Ακτοπλοϊκοί ναύλοι, δρομολόγια από Λαύριο και «κόψιμο» γραμμών στα μικρά νησιά στην «ατζέντα» του Υπουργείου

Ασκήσεις… επί χάρτου για την ακτοπλοΐα

Σε επίκληση… οικονομικών θεωριών προχωρά ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου επεξηγώντας τους λόγους για τους οποίους οι ακτοπλοϊκοί ναύλοι παραμένουν δυσανάλογα υψηλοί, σε μια εποχή που η αγοραστική ικανότητα των πολιτών έχει κατακρημνιστεί.

Μιλώντας χθες σε αθηναϊκό ραδιοσταθμό ο κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, επεσήμανε ότι δεν είναι μέσα στις προθέσεις του Υπουργείου περεταίρω αυξήσεις εντός της χρονιάς, τονίζοντας ότι αυτό που καθορίζει τις τιμές δεν είναι μία υπουργική απόφαση, αλλά «η αγορά, η προσφορά, η ζήτηση και τα κόστη», παραπέμποντας για ακόμη μία φορά σε δηλώσεις τόσο του ίδιου όσο και του προκατόχου του, σχετικά με τις ζημιές των εφοπλιστών λόγω της υψηλής τιμής του πετρελαίου.

Απλησίαστες τιμές… εκ του νόμου

Η υπουργική απόφαση που δημοσιεύτηκε στα τέλη Ιουλίου αναπροσαρμόζοντας προς τα επάνω τις ανώτατες επιτρεπόμενες τιμές καθαρών ναύλων οικονομικής θέσης επιβατών, ενιαίας θέσης επιβατών και οχημάτων, κατά κατηγορία πλοίου, ηλικία και κατά σύνδεση, αφορά κυρίως σε ενδονησιωτικές και σχεδόν σε όλες τις γραμμές της ενδοκυκλαδικής επικοινωνίας.

Επ’ αυτού ο Υπουργός δήλωσε χθες ότι η αύξηση των ναύλων σε συγκεκριμένες γραμμές και θέσεις απορρέει από την υποχρέωση από τον νόμο. «Ο νόμος για την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας λέει ότι κάθε χρόνο στην οικονομική θέση […] των συμβατικών πλοίων, όχι των high-speed, καθορίζονται οι τιμές με Υπουργική Απόφαση και αυτές έχουν καθοριστεί από το 2001 και έκτοτε υποχρεώνει τον εκάστοτε Υπουργό να δίνει την ετήσια αύξηση βάση του πληθωρισμού που εκδίδει η ΕΛ.ΣΤΑΤ».

Παρόλα αυτά, ο κ. Βαρβιτσιώτης επανέλαβε ότι το Υπουργείο βρίσκεται σε συνεννόηση με τις ακτοπλοϊκές εταιρίες προκειμένου να εξευρεθεί τρόπος για την επίτευξη μείωσης των τιμών. Όπως ανέφερε, το Υπουργείο συζητά τον τρόπο ένταξης του σχεδιασμού σε ευρωπαϊκά κονδύλια αλλά και τον τρόπο ενίσχυσης των εταιριών με αλλαγή καυσίμου.

Επιδοτούμενες από Λαύριο

Σε ό,τι αφορά στις επιδοτούμενες γραμμές, στόχος του Υπουργείου είναι η προκήρυξή τους όχι μόνο από το λιμάνι του Πειραιά αλλά και από το Λαύριο, που έχει τεθεί στο επίκεντρο του κυβερνητικού σχεδιασμού, δεδομένου ότι, όπως είναι γνωστό, σε σχέση με το λιμάνι του Πειραιά υπάρχει διαφορά τουλάχιστον 1,5 ώρας πλεύσης, ειδικά για πλοία που αναχωρούν για Κυκλάδες και Βόρειο Αιγαίο. Ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι «τα χρήματα των επιδοτήσεων πρέπει να αξιοποιηθούν σε πιο κεντρικά δρομολόγια για να μπορέσουν να έχουν πιο ανταγωνιστικό τιμολόγιο», αφήνοντας, πάντως, να εννοηθεί ότι οι εφοπλιστές δεν έχουν καταλήξει σε συμφωνία αναφορικά με το λιμάνι του Λαυρίου.

«Στοιχηματίζοντας» στο Αιγαίο

Ο κ. Βαρβιτσιώτης, ο οποίος λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του είχε χαρακτηρίσει ως «στοίχημα» με εθνικό και επείγοντα χαρακτήρα, τη διατήρηση της απρόσκοπτης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας, δεν παρέλειψε να επαναλάβει τους στόχους περί «αναδιάρθρωσης του ακτοπλοϊκού δικτύου». Λίγες ημέρες πριν είχε χαρακτηρίσει «περιττές» επιδοτούμενες γραμμές που παρουσιάζουν χαμηλή επιβατική κίνηση, προαναγγέλλοντας «κόψιμο» λόγω οικονομικής δυσπραγίας και διαμηνύοντας στους κατοίκους των μικρών νησιών ότι δεν είναι δυνατόν, με τα σημερινά οικονομικά δεδομένα, να «έχουν όλοι ένα καράβι στο λιμάνι τους το οποίο να ξεκινά από τον Πειραιά».

Στις χθεσινές δηλώσεις του επανέλαβε την πρόθεση του Υπουργείου να «κοπούν» οι γραμμές των μικρών νησιών, με στόχο αυτά να εξυπηρετούνται από μεγαλύτερα νησιά. Χαρακτηριστικά μάλιστα, ανέφερε το παράδειγμα της Θηρασίας η οποία, όπως είπε, δεν εξυπηρετείται εδώ και χρόνια απευθείας από τον Πειραιά, αλλά μέσω Σαντορίνης, όπου, κατά τον Υπουργό, υπάρχουν πολλαπλές συνδέσεις με τον Πειραιά.

Μένει βέβαια να δούμε σε ποιον σχεδιασμό θα τεθεί ο στόχος περί αναδιάρθρωσης και φυσικά ποια είναι τα νησιά αυτά των Κυκλάδων που διαθέτουν, ειδικά τους χειμερινούς μήνες, «πολλαπλές συνδέσεις» με τον Πειραιά, αλλά και πώς ακριβώς θα προβλεφθεί η μετεπιβίβαση επιβατών από μικρότερα νησιά.