Πρόταση της Περιφέρειας για μετάθεση της αρμοδιότητας μεταφοράς των μαθητών

Στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ν. Αιγαίου που πραγματοποιήθηκε την 31η Οκτωβρίου, συζητήθηκε, μεταξύ άλλων, η πρόταση για την τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου της δράσης «Μεταφορά Μαθητών». Εισηγητής ήταν ο Χωρικός Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γεώργιος Λεονταρίτης ο οποίος πρότεινε για τη νησιωτική περιοχή του Ν. Αιγαίου, το έργο αυτό να επανέλθει στον Α' βαθμό Αυτοδιοίκησης.

Η εισήγηση του κ.Λεονταρίτη

Το σημαντικό αυτό θέμα που έχει συζητηθεί και παλαιότερα στο Περιφερειακό Συμβούλιο, δεν έχει βρει ακόμα λύση, με τον νομοθέτη, όπως ανέφερε ο κ. Λεονταρίτης, να μην έχει λάβει υπόψιν του τις ιδιαιτερότητες των νησιών, έχοντας ως αποτέλεσμα να ισχύει για τη νησιωτική Ελλάδα ό,τι ισχύει και για την ηπειρωτική, δημιουργώντας σημαντικές δυσκολίες στην υλοποίηση του σχεδίου μεταφοράς των μαθητών.

“Αν ο σχεδιασμός και η διαγωνιστική διαδικασία περάσει στον Α’ βαθμό Αυτοδιοίκησης -διότι είναι πιο εύκολο κάθε δήμος να σχεδιάζει από μόνος του τη μεταφορά των μαθητών γνωρίζοντας τις ιδιαιτερότητες και τις συνθήκες που επικρατούν στο κάθε νησί – τότε, ο κάθε δήμος θα μπορεί να κάνει τοπικό διαγωνισμό και να διαμορφώνει τις κατάλληλες συνθήκες για τη μεταφορά των παιδιών” διευκρίνισε ο κ. Λεονταρίτης.

Πρότεινε επίσης, την άμεση αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη μεταφορά των μαθητών, το οποίο πρέπει να εναρμονιστεί με τις ανάγκες των νησιών (αλλαγή των χιλιομετρικών αποστάσεων για όλες τις σχολικές βαθμίδες, δυνατότητα απευθείας ανάθεσης του μεταφορικού έργου για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αύξηση του ποσού της αποζημίωσης που δίνεται σε γονείς, οι οποίοι μεταφέρουν τα παιδιά τους δεδομένου ότι το ποσόν των 0,35€/χλμ που δίνεται σήμερα είναι πολύ χαμηλό, κ. ά.) και σημείωσε ότι η μεταφορά της αρμοδιότητας στους Δήμους δεν θα επιβαρύνει τους δημοτικούς προϋπολογισμούς, δεδομένου ότι τα έξοδα της μεταφοράς καλύπτονται από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Με αίσθημα ευθύνης να αναλάβουν οι δήμοι το φορτίο”

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε Περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου, Γ. Χατζημάρκος ο οποίος ξεκινώντας, είπε χαρακτηριστικά πως η Περιφέρεια έχει κληθεί να σηκώσει έναν σταυρό για άλλη μία φορά και για ένα ακόμα ζήτημα και πως είναι ο εύκολος στόχος για ό,τι κι αν συμβαίνει στα νησιά.

Αναφορικά με το ζήτημα της μεταφοράς μαθητών, ανέφερε πως σήμερα, οι διευθύνσεις Προμηθειών στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα απασχολούνται 12 μήνες το χρόνο μόνο με το θέμα αυτό και πως ακόμα και αν αυτές οι υπηρεσίες στελεχώνονταν με 15-20 επιπλέον υπαλλήους και πάλι θα έφταναν οριακά. Σε επίπεδο θεσμικού περιβάλλοντος, είπε, πως η Περιφέρεια έχει ξεκάθαρες προτάσεις και τις επαναλαμβάνει σε σχέση με την τροποποίηση που πρέπει να έχει το θεσμικό πλαίσιο. Τόνισε πως με το να γίνεται η διαδικασία αυτή από την Περιφέρεια και όχι από τους δήμους, κάνει το έργο εξαιρετικά δυσχερές και χρονοβόρο.

“Μόνο το χρόνο συντόμευσης από όλες τις διαδικασίες να υπολογίσει κανείς, θα καταλάβει πόσο καλύτερα και πόσο ευκολότερα θα γινόταν αυτό το έργο και πόσο γρηγορότερη θα ήταν η οποιαδήποτε διόρθωση, παρέμβαση , συμπλήρωση στο έργο μεταφοράς των μαθητών. Περιμένω με το ίδιο αίσθημα ευθύνης να σταθεί και ο Α’ βαθμός τοπικής Αυτοδιοίκησης και να ζητήσει να πάρει πάνω του αυτό το φορτίο” είπε κλείνοντας.

Να ληφθούν υπόψιν η υποστελέχωση και οι ελλείψεις των Δήμων”

Το λόγο αμέσως μετά πήρε ο έπαρχος Πάρου, Κώστας Μπιζάς, ο οποίος συμφώνησε απόλυτα με την εισήγηση του κ. Λεονταρίτη, ρωτώντας αν οι δήμαρχοι έχουν συζητήσει το συγκεκριμένο θέμα κι αν έχουν πάρει σχετική απόφαση, εφόσον μία θετική απόφαση ισχυροποιεί την απόφαση της Περιφερειακού συμβουλίου ώστε να υλοποιηθεί από το αρμόδιο Υπουργείο.

Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας του Περιφερειακού Συμβουλίου , Μανώλης Γλυνός, εν συνεχεία, τόνισε πως αν και οι δήμοι μπορούν να σχεδιάσουν καλύτερα τη μεταφορά των μαθητών, πρέπει να ληφθούν υπόψιν η υποστελέχωση και η έλλειψη προσωπικού για τις οποίες διαμαρτύρονται οι δήμοι, οι οποίοι αναλαμβάνουν πολλές αρμοδιότητες χωρίς τους αντίστοιχους πόρους και πως σε αυτό το πλαίσιο ίσως χρειαστεί η οικονομική στήριξη των δήμων.

Η επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Ν. Αιγαίου, Μαρία Χατζηγιάννη, με τη σειρά της, κάνοντας μία αναδρομή στο ιστορικό του ζητήματος της μεταφοράς των μαθητών, όπου οι αρμοδιότητες πέρναγαν από τους Δήμους στις Νομαρχίες, ξανά στους Δήμους και μετά ξανά στις Περιφέρειες λόγω αδυναμίας να ανταπεξέλθουν τεχνικά ή/και οικονομικά, κατέληξε πως , προκειμένου να μην αναγκάζονται οι Δήμοι και οι Περιφέρειες να κάνουν διαγωνισμούς οι οποίοι συχνά καταλήγουν άγονοι και τελικώς γίνεται απευθείας ανάθεση με υπερβολικό κόστος, η ρεαλιστική πρόταση είναι η δημιουργία ενός αποκλειστικά δημόσιου δικτύου μεταφοράς με ίδια μέσα, με ευθύνη του κράτους , με μόνιμο και εξειδικευμένο προσωπικό οδηγών και συνοδηγών, ώστε έγκαιρα και ολοκληρωμένα, να προγραμματίζονται και να πραγματοποιούνται όλα τα δρομολόγια, με ταυτόχρονη ένταξη του στόλου και σε άλλες δραστηριότητες των μαθητών και της κοινωνίας.

Ο Χωρικός Αντιπεριφερειάρχης, Χαράλαμπος Κόκκινος, συμφωνώντας με τον κ. Λεονταρίτη για τους λόγους τους οποίους δεν γίνεται να υπάρχουν από την πλευρά της Περιφέρειας οι απαιτούμενες παροχές για τη σωστή μετακίνηση του μαθητικού πληθυσμού, επεσήμανε ότι αναφορικά με την πρόταση που καταθέτει η Περιφέρεια , είναι σημαντικό να υπάρχει συναίνεση από την ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου. Απαντώντας στην κα. Χατζηγιάννη ανέφερε ότι αν αναλάβει το κράτος συγκεντρωτικά τις μεταφορές των μαθητών, δεν θα μπορεί να έχει την άμεση εποπτεία και να αντιμετωπίζει άμεσα τα προβλήματα που προκύπτουν. Επομένως, είπε, ας μην απολέσουν οι τοπικές κοινωνίες αυτήν την αρμοδιότητα αλλά ας ζητήσουν οικονομική ενίσχυση.

Πλήρης και εμπεριστατωμένη η εισήγηση του κ. Λεονταρίτη”

Η έπαρχος Τήνου, Αναστασία Δεληγιάννη, θέλησε να ξεκαθαρίσει πως η Περιφέρεια δεν προσπαθεί να αποποιηθεί τις ευθύνες της όταν ζητά τη μετάθεση της αρμοδιότητας της μεταφορά των μαθητών στους Δήμους και χαρακτήρισε την εισήγηση του κ. Λεονταρίτη, πλήρη και εμπεριστατωμένη. Αναφερόμενη στην τοποθέτηση της κας Χατζηγιάννη για τις απευθείας αναθέσεις που έχουν ως αποτέλεσμα το υπερβολικό κόστος, διευκρίνισε ότι αυτό γίνεται μόνο για σύμπτυξη διαδικασιών όταν ένας διαγωνισμός αποβεί άκαρπος και δεν αυξάνει το κόστος.

Ο Περιφερειακός Σύμβουλος μείζονος μειοψηφίας Τζώρτζης Μακρυωνίτης, συμφωνώντας κι εκείνος με την εισήγηση θέλησε να επισημάνει, ως εκπαιδευτικός, κάποια συγκεκριμένα σημεία του νόμου τα οποία χαρακτήρισε απαράδεκτα και τα οποία, όπως είπε πρέπει να αναφερθούν στην πρόταση της Περιφέρειας ώστε αν μεταφερθεί η αρμοδιότητα της μεταφοράς των μαθητών στους Δήμους, να μην τα βρουν μπροστά τους.

Ο Περιφερειακός Σύμβουλος πλειοψηφίας, Χρήστος Μπάρδος, μίλησε για τους μαθητές των ειδικών σχολείων και τις μετακινήσεις τους, κάτι για το οποίο ως τώρα ήταν επίσης μέλημα της Περιφέρειας, με απευθείας αναθέσεις σε ταξί λόγω της έλλειψης λεωφορείων με τις απαιτούμενες ειδικές εγκαταστάσεις, οπότε συμφώνησε πως είναι ευκολότερο για έναν Δήμο να γνωρίζει τις ανάγκες της μετακίνησης και αυτών των μαθητών.

Τέλος, ο Περιφερειακός Σύμβουλος, Γιάννης Κρητικός, συμφωνώντας με την πρόταση και απαντώντας στην κα. Χατζηγιάννη, είπε πως το θέμα είναι η αποκέντρωση του θέματος, το οποίο αρχικά πέρασε από το κράτος στην Περιφέρεια και τώρα πρέπει να περάσει στους Δήμους. “Δεν αποποιούμαστε ευθύνες αλλά με αποκλειστικό γνώμονα το συμφέρον των μαθητών και των οικογενειών τους, στη συγκεκριμένη περίπτωση κρίνουμε σκόπιμο να αναλάβουν οι Δήμοι τη μεταφορά τους” δήλωσε.