6 εκατ.

Σύμφωνα με έρευνα, την τελευταία πενταετία έχουν πωληθεί στο εξωτερικό 35 πλοία, ενώ από το 2005 έχουν φύγει από τις εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές συνολικά 78 πλοία. Μεγάλο όμως προβληματισμό προκαλεί και το γεγονός ότι υπό διάλυση βρίσκονται ακόμα 20 επιπλέον πλοία.

Οι “κόκκινοι” ισολογισμοί και η διαρκής μείωση της ζήτησης της ακτοπλοϊκής αγοράς τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, οδήγησαν φέτος στη συρρίκνωση του στόλου στα 75 πλοία από τα 125 που ήταν δρομολογημένα το 2001. Ενδεικτικό παράδειγμα της χαμηλής εσωτερικής ζήτησης για ακτοπλοϊκές υπηρεσίες είναι η συρρίκνωση δρομολογίων ακόμα και σε νησιά των Κυκλάδων, που χαρακτηρίζονται “φιλέτα”. Ενώ σε άλλες περιπτώσεις έχουν αυξηθεί αναγκαστικά οι λιμένες προσέγγισης.

Το ίδιο απογοητευτική είναι και η εικόνα στην Αδριατική, εξαιτίας της συνεχιζόμενης μείωσης των εισαγωγών της χώρας, αλλά και του έντονου ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να εμφανίζουν μείωση στα έσοδά τους 34%. Συγκεκριμένα, η ζημιά ανέρχεται στα 709 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το πρόβλημα γίνεται εντονότερο λόγω και της αύξησης του κόστους καυσίμων, το οποίο αδυνατεί να στηρίξει ο τραπεζικός κλάδος.

Το κόστος καυσίμων και λιπαντικών στο συνολικό κόστος εκμετάλλευσης από περίπου 40% στο σύνολο του κλάδου το 2006 έφτασε το 2012 στο 54% περίπου και 3% πάνω από το προηγούμενο έτος.

Ετικέτες: