Εκτεταμένες ζημιές στη μία εκ των δύο προβλητών του λιμένα του Αθηνιού, αναμένεται να προκαλέσουν προβλήματα στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις από και προς το νησί

«Θα είναι μία δύσκολη χρονιά»

Μείζον ζήτημα αντιμετωπίζει η Σαντορίνη, μετά και την κήρυξη της μίας εκ των δύο προβλητών του κύριου λιμένα του Αθηνιού σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, καθιστώντας την μη λειτουργική, τουλάχιστον έως και τη λήξη της φετινής τουριστικής σεζόν.

Εκτεταμένες φθορές, οι οποίες διαπιστώθηκαν στη μία εκ των δύο προβλητών του Αθηνιού, η οποία είναι, μάλιστα, και η πιο πρόσφατα κατασκευασμένη, ανάγκασαν το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο και το Δήμο Θήρας να την θέσουν εκτός λειτουργίας, καθώς, όπως διαπιστώθηκε μετά από αυτοψία δύτη, αρκετά επικίνδυνη κλίση έχουν πάρει τα τσιμεντένια μπλόκια, με αποτέλεσμα η πρόσδεση των πλοίων, αλλά και η επιβίβαση βαρέων οχημάτων στο σημείο να κρίνεται μη ασφαλής.

Το πρόβλημα στην προβλήτα, επιδεινώθηκε κατά τη διάρκεια του φετινού χειμώνα, λόγω των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν, με ισχυρούς νοτιοδυτικούς ανέμους και μεγάλο κυματισμό, όταν και προκλήθηκε ρήγμα περίπου 60 εκατοστών στο ίδιο σημείο, η οποία αντιμετωπίστηκε με κάλυψη από τσιμεντοκονίαμα.

Για την εξυπηρέτηση των δεκάδων ακτοπλοϊκών δρομολογίων της Σαντορίνης και με την τουριστική σεζόν να έχει ήδη ξεκινήσει για το νησί, το ΔΛΤ Θήρας αποφάσισε την τροποποίηση του προγράμματος φορτοεκφόρτωσης στην προβλήτα επικινδύνων φορτίων, προκειμένου από τις 8 το πρωί έως τις 8 το βράδυ να εξυπηρετεί τα επιβατηγά πλοία, με στόχο την αποσυμφόρηση του λιμένα.

«Συνθήκες ντροπής κατά επιβίβαση και αποβίβαση»

Ο δήμαρχος Θήρας, κ. Νικόλαος Αναστάσιος Ζώρζος, μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, σημείωσε, πως στο παρελθόν είχαν παρατηρηθεί αρκετά σημεία, που έχρηζαν βελτίωσης εντός του λιμένα. Δήμος και ΔΛΤ είχαν προβεί σε ανάθεση της σχετικής μελέτης, ωστόσο, δεδομένου, ότι η ζημιά που διαπιστώθηκε στην προβλήτα, μήκους 62 μέτρων, είναι αρκετά σοβαρή, θα χρειαστεί να υπάρξει νέα μελέτη, αφενός προκειμένου να ληφθεί υπόψιν η νέα κατάσταση και αφετέρου, διότι η αποκατάσταση της ζημιάς, θα πρέπει να γίνει μετά την πάροδο της περιόδου επισκεψιμότητας, καθώς εκτιμάται ότι θα χρειαστούν μεγάλης έκτασης εργασίες, για την πλήρη αποκατάστασή της.

Η δυσάρεστη αυτή εξέλιξη, ωστόσο, έχει προκαλέσει αντιδράσεις, από πλευράς των ακτοπλόων, καθώς αναμένεται να υπάρξουν καθυστερήσεις στις προσεγγίσεις των πλοίων, καθώς ο λιμένας της Σαντορίνης κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, αποτελεί ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια της χώρας.

Πιο συγκεκριμένα και χρησιμοποιώντας έντονους τόνους, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), έστειλε επιστολή προς το δήμαρχο Θήρας, με κοινοποίηση και προς τον επικεφαλής της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, Γ. Χατζημάρκου, με την οποία εκφράζουν την αγανάκτησή τους για την κατάσταση, επισημαίνοντας πως οι συνθήκες αποβίβασης και επιβίβασης επιβατών και οχημάτων στο συγκεκριμένο νησί -εκ των δημοφιλέστερων στον κόσμο- προκαλούν ντροπή

«Τα προβλήματα αυτά, όπως καθιζήσεις και ρωγμές στο οδόστρωμα, σπηλαιώσεις στα κρηπιδώματα, εκρίζωση και έκθεση μεταλλικών αναδομών, δημιουργούν σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των πλοίων, που προσεγγίζουν το λιμάνι, αλλά και στους επιβάτες που επιβιβάζονται», σημειώνεται στην επιστολή του Συνδέσμου, ενώ εντός της επιστολής αφήνονται αιχμές, ως προς το πού αξιοποιούνται τα έσοδα από τα λιμενικά τέλη.

Ο ΣΕΕΝ, με τη συγκεκριμένη επιστολή, ζητά συνάντηση με τους αρμόδιους φορείς, προκειμένου να συζητηθεί το ζήτημα.

Πρώτιστος στόχος η ομαλή εξυπηρέτηση του κοινού

Μιλώντας, σχετικά με το ζήτημα, στην «Κοινή Γνώμη», ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, κ. Ηλίας Πελέκης, τόνισε, πως φέτος, «οπωσδήποτε, θα είναι μία πάρα πολύ δύσκολη χρονιά», όσον αφορά στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις από και προς το νησί.

«Υπάρχουν μικρότερης έκτασης προβλήματα, για τα οποία, βεβαίως, εμείς έχουμε προβεί στις κατάλληλες ενέργειες για τη σύνταξη σχετικής μελέτης. Για το υπόλοιπο κομμάτι των εγκαταστάσεων, ο προϋπολογισμός είναι περίπου 320.000 ευρώ για αποκαταστάσεις, καθώς υπάρχουν επίσης σπηλαιώσεις, μικρότερου μεγέθους όμως, που δεν προκαλούν ζητήματα ασφαλείας, αλλά θα πρέπει κάποια στιγμή και αυτά να επισκευαστούν», εξήγησε, προσθέτοντας, πως «απομένει το “επίμαχο” κομμάτι της προβλήτας, έμπροσθεν του ανοιχτού επιβατικού σταθμού, την οποία, όσον αφορά στο συγκεκριμένο σημείο, το ΔΛΤ έχει κηρύξει σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, με έγκριση και από τον Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, κ. Γιώργο Λεονταρίτη. Το ΔΛΤ έχει ήδη αναθέσει στον μελετητή, που είχε αναλάβει εξ’ αρχής τη μελέτη, να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να έχουμε για το συγκεκριμένο σημείο μία μελέτη, που να αντιμετωπίζει το πρόβλημα».

Δεδομένου, ότι η συγκεκριμένη προβλήτα, η οποία παρουσίασε τα εκτεταμένα προβλήματα, ξεκίνησε το 2005 μετά από δημοπράτηση έργου, για επέκταση και βελτίωση των λιμενικών υποδομών και ολοκληρώθηκε το 2010, μόλις, δηλαδή, πριν 6 χρόνια, η σημερινή της κατάσταση, μόνο ερωτηματικά μπορεί να προκαλέσει, αναφορικά με την ορθότητα της κατασκευής της.

Σε ερώτηση, σχετικά με το κατά πόσο προτίθενται οι αρμόδιοι φορείς της Θήρας, να προχωρήσουν σε αναζήτηση ευθυνών, για το φαινόμενο, ο κ. Πελέκης ανέφερε, πως «είναι ένα έργο, το οποίο είχε υλοποιήσει η τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και κατά συνέπεια δεν είναι αρμόδιο το Λιμενικό Ταμείο να αναζητήσει τυχόν ευθύνες. Επ’ αυτού, θα χρειαστεί να ληφθεί μία πολιτική απόφαση από το Δήμο Θήρας, μέσω της οποίας θα απευθυνθούμε στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου».

Όπως υπογράμμισε ο κ. Πελέκης, προαπαιτούμενο της αναζήτησης ευθυνών, αποτελεί η ολοκλήρωση του σχετικού μελετητικού έργου, από ειδικούς λιμενολόγους, προκειμένου να διαπιστωθεί αν η ζημιά της προβλήτας οφείλεται σε κακοτεχνία, ή στα φυσικά φαινόμενα. Ωστόσο, αν όντως διαπιστωθεί κακοτεχνία, ο κ. Πελέκης σημείωσε, πως η φυσιολογική εξέλιξη είναι να αναζητηθούν ευθύνες.

Όσον αφορά στις αντιξοότητες, που αναμένεται να προκαλέσει το συγκεκριμένο πρόβλημα στις θαλάσσιες μετακινήσεις φέτος το καλοκαίρι, ο πρόεδρος του ΔΛΤ Θήρας, σημειώνει, πως «θα αντιμετωπίσουμε οπωσδήποτε δυσκολία, ελπίζω όμως, ότι και το Λιμεναρχείο και οι άνδρες του, θα δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό σε αυτή την προσπάθεια για την εξυπηρέτηση του κοινού, ενώ και το Λιμενικό Ταμείο με τις δυνατότητες και το προσωπικό που διαθέτει, θα προσπαθήσει, τα προβλήματα του Αθηνιού αυτή την περίοδο, να είναι όσο το δυνατόν λιγότερα».

Παράλληλα, ο κ. Πελέκης, απαντά και στην ανακοίνωση των ακτοπλόων, τονίζοντας, ότι «οι ακτοπλόοι χρησιμοποιούν ιδιαίτερα σκληρό λεξιλόγιο. Θα μπορούσε κανείς να απαντήσει με εξίσου σκληρό λεξιλόγιο, όταν δεν τηρούνται επακριβώς οι κώδικες. Θεωρώ, ότι πρόκειται για υπερβολικές εκφράσεις. Η Σαντορίνη είναι ένας ιδιαίτερος προορισμός, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, κάτι που σημαίνει, πως δεν μπορεί να συγκρίνεται άλλους προορισμούς, όπου μπορούν να διαθέσουν λιμενική υποδομή για πολλαπλάσιες αφίξεις, από αυτές που δέχεται ο Αθηνιός. Αν είχαμε στη Σαντορίνη τη δυνατότητα να έχουμε μεγάλα λιμάνια, μεγάλα αεροδρόμια, ενδεχομένως, να μην είχαμε τη δυνατότητα να διατηρήσουμε αυτό τον ιδιαίτερο χαρακτήρα μας. Το λιμάνι της Σαντορίνης είναι μία υποδομή πεπερασμένη, η οποία μπορεί να δεχτεί συγκεκριμένο αριθμό δρομολογίων. Όταν αυτές οι δυνατότητες ξεπερνιούνται, δημιουργούνται αντίστοιχα και προβλήματα», συνιστώντας ψυχραιμία και υπομονή σε όλους.