Τον πολυετή προγραμματισμό ανθρώπινου δυναμικού για το διάστημα 2022-2025 ενέκρινε η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης

Σχεδιασμός προσλήψεων στα… “λόγια”

Προβληματισμός για την έλλειψη ειδικοτήτων, αλλά και τη μη έγκριση των αιτούμενων θέσεων από το κράτος
  • Πέμπτη, 18 Μαρτίου, 2021 - 06:20

Το μείζον ζήτημα της στελέχωσης των Υπηρεσιών του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, με μόνιμες προσλήψεις σε επίπεδο τετραετίας, συζητήθηκε κατά τη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, όπου αναδείχθηκε το σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζεται όσον αφορά στην επάνδρωση των υπηρεσιών με εξειδικευμένο προσωπικό.

Με αφορμή σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών, με την οποία ζητείται από τους ΟΤΑ ο προγραμματισμός προσλήψεων για το διάστημα από το 2022 έως και το 2025, με βάση τις αυτοδίκαιες αποχωρήσεις, στο ίδιο διάστημα, προέκυψε ο διάλογος, αναφορικά με την πάγια τακτική του κράτους να εγκρίνει σαφέστατα λιγότερες από τις νομίμως αιτούμενες θέσεις, που κάθε φορά αιτείται ο Δήμος, τις ιδιαίτερα χρονοβόρες διαδικασίες για την πρόσληψη των υπαλλήλων στις ελάχιστες εγκεκριμένες θέσεις, αλλά και τις ελλείψεις που εμφανίζει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης σε θέσεις ειδικοτήτων, παρά την άρτια κατά τ’ άλλα στελέχωσή του.

Οι αυτοδίκαιες αποχωρήσεις και το αίτημα προσλήψεων του Δήμου

Την εισήγηση επί του θέματος ανέλαβε ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών, κ. Νίκος Φωτεινιάς, ο οποίος ενημέρωσε τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής, ότι «σε συνέχεια των σχετικών εγκυκλίων από το Υπουργείο Εσωτερικών, θα πρέπει να εισηγηθούμε τον πολυετή προγραμματισμό ανθρώπινου δυναμικού για το διάστημα από το 2022 έως το 2025».

Όπως εξήγησε ο ίδιος, «ο προγραμματισμός στηρίζεται στη βάση των αυτοδίκαιων αποχωρήσεων. Δεν “βλέπουν”, σύμφωνα με το σχετικό έγγραφο, τις αποχωρήσεις που θα γίνουν με τις σχεδιαζόμενες ευνοϊκές διατάξεις στο διάστημα μεταξύ 2020-2022, που εμείς “βλέπουμε” ότι μπορεί να γίνουν, τόσο στο δημόσιο τομέα, όσο και στους Δήμους. Αυτό που τους ενδιαφέρει εδώ, είναι οι αυτοδίκαιες αποχωρήσεις, δηλαδή το προσωπικό του Δήμου που σε αυτό το διάστημα θα συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας του και μόνο».

Σύμφωνα με τον κ. Φωτεινιά, αξιοποιήθηκαν τα αντίστοιχα έγγραφα που είχαν αποσταλεί τόσο το 2020, όσο και το 2019 από την προηγούμενη δημοτική αρχή. Όπως διευκρίνισε, «βάσει αυτών των εγγράφων και αφού τα φιλτράραμε σχετικά, βλέποντας ότι μέσα στο 2022 θα έχουμε τρεις αποχωρήσεις, μία στο κλάδο των ΠΕ Αρχιτεκτόνων-Μηχανικών, μία Ειδικών Θέσεων κλάδου ΠΕ Δικηγόρων και μία ΔΕ Διεκπεραίωσης Υποθέσεων Πολιτών. Το 2023, θα έχουμε αποχώρηση από τον κλάδο ΔΕ Συντηρητών Δημοτικών Κτημάτων. Το 2024 θα έχουμε δύο αποχωρήσεις από Ειδικές Θέσεις, κλάδου ΠΕ Δικηγόρων και κλάδου ΔΕ Γραμματέων. Το 2025 θα έχουμε αποχωρήσεις από τον κλάδο ΔΕ Διοικητικών - Γραμματέων και από τον κλάδο ΥΕ Καθαριστριών Σχολικών Μονάδων. Δηλαδή, στο διάστημα από 2022 έως 2025 θα έχουμε συνολικά οκτώ αποχωρήσεις».

Κατόπιν των ανωτέρω, ο Αντιδήμαρχος ενημέρωσε, ότι «με τη διαδικασία του “ένα προς ένα”, δηλαδή μία πρόσληψη για μία αποχώρηση, κρίναμε ότι πρέπει να προσληφθούν, το 2022 ένα άτομο ΤΕ Διοίκησης Μονάδων Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ένα άτομο ΔΕ Μαγείρων, ένα άτομο ΥΕ Εργάτη Κοιμητηρίου και ένα άτομο ΥΕ Εργατών Καθαριότητας, το 2023 ένα άτομο ΠΕ Αρχιτέκτων Μηχανικός, το 2024 ένα άτομο ΠΕ Διοικητικού και ένα άτομο ΤΕ Βρεφονηπιοκόμων, το 2025 για τις Ειδικές Θέσεις θα προσλάβουμε ένα άτομο ΠΕ Δικηγόρων με έμμισθη εντολή. Συνολικά, ζητάμε τέσσερα άτομα το 2022, ένα άτομο το 2023, δύο άτομα το 2024 και ένα άτομο το 2025, δηλαδή οκτώ άτομα, όσες και οι αποχωρήσεις που θα γίνουν».

Χωρίς στελέχωση το Γραφείο Νομικής Υποστήριξης

Από την πλευρά της μείζονος μειοψηφίας, σχολιάστηκε το γεγονός, ότι σύμφωνα με τα όσα εισηγήθηκε ο Αντιδήμαρχος, το Γραφείο Νομικής Υποστήριξης του Δήμου, πρόκειται να παραμείνει με έναν (από δύο που απασχολούνται σήμερα) δικηγόρο, ενώ για ένα έτος τουλάχιστον, θα παραμείνει χωρίς στελέχωση, ενώ ερωτήθηκε ο Αντιδήμαρχος πώς θα καταφέρει να ανταπεξέλθει το Γραφείο στο διάστημα αυτό.

Ο κ. Φωτεινιάς απάντησε, πως «κρίναμε ότι θα χρειαστούμε μόνο έναν δικηγόρο», ενώ συμπλήρωσε πως αν κριθεί σκόπιμο, το Γραφείο θα μπορέσει να υποστηριχθεί μέσω εξωτερικών αναθέσεων, που ανά υπόθεση και κατ’ αποκοπή, θα εγκρίνει κάθε φορά η Οικονομική Επιτροπή.

Ωστόσο, αναπάντητα παραμένουν ερωτήματα που γεννώνται, όσον αφορά στο ποιο θα είναι το επιπλέον κόστος για το Δήμο για αυτές τις εξωτερικές αναθέσεις, όπως επίσης και τι θα συμβεί για το χρονικό διάστημα που μία σημαντικότατη υπηρεσία του Δήμου, θα παραμείνει παντελώς αστελέχωτη.

Πλήρωση των θέσεων που εγκρίθηκαν πέρσι, το… 2022

Κατά την τοποθέτηση των μελών της μείζονος μειοψηφίας, το λόγο έλαβε ο δημοτικός σύμβουλος, κ. Αλέξης Αθανασίου, ο οποίος επιβεβαίωσε την τυπική φύση των σχετικών εγγράφων από πλευράς του Δήμου, καθώς τις θέσεις που αιτείται σπανίως λαμβάνει.

«Δεν σας κρύβω, ότι την προηγούμενη πενταετία, στέλναμε διαρκώς τέτοια έγγραφα και ουσιαστικά μόνο τον χρόνο και τον κόπο της Υπηρεσίας σπαταλούσαμε. Δεν ενέκριναν τίποτα. Έχω ξαναπεί, ότι ο Δήμος εργαζομένους έχει. Του λείπουν όμως συγκεκριμένες ειδικότητες. Το λέω αυτό, διότι ακούει ο κόσμος και μπορεί να αναρωτιέται, καλά, με 250 υπαλλήλους δεν μπορεί να γίνει η δουλειά; Κανείς δε λέει κάτι τέτοιο. Όμως αξίζει να εστιάσουμε στο γεγονός ότι υπάρχει μία έλλειψη σε εργαζομένους ειδικοτήτων. Για παράδειγμα, ζητούμε μία θέση Κοινωνικού Λειτουργού, ήδη από το 2019 και δεν την έχουμε δει να εγκρίνεται ποτέ. Λες και οι Κοινωνικές Υπηρεσίες των Δήμων που έχουν αναλάβει τόσο μεγάλο βάρος μετά τα μνημόνια και τη δεκαετή οικονομική κρίση, δεν έχουν δικαίωμα να πληρώνουν από ίδιους πόρους έναν κοινωνικό λειτουργό, που θα στηρίξει τα ΚΑΠΗ, τις ευπαθείς ομάδες κλπ», υπογράμμισε ο κ. Αθανασίου, ενώ συμπλήρωσε ότι «υπάρχουν ειδικότητες που βλέπουμε ότι δεν μας τις εγκρίνουν με τίποτα. Αν θέλουν λοιπόν να τα βγάλουν αυτά τα πράγματα από το κράτος και από τους Δήμους, πρέπει κάποια στιγμή να πουν στους ΟΤΑ να συνάψουν συμβάσεις για αυτά, όπως κάνουν άλλοι Δήμοι που δεν έχουν υπηρεσίες σαν τις δικές μας».

Όπως σημείωσε ο Αντιδήμαρχος, κ. Φωτεινιάς, «για το 2020, είχαμε κάνει αίτημα για 9 υπαλλήλους, μας ενέκριναν τους δύο, ΠΕ Οικονομικού. Περιμένουμε ακόμα να βγει η σχετική προκήρυξη από τον ΑΣΕΠ, για να μπορέσει να συνεχιστεί η διαδικασία. Επίσης, με βάση τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων που είχαμε κάνει, μας είχαν εγκρίνει και δύο Μηχανικούς. Φέτος και πέρσι ήταν οι μοναδικές χρονιές που καταφέραμε και μας ενέκριναν από δύο υπαλλήλους. Βέβαια, πρόκειται για υπαλλήλους “στα χαρτιά” προς το παρόν. Για τους δύο υπαλλήλους ΠΕ Οικονομικού, το πολύ αισιόδοξο σενάριο είναι, ότι οι αντίστοιχοι υπάλληλοι θα έχουν έρθει στο Δήμο, έως τον Μάιο του 2022. Το αντίστοιχο διάστημα του 2023 θα πάρουμε τους δύο μηχανικούς, οι οποίοι όμως στο Δήμο έχουν εγκριθεί ως θέσεις» Ταυτόχρονα τόνισε, ότι «από το 2010 έως το 2020, δεν είχαμε πάρει ποτέ κανέναν υπάλληλο στο πλαίσιο του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων».

Για το ζήτημα αυτό τοποθετήθηκε και ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών και Πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής, κ. Γιάννης Πιταούλης, ο οποίος επεσήμανε, ότι «το σχετικό έγγραφο μιλάει μόνο για τις αυτοδίκαιες αποχωρήσεις, στην πράξη όμως γνωρίζουμε ότι σε πολλά τμήματα του Δήμου θα έχουμε πολλές αποχωρήσεις το επόμενο διάστημα, μέσω των ευνοϊκών ρυθμίσεων που προετοιμάζονται. Βλέπουμε λοιπόν, ότι ούτε το “ένα προς ένα”, ούτε καν το “ένα προς πέντε” τηρήθηκε όλα αυτά τα χρόνια, με αποτέλεσμα αυτό να πλήττει στην ουσία το σύνολο των Δήμων της χώρας, οι οποίοι πλέον δεν θα μπορούν να ανταπεξέλθουν με τον τρόπο που τουλάχιστον γνωρίζαμε έως τώρα, στις αρμοδιότητές που τους έχουν “φορτώσει” όλα αυτά τα χρόνια. Προφανώς εμείς θα εγκρίνουμε τη σχετική εισήγηση, ωστόσο εφόσον βλέπουμε ότι δεν τηρείται καν αυτό το “ένα προς ένα”, μόνο στα λόγια μπορεί να θεωρηθεί αυτός ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός. Στην πράξη, αυτό που βλέπουμε, είναι ότι με ευθύνη του κεντρικού κράτους, δυσκολεύεται να λειτουργήσει ο Δήμος».