Οι θέσεις των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης για το μεσοπρόθεσμο 2018-21

ΕΝΠΕ και ΚΕΔΕ κατά του πολυνομοσχεδίου

  • Πέμπτη, 18 Μαΐου, 2017 - 06:12

Οι εκπρόσωποι των συλλογικών οργάνων τόσο του Α΄ όσο και του Β΄ βαθμού αυτοδιοίκησης, δηλαδή της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ αντίστοιχα, διατυπώνουν τις αντιρρήσεις τους επί του πολυνομοσχεδίου που έχει κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

ΕΝΠΕ: Περικοπές που οδηγούν σε  λουκέτο νευραλγικές υπηρεσίες των Περιφερειών

Τις επιπτώσεις στην αυτοδιοίκηση που θα επιφέρει το πολυνομοσχέδιο και το μεσοπρόθεσμο 2018-21, επισημαίνει η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας.

Εκ μέρους της ΕΝΠΕ και του προέδρου της Κώστα Αγοραστού επισημαίνεται ότι οι Περιφέρειες καταδικάζονται σε παραγωγική ασφυξία, με το σχόλιο ότι «Έτσι δουλειά δεν γίνεται».

Διατυπώνεται η άποψη ότι υπάρχουν εργαλεία εξοικονόμησης δημοσίων δαπανών όπως το να μεταφερθούν «στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση δραστηριότητες που σήμερα ασκεί το κεντρικό κράτος με αναποτελεσματικό τρόπο».

«Μ' αυτά τα μέτρα ουσιαστική μεταρρύθμιση στον «Καλλικράτη» δεν γίνεται», αναφέρει ο κ. Αγοραστός, σημειώνοντας ότι «Σε υποβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων στους πολίτες υπηρεσιών που μπορεί να φθάσει ακόμη και στην αναστολή της λειτουργίας διευθύνσεων νευραλγικής σημασίας για τις τοπικές κοινωνίες και την εθνική οικονομία οδηγούν όσα προβλέπονται για την Αυτοδιοίκηση στο πολυνομοσχέδιο και το Μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα 2018-21».

Με αναφορές σε συγκεκριμένες πολιτικές που προβλέπεται να εφαρμοστούν ο πρόεδρος της ΕΝΠΕ επισημαίνει τα τρωτά σημεία λέγοντας ότι «Από τη μία η μείωση του προσωπικού με αποκορύφωμα την πλήρη απαγόρευση προσλήψεων στην Αυτοδιοίκηση τη διετία 2018-9 και από την άλλη η δραστική περικοπή κατά 35% του ανώτατου ορίου της ετήσιας βασικής χρηματοδότησης (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι) σε συνδυασμό με την υποχρέωση των ΟΤΑ να εξακολουθούν να εμφανίζουν υπέρογκα πλεονάσματα έως το 2021 καταδικάζουν τις Περιφέρειες σε παραγωγική ασφυξία».

«Ως κοινωνία και Πολιτεία δεν θα έχουμε το φέροντα οργανισμό για τη δυναμική επανεκκίνηση, για την παραγωγική επανάσταση που έχει ανάγκη ο τόπος μας», υπογραμμίζει ο κ. Κ. Αγοραστός και προσθέτει: «υπάρχουν εργαλεία εξοικονόμησης δημοσίων δαπανών αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι όσα προβλέπονται στο πολυνομοσχέδιο και το Μεσοπρόθεσμο. Για παράδειγμα, αν μεταφέρουν δραστηριότητες που σήμερα ασκεί το κεντρικό κράτος με αναποτελεσματικό τρόπο στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, τότε θα επιτευχθούν μείωση του κόστους, μείωση του χρόνου και αισθητά καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών».

Ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ, εστιάζοντας κυρίως στα σημεία που δυναμιτίζουν επί της ουσίας την μεταρρύθμιση του «Καλλικράτη», εκτιμά ότι «με όσα προβλέπονται στο πολυνομοσχέδιο και το Μεσοπρόθεσμο 2018-21 είναι προφανές πως η κυβέρνηση υπονομεύει αν δεν εγκαταλείπει οριστικά την προωθούμενη μεταρρύθμιση στην Αυτοδιοίκηση καθώς χωρίς το αναγκαίο προσωπικό και επαρκή χρηματοδότηση όχι μόνο δεν μπορούν να προχωρήσουν οι αναγκαίες αλλαγές στον «Καλλικράτη» αλλά τα προβλήματα θα ενταθούν. Μ' αυτά τα μέτρα ουσιαστική μεταρρύθμιση στον «Καλλικράτη» δεν γίνεται».

Διατάξεις για Προσωπικό και Οικονομικά Αυτοδιοίκησης του Σχεδίου Νόμου «Συνταξιοδοτικές διατάξεις Δημοσίου και τροποποίηση διατάξεων του ν. 4387/2016, μέτρα εφαρμογής των δημοσιονομικών στόχων και μεταρρυθμίσεων, μέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθμίσεις, Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 και λοιπές διατάξεις»

 Άρθρο 80Α (Τροποποίηση του άρθρου 38 του ν. 3986/2011) (ΘΕΜΑΤΑ Κ.Α.Π.)

Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού, το συνολικό ποσό των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) που μεταβιβάζεται, κατ' έτος, στις Περιφέρειες και τους Δήμους (άρθρα 259 και 260 του ν. 3852/2010), δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 3,4 δισεκατομμύρια ευρώ. Το ισχύον μέχρι σήμερα όριο (άρθρο 38 του ν. 3986/2011) είναι 5,2 δισεκατομμύρια ευρώ, δηλαδή υπάρχει μείωση του ορίου κατά ποσοστό, περίπου, 35%. Η διάταξη θα ισχύσει από 01.01.2018.

Επιπρόσθετα, στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021» προβλέπεται ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα των ΟΤΑ θα διαμορφωθεί

-το 2018 στα 469 εκατομμύρια ευρώ,

-το 2019 στα 443 εκατομμύρια ευρώ

-το 2020 στα 355 εκατομμύρια ευρώ

-και το 2021 στα 520 εκατομμύρια ευρώ.

Μέρος Ζ΄ «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021» - Άρθρο 163 και Παράρτημα (ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ)

Στο «Παράρτημα» - Κεφάλαιο Α' Ι «Μακροοικονομικές εξελίξεις - Παραδοχές υπηρετούντος προσωπικού στο Δημόσιο» , στο δεύτερο πίνακα (Προσλήψεις - Αποχωρήσεις περιόδου 2016-2021), φαίνεται ότι για τους ΟΤΑ α' και β' βαθμού, κατά την περίοδο 2016-2021 το σύνολο των Αποχωρήσεων θα είναι 10.221 άτομα ενώ το σύνολο των Προσλήψεων θα είναι 6.087 άτομα,

Δηλαδή σε αυτή τη χρονική περίοδο το προσωπικό των ΟΤΑ θα απομειωθεί κατά 4.134 άτομα. Από τους ίδιους πίνακες προκύπτει ότι κατά τα έτη 2018 και 2019 οι προσλήψεις στους ΟΤΑ α' και β' βαθμού θα είναι μηδενικές.

 

ΚΕΔΕ: Μείωση επιχορηγήσεων των ΟΤΑ

Να αναλάβουν προσωπικά τις ευθύνες τους όλα τα μέλη των κοινοβουλευτικών κομμάτων και να μην ψηφίσουν τις αντιαναπτυξιακές διατάξεις του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου 2019 -2021, καλεί ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γ. Πατούλης.

«Δεν είναι δυνατόν η συμφωνία να γίνει σε βάρος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η συμφωνία που έγινε είναι αντιαναπτυξιακή και δημιουργεί ένα ασφυκτικό κλοιό ο οποίος οδηγεί σε μεγαλύτερη ύφεση και στην αύξηση του συγκεντρωτισμού του κράτους», σημειώνει ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ.

Σύμφωνα με τον κ. Πατούλη «Η Ελληνική τοπική αυτοδιοίκηση είναι καταδικασμένη για τα επόμενα 3-4 χρόνια σε μια αντιαναπτυξιακή λογική. Σε αντίθεση με τις τοπικές  αυτοδιοικήσεις των υπολοίπων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου τα ποσοστά χρηματοδοτήσεων ξεπερνούν το 8% του ΑΕΠ στην Ελλάδα σημειώνεται επιπλέον δραματική μείωση των πόρων της κατά 35%. Καλούμε όλα τα μέλη των κοινοβουλευτικών κομμάτων της Βουλής να αναλάβουν  προσωπικά τις ευθύνες τους κατά την αυριανή ψηφοφορία του πολυνομοσχεδίου και να ζητήσουν την απόσυρση των επίμαχων διατάξεων που καταδικάζουν στην φτωχοποίηση τους πολίτες και στην ύφεση την τοπική αυτοδιοίκηση. Κεντρικό ζήτημα πρέπει να είναι η νομοθέτηση νέων μέτρων με στόχο την τοπική ανάπτυξη, τη μείωση της ανεργίας και την αποκέντρωση του συγκεντρωτικού κράτους».

Οι θέσεις της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος, όπως αυτές διαμορφώθηκαν από τη έκτακτη συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής, κατατέθηκαν από τον Ν. Χιωτάκη μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ στην ολομέλεια της Βουλής.

Σύμφωνα με τις επισημάνσεις της Κ.Ε.Δ.Ε. επί του νομοσχεδίου:

- Αποδομείται ο Ν. 3852/2010, ο οποίος ορίζει τη χρηματοδότηση της αυτοδιοίκησης. Στο άρθρο 80Α του νομοσχεδίου, περιορίζεται η οροφή του συνολικού ποσού των επιχορηγήσεων για την Τ.Α. (δήμοι και περιφέρειες) σε 3,4 δις €. Στο Ν. 3986/2011 το αντίστοιχο ποσό ήταν 5,2 δις €. Η νέα αυτή μείωση ανέρχεται σε 35% σε σχέση με τον προηγούμενο Νόμο.

- Οι υπολογισμοί είναι πρόχειροι. Οι επιχορηγήσεις του τακτικού προϋπολογισμού για τα έτη 2020 και 2021 ξεπερνούν το ποσό που οι ίδιοι ορίζουν (3,469 δις €).

- Διατηρείται η απαίτηση για εξωπραγματικά πλεονάσματα της ΤΑ. Για το 2017, που δεν προβλέπεται κονδύλι για παρακρατηθέντα, προϋπολογίζεται ότι τα πλεονάσματα των ΟΤΑ θα ξεπεράσουν αυτά που προϋπολογίστηκαν στον κρατικό προϋπολογισμό 2016, κατά 87,6%.

- Μειώνονται κι άλλο οι δαπάνες για επενδύσεις. Στον ενοποιημένο προϋπολογισμό προβλέπεται ότι οι χρηματοροές από το Πρόγραμμα Δημοσιών Επενδύσεων τη περίοδο 2015-2021, θα μειωθούν κατά 25%.

- Καμία κουβέντα για τη νέα γενιά παρακρατηθέντων. Δεν γίνεται λόγος για την απόδοση πόρων που προήλθαν από τη νέα γενιά παρακρατηθέντων της περιόδου 2010-2016, που ξεπερνούν τα 12 δις ευρώ.

- Αποκλεισμός της ΤΑ από τον πολιτικό σχεδιασμό που την αφορά. Για πολιτικές που θα κληθεί να εφαρμόσει η Τ.Α. (βρεφονηπιακοί σταθμοί, προνοιακά επιδόματα, σχολικά γεύματα κλπ) ή θα μπορούσε αποτελεσματικά να συμμετάσχει(τοπικά επενδυτικά προγράμματα, καταπολέμηση της ανεργίας, υποδομές ενέργειας, υποδομές πρωτογενή τομέα) δεν ζητεί τη γνώμη της.

- Φορολογούν και τον αέρα που αναπνέουμε αλλά δεν επιστρέφουν τίποτε στις τοπικές κοινωνίες.

- Προβλέπεται στο Μεσοπρόθεσμο η αύξηση των αποδοχών των διορισμένων τομεακών γραμματέων, οι οποίες θα είναι μεγαλύτερες κι από αυτές των αιρετών Δημάρχων.

- Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις. Στα έσοδα για πληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων έχουν ενταχθεί μόνο 6 εκατ. € το 2015 και 81 εκατ. € το 2016 και πέραν τούτου τίποτα μέχρι το 2021.

«Τι αλλαγή του Καλλικράτη είναι αυτή που θα προβλέπει ακόμη λιγότερα χρήματα για τους Δήμους, όταν αυτοί θα κληθούν να αναλάβουν περισσότερες αρμοδιότητες κι ευθύνες;».