Στο αμέσως επόμενο διάστημα η δημοπράτηση της μελέτης για την «Ολοκλήρωση του αλιευτικού καταφυγίου ν. Ίου»

Αναβάθμιση για το αλιευτικό καταφύγιο Ίου

  • Τρίτη, 28 Σεπτεμβρίου, 2021 - 06:18

Ξεκινούν οι διαδικασίες για την ανάθεση της μελέτης για την ολοκλήρωση και επέκταση του αλιευτικού καταφυγίου της Ίου, σημαίνοντας την έναρξη του κύκλου υλοποίησης για ένα σημαντικό λιμενικό έργο πνοής για το νησί.

Η σειρά διαδικασιών που έχουν αναλάβει το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ίου, σε συνεργασία με το Δήμο Ιητών, αναφορικά με την επικαιροποίηση των περιβαλλοντικών όρων του καταφυγίου και την εξασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου αναβάθμισής του, οδήγησε στην απόφαση, την Πέμπτη, 23 Σεπτεμβρίου, της Διοίκησης του ΔΛΤ Ίου, στην έγκριση του Φακέλου Δημόσιας Σύμβασης, για τη μελέτη με τίτλο «Ολοκλήρωση Αλιευτικού Καταφυγίου ν. Ίου», συνολικού προϋπολογισμού 81.000 ευρώ, (συµπεριλαµβανοµένου ΦΠΑ 24%).

Αξίζει να σημειωθεί ότι για την εκπόνηση της μελέτης του έργου έχει εγκριθεί η παροχή χρηματοδότησης από το πρόγραμμα «Φιλόδημος ΙΙ», και συγκεκριμένα στην πρόσκληση που αφορά στη «Σύνταξη / Επικαιροποίηση Σχεδίων και Μελετών στο πλαίσιο της κατασκευής, βελτίωσης και συντήρησης των λιµενικών υποδοµών των ∆ηµοτικών Λιµενικών Ταµείων και των ∆ηµοτικών Λιµενικών Γραφείων», με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών στις 8 Ιουλίου του 2020.

Παράλληλα, ήδη από το 2017 ξεκίνησαν οι διαδικασίες ανανέωσης της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα υλοποίησης παρεμβάσεων στη συγκεκριμένη υποδομή.

Υφιστάμενη κατάσταση

Το αδειοδοτημένο αλιευτικό καταφύγιο Ίου περιλαμβάνει δύο προβλήτες με διεύθυνση ανατολικά προς δυτικά, διεύρυνση της υφιστάμενης (προ της κατασκευής του αλιευτικού καταφυγίου) προβλήτας στο νοτιοδυτικό άκρο του λιμένα, ράμπα ανέλκυσης/καθέλκυσης σκαφών και κρηπίδωμα σε συνέχεια αυτής. Επιπροσθέτως, εντός της λιμενολεκάνης του καταφυγίου έχουν τοποθετηθεί δύο πλωτές προβλήτες για την πρόσδεση σκαφών, ενώ στο ανατολικό άκρο του καταφυγίου υπάρχει, βάσει του σχεδιασμού, πρόβλεψη για πόντιση μίας ακόμη πλωτής προβλήτας για πιθανή εξυπηρέτηση υδροπλάνου, όπως αναφέρεται στην εγκεκριμένη μελέτη ΑΕΠΟ της Marnet ATE, για λογαριασμό του ΔΛΤ Ίου.

Στο ανατολικό τμήμα του καταφυγίου και προ του κτιρίου του Λιμεναρχείου προϋπήρχε της κατασκευής του αλιευτικού καταφυγίου μικρή προβλήτα μήκους 20 μέτρων και διεύθυνσης νότια προς βόρεια. Στα δυτικά αυτής, έχει υλοποιηθεί τριγωνική διαπλάτυνση που οριοθετείται με περιμετρικό κρηπιδότοιχο από πρόχυτους συμπαγείς τεχνητούς ογκολίθους από σκυρόδεμα. Η έτερη προβλήτα έχει διεύθυνση ανατολικά προς δυτικά και έχει κατασκευαστεί στο δυτικό άκρο και σε συνέχεια της τριγωνικής διεύρυνσης του ανατολικού τμήματος του καταφυγίου. Η δυτική προβλήτα, η οποία δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα και εντάσσεται στο έργο αναβάθμισης του καταφυγίου, προβλέπεται να έχει τα ίδια χαρακτηριστικά κατασκευής με την ανατολική προβλήτα.

Για να καλυφθεί η ζήτηση για ελλιμενισμό αλιευτικών σκαφών έχουν ποντιστεί στην λιμενολεκάνη του καταφυγίου δύο πλωτές προβλήτες από σκυρόδεμα συνολικού μήκους 60m. Στις εντός της λιμενολεκάνης προβλήτες δένουν μικρά αλιευτικά σκάφη (έως 6 m), αλλά και μεγαλύτερα.

Το Αλιευτικό Καταφύγιο Ίου έχει χωροθετηθεί με την υπ’ αριθ. πρωτ. 8208/1611/10.04.1997 Απόφαση Χωροθέτησης του Διευθυντή Χωροταξίας του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.

Όπως προαναφέρθηκε, μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί τμήμα μόνο των ανωτέρω έργων στο ανατολικό τμήμα του καταφυγίου. Συγκεκριμένα, το Δεκέμβριο 2004 ολοκληρώθηκε η κατασκευή του ανατολικού τμήματος του Αλιευτικού Καταφυγίου Ίου, το οποίο υλοποιήθηκε με πόρους τους Γ΄ Κ.Π.Σ. (Ε.Π. ΑΛΙΕΙΑ 2000-2006). Η εργολαβία περιλάμβανε την τριγωνικής μορφής διαπλάτυνση, την κατασκευή του ανατολικού προβλήτα, τη ράμπα και το παραλιακό κρηπίδωμα σε συνέχεια αυτής. Στη συνέχεια, την περίοδο 2010-2011 πραγματοποιήθηκε η πόντιση των πλωτών προβλητών εντός της λιμενολεκάνης του καταφυγίου για την πρόσδεση των σκαφών.

Σημαντικές παρεμβάσεις ασφάλειας στο πλαίσιο της μελέτης

Αντικείµενο της µελέτης αποτελεί η ολοκλήρωση του αλιευτικού καταφυγίου στο νησί της Ίου. Τα έργα που θα µελετηθούν, στο πλαίσιο της ανάθεσης της εκπόνησης είναι:

  • Αποσπασµένος προσήνεµος µώλος (προβλήτα) συνολικού µήκους 65m περίπου και πλάτους 5 m. Στο άκρο του διαµορφώνεται ακροµώλιο διαστάσεων 12 x 6,80m. Η προβλήτα αυτή θα κατασκευαστεί µε γεφυρώµατα από οπλισµένο σκυρόδεµα επί βάθρων αποτελούµενων από τεχνητούς ογκολίθους σκυροδέµατος.
  • Παραλιακά κρηπιδώµατα συνολικού µήκους 170,00m. Τα κρηπιδώµατα θα κατασκευασθούν µε τεχνητούς ογκολίθους από σκυρόδεµα εδραζόµενους σε πρίσµα λιθορριπής. Τα πλωτά στοιχεία θα µετακινηθούν σε νέες θέσεις.
  • Προβλήτα µήκους 55,00 m πλάτους 3,00 m για να εξασφαλιστεί η πρόσβαση στον προσήνεμο µώλο από το παραλιακό κρηπίδωμα.
  • Εκβάθυνση της λιµενολεκάνης σε έκταση 6 στρεµµάτων περίπου.

Το πρώτο τµήµα του αλιευτικού καταφυγίου Ίου (ανατολική προβλήτα πρόσδεσης σκαφών και ράµπα ανέλκυσης/καθέλκυσης σκαφών) ολοκληρώθηκε το 2004 µε πόρους, όπως προαναφέρθηκε, του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας για την περίοδο 2000-2006.

Όπως αναφέρθηκε και κατά τη σχετική εισήγηση του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Ίου, στη διάρκεια της συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου, με την ολοκλήρωση του καταφυγίου (δυτική προβλήτα και παραλιακά κρηπιδώµατα) θα δοθεί η δυνατότητα αφενός ελλιµενισµού περισσότερων αλιευτικών σκαφών και αφετέρου ελλιµενισµού των σκαφών µε ασφάλεια, δεδοµένου ότι µε την κατασκευή και της δυτικής προβλήτας θα προστατεύεται πλήρως η λιµενολεκάνη του καταφυγίου και από τους κυματισμούς του βόρειου τομέα (συχνοί τους θερινούς μήνες) και από τα απόνερα των πλοίων της ακτοπλοΐας.

Κατόπιν της έγκρισης του Φακέλου Δημοσίων Συμβάσεων, αναμένεται να ακολουθήσει η διαδικασία της δημοπράτησης της μελέτης από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ίου. Με την παραλαβή της μελέτης, ξεκινά και ουσιαστικά το στάδιο της υλοποίησης, καθώς αναμένεται να αναζητηθεί η χρηματοδότηση και η δημοπράτηση του κατασκευαστικού τμήματος του έργου, δίνοντας με αυτό τον τρόπο λύση στα ζητήματα που αντιμετωπίζει το αλιευτικό καταφύγιο και προσφέροντας στους κατοίκους και επισκέπτες της Ίου, μία σύγχρονη και ασφαλή λιμενική υποδομή.