Παρουσιάστηκε το Marketing Plan, αλλά και η τουριστική εικαστική ταυτότητα του νησιού, στο Σώμα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Τήνου

Τήνος, η «Μούσα του Αιγαίου»

Ο στρατηγικός σχεδιασμός, το branding και η εικαστική ταυτότητα του νησιού, για την οργανωμένη τουριστική προώθηση, παρουσιάστηκαν στο Σώμα του Δημοτικού Συμβουλίου της Τήνου, από εκπροσώπους της εταιρείας που ανέλαβε τη μελέτη.

Τήνος, η «Μούσα των Κυκλάδων», το νησί που εμπνέει, αναμένεται να είναι ο πυλώνας, στον οποίο θα στηριχθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός της τουριστικής προώθησης, σε βάθος τριετίας και όχι μόνο, σύμφωνα με την παρουσίαση του Marketing Plan για τον τουρισμό, που πραγματοποίησαν οι εκπρόσωποι της εταιρείας.

Ανοίγοντας την παρουσίαση και αφού ευχαρίστησε τους εκπροσώπους της εταιρείας, αλλά και όλους, όσοι συνέβαλλαν στην υλοποίηση της μελέτης, η Αντιδήμαρχος, κ. Αναστασία Δεληγιάννη, προανήγγειλε, πως «έχουμε καταφέρει μία συνεργασία με την Marketing Greece και τον κ. Πάρσαλη, ώστε η καμπάνια μας να “ανέβει” στο Discover Greece, που έχει ένα θεαματικό αριθμό ακολούθων. Στην περίπτωση αυτή, θα μας χορηγηθούν ανοιχτά τα δημιουργικά της καμπάνιας και το λογότυπο, καθώς και το φωτογραφικό υλικό, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η καμπάνια στο Discover Greece». Αργότερα δε, τόνισε, κατόπιν αιτιάσεων από την αντιπολίτευση, πως η έλευση του θέματος στο τραπέζι της συνεδρίασης έρχεται πολύ βιαστικά, μόλις μερικές ημέρες, μετά την παραλαβή της οριστικής μελέτης, πως η όντως άμεση έγκρισή του ζητείται, καθώς ο Δήμος επιθυμεί από τη φετινή κιόλας σεζόν, να εκμεταλλευτεί την παραπάνω ευκαιρία.

Πέντε τουριστικά προϊόντα

Την παρουσίαση ανέλαβε ο επικεφαλής της μελέτης, ο οποίος σημείωσε, πως πρωταρχικός στόχος της μελέτης, υπήρξε η διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος, με βάση τα ιδιαίτερα στοιχεία που διαθέτει η Τήνος και τα φυσικά χαρακτηριστικά της, τον πολιτιστικό της πλούτο και άλλα στοιχεία, που διαμορφώνουν αυτό το προϊόν, με σκοπό την αύξηση της επισκεψιμότητας, τη μείωση της εποχικότητας, αλλά και την αύξηση της μέσης δαπάνης του επισκέπτη.

Κατά τη μελέτη, αναλύθηκε ο προορισμός, συντέθηκε ένα γενικό προφίλ του προορισμού, έγινε ανάλυση του μακρο-περιβάλλοντος και μία χαρτογράφηση και αποτύπωση των στοιχείων υποδομών. Επίσης, εκπονήθηκε μελέτη για την αποτύπωση της εικαστικής ταυτότητας της Τήνου, ενώ προσδιορίστηκαν και οι κύριες και δυναμικότερες αγορές-στόχοι.

Βάσει των παραπάνω, διαμορφώθηκαν πέντε βασικά τουριστικά προϊόντα:

-          Ήλιος και θάλασσα, σε συνδυασμό με το πολιτιστικό ή/και το θρησκευτικό στοιχείο

-          Γαστρονομία, σε συνδυασμό με τον ήλιο και τη θάλασσα,

-          Φύση και δραστηριότητες, σε συνδυασμό με τον ήλιο και τη θάλασσα

-          Οικογενειακές διακοπές

-          Διακοπές για ζευγάρια

«Ένας επισκέπτης δεν έρχεται μόνο για ένα πράγμα, αλλά για μία συστάδα πραγμάτων, με μία κύρια αιχμή», εξήγησε ο εκπρόσωπος της εταιρείας, ενώ διευκρίνισε, πως για κάθε ένα από τα τουριστικά προϊόντα, υπάρχει και αντίστοιχη λίστα, με τις αντίστοιχες κατάλληλες αγορές-στόχους, στις οποίες απευθύνονται.  

Η Τήνος της… έμπνευσης

Σε ό,τι αφορά στο κομμάτι της εικαστικής ταυτότητας της Τήνου, δηλαδή τον τρόπο με τον οποίο αποδίδεται οπτικά και επικοινωνιακά ο προορισμός, παρουσιάστηκε το κύριο σύμβολο – χαρακτήρας της ταυτότητας, που δεν είναι άλλο από τα τρίγωνα. «Η έμπνευση της εικαστικής ταυτότητας προέρχεται από τα ίδια τα σχέδια και τα μοτίβα τα οποία προσφέρει η Τήνος στην αρχιτεκτονική της (σ.σ. περιστερώνες), ανέφερε ο μελετητής, επισημαίνοντας, ότι έχουν χρησιμοποιηθεί γήινοι χρωματισμοί και φυσικά το λευκό του μαρμάρου, προκειμένου να αποτυπωθεί ο προορισμός σε μία εικόνα, που θα συνοδεύει τα μηνύματα, που θα προωθηθούν.

Κύριο μήνυμα το «Εμπνευστείτε…». Η Τήνος προβάλλεται ως νησί έμπνευσης και ως εκ τούτου προωθείται, ως η «Μούσα του Αιγαίου». Οι μελετητές δημιούργησαν προωθητικές ιστορίες, με στοιχεία και πληροφορίες, για την κάθε πτυχή κλασικού και εναλλακτικού τομέα του τουρισμού, που θέλει να επικοινωνήσει η Τήνος και μέσω του τίτλου, που απευθύνεται στους επισκέπτες, «Εμπνευστείτε…» τους καλεί να γνωρίσουν την καλλιτεχνική της φύση, την αιγαιοπελαγίτικη ομορφιά της, το εμβληματικό τοπίο της, τον γαστρονομικό παράδεισο, την ερωτική αύρα της, την αυθεντική φιλοξενία της κλπ.

Πέρα από τα προϊόντα, που αποτελούν το βασικό «όχημα» της προώθησης, γίνεται επίσης στο πλαίσιο του marketing plan ολοκληρωμένη μελέτη branding, εναρμονισμένου περιεχομένου επικοινωνίας (εικόνα, βίντεο, κείμενα), μέσων επικοινωνίας, καθώς και συντονισμένων ενεργειών προβολής και προώθησης, ενώ παράλληλα, εκπονήθηκε μελέτη και για καταχωρήσεις σε ελληνικό και διεθνή Τύπο.

Η νέα ταυτότητα, προτάθηκε να ενσωματωθεί σε όλα τα social media του Δήμου, αλλά και στο τουριστικό πόρταλ του νησιού. Επίσης, σύσταση των μελετητών αποτελεί η χρήση της ταυτότητας στην τοποθέτηση διαφημίσεων εξωτερικού χώρου (στάσεις λεωφορείων κλπ) σε χώρες του εξωτερικού, αλλά και σε προωθητικά φυλλάδια και έντυπα. Παράλληλα, μελέτη έγινε και αναφορικά με 28σέλιδο έντυπο, που θα δώσει δυνατότητα καλύτερης και λεπτομερέστερης ενημέρωσης από ένα τρίπτυχο φυλλάδιο. Τέλος, εκ των ουκ άνευ, κρίνεται και η διαφήμιση στο ψηφιακό περιβάλλον, αλλά και η διερεύνηση του ενδεχομένου δημιουργίας εφαρμογής για έξυπνα κινητά.

Προτάσεις στις κατευθύνσεις της μελέτης

Προκειμένου η μελέτη να διαθέτει περισσότερες ευκαιρίες αξιοποίησης, οι μελετητές προχώρησαν επιπλέον και σε προτάσεις, βασισμένες στις κατευθύνσεις του Marketing Plan, ώστε να αυξηθεί η προβολή του νησιού, όπως η δημιουργία συλλογής προϊόντων, από την Τηνιακή γαστρονομία, ενόψει και της διάκρισης της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, ως Γαστρονομικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2019, με διακριτική ταμπέλα και «φίρμα», που θα προωθεί τα τοπικά προϊόντα στο εξωτερικό. Επίσης, η αξιοποίηση των τεχνιτών και των σχολών μαραμαροτεχνίας, για προσέλκυση φοιτητών από Σχολές Καλών Τεχνών, απ’ όλο τον κόσμο, η φιλοξενία κάθε χρόνο ενός επιφανούς καλλιτέχνη για 15 ημέρες, ο οποίος ξεναγείται και από βιωματικές εμπειρίες, αντιμετωπίζει την Τήνο ως ντόπιος και στη συνέχεια καλείται να δημιουργήσει ένα έργο, εμπνευσμένο από το νησί που θα μείνει ως κληροδότημα, ενώ παράλληλα προβάλλει το νησί, μέσα από την ανάρτηση οπτικοακουστικού υλικού στα social media στους ακολούθους του. Οι μελετητές συνέστησαν επίσης την αναβάθμιση του Φεστιβάλ Τήνου σε μεγαλύτερο και διεθνές φεστιβάλ, η οργάνωση του οποίου να ξεκινά αρκετούς μήνες νωρίτερα, ώστε να προωθείται και να προσελκύει επισκέπτες. Τέλος, προτάθηκε η ενίσχυση και αναβάθμιση των εκδηλώσεων ειδικού ενδιαφέροντος, όπως εκδηλώσεις γαστρονομίας, ορειβασίας κλπ.

Παράλληλα, απαραίτητες κρίνονται οι επαφές με bloggers και vloggers του τουρισμού, η διοργάνωση ταξιδιών εξοικείωσης, (famtrips), αλλά και η εκπαίδευση και ενημέρωση των τοπικών φορέων.

Θετική η αντιπολίτευση

Κλείνοντας την εισήγηση, η Αντιδήμαρχος σημείωσε, πως «στην Τήνο ταιριάζει απόλυτα ο τίτλος της Μούσας του Αιγαίου και όλο αυτό ήταν πολύ ευρηματικό και συνδυάστηκε, με αυτό που λέμε εμείς, το «χειροποίητο νησί», τη δημιουργία, την έμπνευση, όλα αυτά που έχουν να κάνουν με το ιδιαίτερο χαρακτήρα που έχει το νησί μας και αναδεικνύονται μέσα από τις τόσες καλλιτεχνικές δράσεις».

Εκ μέρους του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, κ. Παναγιώτη Κροντηρά, εκφράστηκε η πεποίθηση, αφενός, ότι θα έπρεπε ενδεχομένως να αξιοποιείται περισσότερο ως μοναδικότητα η ύπαρξη του διεθνώς γνωστού Ι.Ν. Ευαγγελίστριας και η προώθησή του στα αντίστοιχα ειδικά κοινά-στόχους, όπως η Ρωσική αγορά και αφετέρου, πως θα ήταν περισσότερο αναγκαία η πρόβλεψη για συνέργειες με άλλα νησιά και κυρίως τη Μύκονο, η οποία διαθέτει διεθνή αερολιμένα και ενδείκνυται για πύλη εισόδου προς την Τήνο.

Από τους μελετητές διευκρινίστηκε, αναφορικά με το ζήτημα του Ι.Ν. Ευαγγελιστρίας, πως η Τήνος αποτελεί ήδη έναν από τους δυναμικότερους προορισμούς στον τομέα του θρησκευτικού τουρισμού με κορωνίδα το Ναό και ως εκ τούτου, η προσπάθεια της μελέτης, είναι να φέρει όλα τα τουριστικά προϊόντα που έχει να προσφέρει η Τήνος σε μία ισορροπία, χωρίς αυτό να σημαίνει, πως ο θρησκευτικός τουρισμός προωθείται λιγότερο. Σχετικά με τη δημιουργία συνεργειών, εξήγησαν, πως αυτές έρχονται σε δεύτερο στάδιο, όταν πρωτύτερα η Τήνος ήδη διαθέτει αναγνωρίσιμο brand name και «χτισμένη» στρατηγική, ενώ έως τότε, προκειμένου να αξιοποιηθεί ο διεθνής αερολιμένας της Μυκόνου, θα μπορεί να αναφέρεται στο πληροφοριακό υλικό, για την πρόσβαση στο νησί, προς ενημέρωση των επισκεπτών.

Από την πλευρά του εκπροσώπου της ελάσσονος μειοψηφίας, κ. Πέτρου Κουσουνάδη, σημειώθηκε, πως στη μελέτη επισημαίνονται αρκετά προβλήματα, που αντιμετωπίζουν οι υποδομές του νησιού, όπως τα απορρίμματα, οι βιολογικοί καθαρισμοί, το λιμάνι κ.α., τα οποία στέκονται τροχοπέδη στην ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος, τονίζοντας, πως ο Δήμος θα πρέπει να μεριμνήσει, προτού προχωρήσει στις προτάσεις των μελετητών.

Τόσο η μείζων, όσο και η ελάσσων μειοψηφία, τάχθηκαν υπέρ της μελέτης, κάνοντας λόγο για ένα συνολικά αρκετά ικανοποιητικό αποτέλεσμα, πέρα των όποιων συστάσεων, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να ενσωματωθούν σε δεύτερο χρόνο, με αποτέλεσμα το Σώμα να εγκρίνει ομόφωνα το Marketing Plan.