Δημιουργία Κέντρων Δια Βίου Μάθησης στο Νότιο Αιγαίο

Αναβάθμιση των δεξιοτήτων των νησιωτών

- Προ των πυλών, η υλοποίηση του έργου της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης, με προϋπολογισμό 6.205.000 ευρώ- Στόχος, η παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε ενήλικες

Ο σχεδιασμός της ίδρυσης και λειτουργίας Κέντρων Δια Βίου Μάθησης - Δήμων Στερεάς Ελλάδας και Νοτίου Αιγαίου, με στόχο την παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών σε ενήλικες πολίτες, παρουσιάστηκε εκτενώς στην χθεσινή ενημερωτική ημερίδα που διοργάνωσε η Π.Ε.Δ Νοτίου Αιγαίου στη Σύρο.

Το έργο, με προϋπολογισμό 6.205.000 €, εντάσσεται στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης, ως επιτελικός φορέας της δια βίου μάθησης και χρηματοδότης Εθνικών Προγραμμάτων Γενικής Εκπαίδευσης. Φορέας υλοποίησης θα είναι το Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης, ενώ προβλέπεται η λειτουργία των Κέντρων για δύο εκπαιδευτικά έτη (Οκτώβριος – Μάιος), με την πολύτιμη συνεργασία των ενδιαφερομένων δήμων.

Οι ενήλικες, που θα απαρτίζουν τα τμήματα, θα έχουν την ευκαιρία να διευρύνουν τις γνώσεις τους είτε δια ζώσης, είτε μέσω ηλεκτρονικής διδασκαλίας. Ειδικότερα, όλοι οι δήμοι των Περιφερειών μπορούν να ιδρύσουν το Κ.Δ.Β.Μ. Με τη διαφορά ότι οι νησιωτικοί δήμοι με πληθυσμό μικρότερο των 1.500 κατοίκων, θα παρέχουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες αποκλειστικά και μόνο μέσω ηλεκτρονικής μάθησης.

Συνεπώς, στην κατηγορία αυτή θα μπορούσαν να ενταχθούν και άλλοι δήμοι, ανεξαρτήτως πληθυσμού, που θα επιθυμούσαν την παροχή αποκλειστικά και μόνο ηλεκτρονικής μάθησης, η οποία διαρκώς επεκτείνεται. Στην εισήγησή της με θέμα: "Ο ρόλος της Περιφέρειας και των Δήμων στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων/ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού: Δημόσια ΙΕΚ και Κέντρα Διά Βίου Μάθησης" , η Γενική Γραμματέας Δια Βίου Μάθησης Ελένη Καραντζόλα αναφέρθηκε στα είδη των προγραμμάτων που περιλαμβάνει το έργο.

Αξιοποίηση εθνικών πόρων

Όπως επεσήμανε, στην κατεύθυνση της αξιοποίησης Εθνικών Πόρων, η υποστήριξη και προώθηση του εκπαιδευτικού έργου ενεργοποιείται κυρίως σε προγράμματα εθνικής εμβέλειας, που οι δήμοι επιλέγουν από διαθέσιμο πίνακα 70 προγραμμάτων και ο οποίος εκφράζει τις Εθνικές και Ευρωπαϊκές Πολιτικές σε θέματα Διά Βίου μάθησης ενηλίκων. Παράλληλα, οι δήμοι θα έχουν τη δυνατότητα να προτείνουν και προγράμματα τοπικής εμβέλειας, τα οποία ανταποκρίνονται στις τοπικές ανάγκες υποστήριξης και την προώθηση της οικονομικής, κοινωνικής, πολιτιστικής και προσωπικής ανάπτυξης των δημοτών τους.

Στο πλαίσιο της δημιουργίας θετικής στάσης ως προς τη μάθηση και ενίσχυση των ίσων ευκαιριών πρόσβασης στην εκπαίδευση, τα παρεχόμενα προγράμματα, τα οποία χωρίζονται επτά θεματικές ενότητες απευθύνονται σε όλους, ενήλικες ανέργους και εργαζόμενους, με μόνη προϋπόθεση το ενδιαφέρον τους για γνώση και ενεργό συμμετοχή.

Μέσα από τους κύκλους σπουδών, οι εκπαιδευόμενοι, ηλικίας 24-65 ετών θα προσαρμόζονται στις γνωστικές απαιτήσεις ενός συνεχώς εξελισσόμενου κοινωνικο-οικονομικού χώρου δράσης των ενήλικων πολιτών. Επιπλέον, θα δίνεται η δυνατότητα σε ενήλικες, οι οποίοι για οποιονδήποτε λόγο δεν ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική εκπαίδευση να συνδεθούν ή να επανασυνδεθούν με την εκπαιδευτική διαδικασία. Ταυτόχρονα, θα ενισχύονται οι δυνατότητες πρόσβασής τους στην αγορά εργασίας, καθώς και της διατήρησης της υπάρχουσας θέσης εργασίας ή της επαγγελματικής εξέλιξης. Τέλος, κύριο στόχο, αποτελεί η αναβάθμιση των συνθηκών εκπαίδευσης, εργασίας και κοινωνικής κατάστασης ευάλωτων κοινωνικά ομάδων του πληθυσμού, όπως επίσης και η ανάπτυξη της ενεργού ιδιότητας του πολίτη.

Έμφαση στην ηλεκτρονική μάθηση

Από την άλλη, μέσα από την ηλεκτρονική μάθηση (e-ΚΔΒΜ), η οποία είναι μία νέα καινοτόμος προσέγγιση εναλλακτικής παροχής εκπαιδευτικής υπηρεσίας θα μειώνονται οι αποστάσεις και δυσκολίες προσέγγισης, οι ελλείψεις προσωπικού, το υψηλό κόστος διοίκησης και εκπαίδευσης και τέλος, η γραφειοκρατία. Παράλληλα, δημιουργεί ένα νέο μηχανισμό διδασκαλίας που μπορεί πολλαπλασιαστικά και ως προστιθέμενη αξία να υποστηρίξει και άλλους δήμους των Περιφερειών του έργου, για την παροχή υπηρεσιών σε περιοχές δυσπρόσιτες για εκπαιδευόμενους ή με μεγάλη γεωγραφική διασπορά.

Ωστόσο, η κ. Καραντζόλα υπογραμμίζει ότι δεν θα πρέπει να συγχέεται η γενική εκπαίδευση ενηλίκων με την έννοια της κατάρτισης, διευκρινίζοντας ότι τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης δεν προσφέρουν συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα. “Θα ήταν αφέλεια να πίστευε κανείς ότι με 25 ή 50 ώρες μάθησης, θα μπορούσαμε να φτιάξουμε επαγγελματίες από την αρχή” είπε χαρακτηριστικά. Αναφερόμενη στα προτεινόμενα από τη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης προγράμματα, σημείωσε ότι επιλέχτηκαν σύμφωνα με τις ανάγκες του συνόλου των Καλλικρατικών δήμων της χώρας. Ως εκ τούτου, εξήγησε ότι ο κάθε δήμος έχει τη δυνατότητα να διαλέξει εκείνα που κρίνει τα πιο κατάλληλα.

Απαντώντας σε τοποθετήσεις των παρευρισκομένων δημάρχων της αιρετής περιφέρειας, γύρω από τον περιορισμένο κύκλο των μαθημάτων που ανέρχονται στις 25 ώρες, τόνισε ότι ένας εκπαιδευόμενος είναι σε θέση να παρακολουθήσει διαδοχικά και άλλα τμήματα, τα οποία ανήκουν στην ίδια θεματική ενότητα. “Στόχος μας είναι αυτά τα προγράμματα να αποτελέσουν ψηφίδες, που όταν τις ενώσουμε θα μπορέσουν να οδηγήσουν και σε πιστοποίηση. Να προτείνουν έναν κύκλο σπουδών, ο οποίος θα αναγνωρίζεται στο πλαίσιο της μη τυπικής εκπαίδευσης ενηλίκων, δίνοντας ακόμα και επαγγελματικό δικαίωμα” υπογράμμισε.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, στην ημερίδα συμμετείχαν επίσης ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Σπιλάνης, ο οποίος μίλησε για την τεράστια συμβολή του ανθρώπινου δυναμικού στην ολοκληρωμένη νησιωτική στρατηγική και ο Παναγιώτης Μανούρης, Διευθύνων Σύμβουλος ΙΝΕΔΙΒΙΜ, που ανέπτυξε τη λειτουργία των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης στο Ν. Αιγαίο.

Παρών στη συνάντηση ήταν, μεταξύ άλλων, ο Περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου Γιάννης Μαχαιρίδης, οι αντιπεριφερειάρχες Ελευθερία Φτακλάκη και Γιώργος Πουσσαίος, ο πρόεδρος της Π.Ε.Δ Ν. Αιγαίου, Στάθης Κουσουρνάς, ο δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης Γιάννης Δεκαβάλλας και αρκετοί εκπρόσωποι του α' βαθμού αυτοδιοίκησης από Κυκλάδες και Δωδεκάνησα.

“Απαραίτητο ένα σύστημα πιστοποίησης για τους καταρτιζόμενους”

Από την πλευρά του, ο κ. Μαχαιρίδης επεσήμανε την ανάγκη καλύτερου συντονισμού και μεταφοράς των αρμοδιοτήτων στην Περιφέρεια που προβλέπονται από το θεσμικό πλαίσιο. Παράλληλα, κατέστησε γνωστό πως η Περιφέρεια με δικούς της πόρους και με φορέα υλοποίησης το ΚΕΚ Γ. Γεννηματάς, υλοποιεί αυτήν την περίοδο 240 προγράμματα συνεχιζόμενης κατάρτισης με εκατόν είκοσι εκπαιδευτές και τη συμμετοχή 4.500 καταρτιζόμενων. Όπως τόνισε, οι ενδιαφερόμενοι είναι χιλιάδες, καθώς οι αιτήσεις γίνονται ηλεκτρονικά μέσω του site του ΚΕΚ και χωρίς να δίνονται κίνητρα ή επιδοτήσεις αλλά με μοναδικό κίνητρο την ανάγκη για κατάρτιση.
Προς αυτήν την κατεύθυνση ο Περιφερειάρχης, δεσμεύτηκε στην Πρόεδρο του ΚΕΚ Γ. Γεννηματάς, Λίνα Παπατσή , πως θα διατεθούν επιπλέον πόροι από την περιφέρεια προκειμένου να υλοποιηθούν όσο το δυνατό περισσότερα προγράμματα κατάρτισης και επιμόρφωσης. Αναγνωρίζοντας το ρόλο του ΚΕΚ, ο κ. Μαχαιρίδης ζήτησε από την κ. Καραντζόλα, να υπάρξει ένα ενιαίο σύστημα πιστοποίησης για όλους του παρόχους κατάρτισης, αναγνωρισμένο σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Τέλος, ζήτησε τη συνεργασία των Δήμων, προκειμένου από κοινού να υλοποιήσουν και αλλά προγράμματα, καθώς όπως χαρακτηριστικά είπε "εμείς γνωρίζουμε καλύτερα τις ανάγκες των νησιών μας και άρα εμείς είμαστε οι καθ' ύλην αρμόδιοι για το σχεδιασμό και την υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων".