Πολύωρη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σύρου-Ερμούπολης για την πιάτσα των ταξί

Μία χωροθέτηση που ποτέ δεν έγινε

Μία ακόμα προσωρινή λύση χωρίς την απαιτούμενη αδειοδότηση

• Έντονη και πολύωρη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Σύρου-Ερμούπολης, για την χωροθέτηση της αφετηρίας των ταξί

• Τεκμηριωμένες αρνητικές γνωμοδοτήσεις της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου και της Αστυνομίας επί των προτεινόμενων από τον Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων θέσεων χωροθέτησης

• Σε μία συνεδρίαση διάρκειας πλέον των 5 ωρών, καταγράφηκαν έντονες αντιδράσεις, παιχνίδια πολιτικών εντυπώσεων, άγνοια επί καίριων θεμάτων, πολιτικοί κομπασμοί χάριν εντυπωσιασμού, γενικόλογες αερολογίες και υψηλοί τόνοι έκφρασης διαφωνιών

• Οι επαγγελματίες οδηγοί υπερασπίστηκαν έντονα τις απόψεις τους και οι θεσμικοί εκπροσώποι έκαναν λόγο ακόμα και για προκλητική παράκαμψη της νομιμότητας

• Ως εναλλακτική πρόταση έγινε τελικώς αποδεκτή η προσωρινή στάθμευση των ταξί έναντι της Eurobank, προς την πλευρά της θάλασσας 

Ένταση, υψηλοί τόνοι και αντικρουόμενες απόψεις ήταν τα στοιχεία της πολύωρης «παράστασης», που στήθηκε με φόντο αντιπαραθέσεις πολιτικής σκοπιμότητας, στο δημοτικό συμβούλιο Σύρου-Ερμούπολης, για την χωροθέτηση της αφετηρίας των ταξί, επί των προτεινόμενων, από τον Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, θέσεων.

Η επί έτους προσωρινή παραμονή των ταξί στην Πλατεία Μιαούλη, με τα όσα προβλήματα δημιουργεί στους επαγγελματίες του κλάδου αλλά και στην εύρυθμη κυκλοφοριακή λειτουργία της πόλης, οδηγήθηκε πλέον στο οριακό σημείο των τελικών αποφάσεων.

Σε μία συνεδρίαση διάρκειας πλέον των 5 ωρών, καταγράφηκαν έντονες αντιδράσεις, παιχνίδια πολιτικών εντυπώσεων, άγνοια επί καίριων θεμάτων, πολιτικοί κομπασμοί χάριν εντυπωσιασμού, γενικόλογες αερολογίες και υψηλοί τόνοι έκφρασης διαφωνιών, με τους επαγγελματίες οδηγούς να υπερασπίζονται έντονα τις απόψεις τους και τους θεσμικούς εκπροσώπους να κάνουν λόγο ακόμα και για προκλητική παράκαμψη της νομιμότητας.

Πριν την έναρξη της συζήτησης του θέματος, εκ μέρους της μείζονος δημοτικής μειοψηφίας ζητήθηκε η απόσυρση του, καθώς κρίθηκε ελλιπής η ωριμότητα του, καθώς όπως αναφέρθηκε παρακάμφτηκαν τα αρμόδια θεσμικά όργανα του Δήμου, όπως η αρμόδια επιτροπή συγκοινωνιών, η Δημοτική κοινότητα Ερμούπολης και η επιτροπή Ποιότητας Ζωής.

Παράλληλα, επισημάνθηκε ως λανθασμένη και η χρονική στιγμή μεταφοράς της αφετηρίας των ταξί, καθώς οι αλλαγές θα πραγματοποιηθούν με την έναρξη της τουριστικής περιόδου κατά την οποία αυξάνεται και ο κυκλοφοριακός φόρτος της πόλης.

Επανάφερε δε την εναλλακτική πρόταση, η οποία είχε κατατεθεί εκ μέρους της ίδιας της δημοτικής αρχής προ ενός έτους και αφορούσε στην προσωρινή μεταφορά της πιάτσας έναντι του νομίμως αδειοδοτημένου και εγκεκριμένου χώρου της Eurobank.

Η μη αποδοχή απόσυρσης του θέματος υποχρέωσε την πλευρά της μείζονος δημοτικής μειοψηφίας να απέχει από την γενική συζήτηση του θέματος.

Προτάσεις χωρίς νομιμοποίηση

Η υποχρέωση και απόλυτη αρμοδιότητα της χωροθέτησης για τα σημεία αφετηρίας των ταξί, ανήκει εκ θέσεως στην Περιφέρεια, με τον ίδιο τον Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, Γιώργο Λεονταρίτη,  μόλις προ 20ημέρου να επιβεβαιώνει ότι “H Περιφέρεια έρχεται με την υπογραφή της, να δώσει μία λύση για τη χωροθέτηση της πιάτσας των ταξί ”.

Μόνο που ο Αντιπεριφερειάρχης δεν νομιμοποιείται να καταθέτει προτάσεις, όπως έπραξε, παρά μόνο να υπογράφει, κατόπιν των σχετικών θετικών γνωμοδοτήσεων, για την χωροθέτηση.

Ο Αντιπεριφερειάρχης, σε έγγραφο του προς τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου, ζητά την γνωμοδότηση τους επί των δύο θέσεων που με έγγραφο της η Περιφέρεια προτείνει, για αφετηρία των ταξί, που αφορούν είτε την έξοδο της Στ. Πρωίου είτε την Κ. Καραμανλή, στην αντίθετη πλευρά της Πλ. Μιαούλη από όπου βρίσκονται ήδη τα ταξί. 

Όταν του επισημάνθηκε, με ιδιαίτερη διακριτικότητα εκτός της αίθουσας του δημοτικού συμβουλίου, ότι η θέση του δεν νομιμοποιεί την κατάθεση ανάλογων προτάσεων, παρά μόνο την υπογραφή χωροθέτησης, ο ίδιος προσπάθησε κατά τη διάρκεια της συζήτησης να διαψεύσει τον ίδιο του τον εαυτό, παρεμβαίνοντας άκομψα στη συνεδρίαση, επικαλούμενος ότι δεν επρόκειτο για δική του πρόταση αλλά για αποτέλεσμα που προήλθε από την σύσκεψη με τους εμπλεκόμενους φορείς, παρά του ότι στο ίδιο το έγγραφο που απέστειλε αρμοδίως, αναφέρει κατηγορηματικά ότι ο ίδιος προτείνει.

Οι δύο προτεινόμενες θέσεις, με τις εμπεριστατωμένες αρνητικές γνωμοδοτήσεις της Νομικής και της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου, όσο και της Αστυνομίας, κατέπεσαν εξ αρχής.

Η εν λόγω εξέλιξη προκάλεσε ικανοποίηση στις τάξεις του εμπορικού κόσμου, καθώς από την αρχική κατάθεση των συγκεκριμένων προτάσεων είχαν δηλώσει ότι θίγονται επαγγελματικά σε περίπτωση που υπάρξει εξέλιξη προς αυτή την κατεύθυνση.    

Αρνητικές γνωμοδοτήσεις

Στην πολυσέλιδη γνωμοδότηση της Τεχνικής υπηρεσίας και του γραφείου Νομικής Υποστήριξης του Δήμου, επισημαίνεται πως «πρωτεύουσα σημασία για τον παραπάνω στόχο είναι η κυκλοφοριακή οργάνωση της πόλης με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια των πολιτών».

Αντικρούοντας της νέες προτεινόμενες από τον Αντιπεριφερειάρχη θέσεις, αναφέρεται ότι «Σε σχέση με τις προτάσεις καθορισμού  άλλης  θέσης στάσης-στάθμευσης ταξί, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα εξής:

• Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου έχει εγκρίνει χώρους πιάτσας ταξί σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 259/2016 απόφαση του Δ.Σ.

•Όλες οι ρυθμίσεις που τροποποιούν τις υπάρχουσες κυκλοφοριακές μελέτες είναι κανονιστικού περιεχομένου και πρέπει να εκπονηθούν νέες μελέτες και για οποιαδήποτε τροποποίηση σύμφωνα με το αρ. 52 του Κ.Ο.Κ., περί καθορισμού χώρων στάσης ή στάθμευσης Ταξί. 

•Σύμφωνα με το Π.Δ. 244/1987, ο Περιφερειάρχης προκειμένου να εκδώσει απόφαση καθορισμού χώρου, (Πιάτσας), Ταξί, θα πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη της οικίας υπηρεσίας τροχαίας κίνησης, (Αστυνομία). Αν η γνώμη της Αστυνομίας είναι αρνητική θα πρέπει η απόφαση να τεκμηριώνει με κατάλληλα τεχνικό τρόπο την διαφορετικότητα σε σχέση με την σύμφωνη γνώμη. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την σύνταξη κατάλληλης κυκλοφοριακής μελέτης. Διαφορετικά η απόφαση χωρίς την κατάλληλη τεκμηρίωση μπορεί να προσβληθεί και να ακυρωθεί».

Η ρητή αυτή αναφορά του Π.Δ προκάλεσε και την αποκάλυψη της απόλυτης άγνοιας του Αντιπεριφερειάρχη, ο οποίος υποστήριξε ότι εάν η αστυνομία γνωμοδοτήσει αρνητικά τότε είναι αυτή που υποχρεούται να συντάξει την κατάλληλη κυκλοφοριακή μελέτη, αναγκάζοντας τον Διοικητή του Τμήματος, Υπαστυνόμο Ιορδάνη Τζίκο, να του καταστήσει σαφές ότι η αρμοδιότητα της αστυνομίας αφορά στην τήρηση των όσων αναφέρονται στον Κ.Ο.Κ. και βάσει αυτών γνωμοδοτεί.

Πέραν αυτού, στην γνωμοδοτική έκθεση υπενθυμίζεται ότι «επί της παραλιακής οδού, έχει ήδη καθοριστεί χώρος στάσης ή στάθμευσης οχημάτων Ταξί, (Πιάτσα), αρμοδίως εγκεκριμένη και με ήδη υλοποιημένα τα έργα υποδομής.

Στην μελέτη, σύμφωνα με την οποία κατασκευάστηκε το έργο με τίτλο: «Ανάπλαση παράκτιας ζώνης Ερμούπολης», προσδιορίζονται οι χώροι επί της παραλιακής οδού που επιτρέπεται η στάση και η στάθμευση οχημάτων επίσης χωροθετείται η στάση ή στάθμευση των αυτοκινήτων ΤΑΞΙ, (Πιάτσα).

Η παραπάνω μελέτη δεν μπορεί να τροποποιηθεί γιατί δεν έχει γίνει οριστική παραλαβή του έργου, η ενδεχόμενη νέα πρόταση θα πρέπει να λάβει όλες τις παραπάνω εγκρίσεις αλλά και επιπλέον την τροποποίηση του υπό έγκριση Master Plan του λιμένα Ερμούπολης».

Μία θέση που εξ αρχής συνάντηση την σθεναρή αντίδραση των επαγγελματιών οδηγών ταξί, οι οποίοι και συναίνεσαν αρχικώς με τις δύο προτεινόμενες από τον Αντιπεριφερειάρχη θέσεις στη Στ. Πρωίου και στην Κ. Καραμανλή.

Για τις δύο αυτές θέσεις αναφέρονται στο γνωμοδοτικό έγγραφο του Δήμου οι λόγοι  οι οποίοι συνηγορούν υπέρ της αρνητικής εισήγησης καθώς κρίνεται ότι είναι επικίνδυνες για την ασφάλεια των πεζών.

Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι «με έγγραφο από τη Δ/νση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου έχουν υποβληθεί άλλες προτάσεις για καθορισμό θέσης στάσης ή στάθμευσης οχημάτων Ταξί, (Πιάτσα), οι οποίες έρχονται σε αντίθεση με την υπ’ αριθμ. 259/2016 απόφαση του Δ.Σ. η οποία έως σήμερα δεν έχει προσβληθεί.

Σε συνάρτηση των παραπάνω, στην οδό Σταματίου Πρωίου αλλά και στην οδό Κωνσταντίνου Καραμανλή βρίσκεται το μεγαλύτερο ποσοστό της εμπορικής δραστηριότητας του νησιού. Λόγω αυτού του παράγοντα, υπάρχει διαρκής και συνεχής κάθετη διέλευση των πεζών, ειδικότερα τους θερινούς μήνες. Η χωροθέτηση του χώρου στάθμευσης ταξί στα συγκεκριμένα σημεία εγκυμονεί σοβαρό κίνδυνο πρόκλησης ατυχημάτων καθώς θα προστεθεί μία ακόμη κατηγορία χρηστών στην ήδη επιβαρημένη οδό.

Συμπερασματικά ο Δήμος, έχοντας υπόψη τη νομοθεσία, και τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί και εγκριθεί, δεν συμφωνεί με την πρόταση που διατυπώνεται στο υπ’ αριθμ. 49310/ 3827/5-5-2017 έγγραφο της Δ/νσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για τον καθορισμό στάσης ή στάθμευσης οχημάτων ταξί, (ΠΙΑΤΣΑΣ), σε τμήμα της οδού της Σταματίου Πρωίου και στην Κωνστανίνου Καραμανλή. Οι δύο παραπάνω προτάσεις καθιστούν τις οδούς επικίνδυνες για την ασφάλεια των πεζών».

Αντιστοίχως αρνητική υπήρξε και η γνωμοδότησης της Αστυνομίας, στο σχετικό γνωμοδοτικό έγγραφο της οποία αναφέρεται ότι «…σας γνωρίζουμε ότι η Υπηρεσίας μας δεν συνηγορεί με τις προτεινόμενες θέσεις. 

Και για τις δύο προτεινόμενες θέσεις, δεν υφίσταται ειδική εσοχή στάσης και στάθμευσης των εν θέματι οχημάτων.

Όλα τα ανωτέρω θα έχουν σαν αποτέλεσμα να μην πληρούνται επαρκώς οι κανόνες οδικής ασφάλειας και εύρυθμης κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων και πιθανολογείται η παραβίαση των διατάξεων του  Κ.Ο.Κ.».    

Αίτημα του Αντιπεριφερειάρχη για παράκαμψη της νομιμότητας

Ως εναλλακτική πρόταση έγινε τελικώς αποδεκτή η προσωρινή στάθμευση των ταξί έναντι της Eurobank, προς την πλευρά της θάλασσας, που ικανοποιεί και τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί, με την σχετική νομιμοποίηση της θέσης να αναμένεται να επιτευχθεί.

Μία εναλλακτική στην οποία συναίνεσε και η πλευρά της δημοτικής αρχής, από την οποία όμως λείπουν οι εγκρίσεις και οι αδειοδοτήσεις.

Ειδικά για την ακόμα και προσωρινή μετάβαση στη νέα θέση, εκλείπουν οι σχετικές εγκρίσεις της ΕΣΑΛ, με τον Δήμο να επισημαίνει το συγκεκριμένο κενό, εισπράττοντας την έντονη αντίδραση των επαγγελματιών οδηγών, που ζητούσαν να συναινέσει και να αναλάβει ο Αντιπεριφερειάρχης της τελική ευθύνη αδειοδότησης.

Τελικώς υπήρξε η συναίνεση εκ μέρους του Δήμου, με την προϋπόθεση ότι θα γίνουν όλες οι νόμιμες ενέργειες, γεγονός το οποίο αμφισβήτησε ο Αντιπεριφερειάρχης, υποστηρίζοντας ότι αυτό εμποδίζει την ελευθερία των δικών του ενεργειών, που θα μπορούσαν να παρακάμψουν κάποια αρμόδια όργανα.

Παρόμοιες δηλώσεις, σε δημόσια ανοιχτή συζήτηση και με πλήρη καταγραφή αυτών από τις κάμερες, δεν συνιστά και τον πλέον ενδεδειγμένο τρόπο άσκησης διοίκησης από τους θεσμικούς εκπροσώπους!