Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου μιλά για την εξασφάλιση χρηματοδότησης των έργων της ανάπλασης της πλατείας του Φοίνικα και της βελτίωσης των λιμενικών εγκαταστάσεων στην περιοχή ΜΕΤΚΑ

Στρατηγική αναβάθμισης

Δύο μεγάλα έργα, με το πρώτο να αφορά στην ανάπλαση της πλατείας του Φοίνικα και το δεύτερο, να αφορά στη διαμόρφωση των λιμενικών εγκαταστάσεων της περιοχής ΜΕΤΚΑ στην Ερμούπολη, πρόκειται να λάβουν χρηματοδότηση, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπ. Ναυτιλίας.

Ένα χρόνιο αίτημα των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής του Φοίνικα, αλλά και μία εξ αρχής επιδίωξη της Διοίκησης του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, φαίνεται πως θα πάρει σάρκα και οστά, εντός του επόμενου χρονικού διαστήματος, καθώς το έργο ανάπλασης της πλατείας του Φοίνικα, κατάφερε να λάβει χρηματοδότηση, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων 2016 του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ωστόσο, ένα ακόμη σημαντικό, κυρίως στον τομέα της ασφάλειας, έργο, το οποίο περιλαμβάνεται στον κατάλογο των εγκεκριμένων έργων από το Υπουργείο, είναι και αυτό της βελτίωσης των λιμενικών εγκαταστάσεων στην περιοχή ΜΕΤΚΑ, όπισθεν της κλειστής αίθουσας «Γιάννης Γουλανδρής» και έδρας της ομάδας βόλεϊ του Α.Ο. Φοίνικα, με το οποίο αναμένεται, τόσο να λυθούν ζητήματα, που σχετίζονται με την ασφάλεια της πρόσδεσης των πλοιαρίων φορτοεκφόρτωσης, όσο και να αναβαθμιστεί σε μεγάλο βαθμό η εικόνα της συγκεκριμένης περιοχής.

Τεράστιες ανάγκες, πόροι αναντίστοιχοι

Εκ μέρους του Υπουργείου Ναυτιλίας, ανακοινώθηκαν τα έργα, οι χρηματοδοτήσεις των οποίων εγκρίθηκαν, μεταξύ των οποίων και τα δύο σημαντικά έργα για τη Σύρο.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, οι επενδύσεις που αποφασίστηκαν για το 2016 αφορούν σε ένα μεγάλο βαθμό νησιά, ενώ το σύνολο του προϋπολογισμού του ΠΔΕ της ΓΓΛΛΠΝΕ για το 2016 ανέρχεται σε 4.800.000€ και απορροφήθηκε εξ’ ολοκλήρου με την επιλογή εξήντα δύο έργων.

Βασικό κριτήριο με το οποίο επιλέχθηκαν τα λιμενικά έργα, σύμφωνα με το Υπουργείο, είναι η κάλυψη έκτακτων και επειγουσών αναγκών με περιοριστικό προϋπολογισμό έργου που να μη ξεπερνά τις 100.000 ευρώ προ ΦΠΑ. Άλλα συμπληρωματικά κριτήρια για τις επιλογές είναι η κάλυψη όσο το δυνατόν περισσότερων αναγκών στους λιμένες της χώρας πανελλαδικά, η ενίσχυση κατά προτεραιότητα, αλλά όχι κατ΄ αποκλειστικότητα των εποπτευόμενων φορέων της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, σε συνδυασμό με την επιβράβευση της τεκμαιρόμενης δυνατότητας απορρόφησης κονδυλίων του Π.Δ.Ε., από φορείς που υλοποίησαν με επιτυχία προτάσεις λιμενικών έργων τα προηγούμενα έτη. Τέλος έργα που στοχεύουν στην ασφάλεια των επιβατών και γενικά στην εύρυθμη λειτουργία των λιμένων ιεραρχήθηκαν επίσης ως πρωτεύουσας αναγκαιότητας.

Η Γενική Γραμματεία Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σημειώνεται, ότι υποστηρίζει την προσπάθεια για την εξεύρεση πρόσθετων πόρων και  την περαιτέρω ενίσχυση των διαθέσιμών κονδυλίων του Π.Δ.Ε. για τα λιμάνια, με δεδομένο ότι οι ανάγκες είναι τεράστιες και οι διαθέσιμοι πόροι αναντίστοιχοι με αυτές. Γι’ αυτό το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και η  Γενική Γραμματεία Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, επέλεξαν διαδικασία αυστηρής και σχολαστικής αξιολόγησης.

«Αγώνας δρόμου» για την ωρίμανση έργων

Για τα αξιόλογης κλίμακας έργα, τα οποία εγκρίθηκαν και χρηματοδοτούνται από το ΠΔΕ, μίλησε στην «Κοινή Γνώμη» ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, κ. Δημήτρης Κοσμάς, ο οποίος σε πρώτο επίπεδο, επεσήμανε το βαθμό ετοιμότητας του ΔΛΤ, το οποίο είχε περιλάβει στις προτάσεις του περί τα 10 ώριμα έργα, στις περιοχές ευθύνης του.

«Είχαμε δημιουργήσει έναν κατάλογο, τον οποίο είχαμε καταθέσει στο Υπουργείο Ναυτιλίας, που περιλάμβανε γύρω στα δέκα έργα. Όπως είναι εύκολα κατανοητό, δεν ήταν δυνατό να μας χορηγηθούν και τα δέκα», σημείωσε, ενώ πρόσθεσε, πως τόσο η Διοίκηση, όσο και ο προϊστάμενος των Τεχνικός Υπηρεσιών, είχαν ξεκινήσει έναν «αγώνα δρόμου» ήδη από τον Φεβρουάριο του 2016, προκειμένου να ωριμάσουν και να εγκριθούν στο Λιμενικό Ταμείο, όσο το δυνατόν περισσότερα έργα, έτσι ώστε να ενταχθούν στον κατάλογο του Ταμείου, όπως ανέφερε, κατά σειρά προτεραιότητας. «Όλο αυτό το χρονικό διάστημα, κάναμε τεράστιες προσπάθειες. Ήμασταν σε επαφή και με το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου, αλλά και με εκπροσώπους του τεχνικού προσωπικού του Υπουργείου, ώστε να κατορθώσουμε να πετύχουμε, το καλύτερο αποτέλεσμα για το ΔΛΤ και τα τέσσερα λιμάνια που εκπροσωπούμε», δήλωσε.

Όπως τόνισε ο κ. Κοσμάς, η κατάληξη κρίνεται αίσια, καθώς «σε αυτές τις δύσκολες ημέρες που διανύουμε, τα χρήματα δίνονται με μεγάλη φειδώ από το Υπουργείο και όπως είναι φυσικό, ως νησιωτική χώρα, υπάρχουν πάρα πολλά λιμάνια, τα οποία έχουν προβλήματα και το συνολικό ποσό μοιράζεται, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε λιμένα και κάθε περιοχής».

Παρ’ όλα αυτά, όπως υποστήριξε, «καταφέραμε, με μεγάλη υπομονή και επιμονή και ακολουθώντας μία σαφή στρατηγική, να πάρουμε αυτές τις δύο χρηματοδοτήσεις».

Αναφορικά με τα υπόλοιπα έργα, που κατατέθηκαν στο φάκελο του ΔΛΤ Σύρου Κέας Κύθνου Σερίφου, ο κ. Κοσμάς ανέφερε, πως στη μεγάλη τους πλειοψηφία, αποτελούν ώριμα έργα, τα οποία είτε θα χρηματοδοτηθούν από ίδιους πόρους του Ταμείου, όπως είναι το έργο επίστρωσης τμήματος της προβλήτας του λιμένα Σερίφου, το οποίο έχει ήδη εγγραφεί στον προϋπολογισμό του, είτε θα αναζητηθούν άλλες πηγές χρηματοδότησης, καθώς σύμφωνα με τον πρόεδρο, μετά από δύο περίπου χρόνια εμπειρίας του διοικητικού προσωπικού του Λιμενικού Ταμείου, υπάρχει μεγαλύτερη άνεση και ευστοχία στην αναζήτηση πόρων.

Έργο βελτίωσης των συνθηκών ασφαλείας

Όσον αφορά στο λιμενικό έργο, στην περιοχή ΜΕΤΚΑ, όπισθεν του γηπέδου του Α.Ο. Φοίνικα, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου επεσήμανε, πως «είχαμε ως ΔΛΤ κάνει κάποιες παρεμβάσεις, ήδη από την αρχή της ανάληψης των καθηκόντων μας, δεδομένου, ότι ήταν ένας “κρανίου τόπος”, με μεγάλη επικινδυνότητα, τόσο για τα πλοιάρια, που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία, το πλήρωμα των καραβιών, όπως επίσης και για τους ανθρώπους, που είναι υπεύθυνοι για την πρόσδεσή τους». Οι ήπιες παρεμβάσεις του Ταμείου, σκοπό είχαν, αρχικά, την κάλυψη κάποιων κοιλώσεων, καθώς και μερικών μεγάλων ανοιγμάτων, που είχαν παρουσιαστεί στα μπλόκια, που είχαν στηθεί πριν δεκαετίες.

«Στόχος μας, ήταν κάποια στιγμή, να καταφέρουμε να φτιάξουμε ένα όμορφο λιμανάκι, φιλικό και προς το περιβάλλον, αλλά πολύ περισσότερο φιλικό για τα πλοία, τα πληρώματα και τους εργαζόμενους, που αναλαμβάνουν τον ελλιμενισμό τους», υπογράμμισε ο κ. Κοσμάς. Για το λόγο αυτό, εκπονήθηκε ένα σχέδιο, από τις Τεχνικές Υπηρεσίες, το οποίο κατατέθηκε στο Υπουργείο και, σύμφωνα με τον πρόεδρο, «είχαμε την ευτυχή κατάληξη, να χρηματοδοτηθεί με 100.000 ευρώ αυτό το έργο, το οποίο εκτός των λιμενικών εγκαταστάσεων, που θα διαμορφωθούν και θα είναι άψογες, θα κατασκευαστεί επίσης και δρόμος, ο οποίος θα ενώνει τα δύο πάρκινγκ, δηλαδή αυτό του Μαρινόπουλου και αυτό του ΑΚΔΕ, ένας δρόμος, ο οποίος θα συμβάλλει και στην αποσυμφόρηση της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου».

Επιπλέον, πρόκειται να τοποθετηθεί και ο κατάλληλος φωτισμός, που σε συνδυασμό με τη γενικότερη βελτίωση, «θα αλλάξει εντελώς το σκηνικό της περιοχής προς το καλύτερο», τόνισε.

«Θαυμάσιο έργο»

Περνώντας στο έργο της ανάπλασης της πλατείας του Φοίνικα, μία παρέμβαση, η οποία αποτελεί αίτημα χρόνων των κατοίκων της περιοχής και μία εκ των πρώτων επιδιώξεων της νυν Διοίκησης του ΔΛΤ, ο πρόεδρος, κ. Κοσμάς εξήγησε, ότι «δεδομένου, ότι ήταν ένα αίτημα των πολιτών από παλιά, εκπονήθηκε μελέτη από τις Τεχνικές Υπηρεσίες, του Δήμου και συγκεκριμένα, από τον προϊστάμενο Τ.Υ., κ. Καρακατσάνη και την αρχιτέκτονα Ελεάννα Σαμουτζάκη, ένα εξαιρετικό σχέδιο», όπως επεσήμανε, το οποίο μάλιστα έχει λάβει και όλες τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις, με αποτέλεσμα να είναι καθ’ όλα έτοιμο για την δημοπράτησή του.

«Επιδοτήθηκε και αυτό το έργο με επίσης 100.000 ευρώ και πλέον είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε τις διαδικασίες δημοπράτησης, διότι υπάρχει και ένα χρονικό διάστημα, το οποίο θα παρέλθει λόγω γραφειοκρατίας, προκειμένου να καταλήξουμε στην έναρξη του έργου», ανέφερε.

Όπως τόνισε, «είναι ένα θαυμάσιο έργο, το οποίο θα αναβαθμίσει κατά κόρον, ποιοτικά, τουριστικά, οικονομικά όλη την περιοχή του Φοίνικα. Νομίζω, ότι θα είναι ένα έργο, στο οποίο θα βρίσκει κανείς λόγο, προκειμένου να πάει μέχρι το Φοίνικα, να δει και να απολαύσει την νέα πλατεία. Αυτός ήταν ο στόχος μας, αυτό κάναμε και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε, μέχρι τουλάχιστον το τέλος της θητείας μας, για όλες τις περιοχές της Σύρου και των νησιών ευθύνης μας».

Εντός του 2017 αναμένεται η υλοποίηση

Όσον αφορά στις καθυστερήσεις, που έχουν προκύψει από την αλλαγή του νομικού πλαισίου, σχετικά με τα δημόσια έργα και τις προμήθειες, ο κ. Κοσμάς κρίνει, πως δεν πρόκειται να σταθεί τροχοπέδη στην όσο το δυνατόν συντομότερη έναρξη των δύο έργων, πάντοτε με κάθε επιφύλαξη, εφόσον δεν είναι σπάνιο φαινόμενο, όπως υποστήριξε, οι διαδικασίες να καθυστερούν και να «παγώνουν», εξαιτίας της δυσκινησίας των δημοσίων υπηρεσιών και της δαιδαλώδους γραφειοκρατίας.

Παρά το γεγονός, ότι ο πρόεδρος του ΔΛΤ απέφυγε να γνωστοποιήσει σαφή χρονοδιαγράμματα για την περάτωση των δύο έργων, καθώς οι διαδικασίες, οι οποίες περνούν μέσα από το Δημόσιο, δύνανται να είναι αρκετά χρονοβόρες, εντούτοις, ο κ. Κοσμάς υποστήριξε, πως «όλες οι διαδικασίες, από πλευράς ΔΛΤ, θα “τρέξουν” όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Πλέον, τα δύο αυτά έργα μπαίνουν σε προτεραιότητα, ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες. Όλα θα εξαρτηθούν από τη γραφειοκρατική διαδικασία. Θεωρώ, ότι δεν θα “φάμε” πολύ χρόνο και ελπίζω και τα δύο έργα να ξεκινήσουν και να περατωθούν εντός του 2017», χωρίς να δίνει, ωστόσο, ακριβείς ημερομηνίες, εξηγώντας, ότι «ένα πολύ μεγάλο μέρος των διαδικασιών, εξαρτώνται από την κεντρική διοίκηση, ακόμη και από τις εξελίξεις, που μπορεί να υπάρξουν σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο, γενικότερα στη χώρα».

Ευχαριστίες και προς τους κατοίκους του Φοίνικα

Κλείνοντας, ο κ. Κοσμάς απηύθυνε ευχαριστίες, τόσο στο πολιτικό προσωπικό του Λιμενικού Ταμείου, όσο και στον προϊστάμενο των Τεχνικών Υπηρεσιών του ΔΛΤ, κ. Ειρηναίο Ζερβό, την αρχιτέκτονα, κ. Ελεάννα Σαμουτζάκη, αλλά και τον προϊστάμενο των Τεχνικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δόμησης του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, κ. Παναγιώτη Καρακατσάνη, για τη βοήθεια, που παρέχουν προς το Ταμείο, σε ό,τι αφορά στο σχεδιασμό των έργων. Παράλληλα, σημείωσε, ότι για τη σημαντική αυτή εξέλιξη, συνεισέφερε και ο βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Αντώνης Συρίγος, ο οποίος συνόδευσε τα κλιμάκια του ΔΛΤ στην πλειοψηφία των συναντήσεων τους, με εκπροσώπους των Υπουργείων, καθώς επίσης και ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης, κ. Γιώργος Μαραγκός, του οποίου, όπως δήλωσε ο πρόεδρος, «οι παρεμβάσεις, όπου και όποτε ζητήθηκαν, ήταν άμεσες και καθοριστικές».

Ταυτόχρονα, ευχαρίστησε θερμά και τους πολίτες της περιοχής του Φοίνικα, για την υπομονή τους, για τη στήριξή τους στις ενέργειες του Λιμενικού Ταμείου και εν γένει για την εμπιστοσύνη τους προς τη δημοτική αρχή.

«Πάντα με ένα σωστό σχεδιασμό, με επιμονή και υπομονή, έχοντας εμπιστοσύνη ο ένας στον άλλο, μπορούμε να προχωρήσουμε και να πετύχουμε πάρα πολλά πράγματα, πάντα προς όφελος του νησιού μας», σημείωσε τέλος.

Σημαντικά χαμηλότερος ο προϋπολογισμός

Το θέμα τέθηκε και εντός του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης, που συνεδρίασε χτες, με τον πρόεδρο του ΔΛΤ, κ. Κοσμά να ενημερώνει τα μέλη του Σώματος. Από την πλευρά της μείζονος μειοψηφίας και του επικεφαλής της, κ. Ανδρέα Γιαλόγλου, τονίστηκε, πως ο προϋπολογισμός των έργων μειώθηκε στο ελάχιστο, προκειμένου αυτά να πάρουν τη χρηματοδότηση του ΠΔΕ, τα προτεινόμενα έργα για το οποίο δεν μπορούν να υπερβαίνουν τις 100.000 ευρώ, ενώ ο πρώτος σχεδιασμός, τόσο για την ανάπλαση της πλατείας του Φοίνικα, όσο και τις λιμενικές εγκαταστάσεις της περιοχής ΜΕΤΚΑ, ήταν κατά πολύ υψηλότερος. Μάλιστα, ο κ. Γιαλόγλου υπογράμμισε, πως με την παρούσα χρηματοδότηση, δεν πρόκειται να επαρκέσουν οι πόροι για την ορθή υλοποίηση των παρεμβάσεων.