Ομιλία του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τη βιώσιμη κινητικότητα

“Καινοτόμος και ανθρωποκεντρικός σχεδιασμός”

  • Παρασκευή, 25 Ιανουαρίου, 2019 - 06:22

Σε εκδήλωση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και του Πολυτεχνείου μίλησε έπειτα από πρόσκληση ο Υφ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Γιώργος Δημαράς, με θέμα την Βιώσιμη Κινητικότητα και την Περιφερειακή Πολιτική.

Ο Υφυπουργός σημείωσε, πως τα νέα δεδομένα οδηγούν τη χώρα στην ανάγκη δημιουργίας ενός Εθνικού Σχεδίου Κινητικότητας, με κριτήρια την εξοικονόμηση ενέργειας και την κατάλληλη διασύνδεση πόλεων και περιοχών για εξυπηρέτηση πολιτών και εμπορευμάτων.

Οι βασικές οικολογικές επιλογές είναι ο μεγάλος όγκος εμπορευμάτων να μεταφέρεται με πλοία και τραίνα, ενώ οι μετακινήσεις στις πόλεις να μην γίνονται με το Ι.Χ. “και για τούτο πρέπει να αλλάξουμε και συνήθειες και τις ίδιες τις πόλεις. Πρέπει να παραδεχτούμε ότι δεν βαδίσαμε στην λογική της βιωσιμότητας στην Ελλάδα”, σημείωσε, αφού “οι σιδηροδρομικές μεταφορές έμειναν πίσω, ενώ προτεραιότητα υπήρξε η ανάπτυξη οδικών αξόνων”.

Σύμφωνα με τον κ. Δημαρά, “η βιώσιμη κινητικότητα είναι ακριβώς μια ουσιαστική δράση για το κλίμα και τις πόλεις. Οι μετακινήσεις είναι ο καθρέφτης του επιπέδου ζωής και της ανάπτυξης. Αν λοιπόν στοχεύουμε σε ποιότητα ζωής τότε πρέπει να οργανώσουμε τις μεταφορές σύμφωνα με τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας. Αυτό σημαίνει μείωση των μετακινήσεων με ΙΧ, επιλογή μη ρυπογόνων μέσων μεταφοράς και απόδοση αστικού χώρου στον πεζό και στο ποδήλατο”, ενώ ταυτόχρονα είναι αναγκαίο να σχεδιαστούν νέου τύπου «υβριδικά» μέσα μαζικής μεταφοράς.

Με αρχή τη βιώσιμη κινητικότητα ανέφερε πως δημιουργούνται ασφαλή, ολοκληρωμένα δίκτυα μεταφορών και εξασφαλίζεται προσβασιμότητα σε κάθε σημείο της πόλης και για όλους. Όλα τα μεταφορικά συστήματα στοχεύουν σε υψηλή ενεργειακή απόδοση με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

“Η βιώσιμη πόλη του μέλλοντος είναι αναμφίβολα μια πόλη πιο οικολογική, πιο ανθεκτική, και με κοινωνικά ισότιμες δομές. [...] βελτιώνει διαρκώς τους όρους διαβίωσης και την καθημερινότητα των κατοίκων της. [...] αποτελεί μοχλό για τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη, την άνθηση της οικονομίας και την ανάκαμψη γειτονιών που είναι «μη εύκολα προσπελάσιμες» και παρακμάζουν” τόνισε.

Οι βασικοί άξονες, που τίθενται στα θέματα αστικής κινητικότητας είναι ο ενιαίος χωροταξικός, πολεοδομικός και συγκοινωνιακός σχεδιασμός, η αξιοποίηση της συγκοινωνιακής υποδομής των πόλεων και η χρήση των ΜΜΜ, οι αναπλάσεις του αστικού χώρου, με προώθηση των ήπιων μορφών μετακίνησης και η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για το περιβάλλον, την αντι-ρύπανση και την ενέργεια.

Σε αυτό το πλαίσιο, το ΥΠΕΝ, μεταξύ άλλων, υλοποιεί τον χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας, επικαιροποιεί την πολεοδομική νομοθεσία, ετοιμάζει το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τις αστικές αναπλάσεις, θεσμοθέτησε και υποστηρίζει τον σχεδιασμό και το θεσμικό πλαίσιο για τα ΑμεΑ και τα εμποδιζόμενα άτομα.

Ωστόσο σύμφωνα με τον υφυπουργό, ιδιαίτερη ευκαιρία και σημαντικός σταθμός προς αυτήν την κατεύθυνση αποτέλεσε η χρηματοδότηση 162 δήμων της χώρας από το Πράσινο Ταμείο για την σύνταξη Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). “Τα ΣΒΑΚ είναι πρωτοπόρος, καινοτόμος και ανθρωποκεντρικός επιχειρησιακός σχεδιασμός. Ξεφεύγουν από τον παραδοσιακό συγκοινωνιακό σχεδιασμό, δίνοντας έμφαση στον άνθρωπο, στην Προσβασιμότητα και την Ποιότητα Ζωής. Στηρίζονται στον ενιαίο σχεδιασμό λαμβάνοντας υπόψη χρήσεις γης, οικονομική ανάπτυξη, κοινωνικές ανάγκες, περιβαλλοντική ποιότητα και υγεία. Προάγουν ένα μακροχρόνιο όραμα για τις αστικές περιοχές, μέσω διεπιστημονικού σχεδιασμού και με συνδυασμό θεματικών αντικειμένων (υποδομές, αγορές, υπηρεσίες, πληροφορίες και προώθηση) προκειμένου να επιτευχθεί η αποδοτικότερη λύση. Βασίζονται σε εκτεταμένη αξιολόγηση επιπτώσεων και διαμόρφωση μιας διαδικασίας μάθησης και βελτίωσης, καθώς και συμμετοχικές διαδικασίες σχεδιασμού με την εμπλοκή των φορέων και των πολιτών” σημείωσε.

Κλείνοντας ο κ. Δημαράς επεσήμανε, πως στόχος όλων πρέπει να είναι πόλεις πράσινες, καθαρές, ήσυχες, ασφαλείς, οικονομικά ενδυναμωμένες, προσβάσιμες και προσπελάσιμες από όλους”.