Ξεκινά η διαβούλευση για το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ακτοπλοΐα

Προαναγγέλθηκαν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

  • Πέμπτη, 20 Οκτωβρίου, 2016 - 06:16
  • /   Eνημέρωση: 20 Οκτ. 2016 - 20:00
  • /   Συντάκτης: Τέτα Βαρλάμη

Ενδεχόμενη αύξηση των ακτοπλοϊκών ναύλων προανήγγειλε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, σε περίπτωση εφαρμογής των κατασκευαστικών αλλαγών στα πλοία για την προστασία του περιβάλλοντος, όπως μελετώνται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Ναυτιλίας (ΙΜΟ).

Το σύνολο των θεμάτων της ακτοπλοΐας απασχόλησαν τη συζήτηση στην ημερίδα για το «Σχεδιασμό Ακτοπλοϊκού Δικτυού» που διοργανώθηκε στα Χανιά από το Δήμο Χανίων, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και  τον Ελληνικό Επιμελητηριακό Σύνδεσμο Μεταφορών, στο συνεδριακό κέντρο της ΑΝΕΚ.

Κύριο θέμα αποτέλεσε η ριζική αναδιάρθρωση του ακτοπλοϊκού δικτύου της χώρας, επί του οποίου, όπως τονίστηκε και από τον υπουργό Ναυτιλίας, θα πρέπει να αρχίσει ένας ουσιαστικός διάλογος μεταβολής του θεσμικού πλαισίου, που θα αφορά στα ζητήματα όπως το κόστος των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας, το μεταφορικό ισοδύναμο, οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις και οι επιδοτούμενες γραμμές δημοσίου συμφέροντος.

Σε κάθε περίπτωση ζητούμενο αποτελεί η βελτίωση του ακτοπλοϊκού δικτύου για την καλύτερη εξυπηρέτηση των νησιωτικών περιοχών και επ’ αυτού θα πρέπει να υπάρξει αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου, με τον υπουργό να αναφέρει πως «για το σκοπό αυτό σύντομα θα ξεκινήσει ένας διάλογος με εταιρείες, τοπική αυτοδιοίκηση και όλους τους εμπλεκόμενους προκειμένου να αναδειχθούν ζητήματα χρήσιμα για την συνέχεια».

Το χρονικό πλαίσιο του διαλόγου καθορίστηκε έως τρεις μήνες, εντός του οποίου θα πρέπει να τεθούν οι αναγκαίες παρεμβάσεις, με τον κ. Δρίτσα να σημειώνει πως από το ισχύον επί 15ετίας πλαίσιο θα πρέπει να διατηρηθούν τα θετικά στοιχεία και να μεταβληθούν τα αρνητικά.

Για τον συντονισμό του διαλόγου θα συγκροτηθεί ομάδα εργασίας υπό τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Θεοτοκά, η οποία θα καταγράψει το σύνολο των θεμάτων που θα τεθούν και τις προτάσεις όλων των φορέων και θα καταρτίσει το σχέδιο των αλλαγών.

Η περιβαλλοντική προστασία θα φέρει αυξήσεις

Αυξήσεις πιθανολογεί, ο Μιχάλης Σακέλλης, ότι θα επιφέρουν στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια οι νέοι κανονισμοί που τίθενται προς συζήτηση από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Ναυτιλίας, σε ότι αφορά στα νέα περιβαλλοντικά μέτρα για τα καύσιμα των επιβατηγών/οχηματαγωγών πλοίων, στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής προστασίας.

Όπως συγκεκριμένα ανέφερε «στα τέλη Οκτωβρίου και Νοεμβρίου θα συζητηθούν στον ΙΜΟ, στην Επιτροπή για την προστασία του περιβάλλοντος πολύ σοβαρά θέματα, που θα επηρεάσουν τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, ενώ τόνισε ότι οι διάσπαρτοι και συχνά αντικρουόμενοι κανονισμοί που επίκεινται, αναφορικά με τα επιβατηγά πλοία, είναι πιθανό να επιφέρουν αδικαιολόγητο / υπέρμετρο οικονομικό κόστος στις εταιρίες, με αποτέλεσμα την συνεπαγόμενη αύξηση των εισιτηρίων και την προώθηση επιβατικής και μεταφορικής κίνηση προς άλλα μέσα μεταφοράς που έχουν υψηλότερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο».

Αντικείμενο της συζήτησης του ΙΜΟ είναι η διαχείριση του θαλάσσιου έρματος, αλλά και της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, θέματα επί των οποίων θα πρέπει να ληφθούν κυβερνητικές δεσμεύσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός, στην επιτροπή για την προστασία του περιβάλλοντος, ξεκινά τη συζήτηση για τις απαιτούμενες κατασκευαστικές μεταβολές στα πλοία, που θα επηρεάσουν και τις ταχύτητες των πλοίων, με αποτέλεσμα να επέλθουν μεταβολές και στα δρομολόγια, διαμορφώνοντας ένα αυξημένο κόστος στην κίνηση των πλοίων, το οποίο θα κυμανθεί περί τα 82 εκ. ευρώ ετησίως, σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη.

Πρόκειται για αλλαγές, που θα οδηγήσουν σε αύξηση του ετήσιου ακτοπλοϊκού ναύλου, αναφέροντας χαρακτηριστικά πως «από τα νέα μέτρα που συζητούνται στον διεθνή οργανισμό, η αναμενόμενη δαπάνη ανά επιβάτη θα είναι 5,4 ευρώ (από 2,2 ευρώ που είναι σήμερα), ενώ η αύξηση του μέσου ναύλου ακτοπλοΐας 27%». 

Το κόστος του μεταφορικού ισοδύναμου

Στον αντίποδα, ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας έθεσε ως προτεραιότητα του υπουργείου την χαμηλή τιμή του εισιτηρίου που θα πληρώνει ο τελικός χρήστης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού, θα πρέπει να εξευρεθεί λύση σχετικά με την τιμολόγηση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων ώστε να είναι χαμηλότερη από την σημερινή η τιμή του εισιτηρίου που καταβάλλεται για την μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων.

Μίλησε για στρατηγικές αλλαγές που είναι αναγκαίες για την ακτοπλοΐα, αναγνωρίζοντας την επιχειρηματική δραστηριότητα που αναπτύσσεται στον χώρο, η οποία και είναι επιθυμητή, όπως σημείωσε.

Ο κ. Δρίτσας έθεσε την ανάγκη για την έναρξη της συζήτησης για τη δημιουργία ενός δημοσίου φορέα για την ακτοπλοΐα, με επιτελικό ρόλο, που θα παρεμβαίνει όποτε χρειάζεται και εντός αυτού του διαλόγου θα εξεταστεί «και το θέμα του κόστους, των τιμών», όπως είπε, θέτοντας το καίριο ερώτημα για την εφαρμογή του αυτονόητου, δηλαδή «ποιος θα αναλάβει το κόστος του μεταφορικού ισοδυνάμου για να μπορέσει η νησιωτική χώρα να ανταγωνιστεί με ίσους όρους την υπόλοιπη».

Απαιτούνται διορθώσεις στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις

Εκ μέρους του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, τέθηκε και το θέμα του ακτοπλοϊκού δικτύου και πως αυτό μπορεί να διαμορφωθεί μέσω ενός σχεδιασμού που θα περιλαμβάνει κομβικές γραμμές και ακτινωτές συνδέσεις.

Σύμφωνα με τον κ. Σακέλλη οι ανταποκρίσεις των συνδέσεων για τα νησιά δεν μπορεί να αποτελεί γενικευμένο κανόνα, καθώς εντοπίζεται ακαταλληλότητα στις λιμενικές υποδομές, που δεν διευκολύνουν το συγκεκριμένο εγχείρημα.

Προκειμένου ένας τέτοιος σχεδιασμός να τύχει εφαρμογής κρίνεται απαραίτητη η προϋπόθεση μελετών για τον τρόπο και το πεδίο εφαρμογής του, κρίνοντας παράλληλα πως βασικές αρχές θα πρέπει να αποτελέσουν τόσο η βελτίωση των υπηρεσιών όσο και η αύξηση της συχνότητας των συνδέσεων.

Σημείωσε δε πως η συνδυαστική εφαρμογή των γραμμών ανταπόκρισης με τις υπάρχουσες συνδέσεις απαιτεί διορθωτικές παρεμβάσεις.

Σε ότι αφορά τέλος τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος, ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ έκρινε απαραίτητη την ύπαρξη πολυετών συμβάσεων, ενώ ο υπουργός κ. Δρίτσας από την πλευρά του μίλησε για μία πιο αποτελεσματική αξιοποίηση των κρατικών δαπανών για την επιδότηση των άγονων γραμμών.