Αναβλήθηκε μετά από συζήτηση το θέμα του επανακαθορισμού των τιμών παροχής νερού και ρεύματος στα σκάφη που ελλιμενίζονται σε Σύρο, Σέριφο, Κέα και Κύθνο

Προβληματισμός για την τιμολογιακή πολιτική

Ζητήθηκε αναλυτική εισήγηση που θα συνυπολογίζει τις ιδιαιτερότητες του κάθε νησιού

Την προοπτική θέσπισης ενός πακέτου μίνιμουν παροχών για τα σκάφη και τα κότερα που προσεγγίζουν τους λιμένες και τα καταφύγια Σύρου, Σερίφου, Κέας και Κύθνου με συγκεκριμένο κόστος, θα επανεξετάσουν σε επόμενη συνεδρίαση τα μέλη του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, μετά από τον έντονο προβληματισμό που εκφράσθηκε ήδη, κατά τη χθεσινή πρώτη συζήτηση της τιμολογιακής πολιτικής, από μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου.

Η γενικόλογη εισήγηση που παρουσιάσθηκε στα συμμετέχοντα μέλη, το περιεχόμενο της οποίας, ναι μεν καθιστούσε σαφή την κατευθυντήρια γραμμή της αρχικής πρότασης περί ανταποδοτικότητας, ωστόσο, δεν περιελάμβανε τις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε νησιού και του κοινού που επιλέγει να τα επισκεφθεί, ούτε όμως, είχε ελκυστικό χαρακτήρα, έτυχε της έντονης κριτικής προσώπων του ΔΣ, με αποτέλεσμα η λήψη σχετικής απόφασης να έλαβε αναβολή, προκειμένου να διαμορφωθεί μία νέα εισήγηση.

Θα πρέπει να σημειωθεί, πως, το σύνολο των νησιών που βρίσκονται στην ευθύνη και αρμοδιότητα του Λιμενικού Ταμείου Σύρου δε διαθέτουν οργανωμένες μαρίνες σε λειτουργία κι ως εκ τούτου, όπως αναφέρθηκε εκ μέρους του ΔΣ, γίνεται η καλύτερη δυνατή προσπάθεια στα σημεία πρόσδεσης ή πλαγιοδέτησης σκαφών, ώστε να τους παρέχονται όσο το δυνατόν ποιοτικότερες υπηρεσίες σε θέμα ασφάλειας, παροχής νερού και ρεύματος.

Πρώτη σκέψη η ανταποδοτικότητα κι ένα μίνιμουμ πακέτο

Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στο πλαίσιο της εισήγησης από τον παριστάμενο υπάλληλο του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, σε ελάχιστα πλέον σημεία των τεσσάρων προαναφερθέντων νησιών θα χρησιμοποιείται κάρτα σε μηχανήματα παροχής νερού και ρεύματος (pillars), αφού η πλειοψηφία των μηχανημάτων έχει αντικατασταθεί κι ως εκ τούτου, αυτά, λειτουργούν χειροκίνητα και φέρουν μετρητές για να εξυπηρετούν απρόσκοπτα τα τουριστικά σκάφη. Ενδεικτικά, αναφέρουμε τα μηχανήματα κατά μήκος του παραλιακού μετώπου της Ερμούπολης και συγκεκριμένα στην πλευρά των επιχειρήσεων εστίασης. Ως εκ τούτου, αρχική σκέψη του Λιμενικού Ταμείου, όπως διατυπώθηκε χθες στη συνεδρίαση, είναι να καθοριστεί ένα ελάχιστο ποσό που θα καταβάλλεται ημερησίως για το κάθε σκάφος ή κότερο που προσεγγίζει στα σημεία πρόσδεσης ή πλαγιοδέτησης των τεσσάρων νησιών, το οποίο θα αναλύεται σε παροχές 200 λίτρων νερού και 2 kw ρεύματος την ημέρα, μέσω του ποσού των 6 ευρώ (χωρίς να περιλαμβάνεται παροχή ντους, οπότε εκεί αυξάνεται κατά 2 ευρώ το ποσό). Μάλιστα, όπως ειπώθηκε, το ποσό αυτό (δεν περιλαμβάνει το καθιερωμένο τέλος ελλιμενισμού) και προτάθηκε να καταβάλλεται είτε οι επιβαίνοντες των σκαφών κάνουν χρήση των παροχών, είτε όχι. Αυτή η σκέψη, σύμφωνα με την επιχειρηματολογία που τη συνοδεύει, προκύπτει από την ανάγκη να υπάρξει ανταποδοτικότητα σε επίπεδο ποιότητας παροχών κι ως εκ τούτου, να μπορούν να συντηρούνται τα pillars, αλλά και να συγκεντρώνεται ένα ποσό που θα αφορά στις παροχές ασφάλειας (security) και καθαριότητας των χώρων.

Η πρόταση για ένα μίνιμουμ πακέτο παροχών προς τους επιβαίνοντες των σκαφών μάλιστα, βοηθά στην κατεύθυνση που θέλει, το Λιμενικό Ταμείο να μπορεί να συγκεντρώνει κι ένα ποσό εσόδων σημαντικό στο ταμείο του.

Σε αυτό το σημείο, πρέπει να αναφερθεί πως, αφού δεν έχει ληφθεί απόφαση για την οριστική τιμολογιακή πολιτική, δεν είναι χρήσιμο να ειπωθούν τα ποσά και οι άλλες προτάσεις που γνωστοποιήθηκαν για τη χρήση των παροχών στα σημεία που δεν υφίστανται μηχανήματα με κάρτα.

Κάθετες διαφωνίες. Σκοπός η προσέλκυση επισκεπτών κι όχι η απομάκρυνσή τους

Επί των ανωτέρω, άμεσες κι έντονες ήταν οι διαφωνίες από την πλευρά αρκετών μελών του ΔΣ του Λιμενικού Ταμείου από το σύνολο των νησιών. Βασική επιχειρηματολογία που οδήγησε στην αναβολή λήψης απόφασης και καθορισμού των τιμών παροχής ρεύματος και νερού, χθες, αποτέλεσε το γεγονός ότι, σε κάποιο σκάφος που δεν θα προβεί στη χρήση αυτών των παροχών, έστω και για μία ημέρα, δεν αποκλείεται να λειτουργήσει αποτρεπτικά - για τους ιδιοκτήτες ή τους επιβαίνοντες του - αυτό το καθεστώς, με αποτέλεσμα να επιλέξουν ακόμη και διαφορετικό προορισμό. Ανάμεσα σε άλλους, σχετικά σχόλια διατυπώθηκαν από την πλευρά του Λιμενάρχη Σύρου, Ιάκωβου Γκύζη, καθώς και από το μέλος του ΔΣ, Γιώργο Κανάκη, οι οποίοι πρότειναν μεταξύ άλλων, να υπάρξουν διαφορετικά πακέτα αναλόγως της χρήσης που θα προκύπτει, τα οποία θα είναι ελκυστικά σε οικονομικό επίπεδο για τους επισκέπτες. Σκοπός, όπως εξήγησαν είναι να μην παρουσιάζεται σαν “χαράτσι” η τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθηθεί, αλλά να έχει χαρακτήρα τέτοιο, που σαφώς θα καλύπτει τα έξοδα, ενώ παράλληλα, θα είναι προσιτό για τους επισκέπτες που θα επιλέξουν να μείνουν περισσότερο από δύο ή τρεις ημέρες σε κάποιο λιμάνι επιλογής τους.

Έντονη υπήρξε η διαφωνία και του εκπροσώπου της Κέας, ο οποίος εξήγησε πως, θα πρέπει να ακολουθηθεί διαφορετική κατεύθυνση αναφορικά με τα φουσκωτά σκάφη, τα οποία ούτως ή άλλως, δεν προβαίνουν στη χρήση αυτών των παροχών. Προς ενίσχυση του αιτήματός του, ανέφερε δε, ότι υπάρχουν αρκετοί επισκέπτες στο νησί από την Αθήνα, που επιλέγουν να πραγματοποιήσουν ακόμη και μία απλή βόλτα στην Κέα τα Σαββατοκύριακα, κι ως εκ τούτου, δεν είναι λογικό να τους ζητείται το προαναφερθέν ποσό για παροχές που δεν θα χρειασθούν.

Κοινή επισήμανση όσων τοποθετήθηκαν, υπήρξε η ανάγκη προσέλκυσης επισκεπτών κι όχι απομάκρυνσης, γεγονός που οδήγησε κατόπιν της μακράς συζήτησης, στην αναβολή του θέματος.

Κατά συνέπεια, ζητήθηκε στην επόμενη συνεδρίαση να υπάρξει κοστολογημένη πρόταση ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και τις ομάδες των επισκεπτών που μεταβαίνουν σε κάθε λιμάνι επιλογής, ώστε να οριστικοποιηθούν οι νέες τιμές. Τη συζήτηση παρακολούθησε και ο δήμαρχος Κύθνου, Σταμάτης Γαρδέρης.