Τη νέα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη νομιμοποίηση των τροποποιήσεων, σε σχέση με το αρχικό σχέδιο, της μαρίνας στα Λαζαρέττα, ενέκρινε ομόφωνα η Επιτροπή Διαβούλευσης

Αισίως προς πλήρη νομιμοποίηση

Προς το τέλος της και σε ορθή κατεύθυνση προχωρά η πολυετής προσπάθεια του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, για τη νομιμοποίηση των εγκαταστάσεων του τουριστικού λιμένα (μαρίνα) στη θέση Πηδάλι της Σύρου.

Συνεδρίασε χτες, Τετάρτη, 30 Νοεμβρίου, η Επιτροπή Διαβούλευσης του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, προεδρεύοντος του ίδιου του Δημάρχου, κ. Γιώργου Μαραγκού, με τους εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας να καλούνται να γνωμοδοτήσουν, μεταξύ άλλων, και για την νέα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για τις εγκαταστάσεις της μαρίνας των Λαζαρέττων, την οποία εκπόνησε, στο πλαίσιο των προσπαθειών, για νομιμοποίηση, αδειοδότηση και τελικά λειτουργία του τουριστικού λιμένα, από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου.

Η μαρίνα, ένα έργο πνοής, το οποίο, όταν πριν από 20 περίπου χρόνια ξεκινούσε την υλοποίησή του, έφερε υψηλές προσδοκίες για την αναβάθμιση, τόσο της περιοχής των Λαζαρέττων, η οποία έως τότε υπήρξε μία εκ των περισσότερο υποβαθμισμένων περιοχών του νησιού, όσο και του γενικότερου τουριστικού προϊόντος της Σύρου.

Οι τροποποιήσεις που κρατούν τη μαρίνα «δεμένη»

Στα μέλη της Επιτροπής το θέμα εισηγήθηκε ο προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας του Λιμενικού Ταμείου, κ. Ειρηναίος Ζερβός, ο οποίος ξεκίνησε, δίνοντας ένα μικρό ιστορικό του έργου, προκειμένου να καταστεί σαφής η αναγκαιότητα, καθώς και το αντικείμενο της νέας αυτής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Όπως υπενθύμισε, το έργο χωροθετήθηκε με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης το 1996, έλαβε έγκριση της αρχικής περιβαλλοντικής μελέτης με Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών ΠΕΧΩΔΕ, Εμπορικής Ναυτιλίας και Ανάπτυξης το 1997, υλοποιήθηκε από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κυκλάδων, στο πλαίσιο του 2ου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και ανήκει περιουσιακά στο Υπουργείο Τουρισμού, ήτοι στο ελληνικό Δημόσιο. Το έργο περατώθηκε το 2001, χωρίς ωστόσο να τεθεί σε λειτουργία από τότε και στο εξής.

Ενημέρωσε τα μέλη, πως η μαρίνα διαθέτει 220 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών, 30 θέσεις χερσαίας εναπόθεσης, ενώ αναφορά έκανε στα κτίρια, τις αποθήκες, τον ηλεκτροφωτισμό κλπ.

Σύμφωνα με τον κ. Ζερβό, η ανάγκη για “νομιμοποίηση”, ή ορθότερα η επικαιροποίηση του φακέλου της εγκατάστασης, προέκυψε μεταγενέστερα της αποπεράτωσής της, καθώς από τους αρμόδιους ελεγκτικούς φορείς εντοπίστηκαν διαφορές, από το εγκεκριμένο σχέδιο, σε σχέση με την ίδια την κατασκευή.  

«Πάμε να αδειοδοτήσουμε περιβαλλοντικά ένα υφιστάμενο έργο. Ναι, υπάρχει ένα παράδοξο, αλλά ουσιαστικά αδειοδοτούνται οι τροποποιήσεις από το εξαρχής χωροθετημένο. Το έργο στο σύνολό του ήταν περιβαλλοντικά αδειοδοτημένο κανονικά», εξήγησε ο προϊστάμενος της Τεχνικής Υπηρεσίας του ΔΛΤ.

Με βάση τις απαντήσεις των αρμόδιων, οι οποίοι κλήθηκαν να αιτιολογήσουν εγγράφως αυτές τις διαφοροποιήσεις, «έγινε μία μετατόπιση του βορειοανατολικού κρηπιδώματος, κατά 15 μέτρα προς τη θάλασσα, προκειμένου να μη θιγεί το κτίριο του παλαιού Τηλεγραφείου, το οποίο αποτελεί μνημείο για την περιοχή, καθώς η χωροθέτηση το τοποθετούσε σχεδόν επάνω στο κτίριο», σημείωσε ο κ. Ζερβός, χαρακτηρίζοντας πρακτικά ορθή αυτή την τροποποίηση, τονίζοντας, όμως, πως το πρόβλημα έγκειται στο ότι δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία.

Η δεύτερη τροποποίηση αφορά στην κατασκευή ράμπας ανέλκυσης-καθέλκυσης σκαφών, η οποία δεν προβλεπόταν στην αρχική μελέτη, με τον προϊστάμενο ΤΥ να δηλώνει πως επρόκειτο για παράλειψη της αρχικής μελέτης.

«Η τρίτη “παρατυπία” ήταν ότι κατασκευάστηκε μικρού μήκους εξωτερική προβλήτα στη δυτική πλευρά, με στόχο να καλύψει την απόληξη του αγωγού υδροληψίας της ΔΕΗ, κι αυτό επειδή έβγαινε μέσα στη μέση ο αγωγός και δεδομένου, ότι δεν προβλέφθηκε, προκειμένου να μην υπάρχουν ατυχήματα, έγινε ένας μικρός μόλος ακριβώς από πάνω, για να το προστατέψει», συνέχισε και τέλος επεσήμανε, πως εντοπίστηκαν επίσης διαφοροποιήσεις στη χάραξη του υφιστάμενου δρόμου, σε σχέση με τα σχέδια, ενώ και τα οικοδομικά τετράγωνα και κτίσματα που βρίσκονται στο εσωτερικό της εγκατάστασης, είναι ελαφρώς μετατοπισμένα, σε σχέση με την αρχική χωροθέτηση.

Πολλαπλά έμμεσα οφέλη

Όπως τόνισε ο κ. Ζερβός, η διαδικασία στην οποία έχει υπεισέλθει το ΔΛΤ Σύρου, κάθε άλλο παρά απλή αποδεικνύεται, παρά την μικρή επίπτωση των τροποποιήσεων στη λειτουργία του έργου, καθώς απαιτήθηκαν περισσότερα από 4 χρόνια, έτσι ώστε να αποκτηθεί η νέα ΜΠΕ.

«Το Λιμενικό Ταμείο, με δική του πρωτοβουλία, και δεδομένου, ότι η μαρίνα βρίσκεται χωροθετημένη εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα, χωρίς όμως – και το τονίζω αυτό – να είναι ο ιδιοκτήτης φορέας, και προκειμένου να λειτουργήσει το έργο και να βρεθεί κάποιος διαχειριστής, ο οποίος θα μπορέσει να λειτουργήσει τη μαρίνα, να δώσει ζωή και θέσεις εργασίας, ανέλαβε τη διαδικασία νομιμοποίησης. Κομμάτι, λοιπόν, της διαδικασίας αυτής είναι και αυτή η νέα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, στην οποία, επί της ουσίας, περιγράφεται ακριβώς αυτό που κατασκευάστηκε και τίποτε παραπάνω», υπογράμμισε.

Παράλληλα αποσαφήνισε, πως το ΔΛΤ έχει τη δυνατότητα, «εφόσον η μαρίνα είναι χωροθετημένη σε θέση ευθύνης του, χωρίς να έχει καμία οικονομική απολαβή, χωρίς να έχει τα μέσα να το λειτουργήσει μόνο του, χωρίς να μπορεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο να το διαχειριστεί, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου, να μην αφήνει κάτι εγκαταλελειμμένο και αφημένο στη μοίρα του, αλλά να προσπαθήσει να το φτιάξει σωστά, χωρίς να είναι υπεύθυνο ούτε και για την κατασκευή του».

Κατόπιν σχετικής ερώτησης από μέλος της Επιτροπής σημείωσε μάλιστα, πως «σε περίπτωση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, το Υπουργείο Τουρισμού θα υπογράψει σύμβαση με τον υποψήφιο ανάδοχο και το ελληνικό Δημόσιο θα πάρει τα χρήματα – όχι το Λιμενικό Ταμείο – της διαχείρισης».

Επεσήμανε δε τα οφέλη από τη λειτουργία της μαρίνας, σημειώνοντας πως «η εγκατάσταση αυτή ανήκει στο Υπουργείο Τουρισμού. Το Υπουργείο μπορεί να την νοικιάσει, να την πουλήσει, να την κάνει ό,τι θέλει. Μέχρι εκεί, είναι ξεκάθαρο. Εμάς μας συμφέρει να λειτουργήσει έτσι κι αλλιώς. Μπορεί να μην πάρουμε το μίσθιο, θα έχουμε όμως όφελος σε ανθρώπους, που θα δουλέψουν εκεί, σε εν δυνάμει πελάτες των επιχειρήσεων, που θα προέρχονται από τα σκάφη», ενώ ξεκαθάρισε, ότι «εμείς, ως  Λιμενικό Ταμείο δεν θα πάρουμε τίποτε, η τοπική κοινωνία θα ωφεληθεί. Το Λιμενικό Ταμείο δεν θα πάρει χρήματα από αυτή τη διαδικασία. Το ΔΛΤ μόνο έξοδα έχει».

Τέλος, ο προϊστάμενος ΤΥ τόνισε, ότι «η διαδικασία νομιμοποίησης, η οποία είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο, έχει λάβει ήδη, και υπάρχει μέσα στην περιβαλλοντική μελέτη, θετικές γνωμοδοτήσεις από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, όπως το Υπουργείο Ναυτιλίας, το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, την Περιφέρεια, τον ΕΟΤ κλπ».

Όπως επεσήμανε κλείνοντας ο κ. Ζερβός, η τελική ολοκλήρωση της διαδικασίας αναμένεται, καλώς εχόντων των πραγμάτων, σε διάστημα περίπου ενός χρόνου, με τα μέλη της Επιτροπής να κλείνουν τη συνεδρίαση δίνοντας ομόφωνα τη θετική τους γνωμοδότηση.