Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στο Δήμο Σύρου – Ερμούπολης και τους παραγωγικούς φορείς για την εφαρμογή του τουριστικού σχεδίου

Με ενεργό ρόλο οι επιχειρηματίες στην τουριστική ανάπτυξη

Προσεχώς προβλέπεται η οικονομική συνεισφορά από πλευράς τους για ανάπτυξη περισσότερων προωθητικών δράσεων

Νέα νοοτροπία που θέλει τους επιχειρηματίες του τουρισμού στην πρώτη γραμμή για την πολυσυζητημένη τουριστική ανάπτυξη του νησιού, επιδιώκει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, μέσα από την προώθηση ενός Συμφώνου Συνεργασίας, το οποίο θα υπογράψουν οι παραγωγικοί φορείς, συμμετέχοντας έτσι με ενεργό ρόλο στην όλη προσπάθεια.

Σύμφωνα με την καθοδήγηση της εταιρείας Toposophy, που έχει εκπονήσει τον στρατηγικό σχεδιασμό για τον τουρισμό στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, η αμοιβαία δέσμευση για συνεργασία όλων των εμπλεκομένων μερών με τον τουρισμό, θα “κλειδώσει” με την υπογραφή ενός Μνημονίου Συνεργασίας, στο πλαίσιο του οποίου θα αναπτύσσονται στοχευμένες δράσεις για την ανάπτυξη της Σύρου.

Η υπογραφή του Μνημονίου που βρίσκεται ήδη στα “σκαριά” και το περιεχόμενό του γνωρίζουν ήδη οι παραγωγικοί φορείς του τόπου, θα σημάνει προσεχώς τη διεύρυνση της Τουριστικής Επιτροπής, με τρόπο που θα εργάζεται και θα αποδίδει ουσιαστικούς καρπούς στην κατεύθυνση της τουριστικής ανάπτυξης.

Σύμφωνα με όσα δηλώνει ο αντιδήμαρχος Τουρισμού, Παναγιώτης Κουταβάς στην “Κοινή Γνώμη”, σε αυτή την Επιτροπή θα εκπροσωπούνται όλες οι παραγωγικές τάξεις της Σύρου και μελλοντικά θα συνδράμουν οικονομικά στην υλοποίηση του σχεδιασμού και των δράσεων τουριστικής προβολής και προώθησης του νησιού. Πρόκειται για μία νέα νοοτροπία που οφείλει να υιοθετήσει η Σύρος και την οποία έχουν ήδη, άλλοι γειτονικοί τουριστικοί προορισμοί.

  • Έχει εκπονηθεί το στρατηγικό πλάνο για την τουριστική ανάπτυξη της Σύρου από την Toposophy και είναι σε εφαρμογή. Ένα από τα επόμενα και βασικά βήματα είναι η σύναψη ενός Μνημονίου Συνεργασίας ώστε να δεσμεύονται και να συνεργάζονται όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές με τον τουρισμό. Σε ποιο στάδιο βρίσκεστε σήμερα αναφορικά με αυτό το Μνημόνιο;

“Αυτή τη στιγμή έχει εκπονηθεί το κείμενο κι εστάλη στους συμμετέχοντες φορείς προκειμένου να κάνουν σχόλια και παρατηρήσεις. Έχουμε πάρει πίσω απαντήσεις από την πλευρά τους και έχουν ενσωματωθεί στοιχεία σε ένα τελικό κείμενο. Το περιεχόμενό του, τους το έχουμε κοινοποιήσει ξανά. Αυτό το κείμενο το έχουμε δώσει και στον νομικό σύμβουλο του Δήμου, ούτως ώστε να προβεί κι αυτός σε όποιες παρατηρήσεις κρίνει, για να μπορούμε να προχωρήσουμε στην ψήφισή του στο Δημοτικό Συμβούλιο. Αυτό το Μνημόνιο θα πρέπει να επικυρωθεί και από τα Διοικητικά Συμβούλια των φορέων που θα το συνυπογράψουν, ώστε να δημιουργηθεί αυτός ο φορέας Διοίκησης ή υψηλής επίβλεψης του στρατηγικού σχεδίου για το κομμάτι του τουρισμού.”.

  • Θα δημιουργηθεί νέος φορέας ή θα διευρυνθεί η Τουριστική Επιτροπή με την συμμετοχή των παραγωγικών φορέων;

“Σε πρώτο επίπεδο για την Τουριστική Επιτροπή έχουμε δημιουργήσει έναν κανονισμό λειτουργίας της και μόλις ψηφιστεί το Μνημόνιο Συνεργασίας, θα δούμε σε δεύτερη φάση τη δική της διεύρυνση. Άρα, η σύσταση για την ώρα παραμένει ως έχει, θα διέπεται από νέο κανονισμό λειτουργίας που έχουμε ήδη συντάξει και μετά, ευελπιστούμε και στη δημιουργία νέων φορέων, οργάνων όπως έναν Σύλλογο Ξενοδόχων, για να έχουν συμμετοχή και εκπροσώπηση. Η διεύρυνσή της θα πάει σε δεύτερη φάση.”.

  • Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας τι θα κληθεί να κάνει ο κάθε φορέας; Ποια είναι τα βασικά θέματα;

“Ο κάθε φορέας σε πρώτη φάση, αναλαμβάνει στο μέτρο των δυνατοτήτων του κάποια πράγματα. Για παράδειγμα, το Επιμελητήριο Κυκλάδων με την τεχνογνωσία που διαθέτει αναλαμβάνει να διοργανώνει κάποια σεμινάρια που είναι απαραίτητα για την επιμόρφωση των επαγγελματιών, αλλά και για την καλλιέργεια μίας τουριστικής κουλτούρας στο νησί, η οποία νομίζω ότι δεν είναι σήμερα στον υψηλό βαθμό που οι νέες συνθήκες απαιτούν.

Ο Σύλλογος “Τερψιχόρη” και ο Σύλλογος Τουριστικών Καταλυμάτων αναλαμβάνουν ουσιαστικά να παρέχουν υπηρεσίες μέσω των μελών τους, διαμονής και σίτισης σε ανθρώπους που μέσω fam trips ή μέσω άλλων προσκλήσεων που θα κάνουμε σε δημοσιογράφους, bloggers και λοιπούς διαμορφωτές της κοινής γνώμης, θα έρθουν στο νησί. Επιπλέον, σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο Σύρου θα δημιουργήσουμε κάποιες βραδιές όπως για παράδειγμα η Λευκή Νύχτα και κάποιες άλλες δράσεις, ούτως ώστε εκμεταλλευόμενοι και την ανάπλαση που θα προκύψει στις εμπορικές οδούς από το έργο του Open Mall να δώσουμε μία περισσότερο τουριστική “νότα” στην κεντρική αγορά του νησιού και όχι μόνον.”.

  • Σε τι βάθος χρόνου θα ολοκληρωθεί η προσπάθεια και θα υπογραφεί το Μνημόνιο;

“Από τη στιγμή που έχουμε τα τελικά κείμενα έτοιμα, νομίζω πως δεν θα αργήσει να πάρει “σάρκα και οστά”. Είναι κάτι που βρίσκεται στις άμεσες προτεραιότητές μας. Θέλουμε πρώτα να προωθήσουμε το κομμάτι της προβολής του νησιού που αυτή τη στιγμή είναι επιτακτική ανάγκη να προχωρήσει το συντομότερο δυνατό και αμέσως μετά, αυτό θα γίνει. Δεν νομίζω πως θα παρέλθει το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς μέχρι να γίνει.”.

  • Στην αρχική παρουσίαση του στρατηγικού σχεδίου και των βασικών μερών του είχε αναφερθεί ότι στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας, θα κληθούν οι επιχειρηματίες να συνεισφέρουν και οικονομικά. Αυτό ισχύει και αν ναι, από πότε;

“Αυτό προβλέπεται και από το στρατηγικό σχέδιο και από το Μνημόνιο. Είναι κάτι που θα γίνει σε βάθος χρόνου. Χρονικά, προβλέπεται στο τέλος της όλης διάρκειας του τουριστικού σχεδίου, δηλαδή σε καμία περίπτωση πριν το 2025. Θα είναι ένα ποσοστό το οποίο θα οριστεί, επί του προϋπολογισμού που θα διαθέτει κάθε χρόνο ο Δήμος. Η καλή πορεία που θα έχει ο τουρισμός τα επόμενα χρόνια, θα ανταποκρίνεται και στις εισπράξεις των επιχειρηματιών, οπότε θα τους είναι πιο εύκολο να μπορούν να συνεισφέρουν και οικονομικά, καλύπτοντας ουσιαστικά κάποιες ανάγκες τις οποίες ο Δήμος είναι πιο δύσκολο να καλύψει για πρακτικούς λόγους.”.

  • Αυτή η οικονομική συμμετοχή των επιχειρηματιών θα αυξάνει τον ετήσιο προϋπολογισμό του Δήμου όσον αφορά αποκλειστικά στο κομμάτι του τουρισμού για περισσότερες δράσεις προώθησης και προβολής;

“Φυσικά. Κατόπιν συνεννόησης ή συναίνεσης, μπορεί να επιλέξουμε μία χρονιά να κάνουμε μία ειδική καμπάνια μία συγκεκριμένη χρονική περίοδο, η οποία θα απαιτήσει ένα ποσό που μπορεί να μην έχει ο Δήμος τη δυνατότητα να το αντλήσει από άλλους πόρους και να το διαθέσει στο Τμήμα του. Ακριβώς εκεί θα έρχονται οι επιχειρηματίες και θα συνεισφέρουν ουσιαστικά, πληρώνοντας αυτό το τίμημα. Είναι κάτι που είχε γίνει και τη χρονιά της πανδημίας (2020) που μία μερίδα επιχειρηματιών είχε επιλέξει και είχε κάνει μία δική της καμπάνια. Κάτι τέτοιο θα μπαίνει υπό την αιγίδα του Δήμου ώστε να έχουμε μία ενιαία εικόνα της Σύρου προς τα έξω.”.

  • Άρα, με αυτό το Μνημόνιο Συνεργασίας καλούνται και οι επιχειρηματίες να έρθουν επισήμως στην πρώτη γραμμή για την τουριστική ανάπτυξη. Γίνεται προσπάθεια να “καλλιεργηθεί” μία νέα νοοτροπία που άλλοι προορισμοί την έχουν ήδη;

“Σωστά. Προσπαθούμε να δώσουμε στον επιχειρηματικό κόσμο να καταλάβει ότι είμαστε συνέταιροι σε ό,τι γίνεται. Φυσικά το “μαγαζί” είναι η Σύρος. Αν πάει καλά το “μαγαζί”, η Σύρος δηλαδή και οι επιχειρήσεις θα πάνε εξίσου καλά. Οπότε, όλοι μαζί προσπαθούμε για το κοινό όφελος και ο κάθε επιχειρηματίας για το συμφέρον της επιχείρησής του. Όλο αυτό πρέπει να παντρευτεί και να βγαίνει προς τα έξω και μία όμορφη και ενιαία εικόνα. Γι αυτό και πάντα αναφέρω στους επιχειρηματίες πως το υλικό που έχει ο Δήμος, το προωθητικό, είναι στη διάθεσή τους με μία απλή αίτηση για τυπικούς λόγους. Ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να πάρει το υλικό που διαθέτει ο Δήμος για να το χρησιμοποιήσει για τις ανάγκες προβολής της επιχείρησής του.”.