Οριστική κατακύρωση της εταιρείας που θα αναλάβει την απομάκρυνση του δεξαμενόπλοιου DORDUNCU

Εντός Οκτώβρη η σύμβαση για την ανέλκυση του ναυαγίου Κέας

Καρποφόρησε η προσπάθεια ανέλκυσης και απομάκρυνσης του δεξαμενόπλοιου DORDUNCU, από το εξωτερικό τμήμα του λιμενοβραχίονα της Κορρησίας στην Κέα, σημείο στο οποίο βρίσκεται για διάστημα μεγαλύτερο του έτους, μετά το γεγονός του ναυαγίου του.

Ο πολύμηνος αγώνας για την απομάκρυνσή του, φέρνει αποτέλεσμα καθώς χθες, οριστικοποιήθηκε με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, το πρακτικό έγκρισης του οριστικού αναδόχου που θα αναλάβει τη σοβαρή υπόθεση.

Συγκεκριμένα, μετά από μειοδοτικό διαγωνισμό, η εταιρεία ΠΑΣΣΑΒΙΑ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΕΠΕ με προσφορά 77.777 ευρώ (προ ΦΠΑ), θα προωθήσει τις εργασίες για την ανέλκυσή του, καθώς η ανάγκη απομάκρυνσής του είναι επιβεβλημένη.

Πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα που έχει απασχολήσει σε πολλές δημόσιες συνεδριάσεις το Διοικητικό Συμβούλιο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, στο οποίο συμμετέχει ως μέλος και η Δήμαρχος Κέας, Ρένα Βελισσαροπούλου.

Η ίδια, πολλάκις είχε επισημάνει την ανάγκη ανέλκυσής του, καθώς αυτό είχε ναυαγήσει κοντά στην κεντρική πύλη εισόδου της Κέας, δηλαδή στο λιμάνι της.

Κατά την χθεσινή συνεδρίαση, η Δήμαρχος Κέας δεν προχώρησε σε τοποθέτηση, ωστόσο, έδειξε την ικανοποίησή της για την εν λόγω εξέλιξη, αφού όπως τονίσθηκε, εκτός απροόπτου, εντός του επόμενου μήνα, θα συμβασιοποιηθεί το έργο της ανέλκυσης με την προαναφερθείσα μειοδότρια εταιρεία.

Υπενθυμίζεται πως το δεξαμενόπλοιο όταν ναυάγησε μετέφερε παρανόμως περισσότερους από 190 μετανάστες.

Απομένει έγκριση από την Αποκεντρωμένη

Αναλυτικότερα, κατά την χθεσινή σύντομη συνεδρίαση του Λιμενικού Ταμείου, τονίσθηκε πως, μετά την απόφαση οριστικής κατακύρωσης του αναδόχου, απομένει η έγκριση της Αποκεντρωμένης. “Εκκρεμεί η έγκριση νομιμότητας από τον ελεγκτή νομιμότητας, δηλαδή την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου και αμέσως μετά ακολουθεί η υπογραφή της σύμβασης” ανέφερε ο προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Ρένος Ζερβός, ο οποίος εκτίμησε παράλληλα πως, “Η σύμβαση λογικά εντός Οκτωβρίου θα υπογραφεί. Θα μιλήσουμε και με τον ελεγκτή νομιμότητας”.

Αξίζει να σημειωθεί πως σε παλαιότερη συνεδρίαση, η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώ Μαραγκού είχε τονίσει πως σχετικά με τη διαδικασία της ανέλκυσής του “δεν έχουμε χάσει ούτε μία ημέρα μέχρι να γίνουν οι όποιες διαδικασίες έπρεπε να γίνουν και να φτάσουμε στο σημείο που είμαστε σήμερα”.

Σύμφωνα με όσα είχε εξηγήσει μάλιστα, “Οι ενέργειες για την ανέλκυση ενός ναυαγίου δεν είναι μία εύκολη διαδικασία”, σημειώνοντας μάλιστα και το γεγονός των δυσκολιών που προέκυπταν καθώς το δεξαμενόπλοιο μετέφερε παρανόμως περισσότερους από 190 μετανάστες.

Επιπλέον, σχετικά με το αν ήταν εφικτή ή όχι η λήψη απόφασης απευθείας ανάθεσης για την απομάκρυνσή του, η κα Μαραγκού είχε εξηγήσει πως, “Κατά τη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής (Ιούλιος 2020) έγινε ξεκάθαρο και παρουσία δύο ακόμη πληρεξουσίων δικηγόρων του Λιμενικού Ταμείου και του Δήμου Κέας ότι καμία άλλη διαδικασία πλην του διαγωνισμού δεν μπορούσε να ακολουθηθεί στη συγκεκριμένη περίπτωση για την ανέλκυση του ναυαγίου”.

Υπενθυμίζεται πως αρχικά είχε διεξαχθεί πλειοδοτικός διαγωνισμός, ο οποίος είχε αποβεί άκαρπος.

Τέλος στην ανησυχία

Πλέον, μετά και την οριστική κατακύρωση του αναδόχου του μειοδοτικού διαγωνισμού, το ναυάγιο της Κέας είναι θέμα χρόνου να απομακρυνθεί.

Η πλευρά του Δήμου Κέας και η Δήμαρχος είχαν εκφράσει την ανησυχία τους κατά τους πρώτους μήνες του ναυαγίου, ζητώντας επιτακτικά την απομάκρυνσή του, καθώς σε περιβαλλοντικό επίπεδο, είχαν δηλώσει πως ένα ημιβυθισμένο δεξαμενόπλοιο δεν αποτελεί καλή εικόνα, πόσο μάλλον κοντά στο λιμάνι, ενώ είχαν μιλήσει και για φόβο πρόκλησης φθορών στη λιμενική υποδομή.

Θα πρέπει να υπενθυμιστεί πάντως πως, εξ αρχής είχαν γίνει εργασίες απάντλησης όλων των υγρών καυσίμων του πλοίου προκειμένου να μην υπάρξει διαρροή στο θαλάσσιο περιβάλλον.

Υποχρεώσεις αναδόχου

Ο ανάδοχος που προέκυψε από τη διαγωνιστική διαδικασία και αναμένεται να αναλάβει τη διαδικασία ανέλκυσης του ναυαγίου, έχει σαφείς υποχρεώσεις: 1. Υποβολή πλήρους μελέτης στην οποία θα αναπτύσσεται αναλυτικά η προτεινόμενη μεθοδολογία εκτέλεσης των εργασιών, αναφέροντας τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν και το προσωπικό. 2. Εκτέλεση των απαιτούμενων ενεργειών και εργασιών για την ασφαλή ανέλκυση και απομάκρυνση του επικίνδυνου και επιβλαβούς πλοίου από την περιοχή λιμένα Κορρησίας Κέας, σε οποιαδήποτε κατάσταση και αν βρίσκεται, με μέσα και προσωπικό του αναδόχου. 3. Λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων για την πρόληψη και τον περιορισμό τυχόν ρύπανσης από τις εργασίες ανέλκυσης και απομάκρυνσης, καθώς και για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. 4. Διενέργεια όλων των απαιτούμενων εργασιών για την απομάκρυνση τυχόν στερών ή πετρελαιοειδών αποβλήτων, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. 5. Λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων για την αποτροπή πρόκλησης ατυχημάτων και ζημιών από τις εργασίες ανέλκυσης και απομάκρυνσης. 6. Κατάρτιση καταλόγου επικίνδυνων υλικών στο οποίο προσδιορίζονται τουλάχιστον τα επικίνδυνα υλικά, όπως περιγράφονται από τον σχετικό ευρωπαϊκό Κανονισμό για την ανακύκλωση πλοίων, και υποβολή τους στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου. 7. Καθαρισμός όλης της περιοχής εκτέλεσης των εργασιών από πετρελαιοειδή κατάλοιπα και απορρίμματα οποιασδήποτε μορφής, που τυχόν διασκορπιστούν, οπουδήποτε βρίσκονται αυτά (σε βυθό, επιφάνεια θαλάσσης, παραλία ή κρηπίδωμα), συλλογή τους, μεταφορά τους και τελική διάθεση με νόμιμο περιβαλλοντικά τρόπο. 8. Τελική διάθεση του ναυαγίου και των τυχόν πετρελαιοειδών καταλοίπων. Περιγραφή χρόνου, τρόπου και τόπου νόμιμης τελικής διάθεσης του επικίνδυνου και επιβλαβούς πλοίου και των τυχόν καταλοίπων αυτού. 9. Βιντεοσκόπηση των εργασιών και παράδοση υλικού βιντεοσκόπησης στο ΔΛΤ Σύρου.