Συνέντευξη του Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, Γιώργου Πουσσαίου

“Δημιουργικά, αλλά η προσπάθεια συνεχίζεται”

- “Παλέψαμε με τη γραφειοκρατία και έχουμε καταφέρει πολλά”- Παρέμβαση και στο σχέδιο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, για την ακτοπλοΐα. “Καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις και λύσεις”

Δηλώνει υποστηρικτής της αναβάθμισης του θεσμού της αυτοδιοίκησης, παρ' όλο που κάποια θέματα παραμένουν ακόμη ανοιχτά, όπως υποστηρίζει, στο νησιωτικό χώρο.

Ο Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Πουσσαίος σκιαγραφεί τα 2 χρόνια της αιρετής Περιφέρειας, καταγράφοντας τα αρνητικά και τα θετικά, αλλά και αυτά που κατόρθωσαν κάτω από αντίξοες συνθήκες, όπως η έλλειψη αρμοδιοτήτων, να πετύχουν.

“Η μεγάλη μας “πληγή” παραμένει η μη εκχώρηση αρμοδιοτήτων στην Περιφέρεια. Δεν έχουν καταλάβει ακόμη ότι η δική μας νησιωτική περιοχή, δεν έχει καμία σχέση με την Ηπειρωτική. Παρ' όλα αυτά πετύχαμε πολλά, αυτά τα δύο χρόνια ήταν δημιουργικά, αλλά η προσπάθεια καθημερινά συνεχίζεται”, δήλωσε χαρακτηριστικά στη συνέντευξη που παραχώρησε στην “Κοινή Γνώμη”.

- Πριν ακριβώς από ένα χρόνο είχατε παραχωρήσει και πάλι συνέντευξη στην εφημερίδα. Τότε λοιπόν μας είχατε καταγράψει τους στόχους που είχατε θέσει. Ποιους από αυτούς πετύχατε και ποιους από αυτούς παλεύεται ακόμη;

“Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και ιδιαίτερα στο δικό μας χώρο, τις Κυκλάδες, προσπαθήσαμε να δούμε κατάματα κάποια θέματα, τα οποία ίσως δεν αντιμετωπιζόταν με την οπτική που θέλαμε εμείς να αντιμετωπιστούν. Π.χ, είχαμε βάλει ως στόχο την αξιοποίηση των Κληροδοτημάτων και των κτηρίων που ανήκουν σε αυτά. Υπάρχουν πολλά, ειδικά εδώ στην Ερμούπολη. Φτάσαμε μετά από πολύ αγώνα και πίεση σε μία λύση, πριν από μερικές ημέρες. Αυτός ο τεράστιος πλούτος, 20 περίπου κτήρια, που βρίσκονται στην πόλη μας, θα αξιοποιηθεί και συγκεκριμένα να ενταχθεί σε ένα δίκτυο, που θα συμβάλει στον τομέα του πολιτισμού.

Εκτός από αυτό το θέμα, καταφέραμε να πατάξουμε την γραφειοκρατία και να απλουστεύσουμε τις διαδικασίες που απαιτούταν για τις αδειοδοτήσεις. Πραγματικά “ματώσαμε” για να περάσουμε τις σκέψεις μας σε αυτά που απαιτεί ο νομοθεσία. Προγραμματικές συμβάσεις με τα υπουργεία, συνέργειες με την Αποκεντρωμένη Διοίκηση.

Επίσης, έχουμε στα χέρια μας, για πρώτη φορά στα χρονικά, τη διαδικασία που αφορά τη χάραξη αιγιαλού και παραλίας. Συνεχίζουμε με τα ρέματα και τους παραδοσιακούς οικισμούς, με τα δασικά, με τα παλιά μονοπάτια. Αντίστοιχη προσπάθεια κάναμε και για τα αντίστοιχα προγράμματα πρόληψης και προαγωγής της υγείας. Ήδη έχει ξεκινήσει και είναι υποχρέωσή μας να είμαστε κοντά στην κοινωνία”.

- Σίγουρα είναι σημαντικά τα θέματα που αναφέρεται, αλλά υπάρχει και ένα άλλο τεράστιο κομμάτι που αφορά την ακτοπλοΐα και την επικοινωνία μεταξύ των νησιών. Σε τι στάδιο βρισκόμαστε;

“Έχουμε μία πρόταση που επεξεργάζεται ο Πέτρος Στεφάνου, ο οποίος είναι γνώστης και θα παρουσιάσει πολύ σύντομα τα σενάρια που θα βγουν ως προτάσεις σε διαβούλευση και στη συνέχεια θα προκηρυχθούν για τη διαχείριση των γραμμών που θα συνδέουν τα νησιά μεταξύ τους, στα πλησιέστερα σημεία. Η λογική μας είναι οι συνδυασμένες μεταφορές. Έχουμε επίσης αναλάβει έναν προωθητικό και συντονιστικό για τη δρομολόγηση των υδροπλάνων. Συμμετέχουμε σε μία επιτροπή, δημιουργώντας αν θέλετε κινητικότητα στο θέμα, με τον Πρέσβη του Καναδά, ο οποίος ενδιαφέρεται και οργανώνουμε από κοινού ένα συνέδριο στις αρχές καλοκαιριού στη Σύρο, για τα υδροπλάνα. Για πρώτη φορά εκτός των εμπλεκομένων, θα είναι και οι ίδιοι οι κατασκευαστές και οι πρώτοι χρήστες που είναι οι Καναδοί. Θα παρουσιάσουμε σε αυτό το συνέδριο στοιχεία, για να κατανοήσουν όλοι τη σπουδαιότητα αυτού του μέσου μεταφοράς. Αυτό το μέσο εντάσσεται στην πρόταση που είχαμε κάνει για την ανάπτυξη του συγκοινωνιακού έργου, στις Κυκλάδες. Έχουμε κάνει επίσης, αντίστοιχες παρεμβάσεις στο σχέδιο νόμου που κατέβασε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας”.

-Ποιες είναι αυτές οι παρεμβάσεις που καταθέσατε ως Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου;

“Μας αρέσει να φεύγουμε από τις τις διαπιστώσεις και να τολμάμε να κάνουμε προτάσεις καινοτόμες. Συγκεκριμένα, υποστηρίξαμε στις προτάσεις μας τα εξής: Όπως εμείς ως Κυκλαδίτες, συμμετέχουμε στην κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση των οδικών αξόνων της χώρας, έτσι και οι οδικοί άξονες της χώρας να μετέχουν στη δαπάνη κάλυψης της δαπάνης για τις άγονες γραμμές. Αυτό κατατέθηκε από εμάς και συζητιέται. Αυτό το θεωρώ πολύ σημαντικό, διότι δίνουμε μία απάντηση και προτείνουμε κάτι πολύ συγκεκριμένο. Επίσης, καταθέσαμε την πρόταση για την έγκαιρη ανάρτηση των δρομολογίων, καθώς επίσης να εκπέσουν οι φόροι υπέρ ακόμη περισσότερο. Διαφωνώ κάθετα με τη συμμετοχή του 10% από τα Λιμενικά Ταμεία προς την υποστήριξη των επιδοτούμενων γραμμών.

Θέλω επίσης να σας επισημάνω, ότι σε σύντομο χρόνο θα έχουμε στη διάθεσή μας τα σενάρια, τα οποία θα προσκαλούν τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, είτε με την μορφή ανάληψης εκτέλεσης ειδικών γραμμών, είτε με τη συμμετοχή του δημοσίου. Θα είναι σενάρια προσαρμοσμένα ανάλογα με την κάθε περίπτωση, διότι μιλάμε για 28 συνδέσεις”.

- Μιας και μιλάμε για το θέμα της ακτοπλοΐας. Θα πρέπει πλέον να ξεχάσουμε το θέμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου;

“Όχι, κάθε άλλο. Το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι σε προτεραιότητα. Ο όγκος της μελέτης είναι πολύ μεγάλος και τον έχουμε μόνο εμείς στη διάθεσή μας, προκειμένου να δούμε πως θα προχωρήσουμε. Είναι μία διαρκής διεκδίκηση και βέβαια προτάσσεται σε κάθε περίπτωση”.

- Υπάρχει διάθεση από το κράτος, από την κυβέρνηση να εφαρμόσει και να λειτουργήσει το Μεταφορικό Ισοδύναμο;

“Δε μπορούμε να παραγνωρίσουμε την κατάσταση που επικρατεί, διότι αυτό θα ήταν ουτοπία και θα ζούσαμε με ψευδαισθήσεις να λέγαμε “πάρτε το πακέτο των αιτημάτων μας και πραγματοποιήστε το”. Εγώ δε μένω σε αυτό, αλλά προσπαθώ να προτείνω λύσεις”.

- Μέσα στο 2012, αλλά και στις αρχές του 2013 θεσμοθετήσατε, θα τολμήσω να χρησιμοποιήσω αυτή τη λέξη, τις συναντήσεις με τους φορείς των νησιών, προκειμένου να γίνει η καταγραφή των προβλημάτων που υπάρχουν και την εμπλοκή της Περιφέρειας σε αυτά.

“Δεν περιμέναμε τα αποτελέσματα να είναι απτά και άμεσα. Όλες οι υπηρεσίες, οι οποίες εμπλέκονται με τον ένα τρόπο ή τον άλλο, συναντιόνται με τους φορείς των νησιών, εδώ στην έδρα και τα θέματα λύνονται άμεσα. Σίγουρα δεν έχουμε το μαγικό ραβδάκι, αλλά αυτές οι συναντήσεις συμβάλλουν θετικά. Άλλωστε αυτό εκφράζεται και από τους Δημάρχους, αλλά και από όλους όσους συμμετάσχουν. Θα συνεχιστούν οι συναντήσεις αυτές. Έχουν απομείνει 2 με 3 νησιά από τις Δυτικές Κυκλάδες και στο άμεσο μέλλον, μόλις τακτοποιηθεί η ενδοκυκλαδική συγκοινωνία, θα είμαστε και πάλι εδώ”.

-Πως θα χαρακτηρίζατε αυτά τα δύο χρόνια της αιρετής Περιφέρειας;

“Ήταν δημιουργικά και αυτό φαίνεται από τον απολογισμό που κατατέθηκε. Υπάρχει η διαπίστωση ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Παρ' όλες τις δυσκολίες που υπάρχουν, το προσωπικό καταβάλλει μία τιτάνια προσπάθεια και αυτό δε μπορώ να το παραβλέψω”.