Με πρωτογενές πλεόνασμα το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού

  • Τετάρτη, 4 Οκτωβρίου, 2017 - 06:09

Το υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε προς συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2018.

Επισημάνσεις υπουργού Οικονομικών

Σε σημείωμα του προς τα μέλη της Διαρκούς  Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, ο υπουργός Ευκλείδης Τσακαλώτος, σημειώνει ότι το έτος 2018 θα σηματοδοτήσει την επιτυχή έξοδο της χώρας από μία μακρά περίοδο προγραμμάτων μακροοικονομικής προσαρμογής. 

Η σημαντική υπέρβαση των στόχων που επιτεύχθηκε κατά τα δύο προηγούμενα έτη, αλλά και εκείνη που αναμένεται για το τρέχον έτος (πλεόνασμα 2,21% έναντι στόχου 1,75% του ΑΕΠ), έχουν συμβάλει στην αποκατάσταση της διεθνούς αξιοπιστίας στα ελληνικά δημόσια οικονομικά και δημιουργούν στέρεες βάσεις για την επιστροφή της χώρας στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων με τρόπο διατηρήσιμο.

Για το 2018, το πρωτογενές πλεόνασμα προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 3,57% του ΑΕΠ, ποσοστό που είναι συμβατό με τους στόχους του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η αναγκαία δημοσιονομική προσαρμογή των ετών 2015-2018 συνοδεύτηκε από τη σταδιακή ενίσχυση της προστασίας των οικονομικά ευάλωτων στρωμάτων με την πλήρη ανάπτυξη εργαλείων όπως το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, αλλά και παρεμβάσεων κοινωνικής πολιτικής στον κρίσιμο τομέα αντιμετώπισης της παιδικής φτώχειας, που για το έτος 2018 θα χρηματοδοτηθούν πλήρως από τις εξοικονομήσεις που προκύπτουν από την επισκόπηση των πρωτογενών λειτουργικών δαπανών.

Στα έτη που ακολουθούν, οι ρυθμοί οικονομικής μεγέθυνσης, που προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021, είναι επαρκείς για να εξασφαλίζουν τον δημοσιονομικό χώρο, ώστε να εφαρμοστούν οι μειώσεις φορολογικών συντελεστών νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Η Κυβέρνηση, συνεπής στις δεσμεύσεις της τόσο απέναντι στους Έλληνες πολίτες όσο και απέναντι στους εταίρους της, συνεχίζει στο δρόμο της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης με κοινωνική δικαιοσύνη.

Επίτευξη δημοσιονομικών στόχων

Στο σύνολο του 2017, οι κύριοι παράγοντες που αναμένεται να ωθήσουν το πραγματικό ΑΕΠ κατά 1,8% υψηλότερα από ότι το 2016 είναι η αύξηση της απασχόλησης (κατά 1,6%) που στηρίζει την αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,1%, αλλά και:

 η πρόοδος υλοποίησης του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων,

 η συμμετοχή της Ελλάδας στο επενδυτικό σχέδιο για την Ευρώπη,

 η εμπροσθοβαρής αξιοποίηση των πόρων του ΕΣΠΑ 2014-2020,

 η δημοσιονομική υπεραπόδοση, που συνέβαλε στην αναβάθμιση των προοπτικών της οικονομίας από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης τον Ιούλιο του 2017, και έκανε εφικτή την κατάργηση της απόφασης 2009/415/ΕΚ σχετικά με την ύπαρξη υπερβολικού ελλείμματος στην Ελλάδα,

 η δέσμευση των θεσμών ότι θα υποστηρίξουν την Ελλάδα στην ομαλή επιστροφή της στις διεθνείς χρηματοπιστωτικές αγορές, μέσω της δημιουργίας ταμειακών αποθεμάτων κατά τις επόμενες εκταμιεύσεις του προγράμματος στήριξης.

Αυτές οι παράμετροι συντελούν στην ενδυνάμωση της επενδυτικής πίστης, μετατρέποντας τον ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου στο δεύτερο βασικότερο μοχλό ανάπτυξης του τρέχοντος έτους. Συγκεκριμένα, για το 2017 εκτιμάται αύξηση του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου κατά 4,3% σε ετήσια βάση, με τη συμμετοχή του στο ΑΕΠ να αυξάνεται από το 11,4% το 2016 στο 11,7%, έναντι αντίστοιχης μείωσης της συμμετοχής της ιδιωτικής κατανάλωσης στο 69,4%, από 69,9% το 2016.

Για το 2017 το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού εκτιμά σημαντική υπέρβαση του δημοσιονομικού στόχου του 1,75%. Η υπέρβαση αυτή επιτρέπει εφάπαξ δαπάνη με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος και επιδίωξη τη στοχευμένη στήριξη οικονομικά ευάλωτων νοικοκυριών. Το ακριβές ύψος του ποσού και τα μέτρα στήριξης θα εξειδικευθούν με βάση τα στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού το Νοέμβριο του τρέχοντος έτους.

Η διατηρήσιμη επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για τρίτη συνεχόμενη χρονιά,  οφείλεται στην εμπέδωση της δημοσιονομικής πειθαρχίας, τη σταδιακή αποκατάσταση της εμπιστοσύνης προς τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και στη σημαντική δημιουργία νέων θέσεων μισθωτής εργασίας. Τα παραπάνω, επιτρέπουν στην κυβέρνηση να συνδυάζει με επιτυχία τη δημοσιονομική υπευθυνότητα με την κοινωνική δικαιοσύνη.

Μεγαλύτερη ανάπτυξη

Το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης του 2018, σύμφωνα με τη μεθοδολογία της Σύμβασης Χρηματοδοτικής Διευκόλυνσης, προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 3,57% του ΑΕΠ (6.671  εκατ. ευρώ) ποσοστό που είναι συμβατό με τους στόχους του προγράμματος.

Η πρόβλεψη για μεγαλύτερη ανάπτυξη στηρίζεται στις προβλέψεις για:

 θετική συνεισφορά από την ιδιωτική κατανάλωση (κατά 1% του πραγματικού ΑΕΠ), που ενισχύεται από την ταχύτερη αύξηση της απασχόλησης και τη συνεχιζόμενη μείωση της ανεργίας,

 θετική συνεισφορά από τον ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου (κατά 1,5% του πραγματικού ΑΕΠ), που αναμένεται να αυξηθεί με διψήφιο ρυθμό λόγω του ευνοϊκότερου επενδυτικού περιβάλλοντος στη βάση των υλοποιούμενων μεταρρυθμίσεων του προγράμματος αλλά και της αυξημένης ζήτησης,

 μικρή περαιτέρω βελτίωση του πραγματικού ελλείμματος στο ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών, εν μέσω αυξήσεων στην εξαγωγική και εισαγωγική δραστηριότητα.

Ο ετήσιος ρυθμός πληθωρισμού αναμένεται να κυμανθεί στο 1,1%, βάσει του Εναρμονισμένου ΔΤΚ, ελάχιστα χαμηλότερα από το ρυθμό του 2017. Η μετριοπαθής

πορεία ανόδου του εξηγείται από την υπερβάλλουσα παραγωγική δυναμικότητα της οικονομίας και την εξάντληση, μέσα στο 2017, της επίδρασης των αυξήσεων στην έμμεση φορολογία.

Κοινωνική πολιτική για το 2018

Για το 2018, ο προϋπολογισμός ενσωματώνει τη συνέχιση δράσεων κοινωνικής πολιτικής αλλά και την έναρξη νέων, μεταξύ των οποίων:

• Η εφαρμογή του προγράμματος για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης, με πιστώσεις ύψους 760 εκατ. ευρώ που θα  ανακουφίσει πάνω από 250 χιλιάδες νοικοκυριά που βιώνουν συνθήκες φτώχειας.

• Η διάθεση ποσού 320 εκατ. ευρώ, που εξασφαλίστηκε από την επισκόπηση των πρωτογενών λειτουργικών δαπανών και προορίζεται για την προστασία ευάλωτων οικονομικά νοικοκυριών και για παρεμβάσεις στον κρίσιμο τομέα αντιμετώπισης της παιδικής φτώχειας.

• Η συνεισφορά του δημοσίου, με ποσό ύψους 100 εκατ. ευρώ, για την προστασία της κύριας κατοικίας των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, με συγκεκριμένα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.

Στα επόμενα έτη, οι ρυθμοί οικονομικής μεγέθυνσης είναι επαρκείς για να εξασφαλίζουν τόσο την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων όσο και τον δημοσιονομικό χώρο, ώστε να εφαρμοστούν οι μειώσεις φορολογικών συντελεστών νοικοκυριών και επιχειρήσεων που προβλέφθηκαν και ψηφίστηκαν με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021.