Διευκρινίσεις περί διαφανών διαδικασιών από τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών για έργο του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης

Κατατμήσεις για απευθείας αναθέσεις;

Με αφορμή την 6η αναμόρφωση του προϋπολογισμού του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, όπως αυτή συζητήθηκε και έλαβε την έγκριση της Οικονομικής Επιτροπής, κατά τη χθεσινή της συνεδρίαση, υπήρξε θετική γνωμοδότηση για την αποδοχή της χρηματοδότησης έργου από το Υπουργείο Οικονομίας κι Ανάπτυξης, παρά τον μεγάλο αριθμό κατατμήσεων που εμφανίζονται σε αυτό.

Τοποθετούμενος σχετικά με το θέμα ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Αλέξης Αθανασίου, επεσήμανε την ταλαιπωρία που προκαλούν οι εν λόγω αναμορφώσεις λόγω των συγκεκριμένων προδιαγραφών στον τρόπο διαχείρισης τους που θέτουν τα υπουργεία από τα οποία προκύπτουν οι σχετικές χρηματοδοτήσεις, με αποτέλεσμα να προκύπτει «ένα αλαλούμ μεταξύ της Τεχνικής και της Οικονομικής Υπηρεσίας», όπως είπε χαρακτηριστικά.

Ο φόβος των απευθείας αναθέσεων

Η αναμόρφωση του προϋπολογισμού γίνεται για την αποδοχή των χρηματοδοτήσεων εκ μέρους της κυβέρνησης για τα έργα του Δήμου που αφορούν στο «Μηχανισμός ενθάρρυνσης και υποστήριξης των επενδύσεων και της καινοτομικής επιχειρηματικότητας στο νησί της Σύρου» 111.500 ευρώ και η «Κατασκευή ποδηλατόδρομου από την Πυροσβεστική μέχρι το πάρκινγκ της Ακτής Μ. Δουράτσου» 143.619,21 ευρώ, που εντάχθηκαν στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Ειδικού Σκοπού για το Νότιο Αιγαίο 2017-2020 που χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Όμως η πλευρά της μείζονος δημοτικής μειοψηφίας, εκπροσωπούμενη από τον Δημοτικό Σύμβουλο, Νίκο Φωτεινιά, στηλίτευσε το πλήθος των κατατμήσεων του πρώτου έργου, συνολικά 14, στο όριο των απευθείας αναθέσεων.

Όπως ο ίδιος σχολιαστικά ανέφερε «η Δημοτική Αρχή των απευθείας αναθέσεων».

Έθεσε δε τα ερωτήματα για το πόσοι σύμβουλοι και πραγματογνώμονες απαιτούνται, ποιός είναι αυτός ο σύμβουλος που συνδυάζει γνώσεις χρηματοοικονομικών, νομικών, ανάλυσης επενδύσεων, ποιός θα κατασκευάσει τις ιστοσελίδες, ενώ επεσήμανε ότι μόλις προς 20 ημερών είχε ληφθεί ανάλογη απόφαση ύψους 20.000 ευρώ για αμοιβή συμβούλων.

Έργο με δύο διαγωνισμούς

Σε όλα τα ανωτέρω ο κ. Αθανασίου υποστήριξε ότι σε ότι αφορά στο έργο «Μηχανισμός ενθάρρυνσης και υποστήριξης των επενδύσεων και της καινοτομικής επιχειρηματικότητας στο νησί της Σύρου», που έρχεται από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, για το οποίο υπάρχουν 14 παραγωγές επενδυτικών φακέλων.

Συγκεκριμένα, «Σύμβουλος Διαχείρισης Πράξης» 18.000 ευρώ, «Υπηρεσία αναγνώρισης προοπτικών της Σύρου ως προτιμητέου επενδυτικού προορισμού για καινοτόμες επενδύσεις σε στρατηγικούς τομείς της τοπικής οικονομίας» 9.300 ευρώ, «Παραγωγή επενδυτικών φακέλων» 15.300 ευρώ, «Εξωτερική Εμπειρογνωμοσύνη και Υπηρεσίες σε θέματα Τουρισμού» 6.600 ευρώ, «Εξωτερική Εμπειρογνωμοσύνη και Υπηρεσίες σε θέματα Αξιοποίησης και Ανάπτυξης Ακινήτων» 6.600 ευρώ, «Εξωτερική Εμπειρογνωμοσύνη και Υπηρεσίες σε θέματα Καινοτομίας/Επιχειρηματικότητας/Τοπικής Ανάπτυξης» 6.600 ευρώ, «Εξωτερική Εμπειρογνώμοσύνη και Υπηρεσίες σε θέματα Τεχνολογίας» 6.600 ευρώ, «Εξωτερική Εμπειρογνώμοσύνη και Υπηρεσίες  σε θέματα Χρηματοοικονομικά/ Νομικά/ Ανάλυσης Επενδύσεων» 12.000 ευρώ, «Παραγωγή εντύπων» 5.000 ευρώ, «Δημιουργία διαδικτυακής πύλης» 7.000 ευρώ, «Προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού γραφείων Μηχανισμού» 7.000 ευρώ, «Φιλοξενία υποψηφίων καινοτόμων επιχειρηματιών / επενδυτών - Συναντήσεις - Παρουσιάσεις σε επιλεγμένα κοινά - στόχους υποψήφιους επενδυτές και επενδυτικά σχήματα στην Ελλάδα και το Εξωτερικό» 4.000 ευρώ, «Ταξίδια Εσωτερικού-Εξωτερικού Αιρετών» 2.000 ευρώ, «Ταξίδια Εσωτερικού-Εξωτερικού Υπαλλήλων» 4.000 ευρώ και «Διαφημιστικές καταχωρήσεις στον εξειδικευμένο έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο» 1.500 ευρώ.

Σύμφωνα με της οδηγίες που είχε λάβει η Οικονομική Υπηρεσία από το υπουργείο, ο τρόπος δρομολόγησης των διαδικασιών θα μπορούσε να γίνει εκτός των οριζόμενων στο νόμο 4412/2016 και εκτός των όσων έχουν εφαρμοστεί ήδη από το Δήμο σε ανάλογες περιπτώσεις, όπως ενημέρωσε ο κ. Αθανασίου.

Καθώς όμως η συγκεκριμένη πρακτική δεν μπορεί να εφαρμοστεί λόγω ισχύος του προαναφερόμενου νόμου, επισημάνθηκε εκ μέρους του υπουργείου, σύμφωνα με έγγραφο που εστάλη προς το Δήμο, να υπάρξει ιδιαίτερη προσοχή στις κατατμήσεις.

Από την πλευρά του ο Αντιδήμαρχος ενημέρωσε ότι «επειδή είχε γίνει ένας σχεδιασμός του συγκεκριμένου έργου και σύμφωνα με τις αρχικές οδηγίες του υπουργείου είχε γίνει κατ’ αυτό τον τρόπο, θα βγει ένας πρόχειρος διαγωνισμός για τον Σύμβουλο της Διαχείρισης της Πράξης, που είναι της τάξης των 18.000 ευρώ και για όλο το υπόλοιπο ποσό θα γίνει ένας μεγάλος ανοιχτός διαγωνισμός, με ομαδοποιήσεις».

Η πρακτική αυτή σημαίνει πως δίνεται η δυνατότητα είτε σε μεγάλες εταιρείες να μετέχουν για το σύνολο του έργου είτε να υπάρξουν μεμονωμένες συμμετοχές, φυσικών προσώπων που μπορούν να καλύψουν έστω μία μόνο ομάδα, γεγονός που μπορεί να προκαλεί καθυστέρηση, τουλάχιστον 4μηνου, όμως εξασφαλίζει ότι όλες οι συμβασιοποιήσεις θα είναι προϊόν διαγωνισμού κι όχι απευθείας ανάθεσης.

Όπως εξήγησε ο κ. Αθανασίου κατά τη διάρκεια της συζήτησης του θέματος «δεν μπορεί να γίνει αλλιώς», εξηγώντας ότι έχουν δοθεί τελείως διαφορετικές κατευθύνσεις για τους τρόπους εφαρμογής από τους υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου, γεγονός που καθιστά τη διαδικασία «χρονοβόρα», όπως ο ίδιος υποστήριξε, ενώ από την πλευρά του Δήμου «δεν υπήρχε διάθεση κατατμήσεων. Υπήρχαν 4 ξεχωριστοί φάκελοι επενδυτικών σχεδίων για το νησί».

Τέθηκε δε η εύλογη απορία για το εάν ένας μελετητής θα μπορούσε να εκπονήσει και τα 4 επενδυτικά σχέδια, με διαφορετικά αντικείμενα, καθώς απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις για τα τουριστικά, τα νομικά, τα χρηματοοικονομικά.

Εξηγήσεις όμως οφειλόταν να δοθούν και για εμφάνιση των κατατμήσεων του έργου, όπως αυτές παρουσιάζονται στην αναμόρφωση του προϋπολογισμού, με τον Αντιδήμαρχο να διευκρινίζει ότι αυτό οφείλεται στο ότι με αυτή τη διάσπαση παρουσιάστηκαν στο τεχνικό δελτίο όταν κατατέθηκε στο υπουργείο προς ένταξη χρηματοδότησης, όμως «αφού ενταχθήκαμε και τελικά ισχύει η νομοθεσία για τους διαγωνισμούς, ως έχει, θα ακολουθηθεί η διαγωνιστική διαδικασία που προανέφερα…για να είμαστε σίγουροι ότι έχει γίνει μία «διάφανη» και εντελώς σωστή διαδικασία», είπε.

Καθώς σχολιάστηκε από τον κ. Φωτεινιά ότι με την πάροδο αυτού του χρονικού διαστήματος χάνεται ο χρόνος για την παρούσα Δημοτική Αρχή, από το Αντιδήμαρχο απαντήθηκε ότι «δεν έχει σημασία, γιατί σκοπός είναι η Δημοτική Αρχή που θα προκύψει το 2019 να έχει και αυτό το εργαλείο στα χέρια της».