Επιπλέον προβλήματα για την Ναυτιλιακή Εταιρία Λέσβου

Εγκαταλελειμένοι και απλήρωτοι οι ναυτικοί της ΝΕΛ

Ερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, όσον αφορά τις ενέργειες του ΥΝΑ για την αντιμετώπιση του προβλήματος της μη καταβολής των δεδουλευμένων προς τους ναυτεργάτες της εταιρίας ΝΕΛ, κατέθεσαν εχτές οι βουλευτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α, Θοδωρής Δρίτσας, Δημήτρης Γάκης και Νίκος Συρμαλένιος.

Δύο χρόνια παραμένουν απλήρωτα τα πληρώματα και οι αξιωματικοί των πλοίων της Ναυτιλιακής Εταιρίας Λέσβου, όπως κατήγγειλε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), κ. Νταλακογεώργος, σε δελτίο τύπου που εξεδώθη από την Ένωση πριν περίπου ένα μήνα, ενώ περιγράφοντας τις συνθήκες που επικρατούν ανάμεσα σε εταιρία και εργαζομένους, υπογράμμισε ότι υπάρχουν μέλη του πληρώματος με σοβαρά προβλήματα υγείας, για τους οποίους η εταιρία δε μεριμνά για την κάλυψη των νοσοκομειακών εξόδων ή των ιατρικών εξετάσεων, όπως κι άλλοι ναυτικοί, οι οποίοι έχουν αιτηθεί την αντικατάστασή τους από τον Ιανουάριο του 2014, με την εταιρία μέχρι και σήμερα να μην έχει προχωρήσει στην εξόφληση και αντικατάστασή τους.

Χρόνια προβλήματα

Η Ναυτιλιακή Εταιρία Λέσβου, έχει απασχολήσει κατά καιρούς έντονα τους επιχειρηματικούς κύκλους με τα συνεχιζόμενα τα τελευταία χρόνια προβλήματα στα οικονομικά της. Μετά από υπερχρέωση της εταιρίας, έγινε μια προσπάθεια αυτή να μπει σε ένα πρόγραμμα εξυγίανσης.

Το σχέδιο εξυγίανσης της Ναυτιλιακής Εταιρίας Λέσβου, η οποία προχώρησε σε συμφωνία με τους πιστωτές της, έχει εγκριθεί από το τριμελές Εφετείο της Μυτιλήνης, στα μέσα Δεκεμβρίου του 2012. Η δικαστική απόφαση επικύρωσε τη συμφωνία εξυγίανσης και κατά προέκταση συνέστησε μια θετική εξέλιξη στην πορεία της εταιρίας, διασφαλίζοντας προσωρινά τη βιωσιμότητα της, καθώς τα οικονομικά στοιχεία εκείνων των ημερών μιλούσαν για διαγραφή χρεών προς τις τράπεζες, πιστωτές και προμηθευτές κοντά στα 140 εκ. Ευρώ, με παράλληλη μείωση των ετησίων τόκων που πληρώνει, κατά 5 εκ. Ευρώ.

Τα οικονομικά σχέδια της εταιρίας, παρ’ όλα αυτά, δεν προχώρησαν ομαλά, αφού για τη διενέργεια της διαδικασίας της εκκαθάρισης, σταμάτησαν να της χορηγούνται από τις τράπεζες κεφάλαια κίνησης, γεγονός που δοκίμασε ακόμη περισσότερο τις αντοχές της, με αποτέλεσμα ακυρώσεις δρομολογίων και καθυστερήσεις στις πληρωμές των εργαζομένων.

Λόγω αυτού του σοβαρού προβλήματος της ρευστότητας, η ναυτιλιακή εταιρία αποφάσισε ως έσχατη λύση να στραφεί νομικά με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων εναντίων της κύριας πιστώτριας Τράπεζας Πειραιώς, η οποία ως καθολική διάδοχος της Millennium, όφειλε να καταβλάλλει το ποσό του 1,2 εκ. Ευρώ στην ΝΕΛ, στα πλαίσια του σχεδίου εξυγίανσης. Τα ασφαλιστικά μέτρα έγιναν προσωρινά, μερικώς δεκτά από το Μονομελές Πρωτοδικείο της Μυτιλίνης στις 18/6 έως την συζήτησή τους στο αρμόδιο δικαστήριο στις 4/7.

Στη συζήτηση αυτή της 4ης Ιουλίου, η ΝΕΛ πέτυχε την παράταση της προσωρινής διαταγής του Μονομελούς Πρωτοδικείου, αφού οι εκπρόσωποι της Τράπεζας Πειραιώς ζήτησαν και πήραν αναβολή για τη συζήτηση των ασφαλιστικών μέτρων στις 30 Ιουλίου, ενώ το δικαστήριο επέκτεινε τη διαταγή, την οποία είχε ήδη κερδίσει η εταιρία, για την άμεση καταβολή από την τράπεζα του 1,2 εκ. Ευρώ και μάλιστα χωρίς εξασφαλίσεις, απόφαση που χαρακτηρίστηκε ως πρωτοφανής από τον Γενικό Διευθυντή της ακτοπλοϊκής, κ. Αβραντίνη, που έκανε λόγο για δικαίωση της εταιρίας.

Παρά τις αισιόδοξες δηλώσεις του γενικού διευθυντή, η ΝΕΛ βρίσκεται σε δύσκολη θέση, αφού εκτιμάται ότι η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία προσπαθεί να καθυστερήσει όσο περισσότερο δυνατόν την υλοποίηση των διαταγών των δικαστηρίων, θα επιχειρήσει να πάρει εκ νέου αναβολή στις 30 Ιουλίου, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για την εταιρία.

Στις αρχές του Αυγούστου οφείλει να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις έναντι των πιστωτών της, οι οποίες απορρέουν από τη συμφωνία εξυγίανσης. Σε περίπτωση μη εκπλήρωσης αυτών των υποχρεώσεων, η συμφωνία μπορεί να θεωρηθεί άκυρη, οδηγώντας την εταιρία σε χρεοκοπία, που θα αποβεί μοιραία για τον όμιλο, τους εργαζομένους του, όπως επίσης και σε χιλιάδες κατοίκους των νησιών, των οποίων ο ανεφοδιασμός και οι μετακινήσεις, εξαρτώνται από το στόλο της ΝΕΛ.

Στο κλίμα αυτής της απειλής, σε έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Ναυτιλιακής Εταιρίας Λέσβου στις 25/6, εγκρίθηκε ομόφωνα η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου μέχρι του ποσού των 19.159.470 Ευρώ, με δικαίωμα προτίμησης υπέρ των παλαιών μετόχων, η οποία έδωσε μια ανάσα στα βεβαρυμένα μέχρι τώρα οικονομικά της εταιρίας.

Δεμένα στην Ισπανία τα πλοία

Όλα αυτά, την ώρα που τα πλοία της ΝΕΛ «Παναγιά Θαλασσινή» και «Παναγια Πάρου» βρίσκονται αγκυροβολημένα εδώ και μήνες, λόγω των οφειλών της προς τους ναυτικούς, στο λιμάνι Αλγκεθίρας της Ισπανίας, ενώ είχαν υποναυλωθεί από την εταιρία στη θυγατρική της «Inter Shipping», σε μια προσπάθεια ακτοπλοϊκής σύνδεσης του Μαρόκο με την Ισπανία.

Σημειώνεται ότι στο πλοίο «Παναγία Θαλασσινή» βρίσκεται μόνον ο Έλληνας πλοίαρχος και στο πλοίο «Παναγία Πάρου» πέντε Έλληνες, τρεις ανώτεροι αξιωματικοί και δύο ναύτες. Το υπόλοιπα μέλη και των δύο πλοίων με σημαία Μάλτας που ήταν αλλοδαποί, έχουν αποχωρήσει.

Εκπρόσωποι της ΝΕΛ μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, διεμήνυσαν πως σε καμία περίπτωση δεν έχουν εγκαταλείψει τα πλοία και τα πληρώματά τους. Υποστήριξαν ότι συνεχίζεται από πλευράς της εταιρίας η καταβολή χρημάτων για την τροφοδοσία των ναυτικών και την περιορισμένη λειτουργία των πλοίων, αναφέροντας ότι η εγκατάλειψή τους έγινε από την «Inter Shipping», κατά της οποίας έχει ήδη ξεκινήσει διαδικασία έκδοσης διαιτητικής απόφασης στο Λονδίνο, με τη διεκδίκηση από την τελευταία του ποσού των 1,6 εκ. Ευρώ, ενώ επιρρίπτει όλες τις ευθύνες για το γεγονός στην Τράπεζα Πειραιώς και στην άρνησή της να εφαρμόσει τις διατάξεις της συμφωνίας εξυγίανσης.

Στη Βουλή το θέμα

Το θέμα έφεραν στη Βουλή οι βουλευτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α, κύριοι Γάκης, Δρίτσας και Συρμαλένιος, οι οποίοι με ερώτηση που κατέθεσαν προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Μ. Βαρβιτσιώτη, με θέμα τη μη καταβολή των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους της Ναυτιλιακής Εταιρίας Λέσβου, ζητούν ενημέρωση για το πώς προτίθεται το Υπουργείο να υποχρεώσει την εταιρία να καταβάλλει τις εδώ και δύο χρόνια καθυστερημένες πληρωμές στους ναυτικούς, όπως προβλέπει ο νόμος και η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, καθώς επίσης και για τους λόγους δεν έχει ενεργοποιηθεί η διάταξη του νόμου 4254/2014, άρθρο 18 παρ. 2, η οποία προβλέπει την απευθείας καταβολή των δεδουλευμένων αποδοχών από τον Οίκο Ναύτου – Ναυτική Εργασία (ΟΝΝΕ) στους εργαζόμενους, εφ’όσον η εταιρία έχει συνάψει Σύμβαση Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας με το ΥΝΑ (δρομολόγια άγονης γραμμής) και αποδεδειγμένα δεν τις καταβάλλει.