Απαντήσεις του Αντιδημάρχου Οικονομικών, Γ. Πιταούλη σχετικά με την επιλογή του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης να “τρέξει” διαγωνισμό για το κομμάτι της αποκομιδής

Σύρος: Περνά ξανά σε εργολάβο η ανακύκλωση

Εν αναμονή για την απόφαση του Δημάρχου, Ν. Λειβαδάρα για το αιρετό πρόσωπο που θα αναλάβει χρέη Αντιδημάρχου Καθαριότητας μετά την παραίτηση του Π. Μώτου

Εργολάβος αναμένεται να αναλάβει προσεχώς το έργο της ανακύκλωσης για το νησί της Σύρου, καθώς ο Δήμος οδηγήθηκε στη συγκεκριμένη επιλογή και έχει προετοιμάσει ήδη την απαιτούμενη διαγωνιστική διαδικασία, η οποία θα περάσει την προσεχή Τρίτη από την Οικονομική Επιτροπή.

Η υπόθεση της αποκομιδής της ανακύκλωσης συνοδεύτηκε το καλοκαίρι και δη την τουριστική περίοδο από σοβαρά προβλήματα, τα οποία αναδείχθηκαν και σχολιάστηκαν έντονα, καθώς οι εικόνες των μικρών λόφων με τα ανακυκλώσιμα υλικά σε κάποιους δρόμους της Σύρου, ουσιαστικά εξέθεσαν το νησί στα μάτια των επισκεπτών.

Αν και στις κατά καιρούς απαντήσεις της η Δημοτική Αρχή δεν έχει αναγνωρίσει το μέγεθος του προβλήματος, ωστόσο, η κίνησή της να “περάσει” εκ νέου σε εργολάβο τη διαδικασία της περισυλλογής των ανακυκλωσίμων, έρχεται να επιβεβαιώσει τα μέχρι στιγμής δεδομένα, τα οποία προδίδουν πως ο Δήμος με δικές του δυνάμεις αδυνατεί να ανταποκριθεί στην ιδιαιτέρως σοβαρή υποχρέωση.

Σε απαντήσεις για τον διαγωνισμό που ακολουθεί, κλήθηκε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιάννης Πιταούλης, ο οποίος εξηγεί με σαφήνεια τους λόγους της επιλογής της Δημοτικής Αρχής, προκειμένου το νησί να απολαμβάνει ποιοτικές υπηρεσίες και να διατηρεί τόσο τον χειμώνα, όσο και το καλοκαίρι την εικόνα που του αρμόζει.

Εν τω μεταξύ, αναμένεται άμεσα να ανακοινώσει ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης – Νίκος Λειβαδάρας το αιρετό πρόσωπο που θα αναλάβει την Αντιδημαρχία Καθαριότητας και ως εκ τούτου και το κομμάτι της ανακύκλωσης, μετά την παραίτηση του Πέτρου Μώτου, την οποία κι έκανε αποδεκτή χθες, γνωστοποιώντας μάλιστα τα προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί εσωτερικά στην Υπηρεσία με μία λιτή, πλην όμως περιεκτική σε νόημα ανακοίνωση. Η απόφαση ανεξαρτητοποίησης δε του κ. Μώτου, δύναται να σχολιαστεί ποικιλοτρόπως, ενώ δεν αφήνει περιθώρια στους δημότες να μην θεωρήσουν πως η κίνηση της παραίτησής του, επεδίωξε ο ίδιος – ανεπιτυχώς εκ του αποτελέσματος - να λειτουργήσει εκβιαστικά προς τον Δήμαρχο σχετικά με τα προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί εντός της Υπηρεσίας.

Η απόφαση του Ν. Λειβαδάρα

Ανακοινώνουμε ότι την Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2021, ο Δήμαρχος Σύρου – Ερμούπολης κ. Νικόλαος Λειβαδάρας έκανε αποδεκτή την παραίτηση του Δημοτικού Συμβούλου κ. Πέτρου Μώτου από τα καθήκοντα του Αντιδημάρχου Καθαριότητας, Περιβάλλοντος και Αγροτικής Πολιτικής. Παρατίθεται η σχετική δήλωση του κ. Λειβαδάρα: «Αναφορικά με την παραίτηση του κ. Πέτρου Μώτου από τα καθήκοντα του Αντιδημάρχου Καθαριότητας, Περιβάλλοντος και Αγροτικής Πολιτικής, θα ήθελα κατ’ αρχάς να υπογραμμίσω ότι ο κ. Μώτος είναι ένα πρόσωπο που εκτιμούσα και συνεχίζω να εκτιμώ. Καθ’ όλο το προηγούμενο διάστημα είχαμε μια αγαστή συνεργασία, ωστόσο αυτό δε συνέβαινε στην Υπηρεσία του. Για τους δικούς του προσωπικούς λόγους, η συνεργασία του με το Τμήμα Καθαριότητας ήταν προβληματική, με αποτέλεσμα οι συγκρούσεις μεταξύ του ιδίου και υπαλλήλων του να είναι ένα συχνό φαινόμενο. Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες από πλευράς μου για εξομάλυνση της κατάστασης και για την εύρυθμη λειτουργία της Υπηρεσίας, αυτό δεν κατέστη δυνατόν. Όπως γίνεται αντιληπτό, η παραίτηση από τα καθήκοντά του είναι αποκλειστικά δική του απόφαση, την οποία είμαι υποχρεωμένος να σεβαστώ και να κάνω αποδεκτή.

Εκείνο που αδυνατώ να κατανοήσω είναι τους λόγους που ώθησαν τον κ. Μώτο στην ανεξαρτητοποίησή του, δεδομένου ότι ουδέποτε είχε διαφοροποιηθεί από τις αρχές της Δημοτικής Αρχής και ουδέποτε αμφισβητήθηκε το έργο του τόσο από εμένα προσωπικά όσο και από την δημοτική μας ομάδα.»

  • Ποιοι είναι οι λόγοι που οδηγούν τον Δήμο να αναζητήσει εργολάβο για τη διαδικασία της αποκομιδής της ανακύκλωσης; Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι ενέργειές σας αναφορικά με τον διαγωνισμό;

“Μετά την κατάργηση του νομικού προσώπου του ΦΟΔΣΑ Σύρου – Ερμούπολης η διαχείριση του ΧΥΤΑ πέρασε στον περιφερειακό Φορέα ενώ, η αποκομιδή της ανακύκλωσης ήρθε στον Δήμο. Το πρώτο διάστημα η ανακύκλωση μαζευόταν όπως και τα προηγούμενα χρόνια με βάση προηγούμενη σύμβαση που είχε κάνει ο Φορέας Στερεών Αποβλήτων από εργολάβο. Παράλληλα, εμείς είχαμε “τρέξει” έναν διαγωνισμό, ο οποίος απέβη άγονος τον Φεβρουάριο του 2021 και στη συνέχεια, ο Δήμος αξιοποιώντας τη νομοθετική δυνατότητα που υπήρχε σε εκείνη την χρονική περίοδο, προσέλαβε προσωπικό και έκανε την αποκομιδή με ίδια μέσα και με προσωπικό.

Εκ των πραγμάτων, η τελευταία ήταν μία λύση που ενδεχομένως σε βάθος χρόνου θα ήταν η ενδεδειγμένη με την έννοια ότι όπως υπάρχει η Υπηρεσία Καθαριότητας και εφόσον διαθέτει το προσωπικό μπορεί να εκτελέσει έργο, θα μπορούσε να υπάρχει και η Ανακύκλωση. Θα μπορούσε δηλαδή να υπάρχει μία Υπηρεσία Ανακύκλωσης με προσωπικό και μηχανήματα για να εκτελέσει τις αρμοδιότητες που έχει.

Από την άλλη πλευρά, η δυνατότητα προσλήψεων και ενίσχυσης της Υπηρεσίας δεν υπάρχει, τουλάχιστον όχι άμεσα. Ακόμη και ο ετήσιος προγραμματισμός προσλήψεων στο πλαίσιο του οποίου εγκρίνονται κάποιες θέσεις, δεν προχωρά. Βλέπουμε ότι ακόμη και οι θέσεις που έχουν εγκριθεί από το 2019, δεν έχουν “τρέξει” ως διαδικασία μέσω ΑΣΕΠ.

Πήραμε την απόφαση να προχωρήσουμε και να βγάλουμε έναν μεγάλο ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό, ο οποίος θα έρθει να καλύψει τις ανάγκες του Δήμου όσον αφορά τις υπηρεσίες συλλογής ανακυκλωσίμων υλικών για δύο συν ένα έτη.

Δηλαδή οι ανάγκες θα καλυφθούν αρχικά για δύο έτη και εφόσον η σύμβαση αυτή δουλέψει καλά και ο Δήμος το επιθυμεί να την ανανεώσει, θα μπορέσει να την ανανεώσει ώστε να μην χρειαστεί να κάνει ξανά διαγωνισμό”.

  • Αυτή η πρόβλεψη για δυνατότητα παράτασης προκύπτει και λόγω της συμπλήρωσης της δημοτικής θητείας σε δύο έτη;

“Προφανώς και αυτή είναι μία δυνατότητα που υπάρχει, αλλά προσωπικά κοιτάζω τον Δήμο σε ένα μακροπρόθεσμο πλάνο με την έννοια ότι πράγματι κάποια στιγμή τα πρόσωπα μπορεί να αποχωρούν, αλλά θα πρέπει να υπάρχουν λύσεις και να είναι έτοιμες. Προφανώς όταν αναλαμβάνει κάποια στιγμή μία νέα Δημοτική Αρχή και ένας νέος αιρετός, χρειάζεται κάποιον χρόνο για να δει και να αξιολογήσει κάποια πράγματα. Καλό είναι να υπάρχει αυτός ο χρόνος. Σε πρώτο επίπεδο πάντως, όπως σας έχω αναφέρει και σε προηγούμενη συνέντευξη είναι οι διαγωνισμοί να έχουν μία σχετικά μεγάλη χρονική διάρκεια, ώστε πρώτον να υπάρχει στο συγκεκριμένο επίπεδο μία δυνατότητα για να προκύψει έντονο ενδιαφέρον από προμηθευτές και να υπάρχει η δυνατότητα όποιος έρθει ενδεχομένως να επενδύσει σε έναν εξοπλισμό. Αν λάβουμε υπόψιν όλα τα παραπάνω, καταλήξαμε σε αυτούς τους όρους του διαγωνισμού”.

  • Σκιαγραφήσατε εμμέσως και δυσκολίες δεδομένης της έλλειψης προσωπικού. Συμπερασματικά για το διάστημα της θερινής περιόδου, οπότε και η αποκομιδή καλυπτόταν από τον Δήμο, τί έχετε να σχολιάσετε; Το καλοκαίρι υπήρξε κοινή παραδοχή ότι προέκυψαν προβλήματα. Με το να επιστρέψει σε εργολάβο η διαδικασία της αποκομιδής, θεωρείτε ότι το νησί θα απολαύσει καλύτερες υπηρεσίες;

“Αν δούμε το θέμα στη σειρά των ετών, θα διαπιστώσουμε ότι εκτός από τα πρώτα χρόνια που υπήρχε η δυνατότητα ο Δήμος να προσλάβει προσωπικό, στη συνέχεια προέκυπταν σημαντικά προβλήματα όσον αφορά την αποκομιδή της ανακύκλωσης. Και όλα τα προηγούμενα χρόνια που προέκυπταν αυτά τα προβλήματα, η αποκομιδή δεν γινόταν με ίδια μέσα του Δήμου ή με προσωπικό του Δήμου. Γινόταν από εργολάβους.

Αν θέλουμε να αξιολογήσουμε σωστά τα πράγματα θα πρέπει να δούμε όλους τους παράγοντες. Δηλαδή, αυτό αφορά και στο κατά πόσον ένας εργολάβος ανταποκρίνεται ή όχι στη συγκεκριμένη σύμβαση που έχει υπογράψει και στον βαθμό που οι δημοτικές υπηρεσίες πρέπει να ελέγξουν την εκτέλεση αυτής της σύμβασης, αλλά και στο κατά πόσον ο κόσμος ανταποκρίνεται και βοηθά με τη συμπεριφορά του, στο να γίνεται σωστά η αποκομιδή. Όχι μόνον ως προς το κομμάτι του διαχωρισμού των ανακυκλωσίμων αλλά και ως προς τις ώρες που πετά τα απορρίμματά του.

Θεωρώ πως πολλά από τα προβλήματα που προέκυψαν και κατά τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και κατά το φετινό καλοκαίρι, αφενός μπορεί να είχαν να κάνουν με τον όγκο των απορριμμάτων, αλλά κάποιες φορές είχαν να κάνουν και με τον χρόνο κατά τον οποίον γινόταν η εναπόθεσή τους. Προφανώς, δεν μπορούμε ανά μία ώρα να έχουμε φορτηγό και να συλλέγει απορρίμματα. Μπορεί λοιπόν να υπήρξαν προβλήματα στα οποία δεν ανταποκριθήκαμε όπως θα έπρεπε, αλλά υπήρξε και κακή συμπεριφορά. Θεωρώ ότι αυτή η σεζόν ήταν μία περίοδος που όλες οι υποδομές μας δοκιμάστηκαν”.

  • Θεωρείτε ότι το καλοκαίρι θα μπορούσε να είχε γίνει καλύτερη διαχείριση στις βάρδιες; Ο κ. Μώτος παραιτήθηκε και έγινε αποδεκτή η παραίτησή του από τον Δήμαρχο. Εκτιμάτε ότι στη θέση του Αντιδημάρχου, ένα πρόσωπο αποτελεσματικό, θα μπορούσε να προλάβει προβλήματα, ή σε αυτά, μπορεί να δώσει αμεσότερες λύσεις ένας εργολάβος;

“Νομίζω ότι οι αιρετοί είναι για να παίρνουν πολιτικές αποφάσεις και όχι για να διαχειρίζονται τις βάρδιες του προσωπικού”.

  • Όταν προκύπτει όμως μία κρίση, όπως προβλήματα με “βουνά” ανακύκλωσης επειδή δεν επαρκούν οι βάρδιες, χρειάζεται πολιτικά ο αρμόδιος να διαχειριστεί το θέμα και να πάρει αποφάσεις.

“Πρέπει να κάνεις την επιλογή του πώς θα διαχειριστείς το προσωπικό σου. Αυτό το καταλαβαίνω. Γνωρίζετε ότι ο Δήμος την περίοδο του καλοκαιριού πρόσθεσε τρίτη βάρδια. Περνούσε τρεις φορές την ημέρα το όχημα για την αποκομιδή.

Αυτό δείχνει πως προσπαθήσαμε να το αντιμετωπίσουμε. Και αυτό δεν ξέρω σε ποιον βαθμό μπορεί να το κάνει ο εργολάβος. Ο Δήμος είχε τη δυνατότητα να παρέμβει και με το ήδη υπάρχον προσωπικό στην Καθαριότητα να βάλει βάρδια.

Μία τέτοιου είδους λύση, δεν ξέρω σε ποιον βαθμό θα την έχει ο εργολάβος και αν θα θελήσει να την υλοποιήσει. Ο εργολάβος έχει υπολογίσει το κέρδος του και δεν νομίζω ότι είναι εύκολο να προσθέτει δρομολόγια αν δεν πληρώνεται”.

  • Έχετε μεριμνήσει στη νέα σύμβαση για τέτοιες έκτακτες ανάγκες;

“Γνωρίζοντας αυτό το πρόβλημα, δηλαδή το ότι η Υπηρεσία κλήθηκε και κάλυψε επιπλέον ανάγκες, ήρθαμε και ορίσαμε επακριβώς τα δρομολόγια στην τεχνική έκθεση. Για να γνωρίζει ο εργολάβος ότι έχει υποχρέωση να εκτελέσει συγκεκριμένα δρομολόγια. Και φροντίσαμε λοιπόν και για τα διαστήματα που έχουμε αυξημένο όγκο απορριμμάτων.

Λέμε συγκεκριμένα ότι στο ιστορικό κέντρο πρέπει να περνά δύο φορές ημερησίως το φορτηγό και το μεσημέρι και επίσης για την περίοδο από 15 Ιουνίου μέχρι 15 Σεπτεμβρίου θα εκτελείται έξτρα απογευματινό δρομολόγιο.

Ακριβώς επειδή το δουλέψαμε, είδαμε τις ανάγκες και προχωράμε στη συγκεκριμένη τεχνική έκθεση που συνοδεύει τον διαγωνισμό.

Η αλήθεια είναι πως θέλουμε να υπάρχει μία καλή διαχείριση και εικόνα του νησιού συνολικά. Και περιβαλλοντικά και τουριστικά”.

  • Κατά τη διάρκεια της τρέχουσας θητείας αναπτύχθηκαν επιπλέον δράσεις ανακύκλωσης. Αυτές καλύπτονται με τον διαγωνισμό; Δεν είναι λίγες οι φορές που είδαμε αιρετό πρόσωπο να καλύπτει ανάγκες εργατών.

“Όταν αναπτύσσουμε μία δράση, θα πρέπει αυτό να συνδυάζεται με την Υπηρεσία και τις δυνατότητες που αυτή έχει. Οι αιρετοί πολλές φορές έρχονται και καλύπτουν και με την προσωπική εργασία τους κάποια πράγματα. Εμείς έχουμε περιγράψει στη συγκεκριμένη τεχνική έκθεση τις λειτουργίες του συστήματος ανακύκλωσης (γυαλί, χαρτί, ηλεκτρονικός εξοπλισμός κ.α.). Από εκεί και πέρα, οι όποιες επιπλέον δράσεις είναι χρήσιμες, όμως θα πρέπει να ταιριάζουν με τις δυνατότητες της Υπηρεσίας. Και οι δυνατότητες αυτές καθορίζονται και από τον κόσμο που μπορεί να διαθέσει – μέχρι τώρα αποχωρεί κόσμος -, και από το κόστος που έχουν αυτές, αλλά και από το νομικό πλαίσιο.

Ερχόμενη η ανακύκλωση στον Δήμο, αυτό που πρώτα θεωρήσαμε σκόπιμο να κάνουμε είναι να πάμε να καλύψουμε το υποχρεωτικό κομμάτι. Άρα, πιάσαμε το πρώτο το υποχρεωτικό κομμάτι και σε δεύτερο χρόνο κοιτάζουμε και τί μπορούμε να κάνουμε για το προαιρετικό κομμάτι.

Αυτές οι δράσεις είναι χρήσιμες και πρέπει να γίνονται, αλλά θα πρέπει να συνδυάζονται πάντα με τις δυνατότητες που έχει η Υπηρεσία”.

  • Από οικονομικής απόψεως, τί συμφέρει τον Δήμο σχετικά με τη διαδικασία της αποκομιδής; Να την έχει ο Δήμος ή να ανατεθεί σε εργολάβο;

“Αυτό πάντοτε έχει να κάνει και με το κόστος που θα διαμορφωθεί τελικά και με την ποιότητα της δουλειάς. Δεν συνδέεται μόνον με το οικονομικό κόστος αλλά και με το περιβαλλοντικό κόστος. Πολλές φορές επιμένουμε στο να προσπαθήσουμε να έχουμε μία εξοικονόμηση, όμως όταν η Υπηρεσία αυτή είναι κομμάτι του Δήμου, έχει τη δυνατότητα να ενεργήσει πιο άμεσα. Όταν την αναθέτεις σε εργολάβο, αυτό σημαίνει ότι δεν έχεις πάντοτε τη δυνατότητα άμεσης ενέργειας. Κι αυτό είναι κάτι που πρέπει να το υπολογίζουμε ειδικά σε μία υπηρεσία που είναι από τις βασικές αρμοδιότητες του Δήμου. Ο Δήμος αν κάτι πρέπει να κάνει σωστά είναι να μαζεύει τα απορρίμματα. Είναι η βασική υποχρέωση που έχουν όλοι οι Δήμοι της χώρας”.

  • Ο διαγωνισμός πότε θα ολοκληρωθεί; Μέχρι τότε, πώς θα καλύπτεται η αποκομιδή;

“Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί στην Οικονομική Επιτροπή της επόμενης εβδομάδας. Υπάρχει ένα χρονικό διάστημα κατά το οποίο θα πρέπει να ελεγχθούν οι προθεσμίες και να δούμε πότε θα ευοδώσει. Υπολογίζουμε περίπου τρεις με τέσσερις μήνες. Στο διάστημα αυτό που απομένει θα κοιτάξουμε να δούμε τον τρόπο με τον οποίον θα καλυφθούν οι ανάγκες. Πάντα κοιτάζουμε να έχουμε δύο επιλογές. Έχουμε τη δυνατότητα να καλύψουμε και με προσωπικό και με απευθείας ανάθεση σε εργολάβο. Υπάρχουν και οι δύο δυνατότητες. Θα δούμε ποια μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα και έτσι θα κινηθούμε”.