Ο Άρειος Πάγος θεωρεί εσφαλμένη την απόφαση του Εφετείου Πειραιά και παραπέμπει σε νέα δίκη

Αλλαγή ρότας στην υπόθεση του Sea Diamond

Μία εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη, ανακοίνωσε ο Δήμος Θήρας, σχετικά με το ζήτημα του Sea Diamond και τις θετικές δικαστικές εξελίξεις που προέκυψαν στο ζήτημα της ανέλκυσης του ναυαγίου, αλλά και των αποζημιώσεων.

Ανοίγει ο δρόμος για δικαστική διεκδίκηση αποζημίωσης και ανέλκυσης

Συγκεκριμένα, ανοίγει εκ νέου ο δρόμος για δικαστική διεκδίκηση αποζημίωσης και ανέλκυσης του ναυαγίου, με την αίτηση αναίρεσης της απόφασης του Αστικού Εφετείου Πειραιά, που κατέθεσε ο Δήμος Θήρας στον Άρειο Πάγο και η οποία έγινε αποδεκτή. Ο Δήμος Θήρας είχε καταθέσει από το 2012, δύο αγωγές για οικονομική αποζημίωση ύψους 6.000.000 ευρώ για ηθική βλάβη από το ναυάγιο, καθώς και για την ανέλκυση του με έξοδα της εταιρείας.

Οι αγωγές αυτές είχαν απορριφθεί με την απόφαση του Αστικού Εφετείου Πειραιά το 2021. Ο Άρειος Πάγος θεωρεί εσφαλμένη την απόφαση του Εφετείου Πειραιά και παραπέμπει την απόφαση στο ίδιο δικαστήριο, για να εκδικαστεί εκ νέου με άλλους δικαστές. Στόχος του Δήμου Θήρας είναι να αποδοθεί δικαιοσύνη και οι νομικοί αγώνες των κατοίκων και του Δήμου θα συνεχιστούν μέχρι να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός.

Η επιστολή της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών

Είχε προηγηθεί, επιστολή προς την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής των Ελλήνων από τη Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond, οι οποίοι ζητούσαν τη πολιτική της παρέμβαση ώστε να απομακρυνθεί από τα βάθη της καλντέρας της Σαντορίνης το επί 17 σχεδόν χρόνια βυθισμένο κρουαζιερόπλοιο, το οποίο συνιστά μια οικολογική βόμβα που απειλεί με ανεπανόρθωτη καταστροφή το φυσικό περιβάλλον του νησιού.

Στην επιστολή της, η Συντονιστική Επιτροπή περιγράφει όλο το δικαστικό ιστορικό των τελευταίων χρόνων και επισημαίνει την αδράνεια του κρατικού μηχανισμού που δεν ασκεί την απαραίτητη πίεση στην πλοιοκτήτρια εταιρεία για να δοθεί μόνιμη λύση στο πρόβλημα. Μεταξύ άλλων ανέφερε, ότι "η Ελληνική δικαιοσύνη, στον ανώτατο βαθμό της, ως προς την ποινική διαδικασία, με την τελεσίδικη απόφαση 515/2016 του Αρείου Πάγου, αναγνώρισε την ύπαρξη σοβαρής και εξακολουθητικής θαλάσσιας ρύπανσης που συνέβη και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα στη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και κατ’ επέκταση την ανάγκη ανέλκυσης του ναυαγίου. Ταυτόχρονα αποφάσισε τελεσίδικα για την ενοχή του Πλοιάρχου του μοιραίου κρουαζιερόπλοιου αλλά και του Διευθυντή Επιχειρήσεων της συνδιαχειρίστριας εταιρείας Core Marine LTD.

Τα συμπεράσματα των πραγματογνωμόνων

Με τις πρωτόδικες αποφάσεις, του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Πειραιώς – Τμήμα Ναυτικών Διαφορών, αποφασίστηκε η άμεση ανέλκυση του ναυαγίου με έξοδα της πλοιοκτήτριας και πληρωμή, ως αποζημίωση, 14 εκατομμυρίων ευρώ στον Δήμο Θήρας και το Ελληνικό Δημόσιο λόγω ηθικής βλάβης. Στις αποφάσεις αυτές ασκήθηκε έφεση από την πλοιοκτήτρια. Το Αστικό Εφετείο Πειραιά συνεδρίασε στις 22/9/2016 και εξέδωσε μη οριστική απόφαση με την οποία διέταξε: α) τη διενέργεια πραγματογνωμοσύνης από δύο καθηγητές του ΕΜΠ για το εφικτό της ανέλκυσης και τον κατά προσέγγιση υπολογισμό του κόστους αυτής και β) τη διενέργεια δεύτερης Πραγματογνωμοσύνης από δύο άλλους καθηγητές του ΕΜΠ για το εάν το Sea Diamond αποτελεί ενεργό εστία εκπομπής ρυπογόνων και επιβλαβών ουσιών για το ανθρώπινο και το φυσικό περιβάλλον της περιοχής. Οι πραγματογνωμοσύνες κατέληξαν εν συντομία στα συμπεράσματα ότι η ανέλκυση του Sea Diamond είναι πρακτικώς εφικτή, με κόστος από 550 εκ. € έως 1 δισ. €, ενώ όσον αφορά τη ρύπανση που προκαλείται τονίζουν ότι “η επιβάρυνση που έχει επιφέρει το ναυάγιο στην περιοχή είναι σαφής και ο μοναδικός τρόπος αποτροπής της, είναι η οριστική απομάκρυνσή του. Κάθε άλλη καθυστέρηση ή ενέργεια θα έχει ως αποτέλεσμα την οικολογική και όχι μόνον καταστροφή της Καλντέρας".