Πρόταση της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου για τη χρήση LNG στην ελληνική ακτοπλοΐα

Μείωση του λειτουργικού κόστους

Ανάμεσα στους εταίρους, το Νεώριο Σύρου

Πρόταση με γενικό τίτλο “Σχέδιο Ανάπτυξης Καυσίμου LNG στην Ανατολική Μεσόγειο” υπέβαλε η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ΤΕΝΤ-Τ 2014 με στόχο την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και μεθόδων για τη χρήση καυσίμου LNG στη λειτουργία των θαλάσσιων μεταφορών, μεταξύ των λιμένων της ηπειρωτικής περιοχής και των νησιών.

Σημειώνεται, πως το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου προσανατολίζεται στη χρησιμοποίηση του υγροποιημένου Φυσικού Αερίου για τα πλοία της ακτοπλοΐας, με δεδομένο ότι το καύσιμο είναι αφενός οικονομικότερο από το πετρέλαιο και αφετέρου, πιο φιλικό προς το περιβάλλον.

Οικονομικότερο και πιο φιλικό προς το περιβάλλον

Στο πλαίσιο αυτό, εταιρεία ελληνικών συμφερόντων που ειδικεύεται σε ενεργειακά έργα έχει ήδη στείλει επιστολή στην τράπεζα Πειραιώς, με την οποία της προτείνει να συντονίσει την επένδυση για τη μετατροπή των μηχανών πλοίων, προκειμένου να λειτουργούν με φυσικό αέριο. Από την πλευρά της, η τράπεζα, ως μέτοχος στην ακτοπλοΐα, έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της για την εξυγίανση των ελληνικών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων, δίνοντας έμφαση στη μείωση των λειτουργικών εξόδων. Μάλιστα, με δική της πρωτοβουλία πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες συσκέψεις ανάμεσα σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ακτοπλοϊκές εταιρείες, ώστε να βρεθεί ο τρόπος αναδιάρθρωσης του κλάδου.

Από την πλευρά του, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου εκτιμά ότι μπορεί να βρεθεί χρηματοδότηση για τη μετατροπή στις μηχανές των πλοίων, κόστος το οποίο διαφορετικά θα ήταν δυσβάσταχτο για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Συγκεκριμένα, ο υπουργός Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης υποστήριξε ότι η χρήση φυσικού αερίου στα πλοία ακτοπλοΐας θα μπορούσε να συμβάλει σημαντικά στη μείωση των λειτουργικών δαπανών των εταιριών, οι οποίες τα τελευταία χρόνια έχουν έρθει αντιμέτωπες με οικονομικές ζημιές που ξεπερνούν ακόμα και τα 900 εκ. ευρώ. Με γνώμονα την ομαλή ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών, η οποία αποτελεί βασική προτεραιότητα του υπουργείου, ο κ. Βαρβιτσιώτης ανέθεσε στη Γραμματεία Νησιωτικής Πολιτικής την επιτάχυνση της ολοκλήρωσης του σχεδίου.

Το περιεχόμενο της πρότασης

Άμεσο ήταν το ενδιαφέρον της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, η οποία ανέλαβε την πρωτοβουλία να υποβάλει πρόταση προς χρηματοδότηση στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα TENT-T 2014, που έτυχε ευρείας αποδοχής. Συγκεκριμένα, η πρόταση έχει ως στόχο να παροτρύνει τις ελληνικές αρχές να θέσουν κατευθυντήριες γραμμές και προτάσεις τόσο για τη δημιουργία υποδομών ανεφοδιασμού (bunkering) LNG, όσο και για τις απαιτούμενες μετασκευές μετατροπής των μηχανών πλοίων σε χρήσης καυσίμου LNG στα ελληνικά ναυπηγεία. Επιπροσθέτως, αποσκοπεί στις απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις που θα “ανοίξουν” το δρόμο για τη χρήση του καυσίμου από τη ναυτιλία στις Ελληνικές θάλασσες.

Αντιμετώπιση των ακτοπλοϊκών προβλημάτων

Η πρόταση βασίζεται στις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης και ανταποκρίνεται στους στόχους του Επιχειρησιακού Σχεδίου της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου. Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα που θα προκύψουν από αυτή, είναι η αντιμετώπιση των σημαντικότατων προβλημάτων ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους, απόρροια του υψηλού κόστους των καυσίμων τα τελευταία χρόνια. Παράλληλα, θα υλοποιηθεί ο Στρατηγικός Σχεδιασμός και το Επιχειρησιακό Σχέδιο της Περιφέρειας, αναφορικά με τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις, την καινοτομία και την πρωτοπορία της σε θέματα εφαρμογής νέων τεχνολογιών. Επιπροσθέτως, θα μειωθεί το “περιβαλλοντικό αποτύπωμα” σε ό,τι αφορά τις εκπομπές ρύπων από τα πλοία που είναι πλέον απαίτηση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Πολιτικής. Θα βελτιωθεί η Ποιότητα ζωής ως απαίτηση και προϋπόθεση για τους νησιώτες και τους επισκέπτες των νησιών, η εικόνα προς την κατεύθυνση μιας “Πράσινης Περιφέρειας”, καθώς και η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Περιφέρειας σε τοπικό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Επικεφαλής του εταιρικού σχήματος είναι η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου με εταίρους την ΔΕΠΑ, το ΝΕΩΡΙΟ Σύρου, δύο Ναυτιλιακές εταιρίες (PAC, ANEK), το Ελληνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Ε.Κ.Ε.Τ.Α.) και την εταιρία Συμβούλων OSM ltd. Ταυτόχρονα διαθέτει την υποστήριξη των Υπουργείων Μεταφορών και Περιβάλλοντος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του Ελληνο-Νορβηγικού Νηογνώμονα.

Προτεραιότητα του ΥΝΑ, η ελληνική ακτοπλοΐα

Σημειώνεται ακόμα πως η κρατική εταιρεία του Κατάρ, QPI (Qatar Petroleum International), σχεδιάζει στον Πειραιά τη δημιουργία εγκαταστάσεων εφοδιασμού πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου είχε δηλώσει στο παρελθόν πως ανάμεσα στους στόχους του είναι και η χρήση του LNG ως καύσιμου από πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας. Τόνισε μάλιστα πως η μετατροπή του καυσίμου από πετρέλαιο σε υγροποιημένο αέριο θα οδηγήσει στη μείωση του ναύλου, ενώ θα λειτουργήσει φιλικά προς το περιβάλλον.

Σύμφωνα με σχετική έρευνα που πραγματοποίησε ο Lloyd's Register, “η χρήση του LNG ως καυσίμου στη ναυτιλία θα επηρεαστεί άμεσα από την μελλοντική τιμή του, την διεύρυνση της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας στα εναλλακτικά καύσιμα καθώς και το βαθμό παγκόσμιας συνεργασίας στα θέματα υποδομών για τον ανεφοδιασμό με LNG”. Παράλληλα, εκτιμάται ότι η φθηνή τιμή του φυσικού αερίου θα οδηγήσει στον μελλοντικό τριπλασιασμό των πλοίων που θα κινούνται με LNG.

 

Ετικέτες: