Πρόθεση του ΔΕΔΔΗΕ για δημιουργία σταθμών σε νησιά και ηπειρωτική Ελλάδα στο πλαίσιο της πράσινης ανάπτυξης και της προώθησης της ηλεκτροκίνησης

Σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στη Σύρο

Σε εξέλιξη οι συζητήσεις στις Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες του νησιού

“Ανοίγει” η συζήτηση για την αποδοχή ή μη της πρότασης του ΔΕΔΔΗΕ περί δημιουργίας σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, με φόντο τις αποφάσεις που σταδιακά λαμβάνουν οι Δημοτικές και Τοπικές Κοινότητες επί του θέματος, προκειμένου να προσδιορίσουν και τον χώρο που εγκρίνουν να προωθηθεί το εν λόγω σχέδιο του Διαχειριστή.

Πρόκειται για μία πρόταση που έχει περιέλθει εγγράφως στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, στο πλαίσιο της προσπάθειας του ΔΕΔΔΗΕ να προχωρήσει στην υλοποίηση των σχεδίων του και στο νησιώτικο χώρο, προωθώντας σημαντικά την ηλεκτροκίνηση, αλλά και συνδράμοντας στην πράσινη ανάπτυξη και την περιβαλλοντική προστασία.

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι σήμερα, ο ΔΕΔΔΗΕ στο πλαίσιο της συνεργασίας του με την ερευνητική ομάδα SmartRue της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και στην κατεύθυνση υλοποίησης του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος SHAR-Q έχει προβεί ήδη στη δημιουργία σταθμού φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην Αττική, ενώ στοχεύει στην ανάπτυξη ενός σημαντικού αριθμού σταθμών ακόμη, στο νησιώτικο χώρο.

Κατασκευή 150 σταθμών σε νησιά της χώρας

Σύμφωνα με όσα έχει ανακοινώσει ο ΔΕΔΔΗΕ μέχρι σήμερα, “Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης αποτελεί έναν από τους στρατηγικούς στόχους του, στο πλαίσιο της συνεισφοράς του στη βιώσιμη ανάπτυξη, στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αλλά και στην τόνωση της ελληνικής οικονομίας. Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες προώθησης της ηλεκτροκίνησης, είναι η ανάπτυξη υποδομών δημόσιας φόρτισης, που μέχρι σήμερα στη χώρα μας βρίσκονται σε πολύ πρώιμο στάδιο, αποτελώντας τροχοπέδη για τον εξηλεκτρισμό του τομέα των μεταφορών”.

Στην κατεύθυνση των ανωτέρω, η πλευρά του ΔΕΔΔΗΕ έχει γνωστοποιήσει την πρόθεση κατασκευής 100 – 150 σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και στα νησιά, όπως παρομοίως 1.000 – 1.500 σταθμών στην ηπειρωτική χώρα και μάλιστα ως το 2020.

Όπως ανέφερε ο ΔΕΔΔΗΕ προσφάτως, “Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης του ΔΕΔΔΗΕ Ηρακλής Μενεγάτος, στο 1ο συνέδριο Eco Mobility (για τις «πράσινες» μεταφορές», σήμερα λειτουργούν περί τους 65 σταθμούς φόρτισης ανά την Ελλάδα και η περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου ανεφοδιασμού αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές που αποτελεί και Ευρωπαϊκή υποχρέωση της χώρας. Πέρυσι πουλήθηκαν 163 ηλεκτρικά οχήματα στην Ελλάδα, υπερτριπλάσια σε σχέση με το 2016 (+246 %), όμως το μερίδιο αγοράς τους είναι μόλις 0,2%”.

Από την πλευρά του δε, πρόκρινε τη λύση ανάπτυξης σε πρώτο επίπεδο κεντρικά, καθώς όπως ανέφερε, “το δίκτυο δεν αναπτύσσεται επειδή δεν υπάρχουν αρκετά ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα και οι καταναλωτές διστάζουν να αγοράσουν ηλεκτροκίνητο όχημα επειδή δεν υπάρχουν αρκετοί σταθμοί ανεφοδιασμού”.

Βάσε του αρχικού σχεδίου του ΔΕΔΔΗΕ, προβλέπεται η εγκατάσταση ενός σταθμού στα μικρά νησιά και μέχρι δέκα στα μεγάλα (Κρήτη, Ρόδο, Κέρκυρα) ενώ στην ηπειρωτική χώρα θα εγκατασταθούν σταθμοί και στο εθνικό οδικό δίκτυο ενώ σε επόμενη φάση υπάρχει πρόβλεψη και για εγκατάσταση 100 ταχυφορτιστών που θα έχουν τη δυνατότητα ολοκλήρωσης του ανεφοδιασμού σε μισή ώρα”.

 

Επί του θέματος, στο ίδιο συνέδριο είχαν τοποθετηθεί και ο ΓΓ του Υπ. Μεταφορών, κ. Βούρδας, ο οποίος είχε αναφέρει πως, “το μερίδιο της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές κυμαίνεται στο 0,5% και συνδέεται σχεδόν αποκλειστικά με τα μέσα σταθερής τροχιάς”, τονίζοντας μάλιστα πως, “μέσα στη χρονιά θα συμπληρωθεί το θεσμικό πλαίσιο για τις προδιαγραφές και τη διαδικασία αδειοδότησης των υποδομών επαναφόρτισης καθώς και για την επέκταση της χωροθέτησής τους σε σημεία με δημόσια πρόσβαση στο εθνικό οδικό δίκτυο, σε χώρους στάθμευσης και σταθμούς μέσων μαζικής μεταφοράς”.

Επιπλέον και ο Διευθυντής υλοποίησης επιχειρηματικών δράσεων της ΔΕΗ Φώτης Καραγιάννης είχε τονίσει πως, “η ηλεκτροκίνηση αλλά και η αγορά φυσικού αερίου είναι δύο τομείς στους οποίους θα δραστηριοποιηθεί επιχειρηματικά η ΔΕΗ”.

Γνωμοδοτήσεις Κοινοτήτων και συζήτηση στο ΔΣ

Με φόντο τα παραπάνω κλήθηκε να ενημερώσει για την περίπτωση της Σύρου ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος, καθώς ήδη ορισμένες Κοινότητες του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης έχουν λάβει σχετικές – γνωμοδοτικού χαρακτήρα – αποφάσεις.

Συγκεκριμένα, η Δημοτική Κοινότητα Ποσειδωνίας για την ανάπτυξη σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων γνωμοδοτεί θετικά, όμως όπως επισημαίνει, στα γεωγραφικά όρια ευθύνης της δεν έχει διαθέσιμο χώρο. Από την πλευρά της, η Τοπική Κοινότητα Πάγου τάσσεται θετικά στην κατασκευή σταθμών, προτείνοντας ως κατάλληλη θέση το δημοτικό ακίνητο παραπλεύρως την επαρχιακής οδού Ποσειδωνίας στον Σταυρό Παρακοπής, ενώ η Τοπική Κοινότητα Φοίνικα, αν και αξιολογεί θετικά την απόφαση, αδυνατεί να προσδιορίσει χώρο. Μέχρι στιγμής, απόφαση έχει λάβει και η Δημοτική Κοινότητα Βάρης, η οποία υποστηρίζει την ανάπτυξη σταθμού φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, προσδιορίζοντας ως κατάλληλο χώρο, το χώρο στάθμευσης της αφαλάτωσης.

Σύμφωνα με τις λιτές διευκρινίσεις του κ. Βακόνδιου επί του θέματος, αφού γνωμοδοτήσει το σύνολο των Κοινοτήτων, θα υπάρξει αναλυτική συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο προκειμένου να ληφθεί η τελική απόφαση και να ακολουθηθούν τα επόμενα βήματα από τον ΔΕΔΔΗΕ, σε περίπτωση συμφωνίας.